Stiri

Volumul 3 al trilogiei 1Q84 a lui Haruki Murakami a sosit astazi din tipografie

1Q84, o carte vinduta in tiraje impresionante in intreaga lume si primita cu entuziasm de criticii de pretutindeni: // „Haruki Murakami s-a instalat la conducerea literaturii japoneze: directa, cinica, stilizata pina la detalii de mare finete, aflata la intrepatrunderea dintre cyberpunk, postmodernism si detective fiction, proza sa straluceste prin detasare inteleapta si stil ireverentios.” (Los Angeles Times Magazine) // „Fantastic, misterios, captivant, romanul lui Murakami este o lume a inchipuirilor creata parca de un condei kafkian.” (The Philadelphia Inquirer) // „Pe fundalul anului 1Q84, al Sinfoniettei lui Janacek, Murakami construieste un roman ca un labirint. 1Q84 se sprijina pe realitatile unei Japonii contemporane acordate la evenimentele din lumea intreaga, dar si pe iluziile unei lumi fantastice. Cititorul, daca reuseste sa dezlege puzzle-ul, poate sa aleaga intre povestea funambulesca a dislexicei Fukaeri si sovaielile epic-etice ale lui Tengo.” (The Japan Times).
• Cartile lui Haruki Murakami, considerat drept cel mai important scriitor japonez al momentului, traduse la Polirom, aici.


Prima traducere din acest an pe care le-o propune colectia „Biblioteca Polirom” iubitorilor de fictiune din Romania este mult-asteptatul volum 3 al trilogiei 1Q84, o carte in care Haruki Murakami ne promite sa dezlege enigmele lasate in suspans, un roman in care magicul si oniricul sint lasate sa se manifeste cu naturalete si ingeniozitate.
Raminem in 1Q84 sau exista totusi o portita inapoi catre 1984? Menit sa ofere un final povestii lui Tengo si a lui Aomame, ultimul volum aduce o serie de complicatii narative. Desi continua cu acelasi suspans nebun din primele doua volume, povestea trece acum intr-un registru mai cald, mai protector. Optica se schimba, miza se schimba.
Structura cartii urmeaza acum nu doua, ci trei fire narative, care tind tot mai mult sa se intersecteze. Se creeaza punti, se ofera raspunsuri, dar sint raspunsuri care doar deschid calea catre noi intrebari. Cine este incasatorul care nu suna niciodata la sonerie, ci bate insistent in usa, cerind sa i se plateasca taxa cuvenita? Cine se ascunde in noua crisalida de aer? Se mai poate pleca din orasul pisicilor?

„Te-ai astepta ca, odata cu ultima pagina, o carte atit de mare sa-si incheie socotelile cu publicul sau, sa rezolve orice urma de mister. Domnul Murakami respinge astfel de «marunte» obligatii si lasa citeva dintre raspunsurile la intrebari in voia imaginatiei cititorului.” (The New York Times)

„In acest ultim volum din 1Q84, regasim ecouri din trilogia Millenium, a lui Stieg Larsson, doar ca in epopeea suedeza nu ies spiridusi inspaimintatori din gurile caprelor si ale oamenilor, nici nu apare ca din senin o a doua luna. Aceasta e si marca unui roman semnat de Haruki Murakami, in care magicul si oniricul sunt lasate sa se manifeste cu naturaletea si ingeniozitatea cu care personajele sale si-ar gati complicate feluri de mincare.” (The Guardian)

„Traim intr-o lume falsa. Ne uitam la stiri falsificate, luptam un razboi fals si ne lasam vietile in miinile unui guvern fals. In toata aceasta imagine a falsitatii fara margini, reusim sa gasim si o farima de real. Asa se face ca pasim printr-un labirint de scene false, in care singurul lucru adevarat este dorinta noastra de a comunica, de a ajunge la capat.” (Haruki Murakami)

Unul dintre cei mai populari scriitori japonezi contemporani, HARUKI MURAKAMI s-a nascut in 1949. A studiat literatura la Universitatea Waseda din Tokio. Experienta de proprietar al unui bar din Tokio in care se cinta jazz (reflectata in romanul sau din 1992, La sud de granita, la vest de soare; Polirom, 2003, 2004) si cea de traducator al operelor lui F. Scott Fitzgerald, John Irving, Truman Capote si Raymond Carver isi vor spune cuvintul in formarea sa ca mesager al unei Japonii occidentalizate – un tinut amagitor, lipsit parca de suflet si suflu, al carui spirit stravechi pare sa fi disparut aproape in intregime. Primul sau roman, Asculta cum cinta vintul (1979), i-a adus Premiul Gunzo, fiind urmat de Automatul 1973 (1980) si In cautarea oii fantastice (1982, distins cu Premiul Noma; Polirom, 2003, 2005, 2011). In 1987 publica Padurea norvegiana (Polirom, 2002, 2004, 2011), bestseller international, tradus in numeroase limbi si vindut in peste patru milioane de exemplare. Murakami a mai publicat volumul de interviuri Underground. Atentatul de la Tokio si spiritul japonez (1997; Polirom, 2008) si romanele La capatul lumii si in tara aspra a minunilor (1985, pentru care a primit Premiul Tanizaki; Polirom, 2005), Dans dans dans (1988; Polirom, 2004, 2006), Cronica pasarii-arc (1994, nominalizat la prestigiosul IMPAC Dublin Literary Award; Polirom, 2004), Iubita mea, Sputnik (1999; Polirom, 2004), Kafka pe malul marii (2002; Polirom, 2006) si In noapte (2004; Polirom, 2007), precum si volumele de povestiri sau eseuri Elefantul a disparut (1993; Polirom, 2005), Dupa cutremur (2000; Polirom, 2006), Salcia oarba, fata adormita (2006; Polirom, 2007) si Autoportretul scriitorului ca alergator de cursa lunga (2007; Polirom, 2009).

Articole similare

Ce poţi face cu două cuvinte, volum coordonat de Liviu Papadima

Jovi Ene

Sinuciderea. De ce a atacat Hitler Uniunea Sovietică?, de Victor Suvorov

Codrut

Matei Vişniec, în deschiderea Festivalului Internaţional de Poezie Bucureşti, ediţia a VII-a

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult