Filme Filme americane

Un ‘Mulan’ care se straduieste sa placa tuturor: Mulan (2020)

Mulan (2020)
Regia: Niki Caro
Distribuția: Yifei Liu, Donnie Yen, Li Gong  

‘Mulan’ regizat de Niki Caro este un film care se străduiește să placă unui public cât de mare posibil. Investiția de peste 200 de milioane de dolari face ca aceasta producție să intre în categoria filmelor cele mai costisitoare ale Hollywood-ului și deoarece este și un film cu un puternic mesaj feminist merită menționat faptul că este în acest moment cea mai scumpă producție din istoria cinematografiei regizată de o femeie. Producătorii doresc desigur să-și recupereze investiția, ceea ce nu este o sarcină ușoară în condițiile în care premiera are loc în anul izbucnirii pandemiei COVID-19 și majoritatea sălilor de cinema din America de Nord sunt închise. Provocarea de a căuta succesul pe canalele alternative de streaming și pe piețele internaționale, dar mai ales în China, în paralel cu încercarea de a face filmul accesibil publicului studiourilor Disney (copii plus una sau două generații de companie) dar și amatorilor de filme de arte marțiale sau de drame istorice au dus la crearea unui amestec în care au fost implicate inerent destul de multe compromisuri. Rezultatul este un film coreografiat cu multa grija, și nu mă refer doar la scenele de acțiune, un film atrăgător vizual, dar lipsit de profunzime și evitând controversele.

Scenariul preia legenda lui Mulan deja abordată într-un film de desene animate al studiourilor Disney realizat în 1998 și accentuează atât tenta feminista cât și pe cea patriotică. Fiica luptătorului care îi ia locul tatălui bolnav în armata recrutată de împărat pentru a lupta împotriva invaziilor străine este dotata cu forte vitale (legendarul ‘qi’ chinez) specifice marilor luptători. Problema într-o societate dominata de bărbați era în acea perioada că femeile dotate cu asemenea calități nu puteau fi altceva decât vrăjitoare. Prejudecățile acestea existau desigur nu doar în extremul orient ci și în Europa catolică sau în coloniile din America de Nord puritană și protestantă. Forțele vitale sunt întărite de calități morale – curaj, loialitate fata de prieteni și credință în adevăr, și Mulan nu își va putea realiza destinul decât dezvăluindu-și adevărata identitate. Scenariștii au reușit să se descurce cu abilitate în labiriturile corect-politice și ideologice, și să adauge calităților morale de bază valorile atașamentului față de familie care funcționează pe orice meridian. Rezultatul este puțin edulcorat, dar nu mai mult decât în alte filme ale mărcii Disney și cred că va reuși să fie destul de atractiv pentru generațiile care se află azi și se vor afla în viitor la vârstele copilăriei.

Din punct de vedere al cinematografiei filmul lui Niki Caro este foarte bine făcut, combinând peisajele filmate în locație în China și în Noua Zeelanda, cascadoriile și efectele de grafică computerizată. Amatorii de arte marțiale în filme au și ei parte de o porție copioasa și bine executată, chiar dacă nu foarte originală, de acrobații, zboruri și alergări pe pereți verticali. Yifei Liu execută bine rolul principal, dar personajul cel mai interesant al filmului este tocmai adversara sa, vrăjitoarea cea rea Xianniang, interpretată de Li Gong. Xianniang este ceea ce Mulan ar putea deveni daca nu urmărește adevărul și cauzele bune, și dialogul dintre cele două femei cu forțe ‘qi’ ieșite din comun reprezintă poate momentul cel mai bun al filmului, și cel în care mesajul feminist pare mai adevărat și mai puțin didactic. Succesul comercial al lui ‘Mulan’ este cred garantat, și chiar dacă nu va face așa mulți bani cum planificaseră inițial producătorii, cred că investițiile vor fi recuperate și profitul va crește în timp. Nu cred însă că va deveni un film de referință, unul dintre cele care să intre în rândurile clasicilor nemuritori ai studiourilor Disney.

Nota: 6/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Identity-mag.com)

Articole similare

Trailer „I Am Number Four”

Jovi Ene

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 (2014)

Andreea Andrusca

Fritz Lang îl aduce pe Émile Zola pe marile ecrane: Human Desire (1954)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult