Filme

Saga a două familii într-o Chină aflată în schimbare: Di Jiu Tian Chang (2019)

Di Jiu Tian Chang (2019) Regia: Xiaoshuai Wang Distribuția: Jingchun Wang, Mei Yong, Xi Qi 'Adio, fiul meu' ('So Long, My Son') realizat în 2019 de Xiaoshuai Wang și prezentat la Festivalul de la Berlin din februarie 2020 este o dovadă că cinematografia chineză este mult mai diversă și mai interesantă decât amestecul de filme istorice, de arte marțiale sau de propagandă politică pe care îl cunosc în mod superficial amatorii de cinema din afara Chinei. Este vorba despre un film complex și ambițios în sine, cu o durată de 3 ore de proiecție, care reprezintă prima serie din ceea ce urmează să fie o trilogie care se ocupă de istoria Chinei și de impactul marilor transformări prin care a trecut această țară uriașă în ultimii 40 de ani asupra oamenilor care trăiesc în ea. Din multe puncte de vedere filmul este sincer și curajos abordând procese istorice și schimbări economice și sociale care au fost plătite cu un preț uman uriaș: politica având că scop restrângerea familiilor la cel mult un copil pe cuplu, și tranziția de la economia planificată la capitalismul de piață, cu consecințe dramatice în viețile a milioane de muncitori chinezi deveniți șomeri datorită închiderii sau rentabilizării întreprinderilor de stat, nevoiți să se reprofileze și să migreze pentru a-și asigura existența. Dimensiunile filmului și ambițiile regizorului Xiaoshuai Wang nu l-au împiedicat să realizeze un film profund uman bazat pe o poveste bine scrisă și ancorată în istoria recentă a Chinei, cu personaje cu care se pot identifica spectatorii din China și din orice altă parte a lumii. (mai mult…)

Un ‘Mulan’ care se straduieste sa placa tuturor: Mulan (2020)

Mulan (2020) Regia: Niki Caro Distribuția: Yifei Liu, Donnie Yen, Li Gong   'Mulan' regizat de Niki Caro este un film care se străduiește să placă unui public cât de mare posibil. Investiția de peste 200 de milioane de dolari face ca aceasta producție să intre în categoria filmelor cele mai costisitoare ale Hollywood-ului și deoarece este și un film cu un puternic mesaj feminist merită menționat faptul că este în acest moment cea mai scumpă producție din istoria cinematografiei regizată de o femeie. Producătorii doresc desigur să-și recupereze investiția, ceea ce nu este o sarcină ușoară în condițiile în care premiera are loc în anul izbucnirii pandemiei COVID-19 și majoritatea sălilor de cinema din America de Nord sunt închise. Provocarea de a căuta succesul pe canalele alternative de streaming și pe piețele internaționale, dar mai ales în China, în paralel cu încercarea de a face filmul accesibil publicului studiourilor Disney (copii plus una sau două generații de companie) dar și amatorilor de filme de arte marțiale sau de drame istorice au dus la crearea unui amestec în care au fost implicate inerent destul de multe compromisuri. Rezultatul este un film coreografiat cu multa grija, și nu mă refer doar la scenele de acțiune, un film atrăgător vizual, dar lipsit de profunzime și evitând controversele. (mai mult…)

Fascinanta lume a unei fete-detectiv: Enola Holmes (2020)

Enola Holmes (2020) Regie: Harry Bradbeer Cu: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Sam Claflin, Frances de la Tour, Helena Bonham Carter Într-adevăr, se pare că Netflix este de neoprit în ceea ce privește realizările cinematografice și lansarea lor una după cealaltă. Chiar și în acest an, măcinat de probleme mult mai grave, casa de producție și distribuție de film nu s-a dat deloc înapoi de la a-și promova realizările cu parcă și mai multă asiduitate. După Ratched și The Devil All the Time, vine rândul unui alt gen de film, de data aceasta ceva mult mai ușurel și oarecum mai superficial, dar nu lipsit de farmec și valoare artistică – Enola Holmes. Fiind dedicat nu doar adulților, ci și tinerilor, pelicula regizată de Hary Bradbeer se bazează pe romanul The Enola Holmes Mysteries – The Case of the Missing Marquess, parte a seriei dedicate de Nancy Springer surorii lui Sherlock Holmes. Din păcate, nu am avut ocazia să mă bucur de proza fantastico-polițistă a autoarei, însă pot să afirm că ceea ce am văzut pe Netflix nu a făcut altceva decât să mă bucure ca un copil. (mai mult…)

Regele și regina: Mon roi (2015)

Mon roi (2015) Regia: Maïwenn Distribuția: Vincent Cassel, Emmanuelle Bercot, Louis Garrel Actrița și regizoarea franceză Maiwenn are deja o biografie destul de interesanta care ar putea fi în viitor subiectul unui film. Până când acest lucru se va întâmpla (sau nu) fiecare apariție a sa în fața sau în spatele aparatului de filmat suscită interesul și cauzează discuții aprinse. Maiwenn nu este și nici nu cred că încearcă să fie o personalitate care caută consensuri ușoare, și filmul 'Mon Roi' nu este o excepție. Este primul ei film de lung metraj în care Maiwenn se rezumă să fie 'numai' regizoare, încredințând rolurile principale unui cuplu de actori remarcabili, Vincent Cassel și Emmanuelle Bercot. Bercot de altfel a și obținut un premiu de actorie la Cannes pentru acest rol. Sunt multe lucruri care mi-au plăcut în acest film, sunt și câteva care m-au impresionat mai puțin, dar 'Mon Roi' nu m-a lăsat indiferent în niciun moment din cele peste două ore de proiecție. (mai mult…)

Delta Bucureștiului: Acasă (2020)

Acasă - Acasă, My Home (2020) Regia: Radu Ciorniciuc "Acasă" sau "My Home" cum a fost tradus titlul documentarului lui Radu Ciorniciuc este un film foarte special care însoțește vreme de patru ani un program social legat de o familie neobișnuită. Gelu Enache și soția sa se stabiliseră împreună cu cei nouă copii ai lor în zona închisă și abandonată vreme de peste două decenii a Parcului Văcărești, numita și Delta Bucurestiului. În parcul în care natura își redobândise treptat drepturile creând un ecosistem natural unic alaturi de metropola populată de peste două milioane de locuitori, familia Enache trăia în afara civilizației urbane, în armonie cu natura, dar fără a beneficia de servicii sociale, sanitare sau de educație pentru copii. Atunci când Parcul Văcărești a intrat în atenția autorităților familia a fost strămutată și a devenit subiectul asistenței sociale - o schimbare traumatică pentru cei maturi și pentru copiii care nu cunoscuseră un alt mod de viață, dar și o șansă potențială pentru o viitoare integrare socială. "Acasă" este un documentar implicat și un documentar al implicării. (mai mult…)

Focul care a șocat România: colectiv (2019)

colectiv (2019) Regia: Alexander Nanau Scenariști: Alexander Nanau, Antoaneta Opris "colectiv", filmul documentar din 2019 semnat de Alexander Nanau, abordează o temă gravă. În incendiul din clubul de noapte bucureștean 'Colectiv' care a avut loc la 30 octombrie 2015, au pierit 27 de tineri. În lunile care au urmat încă 37 dintre răniții cu arsuri grave au decedat în spitale din România și din străinătate. Morțile multora dintre ei puteau fi evitate, ele datorându-se lipsei de capacitate, igienă și de condiții corespunzătoare de tratament din spitale și întârzierilor în transportarea răniților în străinătate. Scandalul și protestele populare au dus la căderea guvernului social-democrat aflat la putere și înlocuirea sa cu un guvern format în mare parte din tehnocrați, care a condus Romania timp de un an, până la alegerile parlamentare din decembrie 2016. Echipa de filmare a pornit de la conferințele de presă de după incendiu și s-a concentrat asupra a două aspecte principale: ancheta și devaluirile ziariștilor de la 'Gazeta Sporturilor' în frunte cu Cătălin Tolontan care au adus la cunostiinta publicului detalii grave de incompetenta și corupție în sistemul spitalelor și al furnizorilor de materiale medicale, și activitatea ministrului sănătății și a echipei sale din guvernul tehnocrat, care în perioada cât s-au aflat la putere au încercat să ia o serie de masuri de eradicare a corupției la toate nivelele sistemului medical. Politica fiind ceea ce este, alegerile din 2016 au readus însă la putere pe social-democrați. (mai mult…)

Crime, culori, demență și compasiune în America postbelică: Ratched (2020)

Ratched (2020) Creatori: Evan Romansky și Ryan Murphy Distribuție: Sarah Paulson, Cynthia Nixon, Judy Davis, Sharon Stone, Jon Jon Briones, Harriet Sansom Harris, Hunter Parrish, Amanda Plummer Netflix pare să se afirme din ce în ce mai mult drept una din casele producătoare de filme importante. În ultimii doi ani, serviciul de streaming și-a îmbogățit repertoriul cu titluri uriașe, unele chiar nominalizate sau câștigătoare de Oscar. Este foarte greu să categorisești filmele realizate de Netflix în realizări pentru marele sau micul ecran, în special pentru că această companie a ales să își lanseze peliculele în mare parte online, în timp ce doar anumite cinematografe selectate de ei au onoarea să le prezinte filmele în săli și pe ecrane mari. Cu toate acestea, filmele producțiile lansate de Netflix se ridică din ce în ce mai mult la calitatea și cantitatea pe care iubitorii de cinema, dar și criticii de gen le așteaptă de la un titan al celei de-a șaptea arte. Iată, așadar, de ce trebuie să acordăm o însemnată atenție serialelor și filmelor acestui serviciu de distribuire cinematografică. Și iată de ce veți citi mai jos despre cea mai recentă producție (2020) în materie de mini-serie marca Netflix, Ratched. (mai mult…)

SUA anilor ’60, între malefic, bigotism și cursul normal al istoriei: The Devil All the Time (2020)

The Devil All the Time (2020) Regie: Antonio Campos Cu: Tom Holland, Robert Pattinson, Eliza Scanlen, Mia Wasikowska, Haley Bennett, Bill Skarsgård, Sebastian Stan, Harry Melling, Riley Keough În ultimul timp, nu știu cum s-a făcut, dar am nimerit numai cărți, filme și seriale despre nebunie, despre oameni dezaxați, despre crime și tragedii sângeroase, despre persoane ratate și alte astfel de subiecte. Fie că este vorba de povești care se petrec în ospicii (cum e cazul lui Rathched și Zbor deasupra unui cuib de cuci), fie că este vorba de experiențele reprimate ale unui scriitor ratat (vezi romanul Zâmbește!, una din recentele apariții Humanitas Fiction), fie că este vorba despre fanatismul religios care duce la fapte crunte, precum omuciderea, sinuciderea ori violul. Poate că ar fi momentul să mai schimb macazul cultural și spre alte orizonturi, mai luminoase, mai liniștite. Poate că o voi face, însă nu am putut lăsa deoparte una dintre noile apariții în materie de film marca Netflix, căci ar fi însemnat să evit o întâlnire fundamentală din punct de vedere cinematografic și nu numai. Vorbesc, desigur, despre drama The Devil All the Time, una din realizările care cu siguranță se vor clasiciza și vor fi apreciate de public (poate mai puțin de critica de specialitate). (mai mult…)

Spielberg și jocul de realitate virtuală: Ready Player One (2018)

Ready Player One (2018) Regie: Steven Spielberg Distribuție: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn   A trecut ceva timp de la ultima întâlnire a lui Steven Spielberg cu genul science-fiction. După ce a realizat în 2005 o versiune a 'Războiului Lumilor' cu Tom Cruise în rolul principal care mie mi-a plăcut, dar care a cam fost 'desființată' de critici, Spielberg părea să se fi despărțit de science-fiction, cel puțin ca regizor. Revenirea a avut loc recent, în 2018, și Spielberg pare că vrea să demonstreze cu filmul 'Ready Player One' că reușește să fie la curent cu unele dintre realizările cele mai avansate în tehnologiile jocurilor și ale realității virtuale, și pe de altă parte să se întoarcă la rădăcinile culturale ale generației sale, în perioada de început a culturii ecranelor, anii '70 și '80 care au deschis drumurile culturii vizuale de astăzi și probabil și a celei de mâine. Spielberg obisnuiese să-și împartă producțiile în 'films' și 'movies'. Acestea din urma sunt experiențe mai imersive, pentru urmărirea cărora este bine să ne aprovizionăm, ca spectatori, cu porții mari de popcorn. 'Ready Player One' aparține acestei ultime categorii. (mai mult…)

Israeli PD Blue: Manayek (2020)

Manayek (2020) Creator: Roee Idan Distribuția: Shalom Assayag, Amos Tamam, Maya Dagan Avem multe de reproșat acestei veri, dar pentru televiziunea israeliană a fost o vară fastă. Într-un interval de mai puțin de trei luni am văzut trei seriale interesante, bine scrise, excelent jucate și regizate cu talent și originalitate. Primul a fost 'Tehran' al televiziunii publice 'CAN' care ne-a purtat geografic în Iran și tematic în lumea spionajului international, a urmat 'Losing Alice' al lui 'Hot' care combină genul de mistere horror cu realitatea israeliană, pentru ca sezonul să se încheie la un foarte bun nivel artistic și cu un rating pe măsură cu 'Manayek', produs și el de CAN, serial din lumea polițiștilor, oamenilor legii și a interlopilor israelieni, serial care face față cu onoare celor mai bune seriale americane ale genului ('The Wire' și 'NYPD Blue' sunt primele două nume care îmi vin în minte). Fiecare dintre aceste seriale se compune din opt sau zece episoade, și finalurile indică, cel puțin pentru primul și ultimul, că vor urma alte sezoane. 'Manayek' a încheiat cu brio acest sezon de seriale de calitate reușind să creeze o intrigă interesantă, cu personaje și situații complexe, într-o atmosferă socială și politică extrem de bine descrisă, care arată credibil și familiar pentru spectatorii israelieni. La sfârșitul fiecărui episod, creditele se încheie cu menționarea faptului că filmările au avut loc înainte de izbucnirea Coronei. Va fi foarte interesant de urmărit cum vor fi 'Manayek' și celelalte seriale primite pe piața internațională, și cum vor evolua sau ce schimbări de stil sau de ton (poate și referințe în conținut) vor apare ca urmare a pandemiei. (mai mult…)