Filme

Războaiele criptografice din Australia: The Code (2014–2016)

The Code (2014–2016)
Creator: Shelley Birse
Distribuție: Dan Spielman, Ashley Zukerman, Adele Perovic

Unul dintre efectele răspândirii aproape universale ale Internetului este faptul că crimele digitale și războaiele criptografice au devenit unul dintre subiectele populare ale filmelor de acțiune și ale genului thriller. A fost chiar definit, în literatură și în cinema, un nou sub-gen numit ‘tehno-thriller’, în care programatorii de calculatoare cu expertiză în Internet și criptografie au devenit eroii principali. ‘Tehno-thrillere’ sunt deci multe și pe marile și pe micile ecrane, cele bune, ca în orice gen sunt mai puține. Văzusem acum câțiva ani primul sezon, produs în 2014, destul de reușit, al unui astfel de serial, numit ‘The Code’. Acțiunea se petrecea în Australia, numele creatoarei sale fiind Shelley Birse, și al regizorului Shawn Seet. Am văzut acum al doilea sezon, realizat în 2016, care nu reușește să-l egaleze pe primul în interes și calitate. Nu va mai fi, se pare, un al treilea sezon.

Sezonul al doilea preia personajele principale ale primului sezon, ziaristul de investigație Ned Banks (jucat de Dan Spielman) și fratele său Jesse (jucat de Ashley Zukerman), un geniu în calculatoare, suferind însă de o formă acută de autism care îl face dependent de fratele sau. Cei doi sunt din nou angrenați într-o intrigă politică care combină corupția, terorismul, lupta pentru independență a populației indigene din Papua de Vest, afaceri dubioase și crime comise pe Internet. Serialul preia două elemente des utilizate în filmele de acest gen: atacurile cibernetice care pot paraliza toate serviciile bazate pe Internet, deci practic toată activitatea economică și socială cam în orice punct din lume; și supravegherea permanentă a tuturor în orice loc, reprezentată prin suprapunerea la interval de câteva minute a unor elemente digitale care dau impresia că scenele sunt filmate de aparate video de securitate. Procedeul este cam șablonard și ne-veridic, căci unele dintre locurile filmate se află în adâncul junglelor, unde puțin probabil să existe sau să poată fi montate asemenea aparate.

Sezonul al doilea are, ca și primul, șase episoade. M-a captivat doar în primele două, care reușesc să construiască premizele unei intrigi principale interesante, în paralel cu alte câteva povești secundare. Din păcate, continuarea nu este pe măsura așteptărilor, una dintre poveștile mai interesante este terminată, elementele sociale sunt prezentate în mod schematic, și câteva dintre intrigile secundare cad în melodramă sau banalitate. Jocul actorilor este OK și episoadele sunt bine filmate. Aspectele tehnologice sunt însă prezentate cam ca în toate filmele de acest gen, în mod amatoristic, cu erori tehnice evidente. Episodul final a recuperat ceva din interes, dar este prea târziu, și nu sunt puse premizele vreunei continuări. Producătorii serialului au ajuns și ei probabil la concluzia că șansele de succes ale unui al treilea sezon ar fi cam nule.

Nota: 5/10

Articole similare

Prin blogosfera literară (31 iulie – 6 august 2017)

Dan Romascanu

Un film noir clasic, filmat într-o singură încăpere și în timp real: Sorry, Wrong Number (1948)

Dan Romascanu

Bătrânețe și horror: X (2022)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult