Filme Filme americane Recomandat

12 Years a Slave (2013)

afis12 Years a Slave (2013) – 12 ani de sclavie

Regia: Steve McQueen
Scenariul: John Ridley, Solomon Northup (“Twelve Years a Slave”)
Distributia: Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Benedict Cumberbatch – Ford, Brad Pitt, Sarah Paulson, Paul Giamatti, Lupita Nyong’o

Una dintre cele multele si intunecatele  umbre din istoria  umanitatii – sclavagismul oamenilor de culoare  – a adus anul acesta pe  ecrane inca o pelicula cinematografica de tip fresca/saga. Fresca pentru ca oglindeste o perioada intinsa in timp, surprinzand detalii sociale/politice/etnologice si antropologice si saga – pentru ca descrie – pe aceleasi perioade indelungate istoria intima a unor personaje si familii supuse tavalugului vremilor.

In acest “12 YEARS A SLAVE”  strabatem alaturi de Solomon Northup odiseea unui om de culoare liber, traitor la mijlocul secolului al XIX-lea in Saratoga Springs –  New York, muzicant, familist cu doi copii, dar care este luat cu arcanul de rapitori perversi si vandut ca sclav pe plantatiile din Sud, in Louisiana. Odiseea unui om liber redus la conditia abrutizanta de “animal de munca” in conditii de robie. Un om liber care “vrea sa traiasca, nu sa supravietuiasca”.

RS-excl-054_DF-02290FD

Un om liber care trece de la un stapan la altul, care invata sa nu se lase coplesit de disperare, care face cunostinta cu limitele de gandire si de comportament al unei societati incremenite in tipare ancestrale nedrepte, brutale, inchistate, un om care in interiorul si intimitatea sa nu renunta la valorile morale si mai ales nu renunta la speranta ca intr-o zi isi va recastiga locul in societate alaturi de familia sa.

Si poate ca tocmai in numele acestei sperante pastrata vie in cugetul sau, adeseori Solomon Northup (deposedat pana si de numele sau), pare a-si apleca capul si a-si inchide ochii in fata durerii semenilor sai supusi violentelor cotidiene. Solomon coboara in adancul sau, in tunelul timpului sau, isi tine sufletul luminat de flacara sperantei, dar ochii si urechile sale sunt martori ai durerii din jur, sunt martori ai lipsei de constiinta si umanitate ai celor care manuiesc zilnic biciul.

012_DF-05531Inteligenta sa nativa, flacara vie a sperantei si intalnirea unui om cinstit, mesager al strigatului sau,  sunt un cumul care inlesneste ajutorul dinspre lumea libera. Si astfel, Solomon Northup isi reia dupa “12 ani de sclavie”, locul si demnitatea sa de om liber in societate si langa familie!

Mapa de presa a MediaProdDistrubution ne spune ca: << Scrisă la un după ce Northup şi-a recăpătat libertatea şi cu nouă ani înaintea Războiului Civil, cartea a influenţat dezbaterea naţională despre viitorul sclaviei şi a contestat afirmaţiile mincinoase idilice ale proprietarilor de sclavi. Northup însuşi a spus că, împărtăşindu-şi povestea şi prezentând marea diversitate de tipuri de oameni din cadrul sistemului de plantaţie, era „hotărât să prezinte instituţia sclaviei aşa cum am văzut-o şi cum am trăit-o.” Pe mulţi i-a emoţionat nu numai curajul lui de a explica ce i s-a întâmplat, dar şi de a oferi detalii.>>

045_DF-03585

Si tot din Mapa de Presa, va citez cateva cuvinte privind determinarea regizorului (de altfel si producator alaturi de Brad Pitt) de a realiza acest film:

<<Regizorul Steve McQueen şi-a dorit ca povestea să fie accesibilă oamenilor secolului 21 şi să-l prezinte pe Northup aşa cum se cuvine, ca pe o personalitate înălţătoare, care inspiră la măreţie. „Este o poveste universală şi atemporală.” – spune McQueen. „Priviţi în jur şi veţi remarca repercusiunile sclavagismului. Efectele nu s-au stins cu totul. Urmărind povestea lui Northup, putem să analizăm şi să ne amintim ce s-a întâmplat şi de ce şi cum se reflectă în prezent faptele trecutului. Este o poveste cu semnificaţie şi relevanţă, pentru că fiecare dintre noi este Solomon Northup. Pe măsură ce povestea se desfăşoară, te pui în locul lui Solomon şi te întrebi dacă tu ai fi avut curajul şi demnitatea lui.”>>.

Din punctul meu de vedere insa, in acest film exista un tratament destul de soft al violentei si tragismului la care sunt supusi oamenii de pe mosia lui Apps, exista  o atitudine extrem de pasiva a acestor sclavi si viata lor este prezentata prin trasaturi reduse si schematice. Mai degraba spectatorul isi rotunjeste imaginea transmisa de ecran, cu ajutorul datelor de care dispune din lecturi si vizionari anterioare. Insa exista si momente de varf, emotionante, construite energic si inteligent si unul dintre acestea este confesiunea tinerei Patsey privind nevoia ei de o bucatica de sapun cu care sa isi spele si curete trupul si apoi terfelirea acestui trup prin pedeapsa biciurii fara mila!.

Caracterele personajelor par si ele – judecand la rece – schematice, din perspectiva zilei de azi, insa graitor si colorat construite si interpretate de o pleiada de actori dintre care  Chiwetel Ejiofor,  Michael Fassbender, Sarah Paulson si Lupita Nyong’o sunt reprezentativi.

101_DF-05123

Parelnic idilice imaginile campurilor de bumbac, a curtilor conacelor, a colibelor scalvilor, acumuleaza tensiunea si emotia durerii atator nedreptati ai sortii. Despre semnatura lui Sean Bobbitt, director de imagine, Mapa de Presa spune ca:

<<Bobbitt ne ţine aproape de Solomon şi experienţele sale, fie prin cadre strânse, fie prin cadre lungi, continue, care permit publicului să fie ca o muscă pe perete în situaţiile cele mai şocante. „Filmul are un ritm destul de alert, dar ne-am folosit de cameră să redăm tensiunea.” – spune McQueen. Bobbitt ştia că subiectul filmului este încărcat şi tarat vizual. El şi McQueen au vrut să se distanţeze de tipare ca să spună povestea asta. Astfel, Bobbitt spune că imaginea filmului a fost influenţată mai degrabă de pictură decât de cinematografie. Ca şi actorii, Bobbitt a trebuit să redea scenele înfiorătoare ale biciuirii lui Patsey şi încercării de a-l linşa pe Northup într-o manieră sinceră.>>

Coloana sonora sub semnatura lui Hans Zimmer cuprinde renumite piese gospel si interpretari de marca … John Legend, Alicia Keys, Gary Clark Jr. O placere sa trecem in revista cateva dintre acestea:

Un film care, fara doar si poate, va aduna ceva trofee din sacul unchiului Oscar 🙂

Nota: 8/10

Articole similare

Frumusețe tulburătoare: Tiere (2017)

Dan Romascanu

În aerul rarefiat, de Jon Krakauer

Delia Marc

Zen și arta reparării motocicletei, de Robert M. Pirsig

Delia Marc

1 comment

roxana 27 decembrie 2013 at 02:13

Iubitul meu e negru. Om de culoare este o ofensa. Poate vrei sa rectifici articolul tau.

Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult