Filme Filme americane

SUA anilor ’60, între malefic, bigotism și cursul normal al istoriei: The Devil All the Time (2020)

The Devil All the Time (2020)
Regie: Antonio Campos
Cu: Tom Holland, Robert Pattinson, Eliza Scanlen, Mia Wasikowska, Haley Bennett, Bill Skarsgård, Sebastian Stan, Harry Melling, Riley Keough

În ultimul timp, nu știu cum s-a făcut, dar am nimerit numai cărți, filme și seriale despre nebunie, despre oameni dezaxați, despre crime și tragedii sângeroase, despre persoane ratate și alte astfel de subiecte. Fie că este vorba de povești care se petrec în ospicii (cum e cazul lui Rathched și Zbor deasupra unui cuib de cuci), fie că este vorba de experiențele reprimate ale unui scriitor ratat (vezi romanul Zâmbește!, una din recentele apariții Humanitas Fiction), fie că este vorba despre fanatismul religios care duce la fapte crunte, precum omuciderea, sinuciderea ori violul. Poate că ar fi momentul să mai schimb macazul cultural și spre alte orizonturi, mai luminoase, mai liniștite. Poate că o voi face, însă nu am putut lăsa deoparte una dintre noile apariții în materie de film marca Netflix, căci ar fi însemnat să evit o întâlnire fundamentală din punct de vedere cinematografic și nu numai. Vorbesc, desigur, despre drama The Devil All the Time, una din realizările care cu siguranță se vor clasiciza și vor fi apreciate de public (poate mai puțin de critica de specialitate).

The Devil All the Time este o puternică expresie filmică a romanului de debut semnat de Donald Ray Pollock, unul dintre acei scriitori care se anunță a rămâne în galeria marilor prozatori universali. Regret că nu am apucat încă să citesc volumul care va apărea tradus și în România, la editura Corint. Însă urmărind pelicula a cărei regie o semnează Antonio Campos (de asemenea, regizor a cinci episoade din serialul Netflix The Sinner) și ascultând narațiunea de fundal realizată chiar de vocea lui Pollock, mi-am dat seama că mă aflu în fața unei capodopere cinematografice și literare, totodată, care poate să stea cu fruntea sus alături de alte titluri precum To Kill a Mocking Bird, One Flew over the Cuckoo’s Nest sau de proza tulburătoare a lui Truman Capote. De ce?, vă veți întreba. Pentru simplul fapt că vorbim despre o saga desfășurată pe parcursul a circa 20 de ani, într-o Americă postbelică, acoperind perioada dintre 1945 și 1965 și a cărei personaje principale, aparent fără legătură între ele, converg spre întâlniri și destine comune. Filmul lui Campos dă spectatorului șansa de a se întâlni cu caractere ciudate, complexe și puternice, tipologii clasice ale poporului american din toate timpurile: șeriful corupt; pastorul de țară pervers și pervertit, dar fără studii de specialitate, predicând după ureche; familiile simple de fermieri săraci, pline de evlavie, mergând până la un fanatism macabru; și, nu în ultimul rând, serial killers prezenți pe drumurile lăturalnice, așteptându-și prada spre a o devora fără milă. Iată, așadar, un scurt, cuprinzător și înfricoșător, dar real și etern valabil tablou al unor State Unite ale Americii decadente. Iar modul în care geniile combinate ale lui Pollock și Campos surprind viața de zi cu a acestor oameni dezechilibrați din toate punctele de vedere face din The Devil All the Time unul din filmele importante, cu mesaj puternic ale ultimilor 20 de ani.

Am spus-o și o voi repeta – Netflix a reușit să se impună în ultimii doi ani drept o mare casă de producție care cu siguranță va avea multe de spus în industria celei de-a șaptea arte încă foarte mult timp de-acum încolo. Este și cazul acestei noi producții, care a reușit să strângă nume importante de la Hollywood, dar și din segmentul cinematografiei indie (vezi Eliza Scanlen, care a făcut furori de curând în Babyteeth). The Devil All the Time este o realizare importantă a serviciului de streaming, în primul rând datorită distribuției „de aur”, i-aș spune. Chiar dacă poate nu toți vor fi convinși de nume precum Robert Pattinson (care a cam dezamăgit în seria Twilight, dar și în The King) sau de Sebastian Stan (care până acum a fost, de obicei, asociat cu super-eroi superficiali), cast-ul a fost realizat cu atenție la detaliile ce i-ar putea lega pe actori de personajele interpretate. Și trebuie să spun că nu s-au înșelat deloc, căci în final a ieșit o pastișă de povești fals religioase de calitate, care pune sub lupă caracterele și psihologia întortocheate ale unor personalități tipic americane din perioada postbelică, în zona așa-numită The Bible Belt (o regiune extinsă din sudul Statelor Unite, unde populația practică un tip de evanghelism dus la extrem). Tom Holland, pe care poate multă lume îl asociază doar cu temerarul Spider-Man, reușește să scoată la suprafață o fațetă mai puțin cunoscută și redă cu minuțiozitate frământările interioare puternice care îl caracterizează pe Arvin Russell. Robert Pattinson își pune pe tavă cele mai ascunse priviri ale sale, pe care până acum nu prea le-a folosit în alte roluri, spre a se transforma într-un pastor pasionat de sexul oral, de fete minore și de predicile pompoase, golite de orice sens (cutremurătoare scena în care își linge cu poftă degetele pline de grăsimea ficaților prăjiți, în timp ce pare că primește inspirație divină). Cu toate că nu au roluri foarte extinse, Mia Wasikowska (Alice in Wonderland, Alice Through the Looking Glass) și Eliza Scanlen (Babyteeth, Sharp Objects) nu au cum să treacă neobservate ca mamă și fiică, fiecare dintre ele punându-și amprentele specifice pe creațiile lor actoricești. O surpriză foarte plăcută mi-au creat și Sebastian Stan (cu atât mai mult cu cât ne putem mândri că are origine română) și Harry Melling (pe care îl știam din numeroasele filme din seria Harry Potter, dar pe care l-am remarcat cu adevărat în recentul The Old Guard). Primul dintre ei întruchipează cu brio figura bine-cunoscută a justițiarului corupt, șeriful mituibil, care face jocurile politice ale celor care plătesc mai mult, în timp ce al doilea dă viață unui predicator fanatic care încearcă cu disperare să reînvie o femeie ucisă cu sânge rece.

 

Filmul lui Campos nu este, însă, complet întunecat. Cei care vor ști să citească printre rânduri, vor sesiza nenumărate urme de ironie fină la adresa acestei societăți dezechilibrate, ironie observabilă mai ales prin coloana sonoră care devine ea însăși un personaj și care subliniază atmosfera acelei perioade sumbre. De asemenea, vocea de fundal a naratorului care este redată chiar de Donald Ray Pollock însuși susține această călătorie complexă a privitorului prin universul unei Americi încadrată de două războaie devastatoare – Al Doilea Război Mondial și Războiul din Vietnam, așadar o călătorie ca un cerc închis. Poate că nu va fi pe gustul tuturor această poveste dură, despre violență, despre fanatism religios împins la extrem și despre o reprezentare strâmbă a valorilor creștine, dar cu siguranță va intra măcar în antologia filmelor remarcabile create și lansate de Netflix. Chiar și doar din acest motiv, vă invit să nu ratați această experiență care, poate, vă va ajuta să pătrundeți mai adânc în misterele poporului american de azi și dintotdeauna.

Disponibil pe Netflix din 16 septembrie

Nota: 8.5/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Nationeditions.com, Bloody-disgusting.com)

Articole similare

Noutăți săptămânale Netflix: Roma, The boy who harnessed the wind, Protectorul Istanbulului, Un prinț de Crăciun: Nunta regală

Jovi Ene

Bucureşti, unde eşti? (2014) – Jurnalul evenimentelor din 2012 – un portret intim, personal, despre oameni şi poveştile lor din stradă

Andreea Andrusca

The Big Short (2015) – Brokerii apocalipsei

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult