Filme Filme europene

Filmul de debut, întrerupt? – Supernova (2019)

Supernova (2019)
Regia: Bartosz Kruhlik
Distribuția: Marek Braun, Marcin Hycnar, Marcin Zarzeczny

De multe ori văd filmele de debut ale marilor cineaști și observ semne și calități care indică talentul care se va dezvolta într-o minunată carieră. ‘Supernova’, filmul scris și regizat în 2019 de cineastul polonez Bartosz Krulik este nu numai un debut remarcabil în scriere și calitate a cinematografiei. Este și o jumătate dintr-un film foarte bun, un film însă care se termină brusc și surprinzător. Aproape că am avut senzația că proiecția s-a terminat la jumătate sau două treimi. Durata sa (74 de minute) este la limita dintre metrajul mediu și lung metraj, în mod sigur cu câteva zeci de minute mai scurt decât ‘standardul’ de lungime al filmelor de astăzi. Au existat probleme de producție sau finanțare? Nu stiu, dar pe de altă parte Krulik fiind și singurul scenarist s-ar putea ca decizia în legătură cu durata și cu structura narativă să-i fi aparținut în întregime. S-ar putea să trebuiască să așteptam viitoarele sale filme pentru a înțelege daca este vorba despre un accident de producție, o decizie de stil sau o tendință de termen lung. Eu în orice caz voi încerca să-i urmăresc cariera care se anunță foarte promițătoare.

Filmul începe cu un cadru lung, filmat cu aparatul de filmat pe umăr. Scena se petrece pe un drum într-un sat undeva într-un colt al Poloniei. Asistăm la o despărțire, o femeie cu doi copii mici pleacă de acasă urmărită de soțul vizibil beat (Marcin Zarzeczny), care la un moment dat cade într-un șanț. Auzim un zgomot teribil. S-a petrecut un grav accident de circulație. Șoseaua este blocată, apar polițiștii, unul dintre ei (Marek Braun) care pare să cunoască victimele. Accidentul fusese produs de șoferul unui Audi, un tip în costum (Marcin Hycnar) vizibil aparținând unei alte lumi, cel puțin din punct de vedere social, care întâi fuge de la locul accidentului, apoi revine, nu înainte de a chema în ajutor o mică trupă de avocați și funcționari guvernamentali. Apar ambulantele, pompierii, alti polițiști inclusiv șeful poliției locale aflat în pragul pensionarii. Se adună și mulțimea, din ce în ce mai agitată, victimele sunt recunoscute, oamenii cer socoteală, se tem de mușamalizarea cazurilor, cum se întâmplă se pare și în Polonia de multe ori când cei răspunzători aparțin claselor de sus. De la o ceartă de familie povestea evoluează și combina ancheta polițienească, drama sociala, conflictul politic între Polonia avută si cea săracă, și o doză de fantastic. Toate se înșiruie și se dezvoltă logic, avem de-a face cu construirea bine regizata a unui crescendo, și atunci … filmul se termină.

70 din cele 74 de minute filmul reușește să concentreze și să expună un univers întreg, social și uman. Regizorul și scenaristul Bartosz Krulik reușește să creeze personaje care evoluează în timpul care le este dedicat pe ecran, de la rutină la șoc, revoltă și acțiune. Fiecare dintre personaje este credibil și convingător, iar interpretările actoricești sunt excelente. În ultimele patru minute filmul primește o anvelopă nu tocmai legată de ceea ce se petrecuse până atunci, care încearcă să dea un alt sens la ceea ce văzusem până atunci. Pe mine acest final nu m-a convins. Desigur, nu-l voi dezvălui. Vă recomand să vedeți filmul, oricum sunt multe motive bune de satisfactie cinefilă, și poate că veți găsi mai multa logică și interes în final decât mine. Bartosz Krulik este însa fără dubiu un nume de urmărit.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Săptămâna Pedro Almodovar: Los abrazos rotos (2009)

Dan Romascanu

Mai avem libertatea de a gândi? – The Chair (Netflix, 2021)

Tudor-Costin Sicomas

Perfetti sconusciuti (2016) – Complet străini

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult