Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (8 – 14 octombrie 2018)

Știrile săptămânii: Trofeul Timishort 2018 pleacă în Belgia; Docuart Fest 2018 anunță selecția oficială; Marile premii din Les Films de Cannes se văd și în șapte orașe din țară; În octombrie la One World Romania; Centenarul Filmului Românesc ajunge la Botoșani, cu doi invitați speciali; Cea mai mare arhivă personală filmată pe peliculă de film din România devine lung metrajul TIMEBOX; Despre familia tradițională cu actorii din „Secretul Fericirii”; Filme de Radu Muntean, Adina Pintilie, Florin Șerban – printre Avanpremierele toamnei la Les Films de Cannes à Bucarest; Marta Bergman și Guillaume Nicloux – printre invitații Les Films de Cannes à Bucarest; Voința electrică a unei femei islandeze: “Femeie în război”,  din 12 octombrie la cinema; Dialoguri cinematografice și literare la Muzeul Național al Literaturii Române: ”Legături bolnăvicioase” la prima întâlnire CINEMACITIT; Asghar Farhadi vine la Les Films de Cannes à Bucarest; Centenarul Filmului Românesc ajunge la Sascut.

Trofeul Timishort 2018 pleacă în Belgia

Kapitalists, în regia lui Pablo Muñoz Gomez, povestea uni Moș Crăciun capitalist,care oferă jucării copiilor bogaţi şi hanorace celor săraci este scurtmetrajul câștigător al ediției cu numărul 10 Timishort Film Festival.

Juriul, format din Wafa’a Halawi – director Lebanese Film Festival Beirut; Tudor Giurgiu (regizor, director TIFF), Dalia Castell (regizor documentar, Israel); Milja Mikkola – Curator Midnight FF Finlanda; Vladimir Blazevski (regizor, Macedonia) a oferit și o mențiune specială filmului El Sol de Ipanema / Soarele Ipanemei (r: Victor Vicente Villavicencio Potella, Spania).

Premiul pentru cel mai bun film românesc a fost oferit ex aequo către filmul Date Night, în regia Stelei Pelin și către filmul Cel mai bun client, animația regizată de Serghei Chiviriga.

Mai jos, lista completă a câștigătorilor TIMISHORT 2017:

Competiția Internațională

Trofeul Timishort pentru Cel mai bun film

KAPITALISTIS (r: Pablo Muñoz Gomez, Belgia/Franţa)

Mențiunea specială a juriului

EL SOL DE IPANEMA (r: Victor Vicente Villavicencio Potella, Spania)

Competiția Națională

Premiul pentru Cel mai bun film românesc

DATE NIGHT (r: Stela Pelin)

CEL MAI BUN CLIENT

(r: Serghei Chiviriga)

Videorama

Premiul Videorama pentru Cel mai bun film experimental

FLAME (r: Sami van Ingen, Finland)

Mențiunea specială a juriului

NUESTRA CANCIÓN A LA GUERRA (r: Juanita Onzaga, Belgium, Colombia)

Cea de-a 10-a ediție a celui mai important festival de scurtmetraje din vestul României va avea loc anul acesta în perioada 3-7 octombrie, la Sala 2 a Teatrului Național Timișoara, Casa Artelor, Sala Capitol a Filarmonicii Timișoara, Piața Unirii, Piața Sfântul Gheorghe.

Timishort este organizat de Asociația Română a Filmului Independent (ARFI) din Timișoara cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Timișoara, al Consiliului Județean Timiș și al Centrului Național al Cinematografiei.

Parteneri media: Digi24, DigiFilm, TVR Timișoara, Tananana, Radio România Cultural, movienews.ro, filme-carti, sub 25, aarc.


Docuart Fest 2018 anunță selecția oficială

Festivalul documentarului românesc, Docuart Fest începe în 6 noiembrie cea de-a 7-a ediție care cuprinde proiecții ale celor 28 de filme selectate din peste 100 totale înscrise în competiția documentarelor românești. Selecția oficială a festivalului s-a încheiat, iar filmele intrate în cele trei secțiuni competiționale vor fi proiectate timp de 6 zile, în perioada 6-11 noiembrie.

Am fost din nou entuziasmată de calitatea filmelor studenţeşti care mi-au prilejuit un festin vizual şi tematic. Multă diversitate de gen şi inovaţie formală, personaje captivante, emoţie discretă, dar şi privire revelatoare. Mulţi dintre aceşti debutanţi mi s-au părut deja regizori formaţi, spune Anca Grădinariu, scenarist și critic de film.

Cei trei membri ai juriului de preselecție au fost Anca Grădinariu, Cristi Mărculescu și Max T. Ciorbă (regizor și lector la AMTAP din Chișinău). În urma evaluării lor, 14 filme au ajuns în secțiunea principală, 9 în secțiunea studențească și 5 în secțiunea dedicată documentarului de televiziune.

Despre filmele selectate în secțiunea documentar TV, criticul de film Cristi Mărculescu spune că „Între reportaj și documentar există demarcații clare, dar și numeroase puncte comune. Televiziunea privilegiază informația, dar poate oferi un festin vizual și prezenta coordonate fundamentale pentru a facilita înțelegerea realității și a altor realități. Selecția Docuart marchează teme istorice («Brașov 1987. Doi ani prea devreme»R: Liviu Tofan) și mozaicuri de teme actuale și perene («Etnic road movie» R.: Curean Dan, «Life is a path» R.: Dinesz Dite) ”

Secțiunile competiționale reunesc documentare de autor ce aparțin regizorilor formați, dar și debutanților, producții românești ale realităților imediate din viețile noastre pe care le aduc în prim plan-ul spectatorilor. Secțiunea principală cuprinde filme care ne arată și documentează adevărul de zi cu zi, fenomen ocolit cumva de mulți dintre noi. Mă bucur că filmele selectate în acest an tind să prezinte realitatea brută, într-o formă cât mai artistică pentru a sparge bariere, creiere, nuci! #spargebula”, punctează Max T. Ciorbă.

În 2018, București Docuart Fest îndeamnă oamenii să vină la documentar și să îndrăznească să iasă din propria bulă – Non-ficțiunea arată ce se află în exterior. 

Pe lângă proiecțiile din competiție, festivalul găzduiește o serie de secțiuni necompetiționale, dezbateri și sesiuni de masterclass care vor fi anunțate în curând.

București Docuart Fest este organizat de asociația Docuart, cofinanțat de CNC (Centrul Național al Cinematografiei) și UCIN (Uniunea Cineaștilor din România).

Lista completă a filmelor selectate în competiție

–> http://festival.docuart.ro/filme-2018/

Lista celor 28 de filme din secțiunile competiționale:

BDF 2018: secțiunea principală

  1. The Wetland R.: Ioana Mischie
  2. Caisă R.: Alexandru Mavrodineanu
  3. Pofiți vă rog! R.: Szilard Serestely
  4. Abandoned Places R.: József László
  5. Rătăciți printe cuvinte R.: Vera Belocrîs
  6. Cutezatorii R.: Tudor Botezatu
  7. ALLEGRETTO R.: Francesca Della Seta, Teresa Satta, Ionuț Popa
  8. Materie si gest R.: Diana Iabrasu
  9. Eu sunt Hercule R.: Marius Iacob
  10. Virgo R.: Vlad Sacaleanu, Lise Hendrix
  11. Ceasornicar R.: Vladimir Lipartia
  12. Sub aripa Silviei R.: Aleksandra Petrov
  13. Oameni şi vaci R.: Vargyasi Levente, T. Bányai Péter
  14. Resita on film R.: Bălbărău Andrei Florin

BDF 2018: secțiunea studențească

  1. Speranţa R.: Sandra Rad
  2. A Christmas story R.: Andrei Olănescu
  3. Circus R.: Tiberiu Toth
  4. Nunta Anului R.: Jozsef Ban
  5. Acum, în Deltă, se lasă seară R: Andrei Tache Codreanu
  6. Turn that frown upside down R.: Diana Zaharia
  7. Marie R.: Letiția Popa
  8. Tatăl meu, Imre R.: Andreea Știliuc
  9. All or nothing R.: Valentin Anghel

BDF 2018: secțiunea dedicată documentarului TV

  1. Life is a path R.: Dinesz Dite
  2. Brașov 1987. Doi ani prea devreme R.: Liviu Tofan
  3. Toarcla R.: Cornel Mihalache
  4. Etnic road movie R.: Curean Dan
  5. Povestea unui om extraordinar R.: Diana Deleanu

Marile premii din Les Films de Cannes se văd și în șapte orașe din țară

Anul acesta, Les Films de Cannes à Bucarest organizează ediții în șapte orașe. O selecție din filmele premiate la festivalul de la Cannes și o parte din invitații lor vor călători în Timișoara, Arad, Cluj, Iași, Brașov, Oradea și Suceava.

Edițiile din țară vor începe odată cu ediția bucureșteană a festivalului. Astfel, în primul weekend, 19-21 octombrie, Les Films de Cannes se va petrece concomitent în București, Timișoara și Arad.

Timișoara va găzdui ediția a treia a festivalului cu proiecții de vineri până duminică la Aula Magna a Universității de Vest. Festivalul este organizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara și al Universității de Vest.

Les Films de Cannes continuă și la Arad, unde prima ediție a avut loc în 2017. Anul acesta, filmele de Cannes revin la Cinema Arta, între 19 și 21 octombrie, proiectul fiind organizat de Asociația Cinemascop în parteneriat cu Centrul Municipal de Cultură Arad şi Asociaţia CitiZenit.

Pe finalul festivalului bucureștean, cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca, Les Films de Cannes va călători pentru a treia oară la Cluj, unde filmele vor putea fi văzute la Cinema Victoria, între 26 și 28 octombrie.

Între 26 și 28 octombrie, festivalul va poposi la Iași, la Cinema Ateneu, unde va avea loc ediția a treia, organizată de Primăria Municipiului Iaşi și Ateneul din Iaşi.

Luna noiembrie va începe cu ediția a doua a Les Films de Cannes à Braşov, care va avea loc la Centrul Cultural Reduta și la Cinema One. Proiectul este realizat și anul acesta cu sprijinul Consiliului Județean Brașov.

Pentru prima oară, Les films de Cannes ajunge și la Oradea. Teatrul Regina Maria va fi gazda a două zile de proiecții, 3-4 noiembrie, iar festivalul se bucură de colaborarea Asociației Pentru Promovarea Turismului din Oradea si Regiune (APTOR) și a Municipiului Oradea.

Ca în fiecare an, Les Films de Cannes se mută la Suceava în luna noiembrie, la Teatrul Municipal Matei Vișniec. Ediția a treia va avea loc în weekendul 9-11 noiembrie 2018, fiind realizată de Asociaţia Creativ AS şi Asociaţia Cinemascop, în asociere cu Municipiul Suceava şi Consiliul Local Suceava.

Dintre titlurile de care se vor putea bucura cinefilii din țară se numără: emoționantul Shoplifters, câștigătorul Palme d’Or, semnat de japonezul Hirokazu Kore-eda, deja un veteran al festivalului francez, basmul noir Border, de Ali Abassi, câștigătorul marelui premiu din secțiunea Un Certain Regard, Burning, adaptarea după Haruki Murakami semnată de Lee Chang-dong, câștigătorul premiului criticii FIPRESCI, Girl, povestea unei balerine, de Lukas Dhont, câștigătorul Camera d’Or, sau thrillerul Dogman, de Matteo Garrone, câștigătorul premiului pentru cea mai bună interpretare masculină.

Programele edițiilor locale și toate informațiile legate de acces și bilete vor fi anunțate în curând pe siteul festivalului – filmedefestival.ro și pe pagina oficială de Facebook.

Toate filmele vor fi proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.


În octombrie la One World Romania

Asociația One World Romania nu are prea multe momente de pauză de-a lungul anului. Pe lângă pregătirile constante pentru următoarea ediție a festivalului de documentar și drepturile omului, ne ocupăm de permanenta dezvoltare a celorlalte proiecte ale asociației.

One World Romania 2019 va avea loc între 15 și 24 martie 2019, iar echipa de pre-selecție vizionează deja multe filme documentare care au șansa să se regăsească în selecția viitoarei ediții a festivalului. Am decis să prelungim termenul de înscrieri până la data de 30 octombrie 2018.

Vă invităm să vă înscrieți aici cele mai noi documentare ce abordează orice tematică privind drepturile omului, filme de scurt, mediu și lungmetraj, dedicate tuturor categoriilor de public, inclusiv copiilor și adolescenților. Filmele trebuie să fi fost lansate după ianuarie 2017 și să fie subtitrate în limba engleză.

La mijlocul lunii octombrie o revedem la București pe Mila Turajlic – câștigătoarea trofeului OWR11 oferit de Juriul Liceenilor documentarului „Cealaltă parte a tuturor lucrurilor”Duminică, 14 octombrie, de la ora 11:00 o puteți întâlni pe Mila Turajlic în Sala Albastră a UNATC „Ion Luca Caragiale”, într-un dialog despre film documentar moderat de Andrei Rus și Alexandru Solomon.
Mila Turajlic este prezentă la București cu ocazia celei de-a opta ediții a conferinței„The Power of Storytelling”, organizată de
DoR pe 12 și 13 octombrie.

Documentarele Milei Turajlic, „Cinema Komunisto” și „The Other Side of Everything” au fost prezentate și premiate la zeci de festivaluri de film din toată lumea. Ele explorează trecutul complicat al Iugoslaviei atât dintr-o perspectivă istorică, cât și una extrem de personală. La întâlnirea cu publicul din 14 octombrie, Mila va vorbi despre procesul de realizare a unui film documentar, despre lucrul cu materialele de arhivă și despre cum pot schimba documentarele lumea în care trăim. În pregătirea întâlnirii de duminică dimineață,  sâmbătă13 octombrie, de la ora 19:00, în Sala Albastră vom proiecta documentarul „Cealaltă parte a tuturor lucrurilor”.

Pentru KineDok – programul de distribuție alternativă de documentare creative – se anunță o lună ocupată, cu 33 de proiecții de film documentar în 13 orașe din țară. 
Evenimentul lunii este vizita Klárei Trencsényi, regizoarea filmului “Tren spre maturitate”, selectat la One World Romania 2016 și distins cu “Porumbelul de Aur” la DOK Leipzig. 

One World Romania la Școală organizează lună de lună, în licee din mai multe orașe din țară, cluburi de film organizate de tineri pentru colegii lor, Liceenii au la dispoziție o videotecă de filme documentare, însoțite de informații suplimentare și activități adaptate fiecărui film și au parte de sprijin din partea echipei OWR pentru organizarea proiecțiilor. În luna octombrie pregătim și ateliere de formare pentru profesori, care prezintă modalitățile de integrare a filmului în orele de curs, conform curriculumului școlar. Cele șase ateliere vor avea loc în mai multe orașe din țară și vor porni de la filme documentare despre istoria recentă, pe subiecte sociale sau culturale legate de drepturile omului.

În luna noiembrie vă pregătim și mai multe evenimente speciale, printre care și o serie de noi proiecții marca Sahia Vintage precum și a cincea editie a lunii de filme documentare în licee –luna.doc! Fiți cu ochii pe pagina oficială de facebook și pe blog-ul OWR.

Iar dacă doriți să susțineți misiunea și proiectele noastre devenind oficial Prieteni ai OWR, citiți mai multe detalii aici.


Centenarul Filmului Românesc ajunge la Botoșani, cu doi invitați speciali

Caravana celor 100 de filme ajunge la Botoșani pe 13 și 14 octombrie, la Cinema Unirea, unde, în prezența invitaților speciali Irina-Margareta Nistor și Vlad Ivanov,  publicul va putea urmări două producții românești. Actorul Vlad Ivanov se întoarce acasă, la Botoșani, unde va povesti cu cinefilii despre filmele românești în care joacă, despre rolurile care i-au adus recunoaștere internațională, dar și despre condiția actorului din România. Toate, în contextul celebrării anului 2018 ca an de grație pentru istoria României, prin cinematografia autohtonă.

Programul Centenarului Filmului Românesc la Botoșani:

  • 13 octombrie, ora 16.30: Vernisajul Expoziției AGERPRES – România: Evoluție;
  • 13 octombrie, ora 17.00: Documentarul AGERPRES – Marea Unire: România, la 100 de ani;
  • 13 octombrie, ora 19.00: Câini, în regia lui Bogdan Mirică;
  • 14 octombrie, ora 18.00 : Amintiri din Epoca de Aur 2. Dragoste în timpul liber, în regia lui Cristian Mungiu.

“În primul rând, sunt bucuros și uimit de cât de multe faceți în atât de scurt timp și mă bucur că migrați din Iași către toată Moldova cu filmul românesc și lucrul acesta sper să creeze o tradiție, pentru că și TIFF-ul a migrat de la Cluj la Sibiu și în alte orașe. E foarte frumos să vezi că filmul românesc e gustat și de publicul românesc, nu numai de publicul de festival.

Faptul că se petrece și la Botoșani, pentru mine e ceva de mare suflet, pentru că născându-mă acolo, am mulți oameni care m-au ajutat să fiu ceea ce sunt și mă bucur că pot spune și celor din Botoșani ce lucruri frumoase facem.

Este important, pentru că noi facem filme pentru oameni, pentru public și vrem ca publicul să se uite la filme și să plece din sală altfel, cu un gând în plus, cu o întrebare. E frumos când ceea ce faci pune întrebări și m-aș bucura să avem un dialog călduros la Botoșani, ceea ce se va și întâmpla”, declară actorul Vlad Ivanov pentru Centenarul Filmului Românesc.

„În vară, am trecut doar prin Botoșani, pentru prima dată, drum spre Ipotești și mi -am dat seama că l-am văzut doar în gând, cu ochii lui Vlad Ivanov, care povestește așa frumos și cu har despre orașul sau! Și iată că datorită Centenarului, voi avea o călăuză de vis, în acest weekend de toamnă eminesciană!”, spune Irina-Margareta Nistor, ambasador al proiectului și invitată specială la proiecțiile de la Botoșani.

Expoziția ROMÂNIA: Evoluție, marca AGERPRES, la Botoșani

Expoziția România: Evoluție, care cuprinde unele din cele mai importante momente din istoria țării, deschide seria de evenimente de la Botoșani, de la ora 16.30, iar de la ora 17.00, publicul va putea urmări o adevărată lecție de istorie într-un documentar realizat de AGERPRES Marea Unire: România, la 100 de ani.

BOTOȘANIUL SUSȚINE FILMUL ROMÂNESC

Episoadele #43 și #44 se scriu la Botoșani, oraș care intră pe harta celor 100 de filme.

Intrarea la proiecții este gratuită, în limita locurilor disponibile.

Evenimentele sunt realizate în parteneriat cu Primăria Municipiului Botoșani și Cinema Unirea Botoșani.


Cea mai mare arhivă personală filmată pe peliculă de film din România devine lung metrajul TIMEBOX

Documentarul Timebox, o producție Manifest Film, va avea premiera națională la Sibiu, miercuri, 17 octombrie, în cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar Astra. Proiecția va avea loc la librăria Habitus în prezența regizoarei Nora Agapi și a protagonistului Ioan Matei Agapi, acum în vârstă de 81 de ani.

Premiera internațională va avea loc în cadrul prestigiosului Festival Internațional de Film Documentar Jihlava din Republica Cehă, 25-30 octombrie.

Timp de 40 de ani, Ioan Matei Agapi a filmat pe peliculă de film viața orașului Iași, dar și evenimentele importante din viața familiei sale, rezultand peste 21.000 metri de peliculă, adică 35 de ore de material filmat între ani 1960 și 1990. Astfel că această arhivă vizuală valoroasă devine cea mai mare arhivă personală din România, care cuprinde imagini cu întâlnirile de partid și petrecerile interne, imagini necunoscute până acum cu Ceaușescu și Ion Iliescu, dar și piese de teatru din anii 70, operații medicale revoluționare la acea vreme, precum și multe imagini cu familia Agapi. O parte din această arhivă poate fi văzută în documentarul de lung metraj Timebox realizat chiar de fiica lui Ioan Agapi, Nora  Agapi.

Iniţial am intenţionat să fac un film-portret despre tata, folosindu-mă de arhiva lui, ca un eseu care susţine omagiul pe care i-l aduc prin poveste. Însă decizia bruscă a autorităţilor din cadrul Primăriei Iași de a-l scoate din casă şi de a-l muta cu tot cu considerabila lui arhivă de filme în spații nelocuibile, m-a forţat să văd realitatea altfel, iar filmul are o turnură neașteptată”, a mărturisit regizoarea Nora Agapi.

Este un film emoționant și puternic, care descrie relația dintre tată și fiică, lupta lor cu primăria orașului Iași, dar și dinamica memoriei, susținută armonios de arhiva filmată cu 30-40 de ani în urmă. Însă a fost și un film greu de realizat deoarece nu a beneficiat de nicio susținere financiară, iar acum este recunoscut de unul din cele mai mari festivaluri de film documentar din Europa, Jihlava International Film Festival”, spune producatoarea filmului, Monica Lăzurean-Gorgan.

Pe lângă mii de metri de peliculă cu filmările și mii de fotografii adunate, Ioan Agapi are în colecția sa peste 100 de aparate de fotografiat, dagherotipuri, fotografii de la începutul secolului al XIX-lea, cărți despre fotografie (cea mai veche fiind din 1901), vechi proiectoare, aparate pentru film pe 8mm sau pe 16mm și reflectoare.

Program proiecții:

  • În perioada 25-30 octombrie – Premiera internațională, Republica Cehă, în cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar Jihlava
  • miercuri, 17 octombrie, ora 16.00, Librăria Habitus – Premiera națională, România, Sibiu, în cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar Astra

Despre regizoare:

Nora Agapi este director de imagine și regizor de film documentar. Este coregizor al filmului “Low Cost” si director de imagine pentru “Leaving Transylvania”, “Forest of Crocodiles”, “Pe Cărări Nebătute”/”Off The Bitten Track”, “Decoding Dacia”, “The Hunt for Transylvanian Gold”, “A Young Mind: the Making of a Filmmaker”.


Despre familia tradițională cu actorii din „Secretul Fericirii”

În iureșul creat de Ordonanţa de Urgenţă privind redefinirea familiei în Constituţie, misiune eșuată de altfel, actorii din „Secretul Fericirii”, filmul românesc ce va intra în cinematografe pe 19 octombrie 2018, explică ideea de familie și relațiile de cuplu, în general, în viziunea lor.

Din punctul vostru de vedere, de ce e atât de controversată ideea de familie tradițională?

Irina: Ce se întâmplă acum se numește Divide et Impera. Ia certați-vă voi între voi și nu vă mai gândiți un timp la problemele justiției, la grațieri, la alegerea unui procuror general… Și se pare că funcționează perfect, din păcate.

Theo: În primul rând, am convingerea că această controversă e o temă falsă. Iar în al doilea rând, cred că această pârghie este utilizată într-un loc foarte sensibil, şi anume în mijlocul unui concept cu semnificaţii diferite pentru mulţi dintre noi: familia poate fi cea în care te naşti, cea în care creşti, sau cea pe care o alegi.

Raportându-vă la voi, cât de multă liberate vă doriți în relația de cuplu?

Irina: Dacă simți că o relație îți îngrădește libertatea, atunci ceva nu e în regulă. Dacă fac sau nu fac un lucru, este pentru că iubesc, nu pentru că nu am voie.

Theo: O altă iluzie, noţiunea de libertate. Consider că suntem pe atât de liberi pe cât ne permitem să fim, în raport cu educaţia şi convingerile noastre. Într-o relaţie, libertatea se negociază continuu, pentru că şi regulile se actualizează constant, iar acest „joc” poate avea sens atâta vreme cât există reciprocitate şi regulile sunt respectate de ambele părţi.

Și cât de multă puteți să acordați?

Irina: Ofer toată libertatea. Nu îmi place să constrâng și nici să fiu constrânsă.

Theo: Cred într-o formă de reciprocitate. Cred că şi în „economia relaţiei” trebuie reglată cererea cu oferta.

În opinia voastră, care acțiuni din cadrul unei relații demonstrează încrederea?

Irina: Să nu ai nevoie să întrebi.

Theo: Ar trebui să existe un fel de bucurie, o anumită calitate a prezenţei în cuplu. Iar atunci simţi că faci parte din universul celuilalt şi nu mai ai nevoie de dovezi. Când această stare se alterează, face loc unor sentimente mai puțin plăcute, printre care și neîncrederea.

Dar, infidelitatea cum o explicați?

Irina: Sper sa nu fie cazul să explic asta în relația mea. Și nici să primesc explicații.

Theo: Cauzele infidelităţii pot fi foarte diferite. Însă, de cele mai multe ori, cred că infidelitatea se naşte din dorinţa de a evada temporar dintr-o poveste pe care, de altfel, o construim pas cu pas, şi care răspunde nevoilor personale până într-un punct, după care începe să ne fie insuficientă, pentru că de fapt natura noastră ne împinge continu să ne depăşim limitele.

Merită să îți salvezi relația după infidelitate?

Irina: Am vazut relații distruse de infidelități. Pe de alta parte, am văzut relații care țin, în ciuda sau poate chiar datorită infidelităților. Depinde cât de mult iubești.

Theo: Din nou, acea dorință de a fi, de a construi împreună e indicat să existe în ambele „tabere”. Cred că depinde mult și de natura infidelităţii. În situația în care cuplul mai poate privi în aceeași direcție, poate că merită să fie salvat.

În spiritul acestei idei actorii „Secretul Fericirii” au realizat și o parodie, pe care vă invit să o urmăriți aici: https://www.youtube.com/watch?v=6JV3xU4fWL8&feature=youtu.be

Secretul fericirii” este o producție Movie Production Entertainment, iar producător este Cristina Dobrițoiu.  Filmul intră în cinematografe din 19 octombrie 2018.


Filme de Radu Muntean, Adina Pintilie, Florin Șerban – printre Avanpremierele toamnei la Les Films de Cannes à Bucarest

Ediția a 9-a a Les Films de Cannes à Bucarest prezintă și în acest an avanpremierele românești ale toamnei, filme care au fost premiate la Berlin, Locarno sau Sarajevo iar acum urmează să își înceapă aventura pe ecranele românești.

Les Films de Cannes à Bucarest își propune să sprijine concret, începând cu această ediție, distribuția de film românesc sau în limba română prin acordarea unui suport de distribuție în valoare de 5000 de euro. Sprijinul este oferit de către DACIN SARA și Asociația Cinemascop și va fi acordat distribuitorului filmului.

Filmul câștigător va fi ales de către public – care este invitat să-și exprime preferințele prin vot, la finalul proiecțiilor. Câștigătorul va fi anunțat în cadrul ceremoniei de închidere a festivalului, duminică 28 octombrie, de la ora 18:00, la Cinema PRO.

În secțiunea Avanpremierele Toamnei au fost incluse opt titluri, dintre care va fi ales filmul câștigător. Proiecțiile vor avea loc în prezența regizorilor filmelor și a unor membri ai echipelor de filmare, care vor rămâne la final pentru discuții cu publicul.

Un om la locul lui, primul film al regizorului Hadrian Marcu, este și prima proiecție din această secțiune. El va putea fi văzut sâmbătă, 20 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 16.00. Un om la locul lui spune povestea lui Petru, inginer într-o companie multinațională, care se pregătește să se căsătorească cu iubita sa. Lucrurile iau o turnură neașteptată atunci când amanta lui Petru suferă un accident grav de muncă. În rolurile principale îi regăsim pe Bogdan Dumitrache, Ada Galeș, Mădălina Constantin și Adrian Titieni.

Alice T, cel mai recent film regizat de Radu Muntean (Marți, după Crăciun – 2010, Un etaj mai jos – 2015), o co-producție România-Franța-Suedia, va putea fi văzut duminică, 21 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30. Filmul o are ca protagonistă pe tânăra Andra Guți, în rolul unei fete de 17 ani cu o adolescență complicată – rol pentru care actrița a câștigat premiul pentru interpretare la Festivalul de Film de la Locarno.

Luni, 22 octombrie, de la ora 20:30, publicul va avea ocazia să descopere Beautiful Corruption, o producție Republica Moldova, debutul tânărului regizor Eugen Damaschin. Filmul este un amalgam de istorii bazate pe fapte reale, concentrate într-un singur erou care, în goana după dreptate, recurge la metode nu tocmai legale. Din distribuție fac parte Valeriu Andriuță (Donbass, de Serghei Loznitsa, După Dealuri, de Cristian Mungiu) și Igor Babiac (La limita de jos a cerului, de Igor Cobileanski).

Distanța dintre mine și mine, primul lungmetraj semnat de Mona Nicoară după documentarul Școala noastră, se va vedea marți, 23 octombrie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului. Filmul o are în centru pe Nina Cassian, poetă avangardistă, compozitoare și graficiană, a cărei viață a fost o luptă între estetică și etică. Prin cruntele realități ale fascismului, comunismului și exilului în capitalism, cea mai fascinantă femeie din literatura română și-a păstrat libertatea interioară și credința copilărească într-un basm utopic.

Miercuri, 24 octombrie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului va fi proiectat Lemonade, filmul de debut al Ioanei Uricariu care a avut premiera în acest an la Berlinală și pentru care realizatoarea a câștigat premiul pentru regie la Festivalul de Film de la Sarajevo. Lemonade spune povestea Marei, o soră medicală din România care se vede nevoită să-și tempereze proiecțiile despre visul american – odată ajunsă la fața locului. Filmat preponderent în America de Nord, Lemonade, „un film dramatic cu accente de thriller”, o are ca protagonistă pe Mălina Manovici și a fost selectat în peste 25 de festivaluri și achiziționat spre distribuție în 12 teritorii.

Joi, 25 octombrie, de la ora 20:00, va fi proiectat cel mai recent film regizat de Florin Șerban (Eu când vreau să fluier, fluier, câștigător al unui Urs de Argint la Berlin, în 2010). Dragoste 1: Câine, este o poveste care se petrece în Transilvania, undeva în munți. Într-o dimineață, Simion găsește în pădure o femeie bătută. La început, încearcă să afle cine a bătut-o. Apoi, încearcă să o iubească. Filmul este prima parte a Trilogiei Dragostei și îi are pe Valeriu Andriuță și pe Cosmina Stratan în rolurile principale.

Touch Me Not, debutul Adinei Pintilie, câștigător al Ursului de Aur la Berlin, va fi proiectat duminică, în Ziua de Aur a Les Films de Cannes à Bucarest, de la ora 13:30, la Cinema PRO. Filmul vorbește despre nevoia de contact uman și teama de intimitate, despre cum putem iubi fără să ne pierdem pe noi înșine. Laura, Tomas şi Christian pornesc într-o aventură terapeutică de combatere a mecanismelor de autoapărare și înfruntare a tabuurilor.

În cadrul secțiunii Avanpremierele Toamnei are loc și proiecția în premieră în festival a unui film 3D – My Life Rehearsed in One Leg, regizat de Bogdan Mustață. Filmul va fi arătat publicului în sala de proiecție de la CINETic (Str. Tudor Arghezi, nr. 3b – Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative -CINETic- este un departament de cercetare înființat în cadrul UNATC). Filmul va rula de două ori pe zi în weekend, începând de sâmbătă 20 octombrie, și în fiecare seară în zilele săptămânii – dat fiind faptul că sala poate primi doar 12 spectatori. Regizorul va fi prezent la proiecții.

Bogdan Mustață a debutat cu scurtmetrajul O zi bună de plajă, câștigătorul Ursului de Aur la Berlin, în 2008. My Life Rehearsed in One Leg este al doilea său lungmetraj, la care Bogdan Mustață semnează și scenariul. Filmul spune povestea unui cuplu care se reunește după mai multe luni petrecute în spitale diferite în urma unui accident de mașină. În film îi regăsim pe Ela Ionescu (La Limita de jos a cerului, de Igor Cobileanski) și Bogdan Albulescu (Ilegitim, de Adrian Sitaru). „My Life Rehearsed in One Leg este încă un exemplu că cinematografia română se diversifică spre forme dintre cele mai imprevizibile şi radicale, care se îndepărtează de naturalismul actoricesc şi de realismul social dominante până acum”, citim pe Ziarul Metropolis

Un alt eveniment în premieră pentru festival este și proiecția unui film de televiziune. Vineri, 26 octombrie, de la ora 21:00, la Cinema Muzeul Țăranului se va vedea primul episod din serialul Hackerville, în prezența echipei filmului.

Hackerville este primul serial original realizat de HBO Romania și este regizat de Igor Cobileanki și Anca Miruna Lăzărescu, care vor fi prezenți la proiecție pentru o discuție cu publicul la final. Intrarea este liberă.

Sâmbată, 27 octombrie, iubitorii de scurtmetraj vor avea ocazia să urmărească patru dintre cele mai interesante filme scurte ale anului, proiectate în prezența autorilor și urmate de discuții cu aceștia: Albastru și roșu, în proporții egale, de Georgiana Moldoveanu, film care a avut premiera anul acesta la Cannes, în secțiunea Cinefondation, Cu unul în plus, de Valeriu Andriuță, Totul e foarte departe, de Emanuel Pârvu și Pescărușul, de Maria Popistașu și Alexandru Baciu. Proiecția va avea loc la Cinemateca Union, începând cu ora 18:00. Intrarea este liberă.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, sunt disponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Urmăriți toate informațiile și programul festivalului pe site-ul filmedefestival.ro și pe pagina oficială de Facebook sau pe Instagram.


Marta Bergman și Guillaume Nicloux – printre invitații Les Films de Cannes à Bucarest

Singura prezență ‘românească’ cu un lungmetraj în ediția 2018 a festivalului de la Cannes a fost Marta Bergman, regizoare născută în România, prezentă în secțiunea ACID cu filmul Seule à mon mariage, un lungmetraj belgian filmat parțial în România, cu actrița Alina Șerban în rolul principal.

Marta Bergman s-a născut în București, mutându-se în copilărie în Belgia. După încheierea studiilor (Institut Supérieur des Arts din Bruxelles) a revenit în România împreună cu un prieten – Stephane Karo – care a devenit manager al tarafului din Clejani – pe care l-a însoțit într-o documentare despre muzica țigănească. Călătoria a generat primul ei documentar – Clejani (2005), după care au urmat încă două, centrate tot pe personaje din cultura romă. Ultimul, Un jour mon prince viendra, povestea a trei fete în căutarea unor soți occidentali, este cel care a lansat ideea scenariului pentru primul lungmetraj de ficțiune al regizoarei. Seule à mon mariage este „povestea emancipării unei tinere femei rome, o femeie care caută libertatea”, povestea regizoarea într-un interviu pentru Cineuropa. Protagonista este Alina Șerban, tânăra actriță româncă de etnie romă, pe care regizoarea a văzut-o într-o piesă de teatru și i-a oferit rolul pe loc. Clejaniul a rămas prezent în film, muzica este semnată de Vlaicu Golcea iar vioara care se aude e mânuită de Caliu, unul dintre membrii marcanți ai tarafului.

Seule à mon mariage va fi proiectat sâmbătă, 27 octombrie, la sala Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30, în prezența Martei Bergman și a Alinei Șerban. Singură la nunta mea / Seule à mon mariage este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions (Ada Solomon) și va intra în cinematografe pe 2 noiembrie, distribuit de microFILM.

Născut în Marsilia, Jean-Bernard Marlin a studiat imaginea de film la ENS Louis Lumière, din Paris. Shéhérazade, filmul său de debut, este născut dintr-un fapt divers citit într-un ziar: iubirea dintre un proxenet și o tânără prostituată, într-un cartier sărac al orașului său natal. Regizorul și-a dorit de la bun început să filmeze în locații reale, cu interpreți neprofesioniști care să fie cât mai apropiați de personajele care au inspirat povestea. După o perioadă de documentare pe străzile Marsiliei, au urmat scrierea scenariului și opt luni intense de casting în școli și centre sociale. „Am văzut aproape toți tinerii din Marsilia, din toate cartierele”, povestea regizorul într-un interviu la Cannes. Pe Dylan Robert, protagonistul, regizorul l-a găsit printre tinerii proaspăt ieșiți din închisoare, iar Kenza Fortas, actrița principală, a fost descoperită într-o tabără de romi. Regizorul a rescris dialogurile împreună cu ei înainte de filmare, iar ce a ieșit este „o mostră impecabilă de cinema-verité”, conform Cineuropa, o poveste dinamică și emoționantă. La Cannes, înconjurați de presă și public, protagoniștii au trăit intens cea mai surprinzătoare experiență a vieții lor, în condițiile în care Dylan a primit o învoire de la centrul social unde era consemnat pentru a participa la festival iar Kenza și-a adus întreaga familie și prietenii să o vadă pășind pe covorul roșu. Pentru cei doi, filmarea și participarea la festival au fost, fără îndoială, o experiență cu potențialul de a le schimba destinele – un deziderat pe care și filmul pare că și-l propune.

Shéhérazade va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, vineri 19 octombrie, la ora 17:30, în prezența regizorului, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

În urmă cu un an, lumea festivalieră a fost luată prin surprindere de apariția unei regizoare maghiare puțin cunoscute, Ildikó Enyedi, recompensată la Berlin cu Ursul de Aur pentru On Body and Soul. Zsófia Szilágyi a preluat stindardul și a țintit la fel de sus. Asistenta lui Enyedi la On Body and Soul, Szilágyi și-a încheiat la timp primul film – One Day – pentru a fi selectată la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique.

One Day a pornit de la scrisorile unei prietene, în care aceasta detalia experiența ei de a fi mamă de copii mici. „Un thriller matrimonial”, așa își numește regizoarea filmul în care povestește o zi din viața unei femei care jonglează, într-o cursă parcă contra-cronometru, cu atribuțiile ei de mamă, femeie, femeie de carieră și soție. Filmul a câștigat premiul criticii FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea sa.   

One Day va fi proiectat sâmbătă, 20 octombrie, la cinema Elvire Popesco, de la ora 20:30, în prezența regizoarei, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.

Al patrulea film bazat pe o întâmplăre reală la care regizorul va fi prezent este Les Confins du monde, de Guillaume Nicloux, proiectat miercuri, 24 octombrie de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

Regizorul și scriitorul francez Guillaume Nicloux a intrat în lumea filmului la 22 de ani, cu scurtmetrajul La Piste aux étoiles, filmat pe 16mm, în alb negru, de Raoul Coutard, directorul de imagine al lui Jean-Luc Godard. Colaborarea a continuat pentru primele trei filme ale regizorului, care apoi și-a clădit o operă densă și unică, explorând toate genurile, de la filme experimentale, până la o trilogie noir, comedii, film politic sau dramă. Al 16-lea film al său, Les Confins du monde, a avut premiera la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs și s-a născut din colaborarea și prietenia regizorului cu operatorul Raoul Coutard care, după ce a petrecut 11 ani ca fotograf de război în Vietnam, a dezvoltat o adevărată pasiune pentru cultura și oamenii locului și i-a împărtășit regizorului din experiențele sale. Filmat chiar în nordul Vietnamului, în condiții dificile de temperatură și umezeală, timp de șapte săptămâni, Les Confins du monde spune povestea unui tânăr soldat francez însetat de răzbunare după ce și-a pierdut fratele.

Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.


Voința electrică a unei femei islandeze: “Femeie în război”din 12 octombrie la cinema

Un arc cu săgeți, rețele electrice, sălbăticia Islandei în fundal, o comunitate care doarme la neregulile din jur și o femeie care luptă cu hotărârea unei eroine din miturile scandinave: un mix cinematografic intens în filmul “Femeie în război” / “Woman at war”, cea mai nouă producție a regizorului Benedikt Erlingsson, unde și muzica devine personaj. Inclus anul acesta în selecția Semaine de la Critique la Festivalul de Film de la Cannes, filmul va rula în cinematografele din țară de vineri, 12 octombrie, distribuit de Transilvania Film. “Femeie în război” se va putea vedea în avanpremieră marți, 9 octombrie, de la ora 19:30 la Cinema Elvire Popesco. Trailer: aici.

Halla sau “Femeia Munților”, cum o cunosc unii, s-a săturat de impactul distructiv pe care industria locală de aluminiu îl are asupra mediului așa că le declară război celor din spatele afacerii. E gata să riște totul pentru a proteja zonele sălbatice ale Islandei pe care le iubește atât de mult. Când află că un copil își va face loc în viața ei, Halla începe să-și pună întrebări serioase vizavi de manifestul pe care l-a pus în mișcare.

“Erlingsson a reușit să facă un film superb, care-ți taie respirația, te împământează, în care e perfect normal ca o oaie să se intersecteze cu o dronă în aventura Hallei, care-și urmărește idealul cu o hotărâre de admirat” scrie Fabien Lemercier pentru Cineuropa, în timp ce în The Hollywood Reporter,  “Femeie în război” e văzut ca “un film excentric, intens, impecabil ca imagine”.

Reușita regizorului de a spune cinematografic povestea unei femei islandeze care își dorește să normalizeze respectul pentru natură este admirată și în Variety, unde criticul de film Jay Weissberg se întreabă: “Există oare ceva mai rar decât un film inteligent care nu doar că-ți dă o stare de bine, dar se și pricepe să abordeze din problemele urgente la nivel global cu mult umor și sentimentul satisfăcător că se poate face dreptate?”.

Cunoscut deja ca și un regizor de film care pune un mare egal între drepturile naturii și drepturile omului, islandezul Benedikt Erlingsson este și un autor și actor extrem de apreciat: prestațiile lui solo în teatrul islandez sunt printre cele mai de succes piese din istoria teatrului din Islanda. Debutul său în lungmetraj: “Despre oameni și cai” (2013) a fost propunerea Islandei la Premiile Oscar și i-a adus “Premiul pentru debutul regizoral în cinematografie” / “Best New Director” la Festivalul de Film de la San Sebastian.

“Femeie în război” va fi distribuit în cinematografele din toată țara din 12 octombrie de Transilvania Film.


Dialoguri cinematografice și literare la Muzeul Național al Literaturii Române: ”Legături bolnăvicioase” la prima întâlnire CINEMACITIT

Ce a fost la început, filmul sau romanul? Cum se face trecerea de la carte la camera de filmat? Dar de la meseria de scriitor la cea de regizor?

Iată câteva întrebări la care se va răspunde într-o serie de întâlniri sub numele CINEMACITIT, întâlniri care își propun să medieze dialogul cineastului cu opera literară şi să readucă în atenţia publicului ecranizările unor texte de referinţă din literatura română.

Joi, 18 octombrie, de la ora 18,00, la Muzeul Național al Literaturii din București, va fi proiectat lungmetrajul Legături bolnăvicioase în regia lui Tudor Giurgiu. Proiecţia va fi urmată de un dialog între Cecilia Ștefănescu, scenaristă şi autoarea romanului omonim, și Maria Popistașu, actriţă, interpreta rolului principal din film.

Romanul Legături bolnăvicioase, apărut în trei ediţii la Editura Polirom (2005, 2006 şi 2011), va apărea în acest an la Editura spaniolă Dos Bigotes, în traducerea Doinei Făgădaru. Opera de debut a Ceciliei Ştefănescu a fost tradusă şi în limbile franceză, italiană şi poloneză, la edituri prestigioase.

Ecranizat de regizorul Tudor Giurgiu, pe un scenariu co-semnat de autoare și lansat în cinematografe în 2016, Legături bolnăvicioase a fost selecţionat în secţiunea „Panorama” a Festivalului de Film de la Berlin, apoi la festivalurile de film de la Karlovy Vary, Cottbus, Los Angeles, Sarajevo şi a fost distribuit în peste 20 de ţări.

Filmul este o poveste de dragoste vie și neconvențională. Frații se iubesc altfel, prietenele cele mai bune nu sunt doar prietene, ci aleg să fie și iubite. Ioana Barbu, Tudor Chirilă și Maria Popistașu adaugă un fler special filmului, perfect armonizat cu subiectul.

Cecilia Ştefănescu a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti şi masterul de teoria literaturii şi literatură comparată din cadrul aceleiaşi facultăţi. A publicat în volumele colective Ferestre 98 (1998) şi Tescani 40238 (2000). A făcut parte din grupul celor 12 scriitori români selecţionaţi pentru Les Belles Etrangères, organizat de Centre National du Livre în noiembrie 2005 la Paris. A participat la lecturi publice în Franţa, Germania, Spania, Elveţia, Italia şi Polonia. A lucrat în presă şi în edituri, a predat seminarii de teoria literaturii la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, a publicat articole în reviste precum Dilema, Vineri, Exces, Madame Figaro, Design Buletin, Interval, Cahiers roumains d’études littéraires, Cotidianul, Curentul, Observator Cultural, Dilema Veche, Suplimentul de cultură. În 2016 a scris și a regizat scurt metrajul Ferdinand 13, selecționat în Festivalul Internațional de Film de la Zagreb, unde a primit mențiune specială, precum și la TIFF.

Maria Popistaşu este actriţă de teatru şi film. A jucat în producţii internaţionale nominalizate cu premiul Bafta, iar cu mini-seria Sex Traffic (2004), în regia lui regia David Yates a primit, printre altele, premiul Gemini pentru rol secundar feminin. În 2005, Maria interpreteaza rolul Anei in “Crash Test Dummies”, film austriac ce a câştigat premiul special pentru scenariu (Diagonale). De asemenea, a fost membru al juriului prezidat de Bruce Beresford la Festivalul de Film B-EST, Bucureşti. Regizorul Radu Muntean a lucrat cu Maria Popistaşu în lungmetrajele Marţi, după Crăciun (2010, Un etaj mai jos (2015) şi în Alice T, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Locarno şi urmează să fie lansat în România în toamna lui 2018.

CINEMACITIT”, program susținut de Muzeul Național al Literaturii Române, îşi propune să medieze dialogul cineastului cu opera literară şi să readucă în atenţia publicului ecranizările unor texte de referinţă din literatura română. Programul cuprinde proiecţii de film românesc urmate de un dialog între regizor/scenarist/actor şi o personalitate literară din România. Filmele prezentate reprezintă ecranizări remarcabile ale unor texte de referinţă din literatura română, dar şi producţii recente premiate la mari festivaluri internaţionale,  adaptări libere după romane.

Intrarea la eveniment este liberă, în limita locurilor disponibile.


Asghar Farhadi vine la Les Films de Cannes à Bucarest

Cel mai renumit regizor iranian, Asghar Farhadi, singurul regizor care a fost laureat cu două premii Oscar pentru cel mai bun film străin, vine la Les Films de Cannes à Bucarest. Ediția a 9-a a  festivalului bucureștean se va deschide cu același film care a deschis și festivalul de la Cannes: Everybody Knows, cel mai recent lungmetraj al regizorului, cu Penélope Cruz și Javier Bardem în rolurile principale.

Cu această ocazie, festivalul îi dedică regizorului o secțiune retrospectivă, care va cuprinde și filmele About Elly (2009) și A Separation (2012), primul film al său câștigător de premiu Oscar, la finalul căruia va susține un masterclass deschis publicului. Masterclassul va avea loc sâmbătă, 20 octombrie, la Cinema Elvire Popesco, de la ora 16.00, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponible – rezervări la eveniment se pot face pe eventbook.ro.

Asghar Farhadi s-a născut în 1972, în Iran, și în 1998, la terminarea studiilor de teatru și apoi regie la Teheran, regizase deja șase scurtmetraje și două seriale, scrisese scenarii și crease piese radiofonice și emisiuni TV. În 2003, a debutat în lungmetraj cu Dancing in the Dust, primul dintr-o serie de filme complexe, pline de suspans, care surprind ciocnirile subtile dintre clase sociale și mentalități, în special în societatea iraniană.

Farhadi a fost inclus de revista „Time”, pe lista celor mai influenți 100 de oameni ai lumii la 40 de ani, în 2012, după ce A Separation traversase lumea adunând peste 70 de premii, printre ele, Ursul de Aur la Berlin. Era al cincilea lungmetraj al său, adunase un milion de spectatori numai în Franța și confirma – după About Elly, distins cu Ursul de Argint pentru regie – o voce aparte. „În Iran, în acest moment, avem nevoie – mai mult decât de orice altceva – ca publicul să gândească”, mărturisea Farhadi pentru „The Guardian”.

Everybody Knows spune povestea Laurei, care se întoarce împreună cu copiii ei în satul natal, cu prilejul nunții surorii ei, dar niște evenimente neașteptate îi bulversează tot sejurul. Everybody Knows va fi proiectat în cadrul festivalului special cu ocazia vizitei regizorului, filmul va intra în cinematografe în ianuarie 2019, distribuit de Independența Film.

A Separation, care va putea fi văzut sâmbătă, 20 octombrie, de la ora 13:30, la Cinema Elvire Popesco, este despre Nader, care angajează o tânără femeie să aibă grijă de tatăl său bolnav, dar habar nu are că noua menajeră nu este doar însărcinată, ci și lucrează fără permisiunea soțului ei.

About Elly va rula duminică, 21 octombrie, la Cinemateca Union, de la ora 17:00,  iar regizorul va fi prezent la începutul filmului pentru o scurtă introducere. În About Elly, un grup de prieteni din studenție organizează o ieșire de trei zile la Marea Caspică. Sepideh, cea care se ocupă de detaliile organizatorice, a decis să o invite și pe Elly, sperând că ea nu va rămâne indiferentă la farmecele prietenului ei Ahmad, recent ieșit dintr-o relație.

Tot în cadrul festivalului, spectatorii vor putea sta de vorbă cu regizorul coreean Lee Chang-dong, câștigătorul premiului criticii FIPRESCI pentru filmul Burning, sâmbătă, 20 octombrie, la Cinema PRO, după proiecția filmului care începe la ora 19:15.

Marin Karmitz, un om de cinema complex, care a creat și a produs deopotrivă, va participa la o discuție cu publicul. Dialog cu Marin Karmitz va preceda proiecția specială a filmului Coup pour coup – în regia autorului născut la București – duminică, 21 octombrie, de la ora 14.00, la Cinema Elvire Popesco.

Manuel Claro, operatorul cu o carieră impresionantă, celebru pentru colaborările cu Lars Von Trier de la filmele Melancholia sau Nimfomaniac, va fi prezent în cadrul festivalului la proiecția filmului The Untamed, de Amat Escalante, film proiectat în cadrul Focus Mexic. Aceasta va avea loc vineri, 19 octombrie, la Cinema Union, de la ora 18:30. Operatorul va susține și un masterclass organizat de RSC – Romanian Society of Cinematographers, pe 20 octombrie, de la 09:30, la Cinemateca Union – intrarea este liberă.

De asemenea, regizorul francez Gaspar Noe este așteptat să confirme participarea la festival – după cum a declarat Cristian Mungiu, fondatorul festivalului, la conferința de presă care a avut loc în această dimineață la Cinema Elvire Popesco din capitală.

Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, sunt disponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Urmăriți toate informațiile și programul festivalului pe site-ul filmedefestival.ro și pe pagina oficială de Facebook sau pe Instagram.


Centenarul Filmului Românesc ajunge la Sascut

Caravana celor 100 de filme ajunge în comuna Sascut din județul Bacău. Evenimentele din caravana celor 100 de filme dedicate anului centenar vor avea loc pe 20 și 21 octombrie, în sala Salonului LUX din localitatea băcăuană.

Programul caravanei Centenarului Filmului Românesc la Sascut, Bacău:

20 octombrie, ora 16.30: Vernisajul expoziției AGERPRES România: Evoluție; invitat special: Alexandru Ion Giboi (directorul general al Agenției Naționale de Presă AGERPRES);

20 octombrie, ora 17.00: Documentarul AGERPRES Marea Unire: România, la 100 de ani;

21 octombrie, ora 11.00: filmul Veronica, regia: Elisabeta Bostan, invitată specială: Ileana Popovici;

21 octombrie, ora 15.00: filmul Nea Mărin Miliardar, regia: Sergiu Nicolaescu, invitată specială: Ileana Popovici.

Toate evenimentele se vor desfășura în incinta Salonului LUX din Sascut, în parteneriat cu Primăria comunei Sascut.

Intrarea la evenimente este liberă, în limita locurilor disponibile.

COMUNA SASCUT INTRĂ PE HARTA CENTENARULUI FILMULUI ROMÂNESC

Primăria Sascut susține caravana Centenarului Filmului Românesc, tocmai în ideea de a oferi publicului și astfel de experiențe, legate de cinema: „Suntem încântați să facem parte din cele 100 de localități din România și din Republica Moldova, pe care le vizitează acest proiect cultural. Am ținut neapărat să evidențiem Sascutul, una dintre cele mai importante comune ale județului Bacău, care își dorește un drum spre un viitor mai bun pentru locuitorii săi, pe harta României Centenare, iar acest eveniment este o ocazie foarte potrivită. Noi, românii, nu trebuie să ne uităm istoria, iar anul Centenarului Marii Uniri este un bun prilej pentru a ne reconecta într-un mod constructiv cu trecutul nostru comun. În fiecare an, Primăria Sascut și Consiliul local Sascut organizează un festival de datini și obiceiuri, prin care promovează ansamblurile folclorice din comuna noastră, costumele populare autentice din zonă, jocuri cu urși și capre, pentru ca tradiția să nu se piardă și respectul pentru strămoșii noștri să dăinuiască peste timp. Dar, în același timp, ne dorim să îmbogățim viața culturală a comunității noastre. Astfel, primim cu mare bucurie Centenarul Filmului Românesc la Sascut. Sascutul este o mare familie, și cred sincer că familia trebuie să fie întotdeauna pe primul loc. Acesta este motivul pentru că îmi doresc, ca primar, să deschid comuna pentru mai multe și mai diverse evenimente culturale, iar anul Centenar este cel mai bun început pentru acest proiect”, declară Primarul comunei Sascut, Ioan Răuță.

Expoziția ROMÂNIA: Evoluție, marca AGERPRES, la SASCUT

Expoziția România: Evoluție, care cuprinde unele din cele mai importante momente din istoria țării, deschide seria de evenimente de la Sascut, sâmbătă, 20 octombrie, de la ora 16.30, iar de la ora 17.00, publicul va putea urmări o adevărată lecție de istorie într-un documentar realizat de AGERPRES Marea Unire: România, la 100 de ani.

Articole similare

Câteva știri din lumea filmului românesc (30 noiembrie – 6 decembrie 2015)

Jovi Ene

Avanpremieră editorială: Siberia dus-întors, de Levon Harutiunian

Jovi Ene

Curtea Veche Publishing la Gaudeamus 2013

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult