Exhibition on Screen: Hopper – An American Love Story (2022)
Regia: Phil Grabsky
Sunt un mare admirator al seriei de filme de artă ‘Exhibition on Screen’. Începând cu 2012 ea mi-a oferit prilejul de a vizita multe dintre cele mai importante expoziții de artă sau colecții ale marilor muzee ale lumii fără a trebui să mă deplasez mai departe de sala cinematecii (care are și rolul de cinematograf de artă) din orașul în care locuiesc. Multe dintre aceste filme au fost realizate și/sau produse de Phil Grabsky. Pandemia COVID-19 a avut printre multele sale consecinte și închiderea muzeelor de artă aproape în întreagă lume și suspendarea sau anularea expozițiilor programate în 2020 și 2021. Bucuria revenirii muzeelor și a expozițiilor majore în viețile noastre a fost amplificată de reluarea seriei ‘Exhibition on Screen’. ‘Hopper – An American Love Story’ (2022) a fost, cred, primul film din această serie produs și lansat după pandemie. Pentru mine bucuria a fost cu atât mai mare cu cât realizatorul este Grabsky și filmul este dedicat unui artist american pe care îl iubesc, mă documentez despre el și îl caut oriunde călătoresc în lume: Edward Hopper.
Documentarul este ocazionat de o expoziție majoră dedicată ‘New York-ului lui Edward Hopper’ care a avut loc la Whitney Museum of Art din Manhattan între octombrie 2022 și martie 2023. Spre deosebire de alte episoade din seria ‘Exhibition on Screen’ însă, documentarul nu ne poartă în sălile de expoziție, care nu este deloc menționată până la credite. Subiectul expoziției de pe ecran este de data aceasta persoana și opera în ansamblu a pictorului. ‘Hopper – An American Love Story’ este mai aproape de un film documentar biografic de format clasic, urmărind în ordine cronologică principalele etape ale vieții și creației pictorului, filmând în locurile în care a trăit și a călătorit acesta, folosind ca material vizual și lucrări care nu au fost expuse la Whitney și că material documentar exponate din muzeul memorial de la Nyack (locul nașterii și copilăriei sale) și materiale de arhive, inclusiv jurnalele personale ale soției acestuia. Mi-au plăcut comentariile, datorate, ca întotdeauna în episoadele ‘Exhibition on Screen’ unora dintre cei mai reputați și mai potriviți experți în subiect. Am aflat multe lucruri noi despre biografia artistului, mai ales detalii legate de perioadele petrecute la Paris. Deși s-a aflat acolo (cu intermitențe) destul de multă vreme în anii de după 1905, Hopper a dus o viață destul de ascetică în compania și găzduirea unor prietene religioase ale mamei sale și nu a avut contacte nici cu viața boema și nici cu revoluțiile artistice ale fovismului, cubismului și artei abstracte care aveau loc în celalalt capăt al Parisului în Montmartre (el locuia în Montparnasse). O noutate pentru mine a fost și o povestea de dragoste neîmpărtășită din perioada pariziană, care se pare că i-a influențat întreg restul vieții sentimentale. Legătura cu soția sa, Josephine Nivison Hopper, ocupa și în film locul însemnat pe care aceasta l-a avut în viața și pentru opera pictorului. Am vizitat casa memorială din Nyack, unde nu există nicio pictură a lui Hopper, dar sunt expuse câteva dintre lucrările soției sale. Aprecierea mea este că a fost o artistă cu nimic mai prejos ca talent față de el. Poate că – femeie fiind – nu ar fi reușit să ajungă la același grad de celebritate, dar nici el nu ar fi devenit ceea ce a devenit ca artist fară devotamentul și sacrificiul lui Josephine, care practic și-a abandonat cariera pentru a-l susține.
Comentariile artistice ale diferitelor faze mai târzii ale creației lui Hopper sunt solide, fără a fi foarte originale. Doar într-un singur moment suntem invitați să privim dintr-o perspectivă inedită faimoasa singurătate a personajelor din picturile lui Hopper. Câteva comentarii despre aparenta dezangajare politică și socială a artistului mi s-au părut puțin forțate. Hopper a fost un artist care a spus ce a avut de spus despre perioada în care a trăit prin opera sa misterioasă, care refuza arta manifest și declarațiile explicite. Picturile, desenele și acuarelele sale sunt parte integrantă din imaginea despre America secolului 20, așa cum a rămas imprimata în memoria istorică și culturală colectivă. ‘Exhibition on Screen’ ne-a oferit încă un documentar de referință despre un mare artist.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.siff.net/cinema/in-theaters/exhibition-on-screen-hopper, Youtube.com)