Filme Filme europene

Cântecul celui de-al doilea război mondial și femeia din spatele acestuia: Lili Marleen (1981)

Lili Marleen (1981)
Regia: Rainer Werner Fassbinder
Distribuția: Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer

Rainer Werner Fassbinder a creat întotdeauna ca și cum ar fi știut că timpul îi era limitat. Multe dintre cele 44 de filme realizate de el în 16 ani de carieră reprezintă căutări, experimente, încercări de a se exprima ca artist în modalități cinematografice dintre cele mai diverse. ‘Lili Marleen’, realizat în 1981, penultimul său an de viață, aparține unei grupări de câteva filme care în aparenta sunt mai puțin radicale decât majoritatea celorlalte și mai apropiate de cinematografia mainstream. După succesul unora dintre filmele sale realizate în anii precedenți, Fassbinder putea să asigure finanțarea unor producții mai extravagante, cu distribuție internațională și cu mulți figuranți. Alege să facă ‘Lili Marleen’, o poveste țesută în jurul faimosului cântec care răsună în tranșeele celui de-al doilea război mondial, atât cele germane cât și cele ale aliaților (una dintre versiunile celebre îi aparține lui Marlene Dietrich) și inspirata oarecum de cartea autobiografică a lui Lale Andersen, cântăreața germană care a înregistrat prima cântecul pe disc. Aparent este o melodramă care înfrumusețează neverosimil biografia acesteia. În fapt, găsim și în acest film povestea unei femei care trebuie să se confrunte singură cu forțele întunecate ale societății din jur combinată cu viziunea sarcastică a lui Fassbinder despre istoriei Germaniei secolului 20.

Eroina principală a filmului, Willie, este o cântăreață germană, blondă și ariană, care pare că nu știe sau că nu-i pasă prea mult despre cele care se întâmplă în Germania anului 1938. Cântă într-un cabaret la Zurich și se îndrăgostește de Robert, un tânăr evreu bogat, a cărui familie este implicată în activitatea de rezistență anti-nazistă și de salvare a evreilor ramași în Germania. Tatăl lui Willie se opune legăturii și manevrează ca tânăra să nu se poată întoarce în Elveția după o călătorie în Germania. Obligată să-și câștige existența în Germania nazistă, Willie înregistrează cântecul ‘Lili Marleen’, care după izbucnirea războiului și ocuparea unei mari părți din Europa și Africa de Nord de către naziști devine un șlagăr ascultat de soldații germani și mai târziu și de aliații care vor debarca în Europa. Legătura dintre Willie și Robert continuă, și cântăreața, obligată să facă compromisuri artistice și să colaboreze cu naziștii, începe să deschidă ochii și să se implice și în lupta împotriva nazismului.

Ca și în multe alte filme ale lui Fassbinder, personajele feminine sunt mult mai puternice, mai nuanțate și mai bine conturate decât cele masculine. În rolul principal apare excepționala Hanna Schygulla, actrița preferată a lui Fassbinder. Willie a ei este nepăsătoare la început, dornică să-și trăiască viața, luptătoare pentru supraviețuire folosind ca arme arta ei dar și farmecele feminine. Mai presus de orice este însă îndrăgostită, dar vremurile de război strivesc destinele și poveștile de dragoste. Robert și tatăl său sunt personaje ambigue și Fassbinder a fost criticat pentru asta, dar și pentru că a nuanțat și personajele de cealaltă parte a conflictului, ofițerii naziști. Cred că artistic alegerea a fost potrivită, și filmul trebuie privit din perspectiva sarcastică a regizorului, fascinat dar și critic fata de kitsch-ul anti-cultural al Germaniei secolului 20. Ca în multe alte filme ale sale, Fassbinder apare și în rol cameo, ca șef al rezistenței anti-naziste, poate și pentru a-și sublinia poziția personală. ‘Lili Marleen’ este un film mai puțin apreciat de critici și de experții în Fassbinder, eu îl consider printre filmele sale cele mai bune.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://mumpsimus.blogspot.com/2014/11/fassbinders-lili-marleen.html)

Articole similare

Prin blogosfera cinefila (18 – 24 februarie 2013)

Jovi Ene

Prin blogosfera literară (9 – 15 noiembrie 2015)

Dan Romascanu

Povești clasice și contemporane în pași de dans și ritmuri muzicale. Top 4 filme muzicale realizate după 2010

Tudor-Costin Sicomas

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult