Carti Carti de poezii

Nick Cave, Bergen și Urziceni într-un univers liric postmodernist semnat de Andrei Zbîrnea

„nick cave@bergen”, de Andrei Zbîrnea
Editura Casa de Pariuri Literare, București, 2021

Pe Andrei Zbîrnea l-am cunoscut pe viu la FILIT Iași. Era grăbit, părea gata să ia cu asalt lumea literară și când m-a văzut mi-a pus în brațe ultimul său volum de poezii. Părea un gest atât de cald, de parcă primeam un soi de copil în grijă. Să o citești! Acesta i-a fost îndemnul, iar eu, prinsă în euforia momentul, mi-am promis că o voi face.

M-am conectat la poezia lui Andrei Zbîrnea din volumul „nick cave@bergen” cu maximă atenție, pentru că mi s-a părut aidoma acelor performance pe care le făcea Marina Abramovic. O coardă întinsă spre mintea cititorului, croită din reflecțiile unui sine ce pare să încerce teritoriul fragil al relațiilor interumane:

iubirea e un balansoar ce taie aerul

o poți atașa brelocului

numai tu și cu mine știm că mergem spre vest

Structurată într-un triptic, de la parte la întreg, cartea are implicații sentimental nostalgice. Avem un Bergen alias Berceni, în care: „orașul se desface ca un evantai” și avem o serie de observații parcă desprinse dintr-un roller coaster, în care ne plimbă autorul.

Dacă ar fi să intuiesc structura fundamentală și ideatică a volumului, atunci „Bergen” ar fi compartimentul prezentului adult, în care se împletesc senzații cu dimensiuni vizuale:

strada principală se deschide la nouă fără zece la fel ca banca pentru dezvoltare din bergen norvegia mirosul cireșelor plutește bunelul îi cumpără copilului o papiotă cu ață galbenă

pentru la școală

 

când tu aveai, eu nu

În compartimentul secund, intitulat generic „Alerte de verificare a realității”, autorul pare să se ancoreze într-o realitate a aparențelor, folosind concluzii precum: Oricât am încerca noi să fabricăm realități virtuale, nu vom fi altceva decât niște mistificatori. Suntem martori la o maturizare fulminantă și pe alocuri dureroase, mai ales când poetul descoperă că „cinismul ți se potrivește ca o pălărie de fetru”.

În ultimul capitol, descoperim o rememorare a trecutului din Urziceni, un fel de reconectare la tot ce înseamnă originile sinelui. Poetul rememorează flashback-uri dintr-un trecut în care Oamenii cinstiți nu câștigă / niciodată la loto și își trimit copii să umple / sifoanele undeva aproape de gara din urziceni

Cumva din toată muzicalitatea acestui volum, Andrei Zbîrnea reușește să delimiteze și un fundal social acut, incluzând perspective asupra consumerismului, a ipocriziei sociale în care ne complăcem și a felului în care începem să trăim prin nebunie, aidoma unor porumbei din Bergen.

Cu riscul de a fi părtinitoare sau nu, poezia lui Andrei Zbîrnea mi s-a părut o sumă de experiențe autobiografice, de observații fine, ușor tăioase pe alocuri, dar pe care fiecare cititor le va percepe într-un alt fel. Am citit undeva că autorul nu poate face nimic cu misteriosul proces de receptare a unui text, iar acest lucru e cu atât mai valid în cazul poeziei, care e similară unui fel de vivisecție, în care creatorul poet își „taie” pe viu emoțiile și le reînnoadă, le amestecă într-un joc de cuvinte care emoționează sau înfurie.

Puteți cumpăra cartea: Editura Casa de pariuri literare.

Articole similare

A doua șansă. „Tot binele și tot răul”, de Care Santos

Corina Moisei-Dabija

„Când stelele se întunecă”, răul iese la vânătoare

Corina Moisei-Dabija

„Perestroika Boys”, de Dinu Guțu – cronica unor rateuri personale și naționale

Corina Moisei-Dabija

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult