Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (18 – 24 aprilie 2016)

Rabin The Last DayȘtirile săptămânii: Yitzhak Rabin, ultima zi/ Rabin, The Last Day, în regia lui Amos Gitai, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2016; Festivalul Filmului European e online; „4:15 PM Sfârșitul lumii”, primul scurtmetraj românesc independent în cursa pentru Palme d’Or; Gara de Nord se transformă în cinematograf pentru „Dincolo de calea ferată”; Filmul de debut „Câini”, în regia lui Bogdan Mirică, selecționat la Cannes; Documentarul „Biserici de lemn din România” – în competiție la South East European Film Festival Los Angeles; Eva Peron, polițiști pe tocuri, țapi ispășitori și sex în filmele Fără Limită de la TIFF 2016; Competitiile de documentar si scurtmetraj ale BUZZ CEE; Thrillerul independent Tudo va fi lansat în cinematografe pe 13 mai; Independența Film va aduce cinci filme din Competiția oficială #Cannes2016 în România; O idee de film aduce studenților un loc la Şcoala de Vară a Festivalului de Film Istoric de la Râşnov.

Yitzhak Rabin, ultima zi/ Rabin, The Last Day, în regia lui Amos Gitai, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2016

Trofeul Cinepolitica, marele premiu al festivalului, oferit de Institutul Cultural Român, a fost câștigat de filmul Yitzhak Rabin, ultima zi/ Rabin, The Last Day, “pentru calitatea excepțională a unei autopsii cinematografice de referință. Filmul  aduce lumină într-unul dintre cele mai dramatice și controversate momente ale istoriei contemporane și, în același timp, dovedește încă o dată valoarea de artist a regizorului Amos Gitai.” Surpinzător și complex, filmul urmăreşte într-o manieră sobră, chirurgicală, „autopsia” instituţională care a urmat teribilului asasinat al fostului premier israelian, laureat al Premiului Nobel pentru Pace. Demersul este susținut de imagini de arhivă foarte valoroase, iar reconstituirile dramatizate sunt fidele realității.

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional Cinepolitica s-a încheiat duminică, 17 aprilie, cu premiera filmului Copilăria unui lider/ The Childhood of a Leader, debutul regizoral al actorului Brady Corbet, un proiect ambițios, zgomotos și controversat. Inspirat de copilăria multor dictatori ai secolului XX, filmul este un portret amenințător al Răului în devenire.

Titlul de Cel mai bun film politic i-a revenit producției rusești regizate de Yuriy Bikov, Prostul / Durak “pentru puternica sa poveste – lupta individului de rând cu sistemul corupt și meschin – dar și pentru nivelul cinematografic de excepție al întregii producții.”

O mențiune specială i-a fost acordată filmului Cavalerii Albi/ Les Chevaliers Blancs (r. Joachim Lafosse), o dramă puternică, inspirată de un caz real care a șocat Franța în 2007: răpirea a peste 100 de copii ciadezi de către membrii bine intenționați ai unui ONG francez.

Cele șapte filme din competiția Cinepolitica au fost jurizate de Stelian Tănase (scriitor, jurnalist și analist politic), Vintilă Mihăilescu (antropolog, profesor universitar și şeful Catedrei de Sociologie a Facultăţii de Ştiinţe Politice) și Radu F. Alexandru (dramaturg, prozator și politician).

Festivalul Internațional de Film Cinepolitica a avut loc în perioada 13 – 17 aprilie, la Cinema Elvira Popescu din București și a adus, ca de obicei, o selecție de filme noi, provocatoare, care ating subiectele arzătoare ale momentului: terorism, corupție, extremism s.a.m.d.

image002Festivalul Filmului European e online

Din 15 aprilie 2016, Festivalul Filmului European e online.

De astăzi, puteți găsi online primele informații despre cea de a XX-a ediție a Festivalului Filmului European pe site-ul www.ffe.ro. Ediția aniversară FFE XX se va desfășura în perioada 5-29 mai 2016 în București, Baia Mare, Cluj-Napoca, Hunedoara, Tîrgu Mureș și Timișoara.

Am intrat în linie dreaptă cu pregătirile și vă putem împărtăși câteva dintre noutățile (și superlativele) actualei ediții:

  • cel mai mare număr de filme dintre toate edițiile anterioare: 85
  • cel mai mare număr de săli de proiecție în București: 8. Acestea sunt: Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Cinema Pro, Institutul Cultural Român, Spațiul Public European, Institutul Cervantes, Centrul Ceh, Institutul Italian de Cultură « Vito Grasso ». Partenerii tradiționali ai Festivalului, centrele și institutele culturale, s-au străduit să contribuie la atmosfera sărbătorească a unei ediții aniversare prin oferirea spațiilor lor pentru proiecții gratuite.
  • cel mai mare număr de orașe în care FFE organizează proiecții : 6.

În afară de București, Festivalul are în 2016 ediții la Baia Mare, Cluj-Napoca, Hunedoara, Timișoara și Tîrgu Mureș, ajungând astfel în premieră în Baia Mare și Cluj-Napoca. Ambasadorul onorific al ediției aniversare este Anca Damian, care a avut generozitatea să ne propună o idee de promovare, și a realizat clipul FFE XX. Puteți găsi pe pagina de facebook câteva imagini în exclusivitate de la filmare.

Printre celelalte noutăți menționăm secțiunea dedicată celor 10 prieteni speciali ai Festivalului ; ambasadorii onorifici ai ultimelor 10 ediții ale Festivalului, regizorii care ne-au oferit ideile spoturilor de promovare, regizate și produse de ei. Aflați detalii și puteți revedea clipurile în secțiunea « 10 prieteni » de pe www.ffe.ro.

Pentru că 2016 este anul Shakespeare (chiar în luna aprilie se împlinesc 400 de ani de la moartea Marelui Bard), am pregătit, împreună cu Consiliul Britanic din România, o secțiune specială, denumită « Shakespeare 400 ».

De asemenea, este un an în care muzica va avea un loc special. Veți afla mai multe în curând, dar pregătiți-vă să fiți suprinși!

FFE XX se va desfășura în perioada 5-29 mai 2016 în București și în cinci orașe din țară, astfel :

  • București 5-15 mai
  • Baia Mare 13-15 mai
  • Cluj-Napoca 20-22 mai
  • Tîrgu Mureș 20-22 mai
  • Hunedoara 27-29 mai
  • Timișoara 27-29 mai.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, împreună cu Reprezentanţa Comisiei Europene în România, cu sprijinul ambasadelor şi centrelor culturale ale ţărilor europene, sub patronajul EUNIC București.

„4:15 PM Sfârșitul lumii”, primul scurtmetraj românesc independent în cursa pentru Palme d’Or

„4:15 PM Sfârșitul lumii”, filmul de debut al regizorilor Gabi Virginia Șarga si Cătălin Rotaru, a intrat în cursa pentru Palme d’Or 2016 la secțiunea scurtmetraj. Odată cu această selecție, scurtmetrajul marchează trei premiere pentru România: este un film de debut atât pentru regizori cât și pentru producători, este un film independent în cursa pentru Palme d’Or și este regizat (și) de o femeie.

„Ne-am dorit mult să facem acest film. Am avut norocul să avem alături doi producători pasionați și o echipă extraordinară“, spun regizorii Gabi Șarga si Cătălin Rotaru. Amândoi au absolvit Arta Actorului la UNATC, au lucrat ca scenariști la mai multe seriale realizate de televiziunile din România (ProTv, Antena1, PrimaTV, Kanal D), au regizat si au colaborat la montarea unor piese de teatru pe scenele bucureștene. Pasul spre film l-au făcut odată cu ideea acestui scurtmetraj.

12992103_10154173146077835_313177007_nFilmul spune povestea unei întâlniri neobișnuite dintre un curier si un autostopist. Când autostopistul îl avertizează că sfârșitul lumii este aproape, curierul îl ia drept nebun, fără să știe că această întâlnire îi va schimba total viața. Cele două roluri sunt interpretate de actorii Alexandru Suciu și Elias Ferkin.

Selecția în competiția oficială a scurtmetrajelor de la Cannes aduce încă o premieră remarcabilă: directorul de imagine al filmului, Tudor Platon, student în ultimul an la Master la UNATC, participă la Cannes, tot în acest an, cu încă un film, în secțiunea competițională destinată studenților (Cinéfondation).

Produs de Adina Sădeanu și Alex Tudor Crăciun, „4:15 PM Sfârșitul lumii” va avea  trei proiecții în cadrul festivalului de la Cannes, iar ulterior va fi distribuit de Ultraviolet Media, prima casă de Film World Sales din România.

„A fost o bucurie să lucrez cu doi regizori foarte talentați și curajoși, cu o echipă absolut minunată. Am crezut în povestea filmului. Într-o lume care are toate răspunsurile la îndemână, cred că avem nevoie de povești care să lase în noi întrebări“, spune producătorul Adina Sădeanu. Fondator al Axis Media Production, Adina Sădeanu are peste 10 ani de experiență ca jurnalist, iar în prezent este scenarist și producător de film și de teatru. Primul ei scenariu de lungmetraj (“Golden Ashes”) a fost selectat de ScripTeast, unul dintre cele mai prestigioase programe destinate scenaristilor din Europa de Est, fiind în competiția din acest an desfășurată la Cannes în aceeași perioadă cu cea a festivalului de film.

„4:15 PM Sfârșitul lumii” a fost realizat în coproducție de Flama Booking și Axis Media Production. Filmările la „4:15 PM Sfârșitul lumii” au avut loc timp de patru zile,  între Hăgiești și Măriuca, în județul Ialomița.

Producătorul Alex Tudor Craciun, unul dintre fondatorii fundației „Ileana” și al Casei de producție Flama Booking, povestește: „În seara în care am aflat vestea că am fost selectionați la Cannes, ne-am întâlnit să sărbătorim. Uitându-mă la noi am realizat că, într-un fel, suntem aproape toți la început de drum – este primul film regizat de Gabi si Cătalin, primul film produs de noi. Într-un fel, pot să spun ca ne-am pierdut virginitatea… și am ajuns la Cannes”.

afis 11.04Gara de Nord se transformă în cinematograf pentru „Dincolo de calea ferată”

 Se spune despre Gara de Nord că a văzut mai multe săruturi sincere decât Oficiul Stării Civile. Tu câte filme ai văzut până acum la Gara de Nord?

Hai cu noi dincolo de calea ferată pentru o poveste de dragoste tensionată și tandră, plină de magie și realism fantastic, la margine de București! „Dincolo de calea ferată”, cel mai recent film al lui Cătălin Mitulescu, este o comedie romantică cu nuanțe nostalgice, încărcată de muzică levantină, suspans și umor. În rolurile principale: Ada Condeescu și Alexandru Potocean. Dacă n-ai mai fost de mult la cinema cu iubita sau iubitul, e musai să-l vedeți împreună!

Sinopsis: Radu se întoarce din Italia după o absență de un an și își găsește soția total schimbată. Cei doi petrec o noapte în care încearcă să se regăsească. Distanța a creat neîncredere și confuzie între ei, însă Radu speră la posibilitatea unui nou început. Muzica răsună dincolo de calea ferată și toți prietenii petrec la o nuntă în cartier. Nicicând noaptea nu a fost mai lungă.

Dincolo de calea ferată regăsim un București viu, efervescent și uman, reconstruit de regizorul Cătălin Mitulescu dintr-o memorie pe care o aduce în timpul prezent. E o poveste relațională despre capacitatea unei femei de a reface țesătură familială destrămată, despre jocurile de putere dintre genuri și despre un moment simbolic în tranziția românească: emigrația masivă spre Vest, înspre o lume aparent mai bună, dar care o lasă în urmă, spre uitare, pe cea veche.

Cariera de regizor a lui Cătălin Mitulescu a debutat cu selecția la Cannes a primelor două scurtmetraje, iar cel de-al treilea, „Trafic”, a fost laureat cu Palme d’Or în 2004. Debutul în lungmetraj, în 2006, a fost de asemenea un succes. Filmul „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” a avut premiera în secțiunea Un certain regard la Cannes, la fel și următorul său film, „Loverboy”.

Ada Condeescu este apreciată ca unul dintre cei mai buni actori tineri ai Europei. Rolul principal din „Eu când vreau să fluier, fluier” (r. Florin Șerban) marchează debutul ei actoricesc într-un film de lung metraj, laureat al Ursului de argint la Berlinale. Colaborarea cu regizorul Cătălin Mitulescu începe în 2011, odată cu rolul din filmul „Loverboy”, care îi aduce Premiul pentru cea mai bună actriță „Heart of Sarajevo” la Festivalul de film de la Sarajevo. În 2013, participă la EFP Shooting Star la Berlin și apare în filmul „Lupu”, semnat de Bogdan Mustață. Anul 2014 aduce o colaborare cu regizorul Jasmila Zbanic, pentru filmul croat „Love Island”.

Alexandru Potocean a debutat în 2005 în filmul „Moartea domnului Lăzărescu”, după care au urmat „Hârtia va fi albastră”, „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, „Nunta mută”, „Boogie”, „Amintiri din epoca de aur și numeroase alte producții autohtone. Notabile sunt și rolurile din filmele „The Whistleblower”, unde a jucat alături de Monica Bellucci, Rachel Weisz și Benedict Cumberbatch, sau „The Way Back”, unde colegi de platou i-au fost Ed Harris și Colin Farrell.

„Există multă tensiune într-un cuplu când cei doi se revăd după un timp. Întâlnirea are o miză uriașă, mai ales dacă se iubesc”, spune Cătălin Mitulescu despre filmul său.

Când sălile de cinema se închid, noi deschidem spații noi. Și nu oriunde, ci într-un monument de patrimoniu, o bijuterie neștiută a Bucureștilor. Mulțumim CFR și Gării de Nord pentru o găzduire istorică.

„Dincolo de calea ferată” poate fi urmărit în cinematografe din 22 aprilie.

Bogdan Mirica_CainiFilmul de debut „Câini”, în regia lui Bogdan Mirică, selecționat la Cannes

Câini/ Dogs, debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, va avea premiera mondială în selecția oficială Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes (11 – 22 mai). Secțiunea le este dedicată cineaștilor cu viziuni și stiluri noi și încurajează creațiile îndrăznețe și originale. Filmul intră și în competiția pentru Camera d’Or, trofeul acordat celui mai bun debut din selecția oficială. Thriller-ul cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în rolurile principale va ajunge pe marile ecrane din România în toamna acestui an, distribuit de Transilvania Film.

Câini a intrat în atenția selecționerilor de la Cannes încă din faza de proiect, fiind inclus în Atelierul Cinéfondation în anul 2014. Programul aduce în atenția potențialilor finanțațori și producători, în fiecare an, propuneri originale aflate în stadiul de dezvoltare.

„Am mai fost de două ori la Cannes. O dată în 2007, ca student, când am participat la un masterclass Martin Scorsese – care efectiv m-a lovit în plex – și o dată acum doi ani, când am participat la Atelierul Cinéfondation. Într-un fel, mă simt că prâslea din poveste, cel care reușește a treia oară, deși Câini este primul meu lungmetraj. Bineînțeles, sunt bucuros și onorat de această selecție”, declară regizorul și scenaristul Bogdan Mirică.

Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. O senzație generală de amenințare plutește în aer.

„Chiar și azi mai există locuri în România – zone rurale, uitate de Dumnezeu – unde legea e doar un concept îndepărtat și abstract. Ce funcționează cu adevărat e legea pe care și-o fac oamenii care trăiesc acolo. Plasat într-un astfel de loc – în câmpiile nesfârșite ale Dobrogei – filmul e un labirint moral și emoțional care pornește de la un conflict vechi de când lumea: lupta cu aproapele”, spune Bogdan Mirică.

În roluri secundare apar actorii Teodor Corban, Raluca Aprodu și Costel Cașcaval. Filmările au avut loc în vara anului 2015, în locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu. Bogdan Mirică semnează regia și scenariul, directorul de imagine este Andrei Butică (Poziția copilului, Umbre), iar scenografia îi aparține Augustinei Stanciu (Aferim!). În faza de proiect, filmul a fost prezentat și la Angers Workshops, Torino Film Lab/ Script & Pitch sau Les Arcs (Franța) și a câștigat Premiul ARTE la CineLink (Sarajevo).

Multi-premiat pentru scurtmetrajul Bora Bora (2011), scenarist și co-regizor al serialului crime-thriller produs de HBO România – Umbre (2014), Bogdan Mirică a studiat scenaristică la Universitatea Westminster și a semnat scenariul unor filme și seriale marca MediaPRO. În 2013, a fost selecționat la Berlinale Talent Campus, la Festivalul de la Berlin. A publicat o carte numită „Bestseller” (2005), în colecția Râsul lumii de la Humanitas, a lucrat ca director de creație la Graffiti BBDO și a scris pentru „Dilema”, „Observator Cultural” și „Esquire”.

***

Câini este produs de 42 Km Film (Marcela Ursu) și EZ Films (Elie Meirovitz), și co-produs de Argo Film (Stephan Komandarev). Producția a fost realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Centre national du cinéma et de l’image animée din Franța, CNC Bulgaria, Canal +, Eurimages și Fundația GAN.

Poster RO, micDocumentarul „Biserici de lemn din România” – în competiție la South East European Film Festival Los Angeles

Documentarul „Biserici de lemn din România”, cel mai recent proiect al Casei de Producție „East Movies”, poate fi achiziționat în format DVD împreună cu revista Historia, de la chioșcurile de ziare, și cu albumul „Lăcașuri din lemn. Biserici de sat din Sălaj”,  din colecția Igloo Patrimoniu.

Documentarul „Biserici de lemn din România” a avut, pe 8 aprilie, o proiecție europeană la Roma,  la Biblioteca Vaccheria Nardi, prin amabilitatea Fundației Propatria și Ambasadei României în Italia.

După premiera de la Roma, documentarul va ajunge la Los Angeles. Filmul  a fost recent selecționat la South East European Film Festival Los Angeles (28 aprilie – 5 mai), unde concurează pentru titlurile de  „Cel mai bun documentar” și „Cea mai buna imagine de film documentar”. După proiecția din cadrul festivalului va avea loc o sesiune de Q&A, la care vor participa regizorul Kiki Vasilescu și producătoarea Cristina Iordache. Participarea la festival a celor doi este susținuta de ICR New York.

Alte filmele românești care vor avea premiera nord-americană în cadrul acestui festival  sunt „De ce eu?”, de Tudor Giurgiu și „București non-stop”, de Dan Chișu.

South East European Film Festival educă și promoveaza diversitatea culturală in contextul Europei de Sud Est prin prezentările anuale de filme din regiune și prin proiecții și programe derulate de-a lungul întregului an. SEEfest organizează conferințe, retrospective, servește drept reper cultural și resursă pentru cercetatori și producători de film, generând oportunități pentru schimburi culturale între California și Europa de Sud-Est.

Filmat în Oltenia, Banat și Transilvania, documentarul „Biserici de lemn din România”, în regia lui Kiki Vasilescu,  este o incursiune într-un teritoriu al țării noastre cu monumente tipice României, dar prea puțin mediatizate, dacă nu chiar uitate, în comparație cu cele din Maramureș: bisericile de lemn construite în secolul XIX.

„Există un interes larg al publicului din România de a cunoaște mai bine valorile autentice ale țării noastre, valori care există la ora actuală , dar sunt prea putin mediatizate. În prezent,  țara noastră e destul de dezvoltată ca să nu mai importe totul din Occident, începe să se nască o mândrie și o serie de valori românești cu care ne lăudăm. Bisericile din lemn sunt valori dpdv istoric, arhitectural, etnografic, estetic, și obiective turistice pitorești.”, își motivează regizorul Kiki Vasilescu demersul artistic.

Albumul „Lăcașuri din lemn. Biserici de sat din Sălaj”,  din colecția Igloo Patrimoniu împreună cu DVD-ul „Biserici de lemn din România” se poate cumpăra online de aici:

https://www.igloo.ro/carti/album-lacasuri-de-lemn-dvd-biserici-de-lemn-din-romania/

Eva Peron, polițiști pe tocuri, țapi ispășitori și sex în filmele Fără Limită de la TIFF 2016

Alegorii politice, drame sociale și personale incomode, thrillere explozive, dar și comedii negre, savuroase se regăsesc și anul acesta în două dintre cele mai populare secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania: Supernova și Fără Limită / No Limit. Multe dintre filme ating subiecte politice și sociale fierbinți: refugiați, toleranță, terorism.

Supernova reunește circa 30 dintre marile hituri festivaliere de peste an. Pe lângă deja anunțatele Francofonia, 11 Minutes și Sunset Song, TIFF aduce pe ecrane animația Anomalisa, nominalizată la Oscar și distinsă cu Marele Premiu al Juriului la Veneția 2015. Pe un scenariu de Charlie Kaufman (Eternal Sunshine of the Spotless Mind), care co-semnează și regia, animația explorează, cu un realism înfricoșător, dorința oamenilor de a fi speciali și dezamăgirea de a descoperi că sunt mediocri. Right Now, Wrong Then (Leopardul de Aur, Locarno 2015) este cel de-al 17-lea film al lui Hong Sang-soo, cunoscut drept „Woody Allen-ul Coreei”, în care acesta își exersează măiestria de a experimenta cu structura unui film și de a relata o poveste despre Coreea modernă din multiple perspective.

Trois souvenirs de ma jeunesse, pentru care marele cineast francez Arnaud Desplechin a primit trofeul César pentru regie, este un portret al tinereții la fel de evocator ca un film de François Truffaut, potrivit publicației online The Film Stage. Chevalier, regizat de Athina Rachel Tsangari și inclus în competiție la Locarno, este o savuroasă comedie de moravuri despre mici rivalități masculine și marile probleme cu care se confruntă Grecia. Marele câștigător al Premiilor Goya (la cinci categorii, printre care film, regie și actori), Truman (r. Cesc Gay) este o tragicomedie intimă despre finalul inevitabil al vieții și al unei prietenii, pentru care cei doi protagoniști au luat și Premiul de interpretare masculină la Festivalul de la San Sebastian.

Truman

Mediterranea (r. Jonas Carpignano), proiectat în Semaine de la Critique la Cannes, e un film actual despre criza transportului ilegal de imigranți din Africa în Europa. Premiat anul trecut la Veneția, Free in Deed (r. Jeff Mahaffy) este o dramă provocatoare în care credința devine ultimul refugiu al celor ignorați de societate. De la unul dintre cei mai distinși regizori canadieni, Atom Egoyan, vine filmul Remember, dramă plină de suspans, cu un Christopher Plummer senzațional în rolul unui văduv care a supraviețuit Holocaustului și caută răzbunare. Frenzy (r. Emin Alper) este un ecou al situației din Turcia și Orientul Mijlociu, o parabolă a societății în care suspiciunea este o armă sponsorizată de stat.

Au plus près du soleil (r. Yves Angelo) este un film noir despre un cuplu care ia măsuri extreme pentru a o ține la distanță pe mama biologică a fiului lor adoptat. Tempête (r. Samuel Collardey) este un portret emoționant al unui pescar care încearcă să-și schimbe stilul de viață pentru a păstra custodia copiilor săi, în care protagonistul (premiat la Veneția) își joacă rolul din viața reală. Iar The Memory of Water este cea mai recentă melodramă a chilianului Matias Bize, povestea un cuplu tânăr aflat în doliu.

Viscerale, dramatice, spectaculoase sau pline de erotism, filmele din secțiunea Fără Limită sunt tot atâtea experiențe provocatoare, pe muchie de cuțit. Inspirată de un caz real, Interrogation (r. Vetrimaaran, Veneția 2015) este o docudramă indiană extrem de violentă despre abuzul de putere al forțelor de poliție într-un caz de furt în care trebuie găsiți vinovații cu orice preț. Shadow Behind the Moon (r. Jun Rubles Lana), un roller-coaster dramatic filmat într-un singur cadru nocturn, pătrunde în viețile a trei oameni prinși în războiul de gherilă dintre guvernul filipinez și rezistența comunistă.

Unul dintre must-see-urile TIFF 2016, proiectat în numeroase festivaluri, este experimentalul Eva Doesn’t Sleep (r. Pablo Agüero), care urmărește traseul real al răpirii de către armată a trupului Evei Peron, un simbol al revoluției clasei muncitoare în Argentina, și ascunderea lui timp de 25 de ani la Vatican. Filmul se bucură de scurta apariție a lui Gael Garcia Bernal în rolul-cheie de dictator militar care decide soarta trupului Evei și narator.

Eva Doesn't Sleep

Théo et Hugo dans le même bateau (r. Olivier Ducastel și Jacques Martineau, Berlin 2016) surprinde ce înseamnă să fii tânăr gay în Europa, în prezent. Un film noir sud-coreean delicios, Man on High Heels (r. Jang Jin) parodiază filmul polițist, protagonistul, un ideal al masculinității, hotărând să-și trăiască viața ca transsexual. Pentru un doctor care și-a ratat tinerețea, redescoperirea plăcerilor tinereții pierdute se transformă într-o obsesie bolnavă cu final tragic în Suntan, care îl propulsează pe Argyris Papadimitropoulos printre numele sonore ale cinematografiei grecești. Somptuosul film de epocă The Treacherous (r. Min Kyu-dong) este inspirat de fapte istorice din timpul dinastiei Joseon, când unui rege i-au fost oferite 10.000 de femei în schimbul unor interese politice.

Polonezul Baby Bump, despre grotescul transformărilor corpului la pubertate, confirmă vocea distinctă a regizorului Kuba Czekaj în cinematografia poloneză. Belgianul Je me tue à le dire (r. Xavier Seron) este o comedie dramatică absurdă, filmată alb-negru, în care un tânăr ipohondru devine îngrijorat de propria sănătate atunci când mama lui află că va muri în curând. Finlandezul Distractions, în regia lui Aleksi Salmenperä, este o comedie neagră bizară, condimentată cu excese jubilatorii.

Poster BUZZ CEECompetitiile de documentar si scurtmetraj ale BUZZ CEE

10 documentare și 19 scurtmetraje din 18 țări din Europa Centrală și de Sud-Est vor intra în cursa pentru trofeele RealBUZZ și ShortBUZZ ale primei ediții a Festivalului Internațional de Film Buzău – BUZZ CEE (4 – 8 mai, Buzău).

BUZZ CEE este un festival dedicat regiunii Europa Centrală și de Sud-Est, care și-a propus să promoveze producții de calitate din țările din regiune și să aducă la Buzău filme care ajung rareori pe marile ecrane din România.

Cele 10 filme care vor concura pentru trofeul RealBUZZ au fost alese din peste 400 de documentare înscrise, iar prin intermediul lor vom face o incursiune în cea mai agitată zonă a  Europei de-a lungul istoriei. Cu un titlu mai mult decât sugestiv, The Ukrainians (r. Leonid Kanter, Ivan Yasny) ne spune povestea armatei ucrainiene, formată în mare parte din voluntari, din perioada recentului conflict cu Rusia, Hot Men Cold Dictatorships (r. Mária Takács) ne introduce în viața minorităților sexuale din Ungaria comunistă, iar The Children of Peace (r. Emir Kapetanovic) reamintește ororile și  prezintă urmările războiului din Bosnia.

Nu lipsesc nici documentarele autohtone din programul BUZZ CEE: Roboțelul de Aur (r. Mihai Dragolea și Radu Mocanu), un film puternic și fermecător despre viața Steluței Duță, multiplă campioană la box, My Film Years (r. Ruxandra Nae), o abordare emoțională a progresului tehnologiei reflectat în viața unui cuplu cu cariere în domeniul imaginii, și Dincolo (r. Răzvan Chirilă), o privire rece şi lucidă în viaţa persoanelor cu handicap dintr-un centru de zi.

Peace and Quiet In The Aquarium (r. Tayfun Belet), Undune (r. Dennis Rätzel, Germania), Neighbours (r. Gabriel Khotivari, Georgia) și The frosty fog creeps over Tungus-river (r. Artur Khimchenko, Rusia) completează competiția de documentar a BUZZ CEE.

Juriul competiției de documentar este format din: Alex Shiriaieff (regizor, producător, reprezentant Baltic 2 Black Sea Docs, Rusia-Suedia), Claudiu Mitcu, regizor și producător român, George Kalomenopoulos (fondator al worksopului DocRoads, regizor și producător, Grecia) și Aurelian Nica, producător român, deținător al unui premiu Emmy pentru Lumea văzută de Ion B. (r. Alexander Nanau).

În eclectica selecție a competiției de scurtmetraj se regăsesc 19 filme care aparțin unor genuri variate și exotice, cum ar fi  horror-ul macedonean Singur acasă (r. Trifun Sitnikovski), În ataș (r. Mircea Bobîna), un thriller psihologic din Republica Moldova, SF-ul letonian Idealul (r. Uldis Cipsts) sau filme de dragoste din Bulgaria (Janne și iubirea, r. Vilma Kartalska) și Rusia (G, r. Yulia Travnikova). România este reprezentată în competiția de scurtmetraj de Dispozitiv 0068 (r. Radu Bărbulescu), o comedie neagră camuflată în thriller, care nu face rabat nici la umor, nici la dramă, și De sfeștanie (r. Tudor Botezatu), un film despre dragoste și despre cum un amor bazat pe minciuni sfârșește prin a se împotmoli în ele.

Nici comediile savuroase nu lipsesc din competiția BUZZ CEE, varietatea lor evidențiind diversitatea culturilor din Centrul și Estul Europei: umor turcesc în Unchiul (r. Mehmet Yamak), care pare mai mult haz de necaz, umor nostalgic rusesc în Gorbatov (r. Nikita Ordynskiy) și umor suprarealist din Cehia în Bulele nu mint,  în timp ce grecii fac mișto de hoți (Lăcătușul, r. Miltiades Christides), iar Cipru livrează umor clasic și macabru (5 Ways 2 Die, r. Daina Papadaki).

Juriul competiției de scurtmetraj este format din regizoarea și scenarista Iulia Rugină, monteurul Eugen Kelemen, producătorul Dan Burlac și criticul și jurnalistul de film Emanuel Lăzărescu.

Proiecțiile vor avea loc timp de cinci zile în trei locații centrale din orașul Buzău: Cinema Dacia 3D, sala Teatrului George Ciprian și Sala Consiliului Județean Buzău. Intrarea la toate filmele din cadrul festivalului va fi liberă.

POSTER-TudoThrillerul independent Tudo va fi lansat în cinematografe pe 13 mai

13 zile, 17 oameni și 4000 de euro. De atât a fost nevoie pentru realizarea filmului Tudo, un thriller independent  filmat în Mărginimea Sibiului.

Tudo este poveste lui Tudor (interpretat de Mihai Smarandache), un medic rezident promițător dar căruia îi lipsește încrederea în sine şi în capa­cităţile lui de chirurg. Tânărul pleacă în secret în munţi pentru a da de urma unei fete (interpretată de Aylin Cadîr) despre care bănuiește că este rănită, de care ştie de la un pacient decedat. Speră că va fi în stare să o opereze şi să-i salveze viaţa, demonstrându-şi în felul acesta că este demn de o carieră în chirurgie.

În expediţia sa, Tudor trebuie să suporte acuzaţiile şi nemulţumirile meschine ale iubitei, Ilona (Oana Cârmaciu), care îl găseşte în pădure şi insistă să rămână cu el, deşi este rugată să plece. Cei doi încep să aibă parte de întâlniri stranii și evenimente neprevăzute.

Trailer: https://youtu.be/Lhf9xtSUAWM

Când ne-am propus să facem Tudo, toți cei din jur ne-au spus că suntem nebuni. Că o așa desfășurare de forțe are nevoie de un buget pe măsură. Scenariul implica locații, transporturi, echipament, echipă extinsă și multă muncă. Am găsit o mână de oameni care au crezut în noi, un loc minunat în Mărginimea Sibiului, în Crinț și am vrut să demonstrăm că se poate și altfel. Și am reușit. Am fost 17 oameni, cu tot cu actori, care am făcut de toate. Acum, când filmul urmează să ajungă în fața publicului, nu ne rămâne decât să așteptăm emoționați reacțiile. Și ne bucurăm că nu arată a un film ieftin sau de guerrillă”, spune regizorul Iura Luncașu, aflat la prima lui experiență în calitate de regizor independent și co-producător. Alături de el în toată această aventură a fost Andrei Băltărețu, în dublă calitate: aceea de director de imagine și producător.

Muzica filmului este semnată de Victor Panfilov și Adrian Despot, montajul – Roxana Mărăloiu-Tănase, efecte vizuale: Lorand Toth Vlad Ioachimescu, scenografie și costume: Cristi Marin, machiaj: Bianca Simion, scenariul: Iura Luncașu și Salex Iatma.

Din distribuția filmului fac parte: Mihai Smarandache, Aylin Cadîr, Oana Cârmaciu, Alec Secăreanu, Pavel Ulici, Bogdan Dumitrescu, Salex Iatma.

Tudo va ajunge pe ecranele din România pe 13 mai și este distribuit de MovieProduction.

Independența Film va aduce cinci filme din Competiția oficială #Cannes2016 în România

Independenţa Film va aduce pe ecranele românești cinci lungmetraje din Competiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, ediția cu numărul 69 (11-22 mai), anunțate săptămâna trecută. Iată mai jos peliculele care vor veni și în cinematografele noastre:

În Competiția oficială:

La Fille Inconnue, de Jean-Pierre și Luc Dardenne

Julieta, de Pedro Almodóvar

Juste la fin du monde / It’s Only the End of the World, de Xavier Dolan

I, Daniel Blake, de Ken Loach

The Neon Demon, de Nicolas Winding Refn

Recent, Independența Film a adus în România 8 filme de la Cannes 2015, printre care și câștigătorul Palme d’Or: Dheepan / Dheepan (de Jacques Audiard), La Tête haute / Standing Tall (de Emmanuelle Bercot), La giovinezza / Youth (de Paolo Sorrentino), Love (de Gaspar Noé), Trois souvenirs de ma jeunesse (de Arnaud Desplechin), Le tout nouveau testament (de Jaco Van Dormael), Our Little Sister / Umimachi Diary (de Hirokazu Kore-Eda) și The Assassin / Nie Yinniang (de Hou Hsiao Hsien).

Independenta Film_Cannes

Cele 5 filme Cannes 2016 distribuite de Independența Film

La Fille Inconnue

În competiție (Belgia)

Regia: Jean-Pierre și Luc Dardenne

Cu: Adele Haenel

Distribuitor internațional: Wild Bunch

Sinopsis: Un medic generalist refuză să trateze o fată. Ulterior, după ce respectiva este găsită moartă, doctorița se simte cuprinsă de remușcări și încearcă să-i afle identitatea.

Într-un interviu pentru Variety, frații Dardenne au dezvăluit că pentru rolul principal în acest film au încercat s-o coopteze pe actrița Marion Cotillard. Însă colaborarea lor s-a concretizat atunci (în 2014) într-un alt film celebru: Deux jours, une nuit / Two Days, One Night.

***

Juste la fin du monde / It’s Only the End of the World

În competiție (Canada-Franța)

Regia: Xavier Dolan

Cu: Nathalie Baye (Laurence Anyways, Catch Me If You Can), Vincent Cassel (Black Swan, Mesrine: L’Ennemi public nº1, L’Instinct de mort), Marion Cotillard (Deux jours, une nuit, De rouille et d’os, La Vie en Rose), Léa Seydoux (Spectre, The Grand Budapest Hotel, La vie d’Adèle), Gaspard Ulliel (Saint Laurent, Hannibal Rising)

Sinopsis. Louis (interpretat de Gaspard Ulliel) este un scriitor foarte bolnav întors acasă, după o absență de 12 ani, pentru a-și anunța familia de moartea lui iminentă.

Filmul este inspirat din piesa omonimă a lui Jean-Luc Lagrace.

Xavier Dolan: ”Sunt mândru să aduc acest film la Cannes. Fiind o adaptare a unei piese franțuzești, cu actori francezi, mi se pare cu atât mai emoționant să-l prezint pe teritoriu francez, în contextul acestei competiții, în cele mai bune condiții posibile pentru un cineast. Ori de câte ori lumea pomenește de Cannes, imediat se aduc în discuție petrecerile cu multă șampanie, nesfârșitele evenimente de PR și alte chestii ieftine pentru cei lipsiți de imaginație. Dar ceea ce se întâmplă acolo cu adevărat este altceva: se leagă prietenii, au loc întâlniri, plus senzația unică de a-ți fi proiectat filmul într-un cinematograf celebru, unde toți respiră alături de tine, râd cu tine sau plâng cu tine. Sunt foarte emoționat că am fost invitat din nou la Cannes”.

Juste la fin du monde este al șaselea lungmetraj al tânărului regizor canadian. La numai 27 de ani, regizorul, actorul şi scenaristul Xavier Dolan are deja cinci filme regizate, dintre care trei au mai trecut deja pe la Cannes. J’ai tué ma mère / I Killed My Mother a obţinut trei premii în 2009, din care unul pentru tineri realizatori – Prix Regards Jeune, la fel Les amours imaginaires / Heartbeats, în 2010, iar Laurence Anyways a primit Queer Palm, în 2012. Tom à la ferme (2013) a luat premiul FIPRESCI la Veneţia şi a făcut parte din Selecția oficială.

***

Julieta

În competiție (Spania)

Regia: Pedro Almodóvar

Trailer: YouTube link | Facebook link

Sinopsis. Julieta trăiește în Madrid și tocmai și-a pierdut soțul. Fiica sa a împlinit 18 ani și a decis să plece de-acasă fără nicio explicație. Julieta face tot posibilul să o găsească însă singurul lucru pe care îl află este cât de puțin își cunoștea fiica.

Julieta este al 20-lea lungmetraj al lui Almodóvar și este inspirat din trilogia Runaway (Chance, Soon și Silence) scrisă de Alice Munro, ale cărei drepturi regizorul spaniol le-a cumpărat încă din 2009.

Este al treilea film al său inspirat dintr-un text de limbă străină, după Carne trémula / Live Flesh (1997) și La piel que habito / The Skin I Live In (2011).

Inițial, filmul s-a numit Silence, însă în post producție Almodóvar l-a schimbat pentru a evita eventualele confuzii cu filmul omonim al lui Martin Scorsese, care deasemenea va fi lansat tot în 2016.

The Los Angeles Times a prezis că Julieta va fi reprezentantul Spaniei la Oscar 2017.

În Spania, în primul weekend, Julieta a realizat încasări de 585.000 euro.

Din cauza recentului scandal Panama Leaks, în care a fost pomenită și o companie a fraților Almodóvar, regizorul și-a anulat toate conferințele de presă și întâlnirile cu publicul din săptămâna lansării. Ulterior, Almodóvar a revenit cu un interviu în care a precizat: „Eu și Augustin (fratele său – n.red.) ne asumăm în întregime responsabilitatea de a fi apărut în acele dezvăluiri. Am anulat ieșirile în presă deoarece am vrut să evit ca lumea să mă întrebe despre acel caz în loc să mă întrebe despre filmul meu.” Însă, în lipsa dovezilor că firma fraților Almodóvar, El Deseo, ar mai fi avut activități off shore în ultimii 15 ani, incidentul a fost deja depășit.

***

I, Daniel Blake

În competiție (Anglia-Franța)

Regia: Ken Loach

Sinopsis. Daniel Blake este un bătrân din nord-estul Angliei care se îmbolnăvește și are nevoie de asistență socială din partea statului. În timp ce se chinuie să învingă sistemul birocratic pentru a obține acest ajutor, el o întâlnește pe Katie, care ar vrea să scape de la azilul pentru nefamiliști, dar pentru asta trebuie să accepte un apartament la sute de kilometri distanță.

I, Daniel Blake poate fi consideratultimul film de după ultimul film” al lui Ken Loach. În urmă cu câțiva ani, în timp ce lucrau la Jimmy’s Hall (2014), producătorul tradițional al lui Ken Loach anunța că acesta ar fi ultimul film al regizorului britanic.

Ken Loach este autorul unei impresionante liste de filme care cuprinde: Kes (1969), Sweet Sixteen (2002), Looking for Eric (2009), The Wind That Shakes the Barley (2006), Ae Fond Kiss (2004), My Name Is Joe (1998), Route Irish (2010), The Angels’ Share (2011, Selecţia oficială, Cannes, 2012), Jimmy’s Hall / Salonul lui Jimmy (Competiţia Oficială Cannes 2014). Ultimele trei lungmetraje au fost distribuite în România de Independenţa Film.

Ken Loach s-a născut în Anglia şi acum are 79 de ani. A debutat în 1867 cu Poor Cow, iar în 1969 a realizat Kes, care a fost şi încă mai este considerat unul dintre cele mai bune filme britanice. De-a lungul timpului, Loach a regizat un număr impresionant de filme şi a primit un număr la fel de impresionant de premii.

***

The Neon Demon

În competiție (Danemarca – SUA)

Regia: Nicolas Winding Refn

Cu: Elle Fanning, Keanu Reeves, Alessandro Nivola, Christina Hendricks, Jena Malone.

Trailer YouTube link | Facebook link

Sinopsis. Jesse (rol interpretat de Elle Fanning) este un tânăr și foarte frumos model care ajunge în L.A. unde este recrutată de un fashion mogul ca fiind muza sa personală. În scurt timp, calitățile respective o fac ținta colegelor de breaslă.

Este al treilea film consecutiv al lui Refn care intră în competiție pentru Palme d’Or, după Drive și Only God Forgive.

Nicolas Winding Refn: ”Am decis că am făcut destule filme despre bărbați violenți. Am vrut ca de data asta să fac un film în care să joace numai femei. Am făcut această poveste despre Los Angeles la insistențele soției mele. M-am săturat de Asia, mi-a tot spus. Dacă vrei să mai faci vreun film în străinătate iar eu să te însoțesc, eu nu merg altundeva decât în L.A., a zis ea.”

***

Independenţa Film este o casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.

Independenţa Film a distribuit pelicule ca: Youth (r. Paolo Sorrentino) – Cel mai bun film european 2015, Dheepan (r. Jacques Audiard) – Palme d’Or 2015, Mommy (r. Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r. Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r. Lars von Trier), La Vie d’Adèle (r. Abdellatif Kechiche), The Hunt (r. Thomas Vinterberg), Amour (r. Michael Haneke), Trainspotting (r. Danny Boyle), Amélie (r. Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r. Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r. Pedro Almodóvar), In The Mood for Love (r. Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r. Woody Allen), Dogville (r. Lars von Trier) etc.

O idee de film aduce studenților un loc la Şcoala de Vară a Festivalului de Film Istoric de la Râşnov

Între 29 iulie şi 7 august 2016, în cadrul celei de-a opta ediţii a Festivalului de Film Istoric Râşnov (FFIR), 15 studenţi şi masteranzi pasionaţi de istorie vor putea participa gratuit la Şcoala de Vară ASTRA. Pentru a putea câștiga unul dintre locurile disponibile, prin care vor avea acces la toate evenimentele festivalului și le vor fi acoperite integral costurile de cazare și masă, tinerii trebuie să trimită un material cu tema “Ce subiect de film ai alege din perioada 1945 – 2015?”.

Festivalul de Film Istoric Râşnov a ajuns la cea de-a opta ediţie, fiind organizat în Cetatea Râşnov şi Cinematograful Amza Pellea. Pe toată perioada acestui eveniment, iniţiatorii festivalului, Primăria Râşnov şi Asociaţia Mioritics, vor organiza Şcoala de Vară ASTRA pentru tinerii interesaţi de istorie şi discuţii cu ambasadori, profesori, istorici, experţi, jurnalişti şi martori ai evenimentelor istorice.

Tema principală abordată în cadrul Şcolii de Vară şi în timpul Festivalului de Film Istoric Râșnov va fi “(R)Evoluţie”. Partenerii Şcolii de Vară sunt Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Institutul Român de Istorie Recentă şi Fundaţia Calea Victoriei.

Pentru a câştiga un loc la Şcoala de Vară ASTRA, aplicanţii trebuie să trimită, până la data de 1 iunie 2016, pe adresa mihai@mioritics.ro, CV-ul şi un scurt material (maximum 1 pagină A4, Times New Roman, 11) pe tema: “Ce subiect de film ai alege din perioada 1945 – 2015?” indicând “Care este/sunt evenimentul / povestea / personajele? Cum îţi motivezi alegerea? Ce mesaj ai vrea să transmiţi prin acest film?”. Mai mult, participanţii trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 18 ani (împliniţi cel mai târziu la data de 28 iulie 2016) şi 26 de ani şi să cunoască limba engleză, la nivel mediu sau avansat. Organizatorii îşi rezervă dreptul de a face selecţia aplicanţilor înscrişi, în limita celor 15 locuri disponibile. Materialele selectate vor fi publicate în materialele de promovare ale evenimentului în scop non-comercial.

Programul final al prelegerilor va fi publicat la sfârșitul lunii mai. Mai multe detalii despre temele şi lectorii prezenţi în 2015 sunt disponibile la Şcoala de Vară ASTRA 2015. O prezentare a ediţiei anterioare poate fi urmărită aici.

Despre Festivalul de Film Istoric Râşnov

10 zile în Cetatea Râşnovului la început de august.

Fără covor roşu, fără fiţe, fără isterie, fără breaking news.

Ca să înţelegi ce ţi se întâmplă!

Subiecte relevante, filme deştepte, lectori carismatici, public inteligent, dezbateri memorabile, concerte sofisticate, clădiri venerabile, cântări exuberante, răcoarea nopţilor carpatine, expoziţii, standuri de cărţi.

Festivalul de Film Istoric de la Râşnov (FFIR) a apărut în anul 2009 din dorinţa valorificării unui capitol important al cinematografiei locale şi mondiale, dar şi din nevoia de a produce în spaţiul public românesc discuţii despre teme al căror impact temporal depăşeste efemeritatea clipei. S-a născut astfel un eveniment unic pe piaţa culturală românească în care Istoria şi Filmul Istoric stârnesc gânduri şi pasiuni, informează şi emoţionează, ridică întrebări şi dezbate răspunsuri. O întâmplare proaspată şi relaxată, care înţelege să mixeze în chip firesc rigoarea şi umorul.

Cu şapte ediţii la activ, FFIR face deja parte din identitatea culturală a Râşnovului, marcând spectaculoasa ascensiune a oraşului transilvan în topul naţional al destinaţiilor cultural-turistice (peste 300.000 vizitatori pe an). Mai multe detalii sunt disponibile la www.ffir.ro.

Articole similare

Integrala prozei scurte a lui John Cheever – un ‘Cehov al suburbiilor’

Jovi Ene

Câteva știri din lumea culturală românească (24 – 30 octombrie 2016)

Jovi Ene

Photon – o lecție exhaustivă despre fenomenul vieții

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult