Filme Filme europene

John și, în special, Yoko – John & Yoko: Above Us Only Sky (2018)

John & Yoko: Above Us Only Sky (2018)
Regia: Michael Epstein 

Documentarul ‘John & Yoko: Above Us Only Sky’ poate fi considerat ca un film care se ocupă de o post-traumă. Fanii lui Beatles aflați astăzi la vârsta pensiei sau în pragul ei trăiau acum 50 de ani o perioada traumatică. Conflictele interne dintre membrii grupului deveneau din ce în ce mai vizibile – în lipsa aparițiilor lor publice, în fotografiile și secvențele filmate în care păreau din ce în ce mai distanți și mai stingheriți unii de ceilalți, în inițiativele creatoare independente ale fiecăruia dintre ei, și mai ales în muzica ultimelor lor albume. Inevitabilul avea să fie anunțat public abia în aprilie 1970. Atunci, și de atunci până astăzi, fanii s-au separat și ei în două tabere: cei care consideră că principala vină îi aparține lui Paul și cei care aruncă responsabilitatea pe John și mai ales pe influența lui Yoko Ono. Filmul realizat de Michael Epstein nu elucidează această dispută care cred că va continua în eternitate, dar aduce argumente solide și documentate pentru reabilitarea istorică și artistică a lui Yoko.

Probabil că despărțirea era inevitabilă. Fiecare dintre cei patru avea propria sa personalitate, puternică și originală. Și totuși, după despărțire, carierele lor însumate nu au reușit să creeze, separat sau puse una peste alta, aproape nimic care să se aproprie de ceea ce creaseră împreună în cei șapte ani în care revoluționaseră istoria muzicii. Una dintre puținele excepții este cântecul ‘Imagine’ de pe albumul cu același nume, lansat de John în 1971, un cântec manifest pentru o întreagă generație, inspirat în muzică, cuvinte și mesaj, aflat de atunci pe primele locuri în toate topurile cântecelor secolului 20. Filmul se bazează în mare parte pe materialul filmat (în cantități enorme) în timpul realizării albumului și pe aspectele mult publicitizate ale vieții lui John și Yoko în anii dinainte și de imediat după despărțirea Beatles-ilor. La acestea se adaugă interviuri filmate cu Yoko, Julian (fiul lui John din prima căsătorie), muzicieni, tehnicieni, asistenți, prieteni din acea perioadă. Cam tot arsenalul pe care îl putem aștepta de la un asemenea documentar.

Ce mi-a plăcut: Unele dintre secvențele filmate din viața privată a lui John și Yoko au fost interesante și inedite, cel puțin pentru mine. O parte din scenele de studio au introdus spectatorii în procesul de creație al discului și în special al cântecului ‘Imagine’. Imaginea lui Yoko Ono, ca artista, ca militantă și ca susținătoare în viață și în creație a lui John reiese mult mai nuanțat și mai interesant decât portretul schematic și caricatural creat într-o bună parte a imaginii sale publice. Fiecare scenă în care apare John ne face să ne fie și mai dor de el și să realizăm și mai acut ce pierdere a reprezentat asasinarea sa.

Ce mi-a plăcut mai puțin: Selecția ‘capetelor vorbitoare’ a fost evident polarizată, niciunul dintre cei care au opinii diferite despre motivele separării Beatles-ilor sau despre influența lui Yoko nu a avut drept de cuvânt în acest film. La fel de părtinitoare este reflectarea activității politice a lui John și Yoko. Cei care vor să abordeze istoria (sau prezentul) în mod obiectiv știu că mișcările de protest de genul celor la care s-au asociat cei doi au avut o justificare în contextul epocii și o influență pozitivă până la un anumit punct. Adevărul despre războiul din Vietnam, despre dezarmarea atomică, și alte cauze lăudabile era însă mult mai complex. Același fenomen îl întâlnim de altfel și astăzi in mișcările protestatare anti-globalizație, pro-ecologice, etc. Filmul le idealizează și nu permite nici vreo opinie diferită, și nici vreo analiză mai echilibrată. În fine, ca în orice documentar despre muzică, mă așteptam la mai multă … muzică. Aici raportul vorbărie / muzică este mult prea dezechilibrat în defavoarea muzicii.

‘John & Yoko: Above Us Only Sky’ oferă o fațetă a vieții și activității lui John, dar reușește să fie doar o piesă dintr-un puzzle mult mai complex.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Deschiderea festivalului One World Romania 2018 și Das Fest (2017) – Petrecerea: un film, două păreri

Simona Popa

Prin blogosfera literara (9 – 15 mai 2011)

Dan Romascanu

We Children from Bahnhof Zoo (HBO, 2021). Drama junglei europene

Corina Moisei-Dabija

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult