All Quiet on the Western Front (1930) – Nimic nou pe frontul de vest
Regia: Lewis Milestone
Distribuția: Lew Ayres, Louis Wolheim, John Wray
Lewis Milestone (născut Leib Milstein la Chișinău în 1895) este unul dintre acei cineaști imigranți care au pus bazele industriei cinematografice americane și ale căror biografii își așteaptă scenariștii pentru a le transforma în filme memorabile. ‘All Quiet on the Western Front’ a fost realizat în 1930, la numai un an de la apariția romanului lui Erich Maria Remarque. Așa cum cartea scriitorului german este considerata una dintre cele mai reușite opere anti-războinice, filmul de și despre război al lui Milestone este considerat și el o capodopera a genului. Orice film bun despre război este și un film anti-război – am spus-o și în alte ocazii și se potrivește și aici. În plus, filmul i-a adus lui Milestone primul Premiu Oscar pentru regie din epoca filmului sonor, la un an după ce primise premiul în categoria filmelor de comedie. Este până astăzi singurul regizor din istoria Academiei care a primit două Premii Oscar pentru regie în doi ani consecutivi. ‘All Quiet on the Western Front’ a avut două versiuni, una dintre ele fără sonor pentru multele săli care nu erau încă echipate cu amplificatoare de sunet în acea perioadă de tranziție. Este un film remarcabil și o borna în istoria tranziției de la filmul mut la cel sonor.
Scenariul urmărește destul de fidel povestea din roman, filmul fiind considerat una dintre cele mai remarcabile ecranizări ale unui roman important al literaturii lumii. Primele scene se petrec într-un oraș german la începutul primului război mondial. Atmosfera patriotică și încrederea într-o victorie ușoară i-au molipsit și pe elevii unei clase de liceu, încurajați de discursurile demagogice ale profesorului lor. Majoritatea se înrolează voluntari. Paul Baumer, un tânăr cu ambiții de a deveni scriitor, nu este foarte entuziasmat, dar se lasă antrenat de val. El, împreună cu șase dintre colegii și prietenii sai, va parcurge antrenamentele de bază și va fi trimis pe front după câteva săptămâni de instrucție rudimentară. Realitățile frontului sunt cu totul altele decât cele descrise de presă și profesori sau imaginate de tineri. Violența, dezorganizarea, foamea, corupția domnesc iar pericolul mutilării sau al morții este permanent. Paul se împrietenește cu un soldat mai în vârstă, Kat (Katcinsky), care ia sub tutela sa grupul de recruți, se descurca pentru a procura mâncare, îi învață secretele supraviețuirii. Războiul începe să-i macine unul câte unul pe membrii grupului. Într-o permisie primită după ce fusese rănit, Paul își vizitează familia și orașul, dar este imediat șocat și dezgustat de ignoranța celor de acasă în legătură cu realitățile războiului și de demagogia patriotardă neschimbată a burghezilor de cafenea, inclusiv a profesorului său. Întors pe câmpul de luptă, îl va mai regăsi doar pe Kat. Sfârșitul războiului se aproprie, dar generația lui Paul, câți au rămas, este pierdută.
Structura narativă este excelentă, bazându-se pe acțiunea din roman. Numele actorilor nu mai spun multe iubitorilor de cinema de astăzi, dar totuși voi menționa memorabilele creații ale lui Lew Ayres (Paul) și Louis Wolheim (Kat). Primul avea doar 22 de ani când a făcut acest film. Se vede că este deja un actor al erei filmului sonor. Va avea de altfel o cariera îndelungată. Louis Wolheim se formase la școala filmului mut. Era specializat în roluri expresive de compoziție și la un moment dat fusese declarat ‘cel mai urât actor de la Hollywood’. Avea să moară un an după ce a jucat rolul lui Kat, o culme a carierei sale. Scenele statice poartă încă amprenta filmului mut, cu cadre lucrate în detaliu și cadraje sofisticate. Impresionează însă mai ales scenele de luptă. Aceasta versiune din ‘All Quiet on the Western Front’ a fost realizata în perioada numită ‘Pre-Code’, adică înainte de adoptarea formalizată a regulilor de cenzură care stabileau ceea ce un film american putea arăta pe ecran. Violența războiului descrisă realist, cu aparat de filmat mobil și din unghiuri îndrăznețe, nu ar fi putut fi astfel arătată după 1934 și până în 1956 când Codul a fost revizuit (eliminarea totală a survenit doar în 1968). Fără impactul vizual, această poveste politică, socială, morală si anti-război despre război nu ar fi avut același impact. Revăzut astăzi, când se aproprie aniversarea unui secol de la filmare, filmul lui Lewis Milestone rămâne surprinzător de expresiv și de puternic în mesajul sau. Acest mesaj este și el încă actual, și va mai fi atâta timp cât alte generații de tineri vor fi pierdute în războaie.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)