Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (16 – 22 aprilie 2018)

Știrile săptămânii: Bestesellerul internaţional Numai cu fiica mea, de Betty Mahmoody, la Polirom; Krzysztof Warlikowski deschide Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova cu Poveștile  africane  ale lui  Shakespeare; Etnogeneză şi ţuică, pentru mai buna înţelegere a istoriei zbuciumate a poporului român, de Vintilă Mihăilescu; Noutate Editura Herald: Comoara ascunsa, de Violet Oaklander; Caţavencii şi tribul lor, de Eugen Istodor, la Editura Polirom; De Ziua Cărții, Pierce Brown​, autorul bestsellerului internațional „Furia roșie”​, sosește în România; „Mandarina” lui Răzvan Petrescu a revendicat Premiul pentru Proză al revistei Observator Cultural; Noutăți Editura Corint: Erori în folosirea semnelor de punctuație și de ortografie în limbajul cotidian de Ilie-Ștefan Rădulescu; Recomandare carte Storia Books; Rezidențele FILIT pentru autori români. Au început înscrierile; Editura Adenium anunță lansarea Colecției NO ADDICT, coordonată de dr. Ovidiu Alexinschi; Noutate editoriala: Borderline: cum să trăiești alături de o persoană cu emoții extreme, Randi Kreger, Paul Mason; Agenda Culturala 23-27 aprilie Instututul Cervantes; Luni, 23 aprilie, începe cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare, Craiova; Guzel Iahina, autoarea romanului „Zuleiha deschide ochii“, marea revelație a literaturii ruse din ultimii ani, vine la București.

Bestesellerul internaţional Numai cu fiica mea, de Betty Mahmoody, la Polirom

În avionul care o duce la Teheran – împreună cu soţul ei de origine iraniană, Moody, şi cu fiica sa de patru ani, Mahtob – pentru o vacanţă de două săptămîni, Betty are sentimentul că a făcut o greşeală ireparabilă. Cîteva zile mai tîrziu, viaţa ei devine un coşmar: Moody se transformă într-un temnicer, ţinîndu-le prizoniere într-o ţară unde femeile sînt aproape sclave, iar americanii sînt dispreţuiţi.

Betty nu-şi mai doreşte decît să se întoarcă amîndouă acasă, în Statele Unite, să părăsească această ţară sfîşiată de război şi tradiţii arhaice, o lume haotică, în care femeile trebuie să îndure fel de fel de umilinţe. O poveste adevărată şi fascinantă despre dragoste maternă, disperare şi curaj pe fundalul unei situaţii politice de criză.

Numai cu fiica mea, scrisă de Betty Mahmoody împreună cu William Hoffer, a apărut recent la Editura Polirom, traducere de Mihaela Negrilă, în curînd şi în ediţie digitală.

Bestseller internaţional, nominalizat la Premiul Pulitzer, cartea a fost ecranizată în 1991, cu Sally Field şi Alfred Molina în rolurile principale.

După aproape treizeci de ani, fiica, Mahtob Mahmoody, completează povestea. Numele meu este Mahtob nu e doar şirul de întîmplări trăite sub imperiul captivităţii şi al fricii în Iran, ci şi istoria urmărilor pe care această experienţă le-a avut.

Întoarsă în America după ce a reuşit să evadeze împreună cu mama sa, Mahtob trăieşte cu spaima de a fi răpită din nou, are coşmaruri repetate şi la şcoală este înscrisă sub un nume fals, ameninţată în fiece clipă de umbra tatălui. Numele meu este Mahtob e povestea unei tinere puternice care, în ciuda experienţelor prin care a trecut şi a unei boli ce îi pune viaţa în pericol, reuşeşte să răzbată, să găsească puterea de a-şi ierta tatăl abuziv, regăsindu-şi astfel pacea şi bucuria de a trăi.

Continuarea unei poveşti care, cu două decenii în urmă, cutremura milioane de cititori din întreaga lume, Numele meu este Mahtob a apărut tot la Editura Polirom, traducere din limba engleză de Ioana Georgescu, şi în ediţie digitală.

Numele meu este Mahtob urmăreşte povestea tulburătoare a unei fetiţe ce trăieşte eroic o viaţă dominată de frică; pe de altă parte, cartea vorbeşte şi despre puterea de a ierta, de a te elibera de sub imperiul groazei.” (Die Welt)

„Un nou capitol în istoria frămîntată a unei familii şi în acelaşi timp un alt exemplu cutremurător al felului în care decizii politice lipsite de raţiune pot frînge destinul a mii de familii.” (Libro)

„În scene de o profundă sensibilitate, Mahtob povesteşte cum a reuşit să îşi ierte tatăl în ciuda faptelor sale îngrozitoare şi descrie în scene vii, emoţionante legătura indisolubilă cu Betty Mahmoody, mama ei.” (SonntagsBlick)

Betty Mahmoody este preşedinta şi cofondatoarea organizaţiei One World: For Children, care promovează înţelegerea între culturi şi-şi propune să le ofere siguranţă şi protecţie copiilor din căsnicii biculturale. La aproape treizeci de ani după publicarea cărţii Numai cu fiica mea în Statele Unite ale Americii, fiica autoarei, Mahtob Mahmoody, completează povestea, în Numele meu este Mahtob (Polirom, 2016).

Mahtob Mahmoody (n. 1979, Houston, Texas) este licenţiată în psihologie la Michigan State University şi desfăşoară o activitate susţinută în sprijinul persoanelor cu afecţiuni psihice. Publicat în 2015, Numele meu este Mahtob a devenit imediat bestseller internaţional.

William Hoffer a devenit cunoscut în urma colaborării cu Billy Hayes la volumul autobiografic Midnight Express (1977), bazat pe experienţa acestuia din urmă într-o închisoare din Turcia. A publicat împreună cu soţia lui, Marilyn, mai multe volume, printre care thrillerul Freefall (1989), despre tragedia zborului Air Canada 174, şi Luke Rules (2011).


Krzysztof Warlikowski deschide Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova cu Poveștile  africane  ale lui  Shakespeare

Cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare va avea loc în perioada 23 aprlie – 6 mai 2018 la Craiova.

Ediția din acest an, cea de-a XI-a, desfășurată sub genericul ”Planeta Shakespeare”, se va deschide în data de 23 aprilie, ziua nașterii și morții lui William Shakespeare, cu spectacolul ”Poveștile africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia (Polonia), în regia lui Krzysztof Warlikowski.

Poveştile africane ale lui Shakespeare este unul dintre cele mai importante spectacole regizate de Krzysztof Warlikowski, regizor de teatru aclamat la nivel mondial. Warlikowski, care a regizat mai multe piese de teatru ale lui Shakespeare, este cunoscut pentru interpretarea  modernă a textelor tradiționale. În Poveştile africane ale lui Shakespeare el și-a folosit tehnica specială de adaptare – prin juxtapunerea și amestecarea fragmentelor diferitelor piese apare un scenariu unic. Regele Lear, Neguțătorul din Veneția și Othello prezintă trei eroi Shakeaspearieni care întruchipeaza în același timp cifrele excluziunii de astăzi, fiind victime ale vârstei, antisemitismului și rasismului. Warlikowski le permite să vorbească personajelor de obicei tăcute, făcându-le să ţinã monologuri scrise special pentru piesa de teatru de către poetul libanez Wajdi Mouawad.

Spectacolul, considerat o călătorie eroică în metafizic, are o durată de 310 minute, cu două pauze: prima parte: 1h20, pauză 20 minute; a doua parte: 1h40, pauză 20 minute; a treia parte: 1h20.

https://youtu.be/vnUDDDh98KY

Teatrul Nou a fost fondat la Varșovia în 2008 sub conducerea artistică a lui Krzysztof Warlikowski, care se baza pe un grup de vechi colaboratori de-ai săi. În primii cinci ani, teatrul nu avea un sediu permanent, funcționând după modelul unui centru cultural interdisciplinar. Primăvara anului 2016 a marcat redeschiderea Teatrului Nou într-o hală postindustrială renovată, din inima orașului Varșovia. A produs până în prezent cinci interpretări ale lui Krzysztof Warlikowski ((A)pollonia, Sfârșitul, Poveștile africane ale lui Shakespeare, Cabaretul din Varșovia, Francezii), și a co-produs Tramvaiul lui Warlikowski (cu Isabelle Huppert) împreună cu Teatrul Odeon din Paris. Încă de la început, Teatrul Nou a promovat artiști tineri, oferindu-le spațiul necesar pentru a-și realiza viziunea artistică. Printre colaboratori se numără: Michał Borczuch, Krzysztof Garbaczewski, Anna Smolar. După redeschidere, Teatrul Nou a devenit domiciliu stabil pentru noua generație de coregrafi polonezi, sprijinind în mod activ dezvoltarea scenei de dans poloneze.

Festivalul Internațional Shakespeare

Având o binemeritată notorietate naţională şi internaţională, considerat a fi unul dintre cele mai importante festivaluri tematice ale Europei și printre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii, ediția din 2018 a Festivalului Internațional Shakespeare se desfășoară sub genericul ”Planeta Shakespeare”.

Organizat de Teatrul Național ”Marin Sorescu” și Fundația Shakespeare, cu spijinul Primăriei Municipiului Craiova și Consiliului Local Municipal, Festivalul Internațional Shakespeare aduce la Craiova peste 25 de spectacole din 13 țări precum: Polonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Africa de Sud, România, Belgia, Franța, Japonia, Australia, Canada sau SUA.

Programul festivalului include spectacole de pe întreg mapamondul, printre care: ”Măsură pentru măsură”, o coproducție a Teatrul Puşkin din Moscova (Rusia) și Cheek by Jowl din Londra (Marea Britanie), ”Furtuna”, de la Teatrul Național din Nisa (Franța), în regia Irinei Brook, spectacolul ”Romeo și Julieta”, în regia lui Oh Tae Suk, o producție a Mokwha Repertory Company din Seoul (Coreea de Sud). Din Japonia, Compania Jijosha Yamanote din Tokio prezintă ”Furtuna”, în regia lui Masahiro Yasuda, din Brazilia Teatrul Clownii lui Shakespeare din Natal Rio Grande do Norte prezintă ”Excelența sa, Richard III”, în regia lui Gabriel Villela, iar din SUA, Q Brothers şi Teatrul Shakespeare din Chicago vor prezenta spectacolul ”Othello Remix”. Festivalul Internațional Shakespeare se va încheia pe 6 mai cu spectacolul ”Ace și Opium”, în direcția de scenă a reputatului regizor Robert Lepage, despre care legendarul Peter Brook afirma că este ”geniul regiei mondiale contemporane”. Spectacolul este prezentat, în afara programului shakesperian, de celebra companie canadiană Ex Machina din Quebec.

Festivalului Internațional Shakespeare a debutat la Craiova în 1994 și a fost inițiat de Fundația Shakespeare, avându-l ca director fondator pe Emil Boroghină, după modelul marilor festivaluri internaționale, precum cele din Edinburgh, Tokyo, Ierusalim sau Montreal. Festivalul Shakespeare s-a extins treptat, în timp și în spațiu, adresându-se unor categorii din ce în ce mai largi de public, acoperind din ce în ce mai multe zone unde prezintă spectacolele invitate și proiectând opera marelui Bard în eternitate. Așadar, titlul ediției curente, „Planeta Shakespeare”, se înscrie într-o ordine firească, spectacolele aduse în cadrul ediției din 2018 reprezentând toate continentele pământului. 

Festivalului Internațional Shakespeare este organizat de Teatrul Național ”Marin Sorescu” și Fundația Shakespeare, susținut de Municipiul Craiova prin Consliul Local Municipal, cofinanțat de Consiliul Județean Dolj, Ministerul Culturii și Identității Naționale și Institutul Cultural Român.

Parteneri media: TVR, Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Sub25, yorick.ro.


Etnogeneză şi ţuică, pentru mai buna înţelegere a istoriei zbuciumate a poporului român, de Vintilă Mihăilescu

Etnogeneză şi ţuică, un nou volum sub semnătura celui mai cunoscut antropolog român, Vintilă Mihăilescu, a apărut în colecţia „Plural M” a Editurii Polirom şi este disponibil din această săptămînă în librăriile din ţară şi pe www.polirom.ro. În curînd şi în ediţie digital.

Noul volum al lui Vintilă Mihăilescu conturează imaginea societăţii româneşti contemporane, trecînd de la realitatea imediată, cu noile „tehnici ale sinelui” şi device-uri ce creează dependenţă, la „actualitatea trecutului”, ţinut la loc sigur în memoria colectivă, ori la „dilemele viitorului”, pîndit prin oglinzi magice înainte de-a fi înţeles întîi şi-ntîi realitatea timpurilor în care ne ducem traiul.

Incursiunile spumoase în istoria noastră mai recentă sau mai îndepărtată explică mentalităţi şi obiceiuri vechi de cînd lumea, ubicua diviziune dintre noi şi celălalt, legăturile candide dintre „rumâni” şi licorile făurite pe teritoriul nostru cu-atîta meşteşugire de-a lungul istoriei zbuciumate, toate acestea făcînd ca Etnogeneză şi ţuică să fie o lectură care ne invită la introspecţie.

„În Weltanschauung-ul românesc, autoritatea în general şi statul în particular sînt îndepărtate –sau trebuie să fie îndepărtate: sînt suspecte din principiu, trebuie evitate pe cît posibil sau păcălite cînd se poate. Cu toate acestea – sau poate tocmai de aceea… –, această reticenţă structurală a fost însoţită mai totdeauna şi de o dorinţă secretă de autoritate puternică şi justiţiară, de un Vlad Ţepeş sau măcar un nepot al lui, care să ne rezolve nenumăratele probleme şi dileme.” (Vintilă Mihăilescu)

Din cuprins:

Principiul gospodăriei • Ce ne mînă pe noi în luptă? • Sentimentul românesc al prispei. O feerie de primăvară • Pachetul de acasă • Apocalipsa plictisului • Curiosity gap • Farmecul pierdut al suferinţei • Cu România la dentist • Tinereţea şi bătrîneţea alegerilor raţionale • Umbra lui Ceauşescu pe Calea Călăraşi • Excepţionalismul românesc al corupţiei • Nesiguranţa naşte monştri • Frica, ura şi spirala populismului • Noul val sau despre ieşirea din tranşee

Vintilă Mihăilescu este profesor universitar doctor în cadrul Departamentului de Sociologie al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA). A fost visiting professor la numeroase universităţi şi centre de studii avansate din Canada, Franţa, Italia, Elveţia, Germania, Belgia, Austria şi Bulgaria. Din 2005 pînă în 2010 a fost directorul general al Muzeului Ţăranului Român. În 1990 a iniţiat organizarea Societăţii de Antropologie Culturală din România (SACR), al cărei preşedinte a fost între 1994 şi 2000. Între 1998 şi 2018 a fost colaborator permanent la revista Dilema (Veche), unde a deţinut rubrica „Sociohai-hui”. A mai publicat: Paysans de l’histoire (în colab., 1992), Fascinaţia diferenţei (1999), Socio hai-hui. O altă sociologie a tranziţiei (2000), Svakodnevica nije vise ono sti je bila (Belgrad, 2002), Sfîrşitul jocului. România celor 20 de ani (2010). De acelaşi autor, la Editura Polirom au apărut Socio-hai-hui prin Arhipelagul România (2006), Antropologie. Cinci introduceri (ed. I, 2007; ed. a II-a revăzută şi adăugită, 2009), Etnografii urbane. Cotidianul văzut de aproape (coord., 2009), Scutecele naţiunii şi hainele împăratului. Note de antropologie publică (ed. I-II, 2013), Condiţia romă şi schimbarea discursului (coord. împreună cu Petre Matei, 2014), Apologia pîrleazului (2015), De ce este România astfel? Avatarurile  excepţionalismului românesc (coord., 2017) şi Hotel Ambos Mundos. Scurt eseu de antropologie borgesiană (2017).


Noutate editoriala: Comoara ascunsa de Violet Oaklander

Dupa extrem de apreciata sa prima lucrare in domeniul terapiei cu copiii, Ferestre catre copiii nostriComoara ascunsa. O harta catre sinele copilului vine sa intregeasca contributia psihoterapeutei Violet Oaklander in acest domeniu sensibil si fascinant. Daca in prima sa lucrare, autoarea descrie in detaliu metodele gestaltiste si de terapie prin arta si joc pe care le aplica in lucrul sau terapeutic, in cartea prezenta autoarea prezinta intr-o maniera sistematica si cuprinzatoare intelegerea sa asupra procesului terapeutic si metoda sa de lucru, pe care specialistii in domeniu au ajuns sa o numeasca chiar „metoda Oaklander”. Datorita modului in care autoarea adapteaza Terapia Gestalt, aceasta devine una dintre cele mai eficiente terapii pentru copiii de toate varstele. Violet Oaklander foloseste o varietate larga de tehnici creative, expresive si proiective, accentul cazand insa pe calitatea „contactului” si a relatiei terapeutice. Cartea de fata este de interes atat pentru parinti, cat si pentru terapeuti, consilieri, cadre didactice, precum si pentru adultii care vor sa afle mai multe despre propriul lor copil launtric.

 „Furia si simtul sinelui merg mana in mana. Furia este o expresie a sinelui, iar atunci cand o persoana o inhiba, sinele ei este diminuat.” Violet Oaklander, Comoara ascunsa

In afara faptului ca a crescut singura trei copii, Violet Oaklander are si un doctorat in psihologie si doua masterate: unul in consilierea familiei si copilului si celalalt in educatia speciala a copiilor cu probleme emotionale si dizabilitati de invatare. Ea a predat timp de sase ani in Long Beach Unified School District din California si, din 1972, lucreaza in practica privata in zona South Bay a orasului Los Angeles, iar in prezent in Santa Barbara, California.

A fost timp de opt ani directorul Centrului pentru Terapia Copilului si Adolescentului din Hermosa Beach, California, iar in prezent este directorul Institutului Violet Oaklander, dedicat in special supervizarii si formarii persoanelor care lucreaza cu copii.

Dr. Oaklander a absolvit trei ani de formare in cadrul Institutului de Gestalt Terapie din Los Angeles al carui membru acreditat este, incepand cu 1973. O mare parte a muncii sale implica formarea de specialisti si tine astfel multe seminarii, workshop-uri si cursuri pentru institutii din Statele Unite, Canada, Europa, Israel si Australia. Recent este autoarea unei serii de casete video si audio despre lucrul psihoterapeutic cu copiii.


Caţavencii şi tribul lor, de Eugen Istodor, la Editura Polirom

În 4/5 februarie 1990 apărea la Bucureşti săptămînalul incomod Caţavencu, fondat, scris şi distribuit de studenţi de la Politehnică şi Litere. Devenit copilul teribil, adulat şi fanatizat al generaţiei Revoluţiei din 1989 şi a Pieţei Universităţii 1990. Pentru mai bine de 15 ani, Caţavencu a fost liderul absolut al umorului în România. Caţavencu lua în balon lumea politică, avea reguli interne draconice de iniţiere în ale scrisului şi satirei şi avea un trib care îl susţinea. Eugen Istodor, el însuşi caţavenc, încearcă să descifreze în Caţavencii şi tribul lor. O etnografie a grupului incomod și de moravuri grele Cațavencu (1990-2006) ascensiunea şi decăderea veselului său trib, umorişti şi fani. Instrumente îi sînt o metodă sociologică de analiză a umorului şi interviurile cu propriii colegi, foştii preşedinţi ai României, patronii săptămînalului. Caţavencii şi tribul lor te provoacă astfel să înţelegi aventura unui trib, a umorului însuşi.

Caţavencii şi tribul lor. O etnografie a grupului incomod și de moravuri grele Cațavencu (1990-2006) a apărut de curînd la Editura Polirom, și în ediție digitală, și va fi lansat în cadrul Tîrgului de Carte Bookfest (31 mai-3 iunie 2018).

Din cuprins: Umorul – vinovatul de serviciu • Neo-tribul Caţavencu. Cine face glume, cine rîde • Satira – realitate ficţională: bancurile în România, după 1978-1980 • Caţavencu – ritual şi fanatizare • Satira, mod de viaţă • Circuitul financiar: incomodul Caţavencu şi Academia „de moravuri grele” • De la Nacu la Cârciog • Semeul • De la Vîntu 1 la Vîntu 2 • Politicienii-plastilină. Bule, caricaturi cu Barbu şi Mardale • Performerul Caţavencu – statut juridic şi social • „Spiritul rebel vecin cu iresponsabilitatea” • Valorile performerilor Caţavencu în cadrul presei de după 1989 • Satira este un balaur cu mii de capete • Umorul naţional şi genial • Tragedia Charlie HebdoCaţavencu văzut din vestiar: secretara Tina, femeia de serviciu tanti Maria şi administratorul Gabi Preutu

Eugen Istodor este jurnalist, absolvent al Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti. Doctor în sociologie, cu o cercetare despre umor coordonată de profesorul Vintilă Mihăilescu. Între 1990 și 2011 a fost senior editor al publicației Cațavencu, săptămînal incomod, devenită din 1992 Academia Cațavencu, și semnatar al rubricilor de interviu și reportaj. Între 2011 și 2014 a fost reporter la săptămînalul Cațavencii. Colaborează cu Cotidianul (2004-2009) și cu Dilema veche (din 1998). Este fondatorul secțiunii Perspektiva de pe HotNews.ro. Este cadru didactic asociat la Departamentul de Ştiinţe ale Comunicării din Facultatea de Litere. De acelaşi autor la Editura Polirom: Vieţaşii de pe Rahova (2005, 2008), Cartea vieţii mele (2007), Dicționarul ideilor fixe (2009), 101 cărți românești de citit într-o viață (2012).


De Ziua Cărții, Pierce Brown​, autorul bestsellerului internațional „Furia roșie”​, sosește în România

La începutul săptămânii viitoare, în perioada 23-25 aprilie, Pierce Brown​, unul dintre numele în ascensiune ale literaturii SF & Fantasy, vine în România, la invitația editorului său român, Editura Paladin, imprint al Grupului Editorial ART. Toți cei care doresc să îl întâlnească pe autor sunt așteptați miercuri, 25 aprilie, începând cu ora 14.00, la Apollo 111 (Palatul Universul, str. Actor Ion Brezoianu nr 23-25).

C​arismaticul autor american care​,​ în ultimii ani​,​ a cucerit definitiv inimile fanilor SF​ & Fantasy​ din întreaga lume​, a d​evenit celebru la 26 de ani odată cu publicarea primului volum al trilogiei „Furia roșie”. Cartea, ajunsă rapid în topul de bestseller​uri​ al​ prestigioaselor​ ​The ​New York Times și USA Today​, ​​având drepturile de ecranizare vândute ​către Universal Pictures, ​a fost tradusă cu succes și în România la Editura Paladin, bucurându-se de entuziasmul unui număr impresionant de cititori din noua generație.​

Pierce Brown s-a născut în 1988. Este licențiat în Științe Politice și Economie, după absolvire lucrând, timp de aproape un an, pentru campania politică a senatorul Dino Rossi, al cărui șofer personal a fost, apoi la un startup on-line, pentru care concepea materiale de marketing.

Începând de la 18 ani, a scris 6 cărți fantasy și de ficțiune istorică, care i-au fost respinse de nu mai puțin de 120 de agenți literari. A început să scrie „Furia Roșie” („Red Rising”) la 22 de ani, pe când locuia deasupra garajului părinților săi, inspirat de Antigona și de escaladele pe care le făcea cu prietenii lui. Cartea a fost scrisă în numai două luni și, la început, a avut soarta manuscriselor anterioare.

În 2011, Pierce s-a mutat în Los Angeles în garajul fostului său profesor de științe politice, a reușit să convingă un agent să preia spre reprezentare Furia Roșie și a început să lucreze la NBC ca stagiar și ghid pentru vizitatorii studiourilor.

În 2013, prestigioasa editură Random House a cumpărat drepturile de publicare ale romanului, care a văzut lumina tiparului în 2014: în mai puțin de doi ani, cartea a fost tradusă în peste 25 de limbi.

În februarie 2014, Universal Pictures a achiziționat drepturile de ecranizare pentru „Furia Roșie” în urma unei licitații care a depășit suma de 1 milion de dolari.

Urmarea cărții, „Furia Aurie” („Golden Son”), a apărut în anul 2015 și a ajuns pe locul 6 pe lista de bestselleruri The New York Times.

În 2016, al treilea volum al trilogiei, „Furia Dimineții” („Morning Star”), a ajuns pe locul 1 în lista de bestselleruri din The New York Times și pe locul 1 în lista de bestselleruri din USA Today.

În 2017, Pierce împreună cu Rik Hoskin a scris acțiunea și dialogurile pentru o serie BD intitulată „Red Rising: Sons of Ares”, ilustrată de Eli Powell, care este un prequel la „Furia Roșie”.

„Trilogia Furia Roșie este SF-ul cel mai imaginativ și inventiv pe care l-am citit de mulți, mulți ani”, a spus Joe Rybandt, editor de BD-uri. „Este Împăratul muștelor post-modern, cu un limbaj liric, care amintește de minunatul Anthony Burgess, autorul Portocalei mecanice. Mi-au plăcut enorm romanele și am fost încântat să lucrez direct cu Pierce, pentru a-i aduce viziunea la viață, sub formă de comicsuri.”

În 2018, Pierce a publicat primul roman dintr-o nouă trilogie care continuă evenimentele din cea anterioară – „Iron Gold” (cartea se află în traducere și va apărea la Paladin la sfârşitul acestui an). Potrivit spuselor lui Pierce, „Tema principală a noii serii va fi: «Ce este preferabil, conducere și ordine, sau haos și libertate?» De data asta însă vor exista mai multe puncte de vedere, nu doar cele ale lui Darrow.”

Al doilea roman al trilogiei se numește „Dark Age” și va fi publicat spre finalul acestui an.

Grupul Editorial Art a publicat trilogia începând din 2016 – „Furia Roșie” și „Furia Aurie”, 2017 – „Furia Dimineții”, toate volumele, în traducerea Iuliei Pomagă.

Programul întâlnirilor cu cititorii:

Luni, 23 aprilie, ora 15.00 // Biblioteca British Council // Calea Dorobanţilor nr. 14, Bucureşti

Lectură, discuție, Q&A, sesiune autografe

Moderatoare: Andreea Chebac (bookblog.ro, Final Frontier SF&F) 

Marți, 24 aprilie, ora 10.30 // Colegiul Național „Nichita Stănescu” // Strada Nalbei, nr. 3, Ploieşti

Discuție, Q&A, sesiune autografe

Miercuri, 25 aprilie,  ora 10.30 // Colegiul Național „Sf. Sava” // Strada General H. M. Berthelot, București

Discuție, Q&A, sesiune autografe

Eveniment central:

Miercuri, 25 aprilie, ora 14.00 // Apollo 111 Teatrul (Palatul Universul) // Strada Actor Ion Brezoianu nr. 23 – 25, București

Discuție, lectură, Q&A, sesiune autografe

Moderator: Răzvan Țupa (scriitor)

Invitată: Laura Ciobanu (traducătoare)


„Mandarina” lui Răzvan Petrescu a revendicat Premiul pentru Proză al revistei Observator Cultural

Răzvan Petrescu este laureat al Premiului pentru Proză  al revistei Obervator Cultural. Cel mai apreciat scriitor de proză scurtă din România își revendică premiul pentru volumul „Mandarina”, apărut la Curtea Veche Publishing în 2017. Autorului i-a fost înmânat trofeul aseară, 16 mai 2018, în cadrul celei de-a XII-a Gale a Premiilor Revistei Observator Cultural, care s-a desfășurat la Teatrul Odeon.

„Mai ales în ziua de azi, când există foarte multă lume care scrie, un premiul de genul acesta, de elită i-aș spune, te confirmă, te bucură, te face să mergi mai departe. Și Cehov a fost întrebat de un prieten la un moment dat <<ce părere ai despre toți ăștia care scriu>>. Și ne aflăm în secolul al IX-lea… La care, el blajin așa, deși avea umor și era ironic, a zis <<ei lasă, că e loc pentru toți>>. Sunt foarte curios ce-ar spune acum. Cu toată generozitatea lui fenomenală, nu cred că ar mai spune același lucru, având în vedere că acum zece ani erau douăzeci și unu de milioane de cărți publicate într-un an, apărute în librării”, a declarat Răzvan Petrescu pentru Radio România Cultural.

„Mandarina” (Curtea Veche Publishing, 2017) atinge toate subiectele care l-au frământat pe Răzvan Petrescu în ultimii 20 de ani: „despre fetițe, bunici, informatori și alte personaje biblice”, cum spune chiar autorul. „O rememorare a comunismului și o reinterpretare a realității polimorfe care i-au urmat. Stilul inconfundabil se reîntregește în acest volum nou. Marcat de o melancolie difuză, profundă, dar cufundată în umor, ironie și mai ales auto-ironie. Este un periplu literar prin realitatea cotidiană, văzută de cele mai multe ori prin ochii unui scriitor blocat într-un post de redactor, dar cu ambiții mari. Aflat la granița dintre un realism sfâșietor, al cărui orizont este absurdul, și banalitatea cotidiană, prozele scurte din <<Mandarina>> au la bază o viziune tragicomică a existenței, a evenimentelor și figurilor publice care au marcat viața românească a ultimelor decenii, în trecerea ei de la o veche lume a securiștilor și temnicerilor la una a noilor îmbogățiți”, în cuvintele criticului și scriitorului Marius Chivu.

Premiul pentru Proză al revistei Observator Cultural a fost acordat anul acesta Ex Aequo, cea de-a doua laureată fiind Tatiana Țîbuleac, pentru volumul „Vara în care mama a avut ochii verzi”.

Răzvan Petrescu (n. 20 septembrie 1956) este unul dintre cei mai apreciați prozatori, dramaturgi și editori români. Numit de o bună parte din critică, dar și de cititori, deopotrivă, cel mai valoros autor român contemporan de proză scurtă, debutează în 1986, în volumul colectiv „Debut ’86”. Urmează volumele „Grădina de vară” (proză scurtă, 1989), „Eclipsa” (1993), „Într-o după-amiază de vineri” (proză scurtă, 1997), recompensat cu premiul Cartea Anului la Salonul Național de Carte de la Cluj, premiul ASPRO pentru cea mai bună carte de proză a anului și premiul pentru proză al Asociației Scriitorilor din București. Au urmat „Foxtrot XX” (meta-jurnal și publicistică, 2008, premiul pentru proză pe 2008, acordat de Radio România Cultural), „Variațiuni pe o temă de Vater-Puccini” (Curtea Veche Publishing, interviuri în proză, 2013), „Scrisori către Mihai” (epistolar, Curtea Veche Publishing, 2014), „Ursulețul lui Freud” (critică ficțional-literară, Curtea Veche Publishing, 2015).


Noutăți Editura Corint: Erori în folosirea semnelor de punctuație și de ortografie în limbajul cotidian, de Ilie-Ștefan Rădulescu

Editura Corint vă prezintă un titlu necesar în biblioteca fiecăruia, elev sau adult: Erori în folosirea semnelor de punctuație și de ortografie în limbajul cotidian de Ilie-Ștefan Rădulescu.

Într-o societate în care limbajul are o dinamică extrem de puternică, este necesară prezența unui volum plin de exemple din viața cotidiană, pentru a sublinia importanța semnelor de punctuație și de ortografie.

Prin publicarea acestui volum se dorește tragerea unui semnal de alarmă asupra greșelilor des întâlnite în comunicările scrise și evitarea transformării lor în situații acceptate. În aceeași serie este prezent titlul Agramatisme în limbajul cotidian, semnat de același autor.

După primele două volume, consacrate folosirii greșite fie a unor semne de punctuație, fie a unor semne de ortografie (conținând exemple din presa scrisă și audiovizuală a anilor 2001-2011), lucrarea de față (bazată pe extrase selectate din presa ultimilor ani) reflectă, conjugate, citate din ambele sisteme de semne grafice (respectiv virgula, punctul, două puncte, ghilimelele, linia de pauză, cratima, blancul, apostroful, majuscula, minuscula), utilizate în scrierile românești actuale.

Cele aproximativ două sute de erori de punctuație – care apar în lucrare – oglindesc cultura gramaticală precară a utilizatorilor, incapacitatea lor (chiar dacă au studii superioare) de a întrebuința corect, în enunț (propoziție sau frază), regulile de punctuație, pentru a marca, în mod corect, în scris, pauzele, intonația sau întreruperea șirului vorbirii. În general, folosirea greșită ori aberantă, precum și omiterea semnelor de punctuație duc nu numai la confuzii nedorite, ci și la denaturarea fondului de idei și afectiv al comunicării. Citatele din carte, comentate și corectate literar, ilustrează pe deplin acest lucru.

ILIE-ŞTEFAN RĂDULESCU s-a născut la 20 iulie 1934, în Bucureşti. A urmat cursurile primare, gimnaziale şi liceale în Călăraşi, apoi pe cele ale Facultăţii de Limba şi Literatura Română a Universităţii din Bucureşti.

Licenţiat în filologie şi profesor, gradul I, de limba şi literatura română la Colegiul Naţional „Barbu Ştirbei”, din Călăraşi, a colaborat în presă, după 1970, cu sute de articole şi studii de specialitate.

A publicat, pe lângă volume de istorie literară şi teatrală, de critică literară şi memorialistică, şi volume consacrate limbii literare actuale.

A fost distins cu premii naţionale pentru „creaţie literar-publicistică” şi „eseu-istorie literară”, precum şi cu diplome de excelenţă din partea Guvernului României, a Ministerului Culturii şi Cultelor şi a Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Este membru fondator al Societăţii Scriitorilor Români (Ştiinţă, Memorialistică, Tehnică), membru de onoare al Societăţii de Ştiinţe Filologice din România, cetăţean de onoare al municipiului Călăraşi.

Cartea este disponibilă în librăriile din țară și pe site-ul Editurii Corint: http://www.edituracorint.ro/erori-in-folosirea-semnelor-de-punctuatie-si-de-ortografie-in-limbajul-cotidian.html


Recomandare carte Storia Books

Cei care au vizitat Editura Publica la târgurile de carte Gaudeamus și Bookfest, au observat că alături de noi era și o editură micuță: prietenii și colegii de sediu de la Storia Books. Recent au lansat o carte care bifează 2 evenimente editoriale pentru ei: primul autor român + prima carte de nonficțiune; e vorba de autobiografia jurnalistei Sanda Nicola.

Carte de identitate este confesiunea brutal de sinceră a unei vedete de televiziune care a găsit puterea să-și recunoască traumele, să-și confrunte fricile și să-și accepte propria identitate. O pledoarie a Sandei Nicola pentru necesitatea de a ne înțelege și depăși rănile trecutului, personale și naționale, ca o condiție obligatorie pentru atingerea potențialului individual și comunitar.

Sanda vorbește cu sinceritate despre complexe și drame personale, precum atacurile de panică și infertilitatea, mărturii care se suprapun cu corespondențe de presă de la evenimente cu relevanță internațională: moartea Papei Ioan Paul al II-lea, Vladimir Putin la București, alegerea ca președinte al SUA a lui Barack Obama, #Colectiv, atacurile teroriste din Paris din noiembrie 2015, referendumul pentru ieșirea Marii Britanii din UE.

Lansarea cărții ei va avea loc joi, 3 mai, la Seneca Anticafe (strada Arhitect Ion Mincu 1), începând cu ora 18.30. La evenimentul de lansare va participa, alături de Sanda Nicola, scriitorul Radu Paraschivescu.


Rezidențele FILIT pentru autori români. Au început înscrierile

Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT) anunță startul înscrierilor în cadrul rezidențelor FILIT pentru autori români, program care încurajează creația contemporană. Inițiativa aparține Muzeului Național al Literaturii Române Iași și sprijină șase autori români care vor beneficia de transport, cazare timp de o lună, precum și de o sumă forfetară de 2.000 lei.

Elementul de noutate al programului îl reprezintă colaborarea cu Teatrul „Luceafărul” din Iași, prin care trei dintre locuri sunt destinate în mod special dramaturgilor români. Textele scrise de aceștia în rezidență vor fi prezentate ca spectacole-lectură în cadrul celei de-a XI-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPTI, 4-11 octombrie 2018).

Referitor la colaborarea din acest an, Oltița Cîntec, teatrolog, director artistic al FITPTI, a declarat: „Cele două mari festivaluri internaționale ale urbei – FILIT și FITPTI – colaborează în edițiile lor din 2018, a VI-a, respectiv a XI-a, în proiectul rezidențelor pentru scriitori, deschizându-se și spre autorii de text pentru teatru. În spiritul identității FITPTI, ne vom orienta tematic spre zona adolescenților și tinerilor și spre formule dramaturgice inovative. Piesele scrise în cursul rezidențelor vor fi prezentate ca spectacole lectură în programul FITPTI din această toamnă.”

Programul cuprinde 6 rezidenţe FILIT la Iaşi (Muzeul Național al Literaturii Române Iaşi). Fiecare rezidenţă se derulează pe o perioadă de 30 de zile, între 1 iulie – 31 octombrie 2018, respectiv 1 iulie-20 septembrie pentru autorii de texte pentru teatru, într-un interval ales de către beneficiar.

Pentru înscriere, autorul/autoarea trebuie să pregătească următoarele:

  1. formular de înscriere, disponibil pe site-ul muzeulliteraturiiiasi.ro;
  2. copie după cartea de identitate;
  3. numele proiectului de rezidență și o scurtă descriere (max. 2000 de semne);
  4. curriculum vitae.

Beneficiarii rezidențelor vor avea obligația de a preda un text despre Iași sau o piesă de teatru (texte de min. 10.000 semne), precum și de a participa activ la unul dintre evenimentele culturale ale MNLR Iași pe perioada rezidenței. De asemenea, în momentul publicării, autorul trebuie să menționeze faptul că textul a fost scris cu sprijinul Rezidenței FILIT pentru autori români.

Perioada de înscriere este 19 aprilie – 19 mai 2018, iar dosarele se vor transmite în format electronic la adresa muzeul.literaturii@gmail.com. După evaluarea dosarelor, rezultatele vor fi anunţate la data de 27 mai 2018, pe site-urile www.muzeulliteraturiiiasi.ro și www.filit-iasi.ro.

Persoană de contact: Daniela Ștefan (Iași, str. V. Pogor, nr. 4, 700110, tel.: +40  0232.410.340, +40 747.499.400).

Lansate în anul 2016, rezidențele FILIT pentru autori români au drept scop sprijinirea eficientă a creatorilor contemporani. În același timp, rezidențele FILIT vizează și promovarea unor locuri simbolice pentru literatura română din Iași.

Ediția a VI-a a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași va avea loc în perioada 3-7 octombrie 2018, reunind mari nume ale literaturii și lumii culturale.


Editura Adenium anunță lansarea Colecției NO ADDICT, coordonată de dr. Ovidiu Alexinschi

Vineri, 20 aprilie 2018, începând cu orele 09:00, în cadrul Conferinței Naționale „Abordarea transdisciplinară a adicțiilor” care avea loc la Palas Congress Hall din Iași, va fi lansată Colecția NO ADDICT și primul titlu din această colecție: Metoda T.I.M.P. Ghid neconvențional în probleme legate de alcool, apărută la Editura Adenium.

Colecția aparține dr. Ovidiu Alexinschi, medic primar psihiatru la Institutul de Psihiatrie Socola Iași, specialist în tratarea adicțiilor.

Textul este un ghid care prezintă sinteza experienței autorului, din prisma lucrului cu mai bine de 2.000 de pacienți, în peste 14 ani de activitate în domeniul tratării alcoolismului.

Această lucrare abordează într-un stil accesibil, toți pașii care trebuie urmați atunci când o persoană are probleme legate de alcool – de la luarea deciziei privind renunțarea la intoxicant și până la menținerea abstinenței. Autorul nu crede în miracole, la fel cum nu crede nici în soluții providențiale; mai mult, dr Ovidiu Alexinschi spune că „oricine are pretenția că vindecă astfel alcoolismul este ori immoral, ori escroc. E la modă – cum să te lași de fumat/băut cu ședințe de 15 minute, auriculoterapia, terapii cu electromagneți etc., imaginația autointitulaților „specialiști” fiind nelimitată. Dr. Ovidiu Alexinschi lansează cu această ocazie ideea că există soluții medicale care și-au dovedit eficacitatea, precum și posibilități de asistență personalizată, adaptată pe nevoile celui în cauză și a familiilor afectate din jurul său.

Fără pretenția că este vorba despre „soluția universală”, ghidul oferă o serie de sfaturi și recomandări care, trecute prin filtrul fiecăruia pot deveni ancore redutabile în lupta continuă cu dependența.

Autorul vine cu o noutate absolută în tratamentul adicțiilor, comprimând într-un acronim simplu de reținut – T.I.M.P. – pașii care trebuie urmați pentru gestionarea adicției de alcool, întregul parcurs al schimbării stilului de viață fiind circumscris în… T.I.M.P.

T  –  Trezirea,

I  –  Inițiativa schimbării

M – Menținerea

P  –  Prevenirea recăderii

În paginile ghidului, dr, Alexinschi a descris într-un limbaj cât mai accesibil cunoștințele psihiatrice actuale, filtrate prin experiența sa clinică și a consilierii individuale sau de moderare a grupurilor cu probleme variate și complexe legate de alcool.

Acest ghid se adresează profesioniștilor, dar mai ales persoanelor și familiilor celor cu probleme legate de alcool, dorindu-se a fi un „self-help guide”, cât se poate de concis, aducând puțină lumină în bezna de cunoaștere din zona adicției la alcool.

Este primul volum din colecția No addict care va conține și alte asemenea ghiduri privind adicția la tutun, la droguri, etnobotanice, jocuri de noroc sau de internet.

Ghidul semnat de medicul Ovidiu Alexinschi reprezintă o lucra­re deosebit de interesantă prin prisma noutății și accesi­bilității, autorul reușind magistral să povestească într-un limbaj accesibil pașii schimbării, în perspectiva unui nou stil de viață.

Atât demontarea miturilor referitoare la alcool, cât și integra­rea în acronimul T.I.M.P. a metodei reliefează viziunea și capacita­tea de sinteză a autorului – cu experiența sa impresionantă în pro­blematică – care reușește să îmbine cunoașterea științifică cu o manieră elegantă de scris, fiind util atât persoanelor, familiilor, cât și celor interesați de gestionarea adicției la alcool.

Acad.Prof.Univ.Dr. Vasile Chiriță

Membru de onoare al

Academiei de Științe Medicale din România

Calea descrisă în ghid în fazele sale esențiale (trezirea, inițiativa de schimbare, menținerea și prevenirea recidi­ve­lor) constituie modul în care fiecare persoană și familia sa trebuie să se deplaseze pentru a rezolva problema și de a crea o familie și mediul „bun“ de viață socială în cazul în care toată lumea, și în special copiii, își pot dezvolta potențialul și își pot folosi bunele calități umane și profesionale.

Invit cu căldură toți oamenii interesați să citească această carte, unde pot găsi răspunsurile corecte la o problemă care, din păcate, deși foarte prezentă în comunitățile noastre, este încă prea des negată.

Prof. Francesco Piani

Președinte al Școlii Europene de Alcoologie
și Psihiatrie Ecologică din Italia

Coordonator al Comitetului Național Italian pe probleme de alcool


Noutate editoriala: Borderline: cum să trăiești alături de o persoană cu emoții extreme, Randi Kreger, Paul Mason

Te simți manipulat, controlat sau mintit? Esti tinta unor crize intense, violente si irationale? Simti ca trebuie sa „fii delicat” pentru a evita urmatoarea confruntare? Daca ai raspuns „da”, este posibil ca o persoana apropiata tie sa sufere de tulburare de personalitate borderline. Volumul Borderline: cum sa traiesti alaturi de o persoana cu emotii extreme a ajutat deja 500 000 de oameni care au prieteni si rude ce sufera de tulburarea de personalitate borderline sa inteleaga aceasta tulburare distructiva, sa stabileasca limite si sa-si ajute persoanele apropiate sa nu mai apeleze la comportamente periculoase. Aceasta editie revizuita integral a fost actualizata cu ultimele cercetari despre tulburarea de personalitate borderline si cuprinde informatii despre aptitudinile de adaptare si de comunicare pe care le poti folosi pentru a-ti stabiliza relatia cu persoana apropiata care sufera de aceasta afectiune.

Acest ghid te va ajuta:

• sa intelegi haosul situatiei
• sa te afirmi si sa-ti sustii nevoile
• sa aplanezi conflicte si certuri
• sa te protejezi pe tine insuti si pe ceilalti de comportamentul violent

Nu-ti amana propria fericire. Bucura-te de ea chiar in clipa prezenta. Sunt multe lucruri pe care le poti face chiar astazi pentru a-ti recupera viata. Rezerva-ti ceva timp pentru reflectie. Acest lucru este in masura sa va aminteasca atat tie, cat si persoanei borderline ca sunteti doi indivizi separati. Persoana borderline va constata ca poate trece cu bine printr-o perioada de separare temporara si ca tu vei continua sa tii la ea si dupa ce te intorci. De fapt, incurajarea perioadelor de singuratate chiar consolideaza relatia. (Paul T. Mason si Randi Kreger, Borderline: cum sa traiesti alaturi de o persoana cu emotii extreme)

PAUL T. MASON, MS, este vicepresedinte de servicii clinice in cadrul institutiei Wheaton Franciscan Healthcare din Racine, WI. Cercetarile sale despre tulburarea de personalitate borderline au fost publicate in Journal of Clinical Psychology, iar opera sa scrisa a aparut la stiri si in presa.

RANDI KREGER a adus in prim-plan la nivel international, prin intermediul website-ului ei www.bpdcentral.com, preocuparile rudelor care au o persoana apropiata suferind de tulburare de personalitate borderline. Este autoarea lucrarilor The Stop Walking on Eggshell Workbook si The Essential Family Member Guide to Borderline Personality Disorder.


Agenda Culturala 23-27 aprilie Instututul Cervantes

Săptamana Culturii Spaniole şi Hispanoamericane

la Bucureşti

23-27 aprilie 2018

Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Ambasadei Spaniei în România, în colaborare cu Universitatea din Bucureşti şi cu Ambasada Republicii Peru în România, organizează în perioada 23-27 aprilie 2018 o serie de evenimente culturale menite să aducă un omagiu lui Miguel de Cervantes, cărţii şi literelor în general. Săptămâna cervantină debutează în ziua morţii lui Cervantes și a lui Shakespeare (23 aprilie),  Ziua Mondială a Cărții și a Drepturilor de Autor. Începand cu anul 2002, Institutul Cervantes din Bucuresti, urmând traditia instaurata de „Círculo de Bellas Artes“ din Madrid, a hotărât ca această zi cu totul specială sa fie marcata cultural, în primul rand prin lectura publică maraton  din romanul Don Quijote de la Mancha de Miguel de Cervantes Saavedra, volum desemnat în 2002, la propunerea Institutului Nobel din Oslo, „cea mai buna carte a tuturor timpurilor“.

PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR SĂPTĂMÂNII CERVANTES

23 aprilie:

·         Ora 11.00, Sala Auditorium, Institutul Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, Bucureşti)

Lectură publică din Don Quijote de la Mancha de Miguel de Cervantes Saavedra –  Lectura maraton este deschisă, se vor citi fragmente de maximum 3 minute în limbile spaniolă şi română (pentru lectura în limba română se va folosi ediţia Don Quijote de la Mancha, Editura Paralela 45, Bucureşti, 2005, traducere din limba  spaniolă de Sorin Mărculescu). Programarea celor interesaţi să citească se face prin înscrieri la mailcultbuc@cervantes.es

·         Ora 17:00, Sala Auditorium, Institutul Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, Bucureşti).

Înmânarea Premiilor Concursului de Traducere „La voz a ti debida“ (după un vers de Pedro Salinas), organizat de Departamentul de Lingvistică Romanică, Limbi şi Literaturi Iberoromanice şi Italiană al Universității din București, cu sprijinul Ambasadei Spaniei, al Institutului Cervantes și al revistei Observator Cultural.

Evenimentul se înscrie în cadrul “Săptămânii Culturale Spaniole şi Hispanoamericane” organizate deDepartamentul de Lingvistică Romanică, Limbi şi Literaturi Iberoromanice şi Italiană al Universității din București.

24 aprilie:

·         Ora 18.00 , Sala Auditorium, Institutul Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, Bucureşti)

Proiecția filmului documentar María Moliner (regia Vicky Calavia, Spania, 2016, versiune originală spaniolă, cu subtitrare în limba engleză).

Prezinta: prof. Univ.dr. Coman Lupu

Filmul a fost premiat pentru cel mai bun documentar la Festivalul Internațional Buñuel-Calanda 2017 şi cu Premiul Publicului la Festivalul 12MFF 2017 . El este un omagiu adus personalității și cercetării întreprinse de lexicografa și bibliotecara María Moliner, autoarea celebrului Diccionario del Uso del Español, dicționar atât de important și de utilizat atât în Spania cât și în întreaga lume, încât a devenit cunoscut drept Diccionario María Moliner sau, simplu, María Moliner.

26 aprilie

·         Ora 18.30 – Sala Auditorium, Institutul Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, Bucureşti)

Lansarea volumului 25 de poeţi peruani. O panoramă a poeziei peruane, o microantologie care reuneşte 25 de poeme scrise de cei mai de seamă poeţi din Peru, o ţară recunoscută în continentul latino-american pentru marele număr de poeţi valoroşi pe care i-a dat. Selecţia poemelor aparţine Ambasadei Republicii Peru în România, iar traducerea este semnata de Ilinca Ilian. Actorii Iulia Lumânare si Alexandru Beteringhe vor citi ( in romana, dar si in spaniola) cateva dintre poemele incluse in antologie,

Evenimentul este organizat de Ambasada Republicii Peru în România.

27 aprilie

·         Ora 19:00 –  Sala Auditorium, Institutul Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, Bucureşti) 

Recital de muzică spaniolă şi hispanoamericană în interpretarea grupului „Duo Kitharsis“ care îi are în componență pe chitariștii Alexandra Petrișor și Dragoș Horghidan.

Evenimentul este organizat în colaborare cu Universitatea din Bucureşti.

Intrarea este liberă, rezervari la cultbuc@cervantes.es


Luni, 23 aprilie, începe cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare, Craiova

Cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare va debuta luni, 23 aprilie, la Craiova, cu spectacolul ”Poveștile africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia (Polonia), în regia lui Krzysztof Warlikowski.

Timp de 2 săptămâni, Craiova va găzdui unul dintre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii. Trupe din Polonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Africa de Sud, România, Belgia, Franța, Japonia, Australia, Canada și SUA vor urca pe scena Teatrului Național ”Marin Sorescu”. Ediția din acest an, cea de-a XI-a, se desfășoară sub genericul ”Planeta Shakespeare”.

https://youtu.be/rROa3iSx0Nc

Din Asia, Mokwha Repertory Company din Seoul (Coreea de Sud) aduce un Romeo și Julieta în regia lui Oh Tae-suk, creatorul unei lumi teatrale unice, ”O explozie vizuală a esteticii teatrale tradiționale coreene”. Jijosha Yamanote Company din Tokyo (Japonia) prezintă la Craiova ”Furtuna”, în regia lui Masahiro Yasuda. ”Furtuna” este deseori descrisă ca o piesă despre iertare. Această producție, totuși, se concentrează nu pe iertare, ci pe lipsa ei, piesa povestind cum Prospero își dă seama, treptat, că nu va fi iertat.

Din America de Sud, una dintre cele mai importante companii de teatru din Brazilia, Teatrul ”Clownii lui Shakespeare” din Natal trimite la Craiova o prezentare multimedia a spectacolului ”Excelența sa, Richard al III-lea”. Spectacolul, care se desfășoară în spațiul public,  este o combinație poetică menită să pună incertitudinile permanente din piesa lui William Shakespeare față în față cu realitățile culturale populare din spațiul brazilian, în special din culturile Minas Gerais și Rio Grande do Norte, ca rezultat al parteneriatului de scucces dintre regizorul Gabriel Villela și Compania Clowns de Shakespeare.

Din Africa de Sud, Abrahamse & Meyer Productions, singura companie independentă de teatru clasic, aduce la Craiova ”Macbeth”, în regia lui Fred Abrahamse. Fred Abrahamse a absolvit Universitatea din Cape Town, fiind considerat unul dintre regizorii de marcă din Africa de Sud. De-a lungul celor 36 de ani de carieră, Abrahamse a regizat peste 150 de producţii de toate genurile, printre care se numără spectacole de teatru clasic, operă şi teatru muzical.

Din America de Nord, din SUA, Q Brothers şi Chicago Shakespeare Theater prezintă Othello – Remix, o interpretare exuberantă, de 80 minute, a povestirii tragice a lui Shakespeare. Comandată de Teatrul Globe al lui Shakespeare din Londra și Teatrul Shakespeare din Chicago, câștigătoare a premiului pentru cele mai bune versuri și cel mai bun nou muzical (Premiile MTM:UK) la Festivalul Fringe din Edinburgh, ad-RAP-tarea Fraților Q a lui Othello este „un triumf de la început și până la sfârșit”. În prezent, au spectacole pe Broadway, la Teatrul Westside din New York.

Din Quebec, ConArt / Cachaça Prod, o companie de producție discografică aduce “Regele lirei” un spectacol direct, în care personajul activ este sonetul shakespeareian recitit, într-o manieră proprie, expus liber de orice convenții teatrale unui partener inteligent, care nu are replică scrisă, nu este vocal, dar, provocat de actor, poate reacționa. Acest partener ideal este publicul.

 

Canada vine cu un spectacol în afara programului shakespearian prezentat de Compania ”Ex Machina” din Quebec. Robert Lepage, despre care legendarul Peter Brook afirma că este ”geniul regiei mondiale contemporane”, revine, la 20 de ani de la prima punere în șcenă, cu piesa Ace și Opiu.  Versatil în toate formele de teatru, Robert Lepage este nu numai un maestru al regiei, ci și un talentat dramaturg, actor și regizor de film. Abordarea sa teatrală, extrem de creativă și originală, i-a adus recunoașterea internațională, care a zdruncinat din temelii dogma orientării clasice, în special prin utilizarea tehnologiilor moderne.

Din Australia vine actorul Brett Brown, care prezintă un one-man show ce explorează multiplele laturi ale lui ”Henric al V-lea(regia: Philip Parr) al lui Shakespeare: monarh și bărbat. Descris de The Sydney Morning Herald ca o „stea în devenire” care „poate să cânte, să danseze și să joace astfel încât să pună aproape pe oricine la colț”, actorul și baritonul australian, Brett Brown este absolvent al Academiei Regale de Artă Dramatică (RADA) din Londra. El a avut reprezentații cu Opera Australia, Royal Shakespeare Company, Shakespeare’s Globe, BBC, în spectacole și musicaluri pe West End din Londra și în festivaluri de teatru din întreaga Europa.

Din Europa, lista spectacolelor se deschide cu ”Poveștile Africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia (Polonia), un spectacol de 310 minute ce ”încalcă toate codurile teatrale, încurajează viața și propune tuturor o experiență umană incredibilă” (Le Soir). Din Marea Britanie, Flute Theatre aduce o ”A douăsprezecea noapte”, în regia lui Kelly Hunter, cu “muzică non-stop, halucinant de rafinată, magie artizanală și miracole de zi cu zi” (Robert Shaughnessy), Teatrul de Repertoriu Worcester vine cu ”Al doilea pat”, un one-woman show care o aduce în centrul atenției pe Anne Hathaway și prilejuiește momente de reflectare asupra vieții ei cu marele scriitor.  Compania Cheek by Jowl din Londra revine la Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova, de data aceasta alături de Teatrul Puşkin din Moscova. Declan Donnellan prezintă ”Măsură pentru măsură”, ”Un memento vehement al faptului că puterea corupe” (The Guardian). Caroll Vanwelden (Belgia) va susține un concert de Jazz – ”Shakespeare – Sonete”. Teatrul Naţional din Nice (Franţa) prezintă ”Furtuna!” Irinei Brook. Actriţă şi regizoare, fiica actriţei Natasha Parry şi a regizorului Peter Brook, Irina Brook a studiat arta dramatică la New York, în jurul anilor 1980, cu Stella Adler, conform tehnicilor Actor’s Studio. Tot din Franța vine și actorul Laurent Schuh, inițiatorul Companiei ,,Les Arts et Mouvants” din Paris, cu spectacolul ”Ziua de mâine nu mai poate aştepta!, un manifest pentru un timp prezent, chintesenţa capodoperei numită “William Shakespeare” de Victor Hugo.

România este reprezentată la Craiova de Teatrul Nottara din Bucureşti, Teatrul de Stat ”Regina Maria” Oradea, Teatrul ”Toni Bulandra” din Târgoviște, Teatrul de Animație ”Țăndărică” din București, Teatrul de Comedie București, UNTEATRU, Centrul Cultural ,,Reduta” din Braşov, Compania Teatrală Okaua de la Liceul A.I.Cuza din București și Compania Teatrulescu din Craiova.

Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova, de data aceasta în calitate de gazdă a Festivalului Internațional Shakespeare, prezintă ”Nopți Ateniene”, în regia lui Charles Chemin – un spectacol compus din cele două piese ale lui Shakespeare care se pretrec în Atena Greciei Antice – Timon din Atena și Visul unei nopți de vară. Atena este în mod particular un decor ambivalent, potențial secret și extravagant, între palate și pădure, piatra veche și natura, realitatea și visele, viața și teatrul. Cu toate că sunt destul de diferite, cele două piese vorbesc despre evadarea dintr-o lume codificată. Charles Chemin este un tânăr regizor francez. În munca sa, teatrul se combină cu dansul și cu artele performative, unde realitatea și ficțiunea se ciocnesc, iar spațiul și timpul sunt parametri instabili. Charles lucrează alături de Robert Wilson în calitate de coregizor, la spectacole precum ”The Blacks” la Teatrul Național Odéon din Paris, ”Rinocerii” la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova, ”Krapp’s Last Tape”, unde îl îndrumă pe Wilson pe scenă, și la premiera din 2019, ”Cartea Junglei” cu trupa CocoRosie or Mary said, cu Isabelle Huppert în rol principal la Théâtre de la Ville in Paris.

—————————————————————————————————————————————–

Festivalul Internațional Shakespeare a debutat la Craiova în 1994 și a fost inițiat de Fundația Shakespeare, avându-l ca director fondator pe Emil Boroghină, după modelul marilor festivaluri internaționale, precum cele din Edinburgh, Tokyo, Ierusalim sau Montreal. Festivalul Shakespeare s-a extins treptat, în timp și în spațiu, adresându-se unor categorii din ce în ce mai largi de public, acoperind din ce în ce mai multe zone unde prezintă spectacolele invitate și proiectând opera marelui Bard în eternitate. Așadar, titlul ediției curente, „Planeta Shakespeare”, se înscrie într-o ordine firească, spectacolele aduse în cadrul ediției din 2018 reprezentând toate continentele pământului. 

Festivalului Internațional Shakespeare este organizat de Teatrul Național ”Marin Sorescu” și Fundația Shakespeare, susținut de Municipiul Craiova prin Consliul Local Municipal, cofinanțat de Consiliul Județean Dolj, Ministerul Culturii și Identității Naționale și Institutul Cultural Român.


Guzel Iahina, autoarea romanului „Zuleiha deschide ochii“, marea revelație a literaturii ruse din ultimii ani, vine la București

Editura Humanitas Fiction vă invită miercuri, 25 aprilie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) la o întâlnire cu Guzel Iahina, o nouă voce impresionantă a literaturii ruse contemporane, prilejuită de lansarea romanului Zuleiha deschide ochiirecent apărut în traducerea Luanei Schidu în colectia „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu. La eveniment vor participa, alături de autoare, Sabina Fati, scriitoare și jurnalistă și Ioan Stanomir, scriitor, publicist și politolog. Întâlnirea va fi moderată de Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction. Seara se va încheia cu o sesiune de autografe.

Marea revelație a literaturii ruse din 2015, romanul Zuleiha des­chide ochii, salutat cu entuziasm la apariție de Ludmila Ulițkaia și Evgheni Vodolazkin, a fost recompensat cu cele mai importante premii literare din Rusia – Bolșaia Kniga, Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi) și Kniga Goda – și este în curs de traducere în peste treizeci de limbi.

„Cea mai bună carte pe care am citit-o în ultima vreme.O carte foarte puternică, care aduce un suflu nou în literatura rusă.“ – Evgheni Vodolazkin

 

„Romanul lui Guzel Iahina este fără îndoială feminin. Este despre forța femeii și despre slăbiciunea ei, despre maternitatea sacră nu pe fundalul unei camera de copil englezești, ci pe fundalul unei colonii de muncă, această rezervație infernală inventată de unul dintre cei mai mari răufăcători ai omenirii. Pentru mine rămâne de neînțeles cum a reușit o autoare atât de tânără să creeze o operă atât de puternică, un imn închinat iubirii și tandreței în infern… O felicit din toată inima pentru acest debut minunat.“ – Ludmila Ulițkaia

În imensa taiga siberiană, din 1930 până în 1946, povestea unei femei se întrepă­trun­de cu istoria lumii. Zuleiha, o tânără gravidă dintr-un sat de tătari, e deportată în Sibe­ria după uciderea soțului ei de către un ofițer din Armata Roșie. Face o călătorie lungă și chinuitoare, alături de țărani deschiaburiți și inte­lectuali leningrădeni, deținuți de drept comun, musulmani și creștini, credincioși și atei, ruși, tătari, nemți și ciuvași, ajungând într-un loc pustiu, cu o natură neîndurătoare. Iar comandantul coloniei de muncă înființate aici este chiar ucigașul soțului ei. Cu o tensiune cres­cândă, redată magistral de autoare, între Zuleiha și comandant se înfiripă o iubire stranie, reținută, dar de o intensitate covârșitoare. Personajele se transformă, rolurile se inversează, adevă­rurile devin incerte. Sin­gura certitudine a eroinei rămâne dragostea față de fiulei, Iusuf, pentru salvarea căruia este hotărâtă să plătească orice preț. Un roman impresionant prin amploare, suflu epic, forță de evocare și umanism.

„La numai patruzeci de ani, Guzel Iahina, nepoata unei învățătoare tătare deportate în Siberia, reaprinde flacăra care l-a condus pe Pasternak la Nobel. Un debut extraordinar, care îți merge drept la inimă.“ – Le Figaro Magazine

Guzel Iahina s-a născut în 1977, la Kazan. A absolvit Facultatea de Limbi Străine a Institutului Pedagogic de Stat din Kazan, iar din 1999 locuiește la Moscova, unde a urmat cursurile Școlii de Cinematografie, secția scenaristică. A lucrat în relații publice, publicitate și marketing și a colaborat cu articole la revistele NevaOktiabr, Sibirskie ogni etc. În 2015 publică primul roman, Zuleiha deschide ochii (Zuleiha otkrîvaet glaza; Humanitas Fiction, 2018). Inspirat din relatările bunicii ei, o învățătoare tătară care a petrecut șaisprezece ani într-o colonie de muncă din Siberia, romanul s-a bucurat imediat de un succes răsunător și a primit mai multe premii prestigioase. În 2016, i s-a acordat Premiul Cyrano. Este în curs de traducere în peste treizeci de limbi. În Franța a apărut în 2017 și a primit Premiul revistei Transfuge. A fost, de asemenea, finalist la Prix Médicis Étranger. În prezent, Guzel Iahina pregătește un nou roman.

Romanul Zuleiha deschide ochii de Guzel Iahina este recomandat de Radio Guerilla și Bookhub.ro
Accesul la eveniment este gratuit în baza unei rezervări prin eventbook

Articole similare

Proiectie si dezbatere: Finding Joe, documentarul inspirat de cartea lui Joseph Campbell – Calatoria eroului

Jovi Ene

Cea de-a V-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la București

Jovi Ene

Morgen, de Marian Crișan, laureatul Palme d’Or, pe CINEPUB

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult