Filme Filme romanesti

Caravana terorii: Caravana cinematografică (2009)

Caravana cinematografică (2009)
Regia: Titus Muntean
Distribuția: Dorian Boguta, Eduard Cirlan, Mircea Diaconu, Iulia Lumânare

Caravanele cinematografice au o istorie care merită să fie explorată. Ea începe cu un secol în urmă, în Rusia de imediat după revoluția bolșevică. Regimul instaurat de Lenin și Stalin a sesizat devreme forța propagandistică a tinerei arte cinematografice și a creat colective formate din activiști politici, educatori și artiști care să transmită mesajele revoluționare pe frontul războiului civil și apoi în geografic uriașa și etnic diversa Uniune Sovietică născută în revoluție. Au participat la aceste activități cineaști dintre cei mai cunoscuți, unii de mare talent, cum au fost Serghei Eisenstein sau Dziga Vertov. Caravanele cinematografice foloseau trenuri, camioane speciale, sau vapoare pentru a ajunge în cele mai îndepărtate colțuri ale URSS. România a importat, mai ales în primul deceniu de după preluarea puterii de către comuniști, unele dintre metodele propagandistice sovietice. O asemenea experiență este descrisă în filmul ‘Caravana cinematografică’ realizat în 2009 de Titus Muntean. Caravana din acest film se dovedește a fi cu totul altceva decât doar artă sau doar propagandă.

Acțiunea se petrece într-un sat îndepărtat al României în anul 1959, unde un ‘tovarăș activist’ de la ‘regiune’ vine împreună cu șoferul său pe un camion transformat în caravană cinematografică, cu scopul de a educa țărănimea locală prin proiectarea de eroice filme sovietice. Activiștii comuniști au modelul lor despre cum este satul românesc și oamenii săi, judecați de ei după criterii de clasă, despre locul unde trebuie să ajungă – un utopic viitor egalitarist – și despre mijoacele folosite – colectivizarea și educația prin propagandă. Nimic din realitate nu corespunde însă modelului lor – de la vremea care îi inglodeaza într-un noroi real care pare o metaforă a unei mlaștini morale și istorice, și până la oamenii atașați de pământul și vitele lor, cu funcții și caractere moștenite de la ‘vechea orânduire’. Încercările de comunicare sunt dominate din partea vizitatorilor de necunoașterea realității de la simplele relații umane la cele sociale care nu vor să se supună regulilor utopiei impuse, și din partea localnicilor de frică – frica terorizantă de schimbare dar mai ales de abuzurile Partidului și ale Securității. Satul românesc tradițional descris în filmul lui Titus Muntean (care a scris și scenariul adaptând un roman al lui Ioan Grosan) are tarele sale, personajele sale sunt unele corupte, altele caraghioase, dar în esența lor își păstrează omenia în comparație cu lipsa de compasiune și oroarea metodelor prin care vor vizitatorii să le schimbe lumea. Inocența și demnitatea reprezentate de personajul unei tinere bibliotecare au puține șanse de a supraviețui în această realitate.

Mi-a plăcut abordarea cinematografică și mă întreb de ce un regizor ca Titus Muntean nu a reușit până acum să facă o carieră mai consistentă. În ‘Caravana cinematografică’ el dovedește că stăpânește uneltele profesiei, dialogând cu tradiționalele filme sovietice de propagandă, dar și cu cinematografia românească din anii comunismului și filme ei despre activiștii de partid. Ciocnirea celor două civilizații care are loc în microcosmosul unui sat românesc în anul 1959 trăiește prin situații și personaje veridice. Povestea este bine scrisă, dialogurile au autenticitate și avem sentimentul fluenței la vizionare pe ecran. Imaginea este expresivă și consistentă în stil. Un actor cu experiență ca Mircea Diaconu nu are desigur nevoie de prea multă îndrumare regizorală, și ne face să regretăm și în acest film că și-a dedicat prea multă vreme în ultimul deceniu politicii în detrimentul creației actoricești. Tinerii actori Dorian Boguta și Iulia Lumânare se aflau însă la primele lor filme și cred că sunt bine sfătuiți, relația dintre ei infiripandu-se pe ecran la început cu delicatețe și umor, până când ia o turnură tragică. ‘Caravana cinematografică’ reușește să prezinte o varianta interesantă a istoriei acestor instrumente de propagandă prin artă și o poveste credibilă în registru tragi-comic a oamenilor din jurul lor.

Nota: 7/10

Filmul poate fi văzut pe Youtube pe canalul Cinepub.ro: 

(Sursă fotografii: Paginiromanesti.ca, Youtube.com)

Articole similare

Prin blogosfera literara (27 iunie – 3 iulie 2011)

Dan Romascanu

Easy Virtue (2008)

Jovi Ene

Istorie tragică în registru sarcastic: Deborah, de Cătălin Mihuleac

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult