Filme Filme americane

Feminism și benzi desenate: Black Widow (2021)

Black Widow (2021) – Văduva neagră
Regia: Cate Shortland
Distribuția: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz, David Harbour, William Hurt, Olga Kurylenko

Scarlett Johansson este super-eroina filmului ‘Black Widow’ regizat de Cate Shortland și lansat pe ecrane în vara acestui an (2021) cu o întârziere de un an datorată, desigur, pandemiei. Producătorii filmului (printre care se află și Scarlett) au decis să amâne lansarea până la reîntoarcerea publicului în sălile de cinematograf. Comercial cred că decizia a fost inspirată, și filmul, beneficiind de pasiunea fanilor genului după un an de abstinență, a fost devorat și de cei care au putut să ajungă în sali, și de cei care l-au accesat pe streaming. Scarlett și-a făcut deci datoria și pe ecran în rolul Natashei Romanoff, una dintre super-eroinele ciclului Avengers întoarsă din moartea care avusese loc într-o serie precedentă, și în campania de promovare cu succes a filmului.

Pasionații genului au discutat cu înflăcărare felul în care ‘Black Widow’ se încadrează în ‘Universul Marvel’, ca o poveste intermediară intre două serii lansate deja cu mulți ani în urma și preludiu la un sequel (sau mai multe) care urmează să apară în viitor. Cinefilii mai puțin familiari sau ne-amatori de filme inspirate de comics au primit un film de acțiune spectaculos, cu câteva elemente originale și cu destul de multe alte probleme pe care ei nu sunt dispuși să le uite cu aceeași ușurință cu care o fac fanii.

Nu sunt amator de filme inspirate de comics și eroii Marvel nu îmi sunt familiari. Pot judeca deci doar ceea ce am văzut, conștient fiind că îmi scapă multe dintre detalii. ‘Black Widow’ începe foarte promițător. Viața unei perechi americane de clasa mijlocie din Ohio și a fetițelor lor este brusc întreruptă când părinții, agenți rusi (foști sovietici, evenimentul avea loc în 1995), trebuie să fugă instantaneu deoarece acoperirea lor fusese spulberată. Ajung în Cuba și fetițele sunt despărțite în mod traumatic de părinți, care se dovedește că nu sunt nici măcar părinții lor reali. Sunt scene intense, legate de lumea reală și de sentimente cu care putem rezona. Din păcate cam singurele. Salt în timp, 21 de ani mai tărziu. Înțelegem că cele doua fete au urmat programe ‘speciale’ care le-au transformat în ucigașe nemiloase, dotate chiar cu puteri supra-naturale, aflate în tabere diferite ale luptelor geopolitice. Destinul le reunește pe cele două, apoi și cu părinții ‘de acoperire’ într-o misiune despre care nu voi povesti mai mult decât că este vorba, firesc, despre salvarea lumii sau așa ceva de efectele unui drog de culoare roșie care anihilează puterea de decizie și transformă oamenii în roboti supuși oricăror ordine. Jumătate din film sunt scene de acțiune, cealaltă jumătate tribulațiile familiei reunite, care nu o fi fost ea familie adevărată, dar este totuși adusa împreună de valorile luptei pentru bine și adevăr. (încerc să fiu cât de serios pot când scriu asta!)

Este vorba despre un film inspirat de comics și personajele au o profunzime egală cu subțirimea foiței de hârtie pe care sunt desenate acestea. Excepția este Natasha, personajul interpretat de Scarlett Johansson (actriță care mie îmi place enorm) și îmi permit să apreciez că este vorba despre unul dintre rolurile ei bune într-o perioadă în care alegerile sale mi-au ridicat multe semne de întrebare. Super-eroii nu prea își pot însă să-și permită ezitări și dubii, și filmul reprezintă, cred, un fel de predare de ștafetă de la Natasha la sora sa Yelena, jucata de Florence Pugh, o actriță britanică pe care o văd pentru prima dată, talentată și frumoasă, dar care va trebui să demonstreze că poate susține în continuare filme cu același aplomb ca magnetica Johansson. Exista și o avalanșă de mesaje feministe în acest film regizat de Cate Shortland, regizoare australiană cu filme de cu totul alte genuri în palmares până acum. Toate eroinele care contează sunt feminine, bărbații sunt sau ‘bad guys’ sau, dacă nu sunt răi sunt ridicoli. Prea strident pentru a fi eficient. ‘Wonder Woman’, de exemplu, promovează același gen de idei, dar o face în mod mult mai elegant.

Nu pot spune că am terminat prea dezamăgit vizionarea lui ‘Black Widow’, ca spectator avizat știam la ce să mă aștept. Excelent realizat tehnic, cu scene de acțiune captivante, filmul va place amatorilor de filme de acțiune, și mai ales al celor inspirate de comics. Experții în ‘Universul Marvel’ vor avea noi subiecte de discuție pentru multă vreme. Noi, ceilalți, am petrecut altfel vreo două ore și ceva de vizionare, și vom uita repede cam tot ceea ce am văzut.

Nota: 5/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Nigeriapenng.com)

Articole similare

Bond. Johann Bond: Spion für Deutschland (1956)

Dan Romascanu

Rebecca (1940)

Dan Romascanu

Mirajul fals al celebrității. Artist versus om: Allen vs Farrow (HBO, 2021)

Tudor-Costin Sicomas

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult