Das Kabinett des Doktor Caligari (1920)

Articol publicat de Jovi pe 25 Mai 2011
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)

Das Kabinett des Doktor Caligari (1920) – Cabinetul doctorului Caligari
Regia: Robert Wiene
Distributia: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher, Lil Dagover

Destul de dificil sa comentezi, dar si sa vizionezi un film produs acum aproape 100 de ani. Cabinetul doctorului Caligari a fost realizat in anul 1920 , a rezistat timpului, fiind inclus in cele 1001 filme de vazut intr-o viata ca o capodopera a inceputurilor cinematografiei. Cu toate acestea, patina timpului si-a pus definitiv amprenta asupra lui. Camera sta nemiscata pe tot parcursul filmului, singurii care se misca sunt oamenii, chiar daca in fundal mai vedem cateva crengi de copaci sau invartelile unor jocuri de la balciul din localitate.

Decorurile sunt desenate si de un simplism care acum ni s-ar parea complet desuet, dar care probabil faceau senzatie in epoca in care apareau primele filme horror, filmul de fata fiind initiatorul unei adevarate infuzii de filme ciudate, aplecate spre mister, din Germania anilor ’20. Dealuri desenate pe care se poate totusi urca, copaci saditi din carton, usi aplecate pentru a sustine fundalul, putine elemente de recuzita autentica (cateva scaune, o masa, carti stravechi, un cosciug). Personajele sunt putin conturate, uneori sunt destul de asemanatoare (dau vina aici tot pe tehnica de filmare a acelor timpuri, dar si pe atentia mea mai putin concentrata din timpul filmului), se succed intr-o actiune care este antrenanta si plina de mistere, filmul de fata putand sa aiba o frumoasa continuare intr-o actiune moderna, daca s-ar dori acest lucru.

Das Kabinett des Doktor Caligari

Ne este povestita din mai multe puncte de vedere povestea unui medic si “circar” sarlatan, doctorul Caligari, care se plimba prin balciurile oraselelor cu un numar personal si aparent autentic: trezirea la viata a unui somnambul, Cesare, care odata trezit poate raspunde la orice intrebare privind trecutul, prezentul si viitorul. Problema nu este insa aceasta, ci faptul ca, prin orice localitate trece, apar crime misterioase, ale caror asasin nu este cunoscut. Cesare este poate motivul pentru care acest film este categorisit drept un horror (si poate chiar asa a fost in epoca), dar trebuie sa mentionez si un scenariu foarte interesant, care nu lasa loc confuziilor si interpretarilor, misterul este absolut, iar adevaratii vinovati sunt aproape imposibil de aflat.

Nu pot spune ca mi-a placut, nici ca mi-a displacut. Cu siguranta, nu este un film pentru oricine, pentru ca, asa cum spuneam, este un film tare vechi, care nu impresioneaza spectatorul modern decat poate prin calitatea scenariului. Cu toate acestea, este recomandat pentru rolul sau de precursor a filmelor horror aparute ulterior, cum ar fi Dracula sau Frankenstein.

Nota: 6/10

« »

2 Raspunsuri la “Das Kabinett des Doktor Caligari (1920)”

1. Delia Marc says:

… si renumitul Conrad Veidt! Bunicii mei vorbeau mereu despre el si filmele sale 🙂

2. […] Prin blogosfera cinefila (1 – 7 august 2011) Articol publicat de Jovi pe 10 August 2011 VN:F [1.9.10_1130]please wait…Rating: 0.0/10 (0 votes cast)-Raluk.ro gazduieste un articol superb, care defineste filmele bune pe care le promovam si noi, despre “10 filme mute care au definit cinematografia occidentala”, desi nu suntem de acord in totalitate cu consideratiile din introducere, mai sunt si alte persoane interesate de filmele mute (si noi, printre ei): “In era CGI-ului si a tehnologiei 3D, filmele mute nu mai reprezinta decat o curiozitate care ii mai preocupa pe studentii la regie sau multimedia. Si asta in cel mai bun caz. Totusi, aproape tot ce putea fi inventat in materie de montaj, trucuri de regie si storylines a fost inventat inainte de aparitia filmelor vorbite.” Dintre ele, un film recenzat si la noi: Das Cabinet des Dr. Caligari. […]