Carti Eseuri Recomandat

Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life

Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life, de Terrence E. Deal şi Allan A. Kennedy
Basic Books, 1982

Cartea lui Terrence E. Deal şi Allan A. Kennedy este una de structură, care, scrisă la începutul anilor ’80 (1982), surprinde foarte sintetic şi argumentat aspectele de cultură organizaţională pe care îşi propune să le trateze.

Stilul pe care îl abordează autorii este unul orientat spre explicarea unor concepte şi tipologii fundamentale cum sunt valorile, culturile, relaţiile culturale şi ritualurile într-o organizaţie. Având o descriere introductivă a tututor conceptelor pe care doreşte să le expună, autorii mai întâi scriu despre ce urmează să scrie, apoi scrie conţinutul iar în cele din urmă concluzionează.

Un lucru impresionant în carte este modalitatea în care autorii reuşesc să folosească o bibliografie impresionantă pentru o carte de 200 de pagini fără ca rezultatul să fie o culegere de citate, ci chiar o colecţie utilă de cazuri reale, care pot fi citate şi folosite cu uşurinţă în practica lor de către specialişti.

Modalitatea în care conceptualizează structura cărţii este una uşor de urmărit şi care facilitează învăţarea, la orice nivel s-ar găsi cititorul. Limbajul folosit este unul accesibil. Exemplele sunt structurate astfel încât prin detalierea lor cititorul să înţeleagă modalitatea în care funcţionează un model pentru o anumită companie (de exemplu, Procter & Gamble). Desigur, cum ar trebui să funcţioneze de la proiectarea în SUA, nu vorbim de România. Autorii cunosc asupra a ce să se oprească pentru a scoate în evidenţă aspectele care contează. Analogiile pe care le fac sunt reprezentative şi uşor de urmărit.

Este interesant că după ce peste 200.000 de exemplare au fost vândute în toată lumea, cartea a fost reeditată în 2000. Acum, la aproape 30 de ani după, putem considera nu numai că aspectele descrise rămân de actualitate ca piloni ai înţelegerii unei culturi organizaţionale, ci şi că predicţiile făcute în capitolul final al cărţii s-au adeverit. Astfel, poate fi considerata o carte de temelie pentru studentul sau viitorul angajat al unei structuri corporative.

Această carte a fost scrisă şi apoi republicată într-o perioadă de plină dezvoltare economică în care lipseau componente precum web 2.0 , criza economică mondială sau cultura terorii promovată de către guvernul american şi de către mass-media la nivel global. Fiind o carte scrisă la nivel de proces, la nivel de structură, este o carte care oferă o schemă de înţelegere, iar nu conţinut sau instrumente. Din această perspectivă, ar fi util de observat cum anume se ilustrează conceptele din carte într-un mediu internaţional care a căpătat complexităţile descrise mai sus.

Anumite aspecte surprinse la nivel de structură ar fi valabile, dar ca şi proces care poate fi radiografiat şi surprins ca existând într-o organizaţie (nu putem afirma că dacă o companie nu are o preocupare în privinţa culturii, cultura acesteia nu există), acesta poate că nu mai prezintă un interes deosebit, fiind privit ca o componentă de strategie.

Tabelul lui Frederick Herzberg citat din Industry Week, de acum 30 de ani, ar putea fi continuat, pornind de la teza că modalitatea în care conţinutul a afectat structura este una determinantă. În acest sens, dacă ar fi să luăm numai în considerare că la momentul în care a fost citată referinţa, nici măcar nu se dezvoltaseră sisteme profesionale de evaluare a valorilor (Inventarul nivelului valorilor Spiral Dynamics dezvoltat în SUA de Clare W. Graves şi perfecţionat de Christopher Cowen, Don Beck şi Nataşa Todorovic prin National Values Centre; LAB Profile dezvoltat de Rodger Bailey şi Ross Stewart şi perfecţionat în Canada de Shelle Rose Charvet prin Success Strategies; The Value Profile de la Core Commit, în Olanda; Identity Compass dezvoltat în Germania de H. Arne Maus, David Scheffer şi Robert Dilts; JobEQ dezvoltat în Belgia de Patrick Merlevede).

Astfel, chiar şi definiţia cuvântului „valori” s-a schimbat în urma descoperirilor ştiinţifice care au fost făcute prin iniţiative private care s-au extins la nivel mondial, furnizând surse de referinţă pentru cei care vor să înţeleagă cu adevărat în profunzime structurile de gândire care guvernează cultura organizaţională.

Ar fi interesant un comentariu mai elaborat al autorilor, în lumina republicării cărţii, asupra modului în care trecerea a 18 ani de experienţă în cultură organizaţională le-a îmbogăţit perspectiva. În speranţa de a surprinde modalitatea în care aceleaşi structuri de găsesc ilustrate în culturi corporative diferite în fiecare ţară, autorii au scris şi The New Corporate Cultures: Revitalizing The Workplace After Downsizing, Mergers, And Reengineering. Dar pe aceea (încă) nu am citit-o.

Cartea poate fi comandată de la Amazon pentru mai puţin de 4 $.

Articole similare

Corectitudinea morală. Căutăm cu disperare valori, de Jean Sevillia

Codrut

Munca e ceva rău sau bun? – Elogiul inactivității, de Bertrand Russell

Tudor Mirică

Magie și vrăjitorie în cultura română, de Ioan Pop-Curșeu

Iulia Dromereschi

1 comment

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult