Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (20 – 26 martie 2017)

Știrile săptămânii: Filmele politice revin la Cinepolitica; Cate Blanchett interpretează 13 roluri în filmul-eveniment Manifesto – tur de forță actoricesc în închiderea BIEFF 2017; They Will Have to Kill Us First, un FILM eveniment în cadrul POVEȘTI(lor) la REPLIKA; Marile trofee pentru scurtmetraj de la Cannes, Veneția și Locarno, în premieră la BIEFF 2017.

Filmele politice revin la Cinepolitica

Într-un an plin de evenimente politice relevante și cu consecințe importante pentru viitor, Cinepolitica, unicul festival de gen din România, revine cu a șasea ediție, între 20 și 23 aprilie, la Cinema Elvira din București.

Încă de la prima ediție, misiunea festivalul a fost aceea de a dezvălui mecanismele şi motivaţiile politice care îşi pun amprenta asupra noastră, a tuturor.

Ne aflăm de ani buni într-o lume care se transformă violent. Iar viteza schimbării crește pe măsura ce polii de putere mondiali își pierd stabilitatea sau își măresc inerția. Totuși, publicul și societatea civiă în general au câștigat o conexiune la informație care, să sperăm, nu va mai fi pierdută niciodată. Iar acest unic factor poate aduce, în final, echilibrul necesar. De aici derive și existența unui festival de film politic al cărui unic scop este acela de a prezenta adevărata față a lucrurilor prin intermediul artei și al jurnalismului de nivel înalt”, declară Marius Copel, directorul artistic al festivalului.

Spectatorii vor avea ocazia să vadă la Cinepolitica cele mai noi și importante filme politice, care abordează teme actuale, cum ar fi propaganda sau terorismul. Majoritatea peliculelor vor putea fi văzute în premieră la București.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Ne găsiți pe: www.cinepolitica.ro

Facebook: https://www.facebook.com/cinepolitica.filmfestival/

Cate Blanchett interpretează 13 roluri în filmul-eveniment Manifesto – tur de forță actoricesc în închiderea BIEFF 2017

În finalul ediției sale de anul acesta, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce în premieră în România filmul-eveniment Manifesto, în care celebra actriță Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un impresionant tur de forță actoricesc. Conceput inițial ca instalație video, Manifesto, semnat de artistul vizual german Julian Rosefeldt, a circulat în galerii și muzee prestigioase din întreaga lume. Anul acesta și-a început cu succes cariera în circuitul festivalurilor de film, fiind proiectat în premieră internațională în selecția oficială a festivalurilor de la Sundance și Rotterdam, fiind un eveniment singular atât în lumea artelor vizuale, cât și în cea a cinema-ului.

Punând în discuție rolul și responsabilitatea artistului în societatea de azi, filmul este o revizitare din perspectivă contemporană a câtorva dintre cele mai semnificative manifeste artistice ale secolului 20. Îndreptându-și atenția asupra scrierilor suprarealiștilor, dadaiștilor, futuriștilor, constructiviștilor, ale Dogma 95 și ale altor mișcări care au revoluționat istoria artei, Manifesto dezvăluie semnificația politică extrem de actuală a acestor statement-uri avangardiste anti-establishment – pe care artiștii le-au compus cu pasiune și convingere cu ani în urmă – prin interpretarea lor de către personaje feminine (toate jucate de Cate Blanchett) în diverse contexte ale prezentului, precum un studio TV, un centru de cercetare științifică, o școală, bursa de valori etc.

Filmul va avea două proiecții în cadrul festivalului: prima, în cadrul Galei de premiere BIEFF 2017, sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 20:00, iar cea de-a doua duminică, pe 2 aprilie, de la ora 17:30, ambele la Cinema Muzeul Țăranului. Manifesto este prezentat la BIEFF cu sprijinul distribuitorului The Match Factory.

Conform prestigioasei publicații Variety, Manifesto e un film de artă în cel mai adevărat sens al cuvântului: conceptual ca natură, netradițional în formă și complet misterios ca atmosferă. Ceea ce puțini ar fi anticipat de la acest experiment este modul în care o colecție de dogme de multe ori contradictorii pot fi o așa de bogată sursă de inspirație pentru cei cu viziune artistică progresivă (…), stimulând spectatorul să ia poziție și să-și definească propria estetică.” Subliniind și complexitatea interpretării lui Cate Blanchett, faimoasa publicație The New York Times  crede că „dacă în lumea artei s-ar acorda Oscaruri, Cate Blanchett ar trebui să fie câștigătoare, pentru adevăratul tur de forță pe care îl face interpretând rolurile din Manifesto.”

Artistul Julian Rosefeldt își argumentează demersul astfel: „Istoria artei e un derivat al istoriei, și din istorie învățăm. Artiștii, la fel ca scriitorii, filosofii și oamenii de știință, au fost dintotdeauna cei care au îndrăznit să formuleze gânduri și viziuni a căror valabilitate încă urmează a fi demonstrată. E o idee înțeleaptă să privim manifestele artistice ca pe niște seismografe ale timpului lor. Într-o epocă în care tendințele neo-naționaliste, rasiste și populiste, manifestate în politică și în media, amenință din nou democrațiile lumii și ne provoacă să ne ridicăm în apărarea valorilor de respect și acceptare pe care le credeam bine stabilite, Manifesto devine un strigăt care cheamă la acțiune.”

BIEFF este de asemenea onorat să aibă alături în demersul său curatorial și educațional o serie de profesioniști de renume ai industriei cinematografice și ai lumii artelor vizuale, cu experiență ca selecționeri și manageri pentru festivaluri și instituții prestigioase. Anul acesta, juriul Competiției Internaționale BIEFF este alcătuit din: Nora Molitor – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Călin Dan – artist vizual și director al Muzeului Național de Artă Contemporană MNAC București. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiție și vor decide premiile care se vor decerna înainte de prima proiecție Manifesto, pe 1 aprilie.

Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental românesc, BIEFF aduce în atenția publicului, dar și a juriului Competiției Internaționale, câteva dintre cele mai recente experimente vizuale semnate de artiști români.

Semnat de Alexandru Petru Bădeliță – unul dintre cei mai prezenți realizatori români în selecția BIEFF de-a lungul anilor – I Made You, I Kill You face cronica tulburătoare a copilăriei autorului, într-un adevărat exercițiu de auto-exorcizare. Colaje cu fotografii și desene din copilărie sunt mixate cu secvențe de animație și elemente suprarealiste, într-o complexă și inovativă compoziție cinematografică, cu multiple straturi narative și tehnici artistice, ce explorează puterea de viață și de moarte pe care un paterfamilias o are asupra familiei sale. Realizat în cadrul studiilor regizorului la Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, I Made You, I Kill You spune fără compromisuri o poveste dureroasă despre o lume în care experiențele traumatizante nu sunt o excepție, ci un mod de viață. Filmul a fost selectat la festivalurile de la Clermont-Ferrand și IDFA Amsterdam.

Pornind de la textul omonim al lui Albert Camus, Luiza Pârvu și Toma Peiu realizează un compendiu vizual al umanității aflate în căutarea sensului prin filmul Sisyphus 2.0. Construit din înregistrări reale ale camerelor de supraveghere, filmul își asumă perspectiva lor omniscientă, începând ca o asamblare de momente cotidiene de tipul „o zi din viața” cetățeanului globalizat, însoțite de un voice-over care revizitează mitul lui Sisif. Cei doi regizori pun sub semnul întrebării, într-o manieră plină de umanism și sensibilitate, sensul căutării, în timp ce violența și cataclismele naturale provocate de om – reversul impulsului creativ al naturii umane – zdruncină existența cotidiană a oamenilor aflați sub observație.

Cu umor ludic și acid spirit critic, The Story of Little Hans marchează cea de-a treia revenire a artistului vizual Daniel Djamo în competiţia BIEFF. Într-o inteligentă interpretare liberă a basmului cu același nume cules de Fraţii Grimm, scurtmetrajul adoptă tonul înșelător naiv al poveștilor pentru copii pentru a investiga relativitatea modului în care sunt percepute identitățile naționale în contextul climatului politic actual: un băiețandru austriac cu păr auriu aleargă prin pădure în pas săltat, fără a remarca imigranții și refugiații „diabolici”, gata să-l devoreze.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

They Will Have to Kill Us First, un FILM eveniment în cadrul POVEȘTI(lor) la REPLIKA

Asociația Culturală Replika vă invită LUNI, 27 martie, ora 21.00 la CENTRUL DE TEATRU EDUCAȚIONAL REPLIKA, str. Lânăriei 95, sector 4

They Will Have to Kill Us First (r. Johanna Schwartz, 1h 40min, United Kingdom, 2015) este un documentar despre muzicienii din Mali care trăiesc în exil.

În 2012, trei grupuri extremiste au ocupat cea mai mare parte din nordul țării africane Mali, punând stăpânire pe un teritoriu cât Marea Britanie și Franța la un loc. Orașele au fost închise, legea islamică (sharia) a fost reinstituită, iar muzica, element definitoriu al culturii malineze, a fost interzisă. Filmul documentar They Will Have To Kill Us First, realizat de regizoarea de origine americană, stabilită în Marea Britanie, Johanna Schwartz, reflectă realitatea muzicienilor malinezi care au ripostat în timpul conflictelor armate, și s-au opus cenzurii impuse de grupurile extremsite islamice. Timp de trei ani, Johanna Schwartz a filmat în taberele de refugiați din Burkina Faso, pe străzile din Timbuktu sau Gao, în comunitățile de muzicieni care împreună cu familiile lor și-au părăsit locuințele din nordul țării de teama extremismului islamic.

”Urmăream informațiile care apăreau și nu-mi puteam imagina cum este posibil așa ceva, cum e posibil să fie interzisă muzica? Mi-am spus că trebuie să fiu acolo și m-am organizat să ajung cât de repede în Mali. Mi-aș dori ca filmul să ajute la schimbarea perspectivei asupra comunității musulmane, mai ales în țări precum Franța sau Statele Unite, unde în prezent asistăm la o exacerbare a sentimentelor anti-islamice. Fiecare artist, fiecare persoană care apare în acest film este de religie musulmană precum 98% din populația malineză. Ceea ce nu înțeleg foarte mulți este că în Mali grupurile extremiste au atacat comunități musulmane.” (Johanna Schwartz)

”Când un film debutează cu o lecție de istorie, redată în stilul de rap franțuzesc, poți fi sigur că vei vedea ceva unic.” (Slackerwood)

”Unul dintre cele mai importante documentare.” (The Guardian)

”Răvășitor și inspirațional… un documentar extraordinar! Filmat și editat cu măiestrie.” (CBC Radio)

Seara de 27 MARTIE – POVEȘTI MUZICALE debutează cu:

 ora 19.00       TEATRU – ”Piazzolla 21g” – producător Centrul de Teatru Educațional Replika

un spectacol muzical de Mihaela Rădescu și Radu Apostol; cu concursul Trio Elite:  Cristian Balaș – vioară, Mladen Spasinovici – violoncel, Mădălina Florescu – pian; după texte de Jorge Luis Borges, Laura Esquivel, Alain de Botton; în distribuţie:  Mihaela Rădescu

durata:  1h 15min / limita de vârstă: 14+

O călătorie muzicală în Buenos Aires. Un spectacol dedicat memoriei muzicianului de scenă Dorina Crişan Rusu.

ora 20.20        CARTE – ”Vise”de Walter Benjamin, Editura ART, București, 2013, traducere din limba germană şi note de Andrei Anastasescu

Visul despre floarea albastră nu prea mai e de actualitate. Istoria visului aşteaptă încă să fie scrisă, iar a o elucida înseamnă a spulbera în mod decisiv, graţie iluminării istorice, credinţa superstiţioasă într-o determinare naturală a viselor. Visul participă la istorie. Visele au ordonat războaie, iar în vremuri străvechi războaiele au instituit dreptul şi nedreptatea, ba chiar au fixat graniţe visului. Visul nu se mai deschide asupra unei zări albastre. A devenit cenuşiu. Stratul cenuşiu de praf aşternut pe lucruri e partea lui cea mai bună. Visele sunt acum o cale mai scurtă spre banal. (Walter Benjamin)

Platforma de Artă Educațională 2017-2018 este un proiect de explorare și cercetare pedagogică a unor teme de maximă relevanță socială și politică, prin intermediul spectacolelor de teatru, cărților, filmelor, dezbaterilor și atelierelor teatrale.

În cadrul POVEȘTILOR la REPLIKA sunt invitate spectacole de la Cluj – via negativa (Reactor de creație și experiment), Inutil/cOLD (Colectiv A & ARENA, în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika), Botoșani – Charoom (Atelierul de Teatru), Galați – Privacy Settings (Social Act Theatre în  parteneriat cu Teatrul „Fani Tardini” din Galați), și spectacole realizate și prezentate la Centrul de Teatru Educațional Replika: În cuvintele tale, Maskar (Între), Aminiri din epoca de școală, Cunthate (Ură) etc.

Printre cărțile care vor fi prezentate se numără: Simpatizantul de Viet Thanh Nguyen (Editura ART), Umilirea publică în epoca internetului de Jon Ronson (Editura ART), Pasăre Cântătoare de Kathryn Erskine (Editura ART), Caliban și vrăjitoarea. Femeile, corpul și acumularea primitivă de Silvia Federici (Editura Hecate), Mamă, sunt tachinat! de Michael Thompson, Lawrence J. Cohen, Catherine O’Neill Grace (Editura TREI), Scrisori de dragoste pentru cei plecați de Ava Dellaira (Editura TREI).

Dintre filmele care vor putea fi vizionate menționăm: The Wounded Angel / Ranenyy Angel (r. Emir Baigazin, Kazahstan / Germania / Franța, 2016); They Will Have to Kill Us First (r. Johanna Schwartz, Marea Britanie, 2015); Strike a Pose (r. Ester Gould, Reijer Zwaan , 2016); Amateur Teens (r. Niklaus Hilber, Elveția / Germania / Australia, 2015); Just the Wind (r. Benedek Fliegauf, Franța / Germania / Ungaria, 2012) etc.

Perspectiva intersecțională și interdisciplinară propusă în cadrul Platformei de Artă Educațională – teatru, film, carte – facilitează înțelegerea complexă a artei contemporane, anulând limitele dintre domenii și concepte stric determinate, care devin din ce în ce mai flexibile și modelabile.

POVEȘTI la REPLIKA – Platforma de artă educațională 2017-2018 este un proiect cultural finanţat de AFCN

Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.

Centrul REPLIKA își propune să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările. Credem că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susţinut de întreaga comunitate.

În 2016, Centrul de Teatru Educaţional Replika a obținut premiul AFCN pentru incluziune socială și dialog intercultural și a fost nominalizat la Premiile Radio România Cultural, secțiunea “Proiecte culturale şi festivaluri”.

Toate spectacolele încep la ora 19.00.

După fiecare spectacol are loc o prezentare de carte, urmată de o proiecție de film.

Programul complet al Platformei îl găsiți pe www.facebook.com/CentruldeTeatruEducational

INTRARE este GRATUITĂ în limita locurilor disponibile

Marile trofee pentru scurtmetraj de la Cannes, Veneția și Locarno, în premieră la BIEFF 2017

Conectat la pulsul marilor evenimente europene de film, BIEFF prezintă un program de excepție, dedicat scurtmetrajelor premiate în 2016 cu Palme d’Or la Cannes, Premiul Orizzonti la Veneția sau Pardino d’Oro la Locarno, printre altele. Filmele din programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals vor fi difuzate în premieră în România sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 21:00, la Cinema Elvire Popesco, urmând o a doua proiecție duminică, pe 2 aprilie, de la 18:00, la același cinematograf.

Timecode, de Juanjo Giménez – câștigător al Marelui Premiu pentru Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Cannes anul trecut, apoi nominalizat la Oscar pentru Cel mai bun scurtmetraj, și câștigător al Premiului Goya pentru scurtmetraj – propune o schimbare surprinzătoare de perspectivă, transformând camerele de supraveghere, cu privirea lor unidirecțională și intruzivă, în instrumente ale comunicării și eliberării. Diego și Luna, care lucrează în camera de supraveghere a unei parcări, găsesc o cale de evadare din rutină, printr-un dialog coregrafic secret, în care mișcările lor armonizate devin o afirmare a eliberării de monotonie, alienare și constrângeri.

Câștigător al Marelui Premiu pentru Scurtmetraj (Orizzonti) la Festivalul de Film de la Veneția 2016, The Lost Voice, de Marcelo Martinessi, abordează un subiect din istoria recentă a Paraguayului: masacrul din Curuguaty din 2012, un eveniment care a produs haos pe plan politic și a avut drept urmare demiterea președintelui în exercițiu. Pornind de la un interviu cu victime ale masacrului, filmul urmărește activitățile cotidiene ale unei bătrâne cu un chip marcat de riduri adânci, ce emană o frumusețe emoționantă – mama uneia dintre victime. Oscilând între imagini și sunete care nu se sincronizează aproape niciodată, filmul evită formatul convențional al interviurilor, funcționând mai degrabă ca memoria însăși, fragmentar și plin de lacune.

Cu The Fullness of Time (Romance), Manon Coubia realizează un film despre dragostea eternă și despre puterea nelimitată a cinema-ului de a pătrunde în esența trăirilor umane. Câștigător al Leopardului de Aur pentru Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Locarno și nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2016, filmul vorbește despre o femeie care își petrece aproape întreaga viață așteptând ca zăpezile eterne să se topească și să îi redea trupul soțului ei, un alpinist mort într-un accident în timpul unei expediții pe Mont Blanc. Scurtmetrajul este proiectat cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles, al Institutului Francez din București și al Le Fresnoy.

Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2017 de către Festivalul de Film de la Berlin, The Artificial Humors, de Gabriel Abrantes, e un mix inteligent și amuzant de considerații antropologice, viața indigenilor și idiosincraziile inteligenței artificiale. În teritoriul locuit de un trib din Bazinul Amazonian, o cercetătoare și o tânără indigenă (Jo) caută căi prin care să transmită roboților emoții omenești. Împreună, concep un ghid cu ajutorul căruia robotul Coughmann să poată identifica o varietate de stări emoționale. Robotul se îndrăgostește de Jo, iar iubirea lor învinge orice tentativă de reprogramare. Filmul este prezentat la BIEFF cu susținerea Portugal Film.

Câștigător al Marelui Premiu al competiției Labo a Festivalului de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand,  Eden’s Edge (Three Shorts on the Californian Desert) – semnat de artiștii vizuali Gerhard Treml și Leo Calice – respinge stereotipurile formale și narative și își îndreaptă atenția către o latură mai puțin luminoasă a Californiei, distanțându-se de abordările obișnuite ale acestui teritoriu american în cinema. Filmul urmărește trei personaje care s-au retras în deșert pentru a se elibera de anxietățile provocate de o societate din ce în ce mai apăsătoare. Șamanul schizofrenic de origine amerindiană, mama terorizată de gândul că fiica ei ar putea cădea victimă pedofililor și femeia care crește viermi de pământ pentru reciclarea deșeurilor organice și susține că duce o viață autonomă își spun poveștile profund umane, într-o manieră cinematografică în care intimitatea și detașarea apar într-o combinație unică. Eden’s Edge este prezentat la BIEFF cu sprijinul Forumului Cultural Austriac și al Sixpackfilm Austria.

MEET THE EXPERTS: anualul seminar The Lifespan of Cinematic Experimentation va fi o întâlnire de neratat în cadrul căreia participanții vor învăța din experiența unor profesioniști de renume ai industriei, cu experiență în comitetele de selecție și în echipele manageriale ale unor festivaluri și instituții prestigioase. Ei sunt membrii juriului competiției internaționale BIEFF 2017: Nora Molitor – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art Berlin; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Călin Dan – artist vizual și director al Muzeului Național de Artă Contemporană MNAC București. Întâlnirea are loc sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 16:30, în foaierul Institutului Francez din București (Bd. Dacia, nr. 77). Intrarea este liberă în limita spațiului disponibil, de aceea vă rugăm să vă înscrieți la pr@bieff.ro. Detalii despre cei trei experți sunt disponibile aici.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor

 

 

Articole similare

Invitatie Editura Herald la TMA

Jovi Ene

„Ruta subterană“ de Colson Whitehead, cea mai bună carte americană de ficțiune a anului 2016 , în dezbatere la Librăria Humanitas de la Cișmigiu

Jovi Ene

Noutățile săptămânii de la Netflix (februarie 2018, II)

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult