Carti Literatura romaneasca

Scurte radiografii ale societății noastre de toate zilele: „Whoreshop”, de Jean-Lorin Sterian

„Whoreshop”, de Jean-Lorin Sterian
Editura Hyperliteratura, București, 2019

Întotdeauna mi-au plăcut culegerile de proze scurte, nuvele, povestiri. Poate, pe alocuri, chiar mai mult decât romanele. De ce?, v-ați putea întreba. Poate pentru că, pe de o parte, sunt mai ușor de urmărit, fiecare bucată având un început și un final nu foarte depărtate, cu un număr restrâns de personaje și așa mai departe. Poate pentru că, pe de altă parte, narațiunea se menține la subiect, autorii nepermițându-și să lungească acțiunea ce trebuie să se desfășoare pe parcursul a doar câteva pagini. Sau poate pentru că mi se permite să fiu martorul mai multor întâmplări disparate, care îmi deschid nenumărate uși și posibilități de a-mi folosi imaginația spre a le plasa în spațiu, în timp și creându-mi, astfel, multiple imagini vizuale ce se hrănesc din seva cuvintelor. Oricare ar fi motivul, mai mult sau mai puțin superficial ori profund, cert este că mereu mă bucur atunci când îmi cad în mână fie antologii de proză scurtă aparținând mai multor autori, strânși laolaltă între aceleași coperți de un fir tematic unic; sau sunt la fel de fericit când descopăr un volum de povestiri/nuvele create de aceeași persoană, volum care îmi poate demonstra cât de versatil sau nu este acel scriitor, cât de diversă este paleta sa auctorială.

Ați ghicit deja, cred, că exact despre un volum de acest tip este vorba în recenzia pe care urmează să o parcurgeți. Ceea ce nu știți încă (dacă nu ați citit încă respectiva carte) este că Whoreshop de Jean-Lorin Sterian este o culegere mai puțin obișnuită, care face o punte între cele două genuri de antologii de proză scurtă pe care le-am menționat mai sus. Avem de-a face cu o lucrare pură de ficțiune, dar care lasă senzația de realitate, de autenticitate – în sensul că fiecare povestire pare a fi scrisă de alt autor, ca urmare a unei răzbunări colective a scriitorilor față de gestul nesăbuit al unui aparent maestru al lor de a le fura narațiunile și de a le publica sub numele său. Nu exagerez deloc când spun că în momentul în care am terminat de citit partea introductivă, am fugit la laptop pentru a căuta pe eternul Google existența palpabilă a lui Uli Dorfmeister, personajul împotriva căruia s-au revoltat cei 14 autori europeni. O notă și mai realistă este dată de faptul că Jean-Lorin Sterian, cel al cărui nume tronează pe coperta I, se află și el în cuprinsul cărții, subliniind astfel faptul că ceea ce vom citi este creația într-adevăr a mai multor voci auctoriale. Un artificiu literar extrem de ingenios și pe care nu l-am mai întâlnit până acum în lecturile mele, dar pe care îl voi reține și îl voi căuta și în viitoarele mele aventuri într-ale cititului.

Iată-ne, deci, în fața unei noi opere de literatură română contemporană publicată de Editura Hyperliteratura, al cărui director, Andrei Ruse, pare a fi cu totul și cu totul neobosit și dornic de a ne prezenta scriitori autohtoni cât mai diverși și cât mai atractivi. Iar prin Whoreshop reușește să ne pună în mâini o valoroasă antologie de proză scurtă a unuia dintre cei mai versatili, complecși și compleți autori români ai momentului. Pentru cine nu îl cunoaște încă, Jean-Lorin Sterian este un multi-fațetat din punct de vedere al talentului și al disponibilităților sale culturale. Actor, performer, jurnalist, regizor, prozator, artist vizual, revoluționar într-ale limbajelor artistice, tipurile de artă pe care le-a abordat au constat întotdeauna în răspunsuri la mediul social și cultural. Astfel, a fost instituitorul primului teatru de cameră din România, lorgean theatre, ale cărui spectacole s-au desfășurat chiar în sufrageria apartamentului lui Sterian și care a deschis noi posibilități creatorilor de teatru (în special, cei din noua generație). Așadar, un deschizător de drumuri și orizonturi pentru mulți, Jean-Lorin Sterian se dovedește o figură distinctă și în tabloul vivant al literaturii române de astăzi.

Prin publicarea volumului Whoreshop, el demonstrează că deține un serios control asupra multiplelor voci ce rezidă în interiorul său și pe care le manipulează în fiecare dintre cele 14 narațiuni cu o uimitoare precizie. Astfel, am putut într-adevăr să mă bucur de mai multe povești ale unor personaje complet diferite, fiecare descrisă cu un alt tip de limbaj, dar toate urmând un singur fir tematic – acela al portretizării cât mai fidele a societății umane (europene aș zice) de zi cu zi. Sigur că se poate observa într-un background un stil scriitoricesc unitar, însă asta nu înseamnă că diferențele dintre povestiri nu sunt vizibile. Dimpotrivă, aș putea spune. Și cred că ceea ce face ca prozele lui Sterian să dea o puternică senzație de autenticitate și frumusețe constă în experiența personală a autorului care a călătorit foarte mult prin Europa și, astfel, a reușit să redea prin intermediul cuvintelor, imagini puternice ale diferitelor orașe pe care le-a vizitat și în care a locuit.

Din punct de vedere strict subiectiv, pentru mine cea mai marcantă dintre povestiri a fost chiar „Prefață”, partea introductivă a cărui acțiune se petrece în mare parte în Berlin – motivul poate fi acela că vizitând eu însumi capitala Germaniei nu demult, mi-au rămas adânc întipărite în minte atmosfera și geografia orașului pe care autorul le descrie atât de bine, transpunând cititorul în chiar mijlocul acelui furnicar arian. Încă un aspect pe care l-am apreciat enorm la Whoreshop este felul în care, la începutul fiecărei proze scurte, există câteva rânduri ce țin loc de mini-biografie a fiecărei voci auctoriale ce se regăsește în cuprinsul cărții. Aceste scurte prezentări făcute cu un extra de savoare și expunând acutul simț al umorului și al ironiei lui Jean-Lorin Sterian ar merit adunate sub o singură cupolă a unei povestiri, spre a permite publicului să se delecteze cu aceste incisive și extraordinar de bine făcute radiografii ale unor tipologii diferite de indivizi. Aș putea chiar să fac o comparație îndrăzneață și să afirm că mi-aș dori ca scriitorul să se gândească la a realiza un volum updatat și upgradat al Caracterelor lui La Bruyère, căci sunt sigur că ar constitui un deliciu literar și ar prinde foarte bine „la public”.

Până atunci, însă, nu ne rămâne decât să ne bucurăm de această călătorie fascinantă în diversele lumi propuse de Jean-Lorin Sterian în Whoreshop, o variantă autohtonă, foarte realistă și tulburătoare a societății noastre de zi cu zi, o lume consumistă până-n pânzele albe, unde fanteziile sexuale, frustrările și personajelor pot fi cu ușurință recunoscute de oricine parcurge acest volum pe care nu-l poți lăsa deloc din mână odată ce l-ai deschis.

Puteți cumpăra cartea: Editura Hyperliteratura/Libris.ro/Cartepedia.ro.

(Surse foto: https://hyperliteratura.ro/, www.youtube.com)

Articole similare

Nu voi fi niciodată mamă. „Oameni în toată firea”, de Marie Aubert

Corina Moisei-Dabija

Povești clasice și contemporane în pași de dans și ritmuri muzicale. Top 4 filme muzicale realizate după 2010

Tudor-Costin Sicomas

A Delicate Truth, de John Le Carre

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult