Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (7 – 13 decembrie 2015)

Coperta Iepurasul care voia sa adoarmaȘtirile săptămânii: Litera Mică a publicat Iepurașul care voia să adoarmă, o carte revoluționară care îi face pe copii să adoarmă repede; Gabriela Adameşteanu, laureată a Premiilor Muzeului Naţional al Literaturii Române; Intalnire cu regizorul Andrei Serban in Ajunul Craciunului; Omul universal, biografia lui John Maynard Keynes, la Editura Publica; Un Kerouac iranian : Ali Eskandarian, Anii de aur, la Editura Polirom; Cartea reper în înţelegerea colectivizării româneşti: Ţăranii sub asediu de Gail Kligman şi Katherine Verdery; Litera oferă 2000 de cărți companiilor, în cadrul campaniei O, brad din cărți!; Vasile Ernu, Sectanţii: Premiul „Matei Brâncoveanu” pentru Literatură, 2015; Eveniment cultural la Iași-lansarea volumului „Măști ale sufletului”; Villa Margareta, de Doina Jela, în dezbatere la Bucureşti.

Litera Mică a publicat Iepurașul care voia să adoarmă

Litera Mică aduce și în România cartea-fenomen a momentului: Iepurașul care voia să adoarmă, de Carl-Johan Forssén Ehrlin, recomandată de psihologi și de terapeuți pentru un somn liniștit.

„Magic“ este termenul folosit de părinţi pentru a caracteriza cartea psihologului şi lingvistului suedez Carl-Johan Forssen Ehrlin. Aceasta propune o poveste inovatoare prin maniera în care a fost scrisă, o poveste care introduce pe nesimțite în subconştientul copilului sugestia somnului. Folosind diverse tehnici psihologice eficiente, menite să-i ajute pe copii să se relaxeze, cartea le permite micuților să facă parte cu adevărat din poveste şi să adoarmă în acelaşi timp cu personajul principal, iepuraşul.

Recomandată călduros de psihologi și de psihoterapeuți, Iepuraşul care voia să adoarmă este o carte revoluționară, prima de acest gen, care îi va adormi pe cei mici de la primele pagini.

Metoda este testată și confirmată de mii de părinți din lumea întreagă.

„Această carte este echivalentul verbal al legănatului, în brațe sau în pătuț. Prin acest text eu îl ajut pe copil să se relaxeze, să devină parte a poveștii și să adoarmă mai repede.“ (Carl-Johan Forssen Ehrlin)

„Folosiţi povestea Iepuraşului care voia să adoarmă atunci când se întâmplă ceva care-l agită pe copil sau când, dintr-un motiv sau altul, are o perioadă în care adoarme greu.“ (Mikael Odhage, psiholog)

„V-aţi chinuit vreodată să vă puneţi copilul la culcare? V-aţi dorit vreodată în adâncul sufletului să aveţi la dispoziţie o vrajă ajutătoare? Fermecătoarea carte a lui Carl-Johan îl va trimite curând pe micul neastâmpărat în lumea viselor.“ (Matt Hudson, psihoterapeut şi autor de cărţi)

„Această carte plină de farmec ne-a fost recomandată de un prieten şi s-a dovedit în cel mai scurt timp o metodă foarte eficientă de a-l adormi pe băiatul nostru.“ (Christian Henwood, manager)

AdamesteanuGabriela Adameşteanu, laureată a Premiilor Muzeului Naţional al Literaturii Române

Vineri, 4 decembrie, ora 18.00, în Salonul „Carol I” al Bibliotecii Centrale Universitare din Bucureşti (Str. Dem I. Dobrescu nr. 1), a avut loc festivitatea de decernare a Premiilor Muzeului Naţional al Literaturii Române, ediția a VII-a.

Gabriela Adameşteanu este cîştigătoarea Premiului „Şerban Cioculescu – memorialistică și istorie literară” pentru volumul Anii romantici, apărut la Editura Polirom, disponibil şi în ediţie digitală.

Juriul Premiilor Muzeului Național al Literaturii Române a fost format din Eugen Simion, Silviu Angelescu, Mircea Martin, Ioan Cristescu și Lucian Chișu.

Volumul Anii romantici a fost distins, de asemenea, cu Premiul Special al Uniunii Scriitorilor din România, ediţia 2015, Premiul revistei Observator cultural, ediţia 2015, secţiunea „Memorialistică”, şi a fost nominalizat la Premiul Cartea Anului 2014, acordat de revista Romania literară, la Marele Premiu al Festivalului Naţional de Literatură, FestLit Cluj, 2014, şi la Premiile Galei Industriei de Carte din România, ediţia 2015, secţiunea „Nonfictiune”.

„Multă vreme n-am putut înţelege de ce un prozator şi-ar risipi forţele şi timpul într-un jurnal zilnic sau, la fel de rău, într-o carte de amintiri. Oricîte exemple celebre am avut la îndemînă, ele nu mă clinteau din părerea mea. Şi, de fapt, tot asta gîndesc şi azi, după ce, aproape contra voinţei mele, am scris această carte; şi nu exclud că aş mai putea scrie şi altele, în acelaşi gen.

Pentru mine, cartea aceasta reprezintă o victorie a vieţii contra imaginaţiei, a realităţii contra ficţiunii. Dar poate şi ce am scris aici este tot ficţiune, ficţiunea mea despre viaţa trăită sub semnul miracolului istoric şi al neliniştii că ne vom întoarce de unde scăpaserăm.” (Gabriela Adameşteanu)

Gabriela Adameşteanu

Absolventă a Facultăţii de Litere. Pînă în 1990, redactor de dicţionare (timp de 19 ani) şi redactor de literatură română (timp de 5 ani). A condus revista 22 (timp de 13 ani) şi suplimentul ei Bucureştiul cultural (timp de 7 ani). Premiul Hellman-Hammett pentru jurnalism atribuit de Human Rights Watch (2002). Vicepreşedintă (2000-2004) şi apoi preşedintă a Centrului PEN Român (2004-2006). Membră a Juriului Uniunii Latine (2007-2009). Preşedintă de onoare a primei ediţii a Premiului Goncourt Românesc (2013). Chevalier de L’Ordre des Arts et des Lettres (2014).

Romanul ei Dimineaţă pierdută a fost dramatizat şi pus în scenă de Cătălina Buzoianu la Teatrul Bulandra, cu o distribuţie de aur (decembrie 1986 –februarie 1990), într-un spectacol devenit clasic.

Are patru romane (Drumul egal al fiecărei zile, 1975; Dimineaţă pierdută, 1984; Întîlnirea, 2007; Provizorat, 2011), două volume de proză scurtă (Dăruieşte-ţi o zi de vacanţă, 1979; Vară-primăvară, 1989), două volume de jurnalism (Obsesia politicii, 1995; Cele două Românii, 2000), un volum de memorialistică (Anii romantici, 2014) şi două romane traduse din franceză (unul în colaborare). Cărţile ei de proză au fost traduse în 15 limbi.

Intalnire cu regizorul Andrei Serban in Ajunul Craciunului

În Ajun de Crăciun, miercuri, 23 decembrie, de la ora 18.30 vă invităm la un eveniment marca Yorick, în librăria Humanitas Cișmigiu: întâlnire deschisă cu regizorul Andrei Șerban despre forța muzicii în viață, operă și teatru.

Discuția pornește de la albumul bilingv Regia de operă, gânduri şi imagini / Opera directing, thoughts and images cu texte de Andrei Șerban și fotografii de Mihaela Marin, publicat la editura Nemira, în colecția Yorick.

Fotografa Mihaela Marin va fi prezentă la eveniment pentru lansarea volumului și o sesiune de autografe.

Albumul este bilingv, român-englez, şi cuprinde câteva din spectacolele lui Andrei Şerban montate pe marile scene ale lumii, văzute prin fotografiile Mihaelei Marin și povestirile regizorului. Cartea reprezintă astfel un document unic de intrare în universul lui Andrei Şerban şi o experienţă de lectură inedită.

Andrei Serban

„Pentru noi toți să trăim doar cu grija zilei de mâine nu e destul. Avem nevoie de transcendență, de speranță, de iluzia de libertate. Muzica și teatrul ne permit să călătorim spre alte lumi, să ne ridicăm deasupra imediatului, să evadăm din trivialitatea zilnică, o senzație mai intensă a frumosului și o apreciere a miracolului de a exista acum și aici. Muzica are capacitatea să ne relaxeze tensiunile și inhibițiile și ne ajută să comunicăm unii cu alții. Cât timp dragostea, moartea, bucuria și suferința fac parte din experiența vieții, cât timp oamenii vor să asculte și să vadă drame adevărate povestite prin intermediul muzicii, opera are un viitor. Simt nevoia să fiu optimist.” Andrei Șerban

„Privesc fotografiile Mihaelei Marin, care s-a confruntat cu dificultatea ultimă, aceea de a capta ceea ce aparent nu poate fi captat, nu doar „clipa“ teatrului, ci, mai dificil încă, cea a operei… a marilor spectacole lirice puse în scenă de Andrei Șerban. Dar încercarea e un test, un test de curaj și, totodată, de frustrare: să trăim cu ceea ce ne scapă din viață, și totuși să-i căutăm parțiala conservare. Privind aceste imagini elegante și poetice din spectacole pe care le-am văzut și iubit mă consolez, căci recunosc splendida lor emblemă vizuală pe fondul muzicii pe care o port în mine, ce răsună încă în inimă… Cartea aceasta furnizează un ajutor binevenit pentru noi azi, dar și mai mult pentru cei care vor dori să se peregrineze cândva, mâine sau mai târziu, în lumea lui Andrei Șerban. Ea e ghidul lor fermecat, ca flautul lui Pamino. Și Mihaela îl însoțește. Îi urmez sunetele și avansez pentru a descoperi, dincolo de opere, marca identitară a lui Andrei Șerban.” George Banu

Andrei Șerban este regizor de teatru și operă pe scenele lumii, director al Oscar Hammerstein II Center
for Theater Studies la Columbia University din New York City, unde este și profesor de teatru. Este autor al cărților O biografie, apărută în două ediții la Editura Polirom, Călătoriile mele în teatru și operă, Editura ICR, Cehov, Shakespeare, Bergman văzuți de Andrei Șerban, cu fotografii de Mihaela Marin, Editura ICR. La Editura Nemira s-a publicat în 2013 volumul Cartea atelierelor, un proiect al Academiei Itinerante Andrei Șerban.

De la primul album, Dorian Gray (2005), Mihaela Marin s-a impus ca fotograf al artelor vii. Au urmat
Hamlet Machine (2007, Editura Nemira), Faust (2008, Editura Nemira), Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Șerban (2012, Editura Institutului Cultural Român). A avut numeroase expoziții personale la New York, Paris, Roma, Berlin, Avignon. În anul 2006 a expus la Bruxelles în cadrul festivității organizate cu ocazia integrării României în UE.Colaborează cu numeroase teatre, opere, edituri și reviste din țară și străinătate (Alternatives Théâtrales, Teatrul azi, Dilema Veche).

omul-universal-cele-sapte-vieti-ale-lui-john-maynard-keynes-richard-davenport-hines-editura-publica-colectia-de-economieOmul universal, biografia lui John Maynard Keynes

Altruistul, Copilul uluitor, Demnitarul, Figura publică, Amantul, Connoisseur-ul și Reprezentantul oficial, iată șapte ipostaze ale omului care a salvat Marea Britanie din două crize financiare.

Poziționată în contextul zbuciumat al celor două războaie mondiale și al anilor dintre ele, Omul universal este un portret extrem de captivant al uneia dintre cele mai marcante personalități intelectuale ale secolului XX, a cărei influență profundă se simte și astăzi, John Maynard Keynes.

În această biografie originală, Richard Davenport-Hines pornește în căutarea adevăratului Keynes, zugrăvit ca exemplu suprem al academicianului și al omului de acțiune. Descoperim pasiunea unui om care se mișca la fel de ușor și cu la fel de multă încredere pe coridoarele puterii de la Whitehall și Washington, printre bancherii de pe Strada Threadneedle, printre cei din conducerea Cambridge și printre ceilalți membri ai Grupului Bloomsbury, cu care socializa.

Richard Davenport-Hines este istoric și biograf. Este consilier pentru Oxford Dictionary of National Biography, membru al Royal Historical Society și al Royal Society of Literature.

Anii de aurUn Kerouac iranian : Ali Eskandarian, Anii de aur

„Cu adevărat unic, fabulos şi acid”, romanul scriitorului și muzicianului american de origine iraniană Ali Eskandarian, Anii de aur, a apărut de curînd în colecția „Biblioteca Polirom”, traducere din limba engleză de Dan Sociu, disponibil şi în ediţie digitală.

Anii de aur a apărut în Statele Unite după moartea tragică a autorului şi a cunoscut un succes instantaneu.

Volumul este o relatare într-un ritm alert şi captivant a vieţii unui muzician rock din Iran care a crescut în America.

Personajul central, chitaristul Ali, duce un trai boem, mereu la limita supravieţuirii, mereu între turnee, concerte şi petreceri cu foarte mult alcool, droguri, sex şi iubiri pasagere.

Perfect integrat în societatea americană, Ali priveşte cu un ochi critic ambele sale culturi.

Amintirile decupate din trecutul iraniano-american şi comentariile încărcate de cinism construiesc o imagine realistă a vieţii contemporane, căreia artistul frămîntat îi simte efemeritatea.

„Romanul… este despre cineva ca mine: un imigrant, un copil al războiului, un cîntăreţ de rock, un artist care încearcă să trăiască într-o lume modernă ce i se pare palpitantă. Există şi o latură de insurgenţă politică în scrisul meu şi, de asemenea, o groază de sex, droguri şi rock… Cred că acesta poate fi marele roman iraniano-american – sau cel puţin aşa îl voi numi pînă cînd cineva îmi va dovedi că greşesc.” (Ali Eskandarian)

Treizeci şi şase de oraşe în patruzeci şi două de zile, cîntînd în deschidere la un soi de vedetă. De pe o coastă pe cealaltă, în sus şi-n jos, unul lîngă altul, într-o fantezie rock. O nebunie intensă care pînă la urmă s-a amplificat în ceva incontrolabil. Am traversat munţi, rîuri, rîpe, canioane, furtuni, inundaţii, poduri, oraşe-fantomă. Am dormit în hoteluri de cinci stele, în moteluri cu gîndaci, în apartamente ciudate, pe podele de linoleum unsuros, pe parchet, pe iarbă, pe pietriş, în praf. Am devenit monştri noi doi, Jake şi cu mine.

Ne-am pierdut toată inocenţa. Ne-am transformat în politicieni, cămătari, pragmatişti, escroci, vagabonzi nocturni, metodologi mutanţi în luptă cu ororile inevitabile ale sistemului nostru economic liber, sau cel puţin aşa dădeam impresia.

Ali Eskandarian (1978-2013), talentat muzician de origine iraniană şi romancier, s-a născut în Pensacola, Florida. Revenit în Iran, a copilărit în Teheran, însă după Revoluţia Iraniană familia sa a primit azil politic în Germania, iar ulterior s-a stabilit în Statele Unite, în Dallas. Din 2003, Ali Eskandarian a trăit în New York, unde şi-a clădit o carieră de muzician. A cîntat împreună cu o formaţie de tineri iranieni emigraţi, The Yellow Dogs, şi a făcut mai multe turnee prin Statele Unite şi Europa. În 2013, Eskandarian a fost împuşcat mortal în New York, împreună cu alţi doi membri ai formaţiei.

Taranii sub asediuCartea reper în înţelegerea colectivizării româneşti: Ţăranii sub asediu de Gail Kligman şi Katherine Verdery

Ţăranii sub asediu. Colectivizarea agriculturii în România (1949-1962) de Gail Kligman şi Katherine Verdery, în traducerea Justinei Bandol, a apărut în această săptămînă la Editura Polirom, în cadrul prestigioasei colecţii „Historia” (coordonator Mihai-Răzvan Ungureanu), disponibil şi în ediţie digitală. Volum publicat cu sprijinul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc.

Ţăranii sub asediu a fost declarat în 2013 cîştigător al Society for Romanian Studies Biennial Book Prize.

Avînd ca surse documente de arhivă, istorii orale şi date etnografice, Ţăranii sub asediu aruncă o nouă lumină asupra colectivizării din România comunistă.

În 1949, regimul comunist român, aflat la începuturile sale, a dezlănţuit o intensă şi brutală campanie de colectivizare a agriculturii, după modelul sovietic, într-o ţară cu un pronunţat profil agrar.

Gail Kligman şi Katherine Verdery analizează modul în care colectivizarea a zdruncinat din temelii viaţa rurală, transformînd comunităţile săteşti tradiţionale în organizaţii birocratice fundamentate pe „lupta de clasă”. Faptul că oameni slab pregătiţi, dintre care mulţi nu erau convinşi de beneficiile colectivizării, aplicau pedagogii şi tehnologii importate din Uniunea Sovietică a avut drept consecinţă acte de violenţă greu de controlat chiar şi de liderii partidului.

Autoarele arată că vastul proces de inginerie socială nu a afectat doar proprietăţile ţăranilor, ci a fost crucial pentru crearea partidului-stat, a mecanismelor de conducere şi a „omului nou”.

„Ţărănimea s-a aflat, din timpuri imemoriale, sub asediul celor avizi să-i smulgă surplusul agricol sau mijloacele de producţie agricolă. Uneori armele folosite împotriva ei au fost dijmele şi taxele, alteori reformele agrare, iar alteori «împrejmuirea» pămînturilor obşteşti şi privatizarea. Volumul de faţă examinează o formă de asediu specifică secolului al XX-lea: colectivizarea agriculturii. (…) Scriind această carte, ne-am propus să lămurim cum şi cu ce efecte s-a realizat acest lucru în România între 1949 şi 1962, dar ambiţia noastră este mult mai cuprinzătoare: ne dorim să elucidăm un tip de politică aplicată mai multor milioane de ţărani din toată lumea”, menţionează autoarele în prefaţa volumului.

„O extraordinară grijă de a nu vedea România pauşal, toată la grămadă, ci de a o vedea cu toate nuanţele ei regionale, ecologice sau de tip de economie din diversele subregiuni sociale.” (Bogdan Murgescu)

Gail Kligman este profesor de sociologie la University of California. La Editura Polirom a mai publicat: Nunta mortului. Ritual, poetică şi cultură populară în Transilvania (1997, 2005) şi Politicile de gen în perioada postsocialistă. Un eseu istoric comparativ (în colab., 2003).

Katherine Verdery este profesor de antropologie la City University of New York Graduate Center. Dintre volumele publicate, menţionăm: The Vanishing Hectare: Property and Value in Postsocialist Transylvania (2003), Secrets and Truths: Ethnography in the Archive of the Romanian Secret Police (2014).

Litera oferă 2000 de cărți companiilor, în cadrul campaniei O, brad din cărți!

Editura Litera relansează campania O, brad din cărți!, dedicată companiilor din București. Colegii de serviciu vor construi împreună bradul de Crăciun de la birou, iar la anul îl vor… citi.

Litera oferă câte 200 de cărți din colecțiile Clasici Moderni, Clasici Contemporani și Thriller pentru zece companii participante la campanie. Acestea vor fi alese prin tragere la sorți, după ce se înscriu în campanie prin intermediul aplicației de pe pagina de Facebook Editura Litera, până pe 15 decembrie 2015.

O, brad din Carti 2015După sărbători, cărțile rămân în bibliotecile companiilor sau sunt dăruite angajaților pentru a se bucura de lectura lor.

Este al doilea an în care aducem, prin cărți, Crăciunul în companiile din București, din convingerea că în preajma lor devenim cu toții mai buni, din multe puncte de vedere. Realizarea unui brad din cărți este o activitate relaxantă și creativă între colegii de serviciu, iar rezultatul este inedit. Abia așteptăm să vedem brazii din cărți!”, spune Marin Vidrașcu, director executiv Litera.

Litera îi invită pe toți prietenii săi ca de Crăciun să fie mai buni și mai… cititori!

Vasile Ernu, Sectanţii: Premiul „Matei Brâncoveanu” pentru Literatură, 2015

Miercuri, 9 decembrie, de la ora 18.30, la Vox Caffe, Bucureşti, a avut loc prima ediţie a Premiilor „Matei Brâncoveanu”, acordate de Fundaţia Alexandrion tinerei generaţii din cultura română. Juriul, alcătuit din Ion Bogdan Lefter (preşedinte), Monica Andronescu, Irina Cios, Dan Dediu şi Bogdan Murgescu, a acordat 8 premii pentru categoriile: Literatură, Arte vizuale, Teatru, Film, Dans, Muzică clasică, Muzică pop/jazz şi Ştiinţe socio-umane.

Sectanţii, cel mai recent titlu semnat de Vasile Ernu, a obţinut Premiul „Matei Brîncoveanu” pentru Literatură. Sectanţii, apărut la Editura Polirom, în colecţia „Ego-grafii”, este primul volum din Mica trilogie a marginalilor, în care vor mai apărea Bandiţii şi Izgoi-Jidi.

În Bugeac există o comunitate religioasă care reuşeşte să supravieţuiască de patru generaţii, cu toate că a trebuit să treacă prin tot atîtea regimuri diferite: imperiul ţarist, România Mare, URSS şi Republica Moldova. Comunitatea a fost fondată la sfîrşitul secolului al XIX-lea de un negustor din Transilvania, ajuns undeva între Chilia, Ismail, Cetatea Albă şi Odessa. Sub influenţa ruşilor rascolnici şi molocani, a coloniştilor germani protestanţi şi a evreilor mesianici, tînărul transilvănean simte o chemare ce îl îndepărtează de religia ortodoxă şi îl aruncă într-o aventură incredibilă. Este vorba despre o sectă cu idealuri înalte şi un stil de viaţă de o puritate nemaiîntîlnită.

SectantiiVasile Ernu este născut în URSS în 1971. A debutat cu volumul Născut în URSS (Polirom, 2006, 2007, 2010, 2013), tradus în rusă, bulgară, spaniolă, italiană, maghiară şi poloneză. Cartea a fost nominalizată la Premiul de debut al revistei Cuvîntul, Premiul pentru roman şi memorialistică al revistei Observator cultural şi Premiul Opera Prima al Fundaţiei Anonimul şi a fost distinsă cu Premiul pentru debut al României literare şi cu Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România. A mai publicat: Ultimii eretici ai Imperiului (2009, Polirom; nominalizată la Premiul pentru eseu al revistei Observator cultural şi distinsă cu Premiul Tiuk!; tradusă în Italia şi în curs de publicare în Rusia); Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc (împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu, 2010, Polirom); Intelighenţia rusă azi (2012, Cartier); Sînt un om de stînga (2013, Cartier). Este unul dintre fondatorii şi coordonatorii proiectului www.criticatac.ro.

Mai multe detalii pe www.ernu.ro şi www.nascutinurss.ro.

La categoria Literatură au mai fost nominalizate volumele: obiecte umane de Teodor Duna (Cartea Românească, 2015) şi Întîmplări şi personaje de Florin Lăzărescu (Polirom, 2015).

O nominalizare la secţiunea Ştiinţe Socio-Umane a primit Alexander Baumgarten, conferenţiar doctor la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, pentru colecţia „Biblioteca medievală” iniţiată şi coordonată la Editura Polirom, începînd cu anul 2003, şi care are în portofoliu 27 de volume.

masti ale sufletului (2)Eveniment cultural la Iași-lansarea volumului „Măști ale sufletului”

Duminică, 13 decembrie, ora 16:00, la Muzeul Unirii din Iași, va avea loc lansarea volumului „Măști ale sufletului”. Romanul este scris de Diana Petcu și a apărut la Adenium, cu susținerea Băncii Comerciale Române. Evenimentul va continua cu momente speciale de cultură japoneză oferite de Hiroko Minakami și familia Uemura din Japonia.

Diana Petcu (n. 2000) este elevă în clasa a IX‑a la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. La vârsta de 5 ani și‑a început activitatea muzicală, câștigând numeroase premii naționale și internaționale. În perioada 2010‑2013 a făcut parte din proiectul „BCR Speranțe”, fiind selectată la nivel național în vederea susținerii pregătirii sale pentru canto – muzică ușoară. În anul școlar 2012‑2013 a participat la trei festivaluri internaționale, ca unică reprezentantă a României, în Macedonia, Letonia și Ucraina, obținând tot atâtea premii I. În 2013 a obținut două premii de excelență din partea Inspectoratului Școlar Județean Iași și a Palatului Copiilor Iași, în cadrul galelor de excelență organizate de aceste instituții. În mai 2015 a fost selectată și premiată de Compania E.ON România în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean în proiectul „10 elevi de nota 10” și tot în 2015 a primit diploma de șef de promoție din partea Școlii Gimnaziale „Ștefan Bârsănescu”.

Personajul principal al romanului este Melina, o tânără care își croiește viața ca un drum al descoperii de sine. E un drum al speranței mereu reînnoite, dincolo de obstacole și deziluzii. Sentimentul așteptării a ceva important nu ține cont nici de frigul de afară, nici de piedicile puse de ceilalți, nici de nereușitele de până atunci. În fiecare trecător care se apropie ea anticipează prezența caldă a mamei, mai mereu absentă atunci când Melina are nevoie de ea. Fiecare nouă deziluzie o întărește, cel puțin aparent.

George Bondor: „Departe de a fi o adolescentă ca toatre celalalte, Melina descoperă că este singura care are deschidere către acest grup, singura care simte przența Măștilor și care le poate vedea. Se alătură misiunii lor, devenind stăpâna grupului, timp în care se descoperă pe sine, își înțelege trecutul și conștientizează legătura ei strânsă și indisolubilă cu Măștile. Tocmai de aceea, stările și visele ei nu își pot găsi rezolvarea la psiholog. Misiunea în Lumea Măștilor reprezintă tocmai calea spre regăsire, spre iubire, spre Acasă.

Diana Petcu scrie alert, cu un bun control al întregului și, totodată, al fiecărui detaliu. Complex și captivant, textul său este un Bildungsroman la zilelor noastre, în care literatura onirică se îmbină perfect cu descrierea realistă a vieții nude.”

Evenimentul va fi completat de un moment artistic susținut de cunoscuta pianistă Hiroko Minakami și de familia Uemura. Saxofonistul Ryutarou Uemura a absolvit „Senzoku” Conservatory din Tokyo și concertează în Japonia. A primit premiul Grand Prix al concursului „Yamaguchi Youth Music” (Japonia) și al concursului „AMA Music” (Japonia). Soprana Megumi Uemura a absolvit „Shimonoseki” Music College, unde a studiat liedul german. A fost premiată în cadrul concursului „All Japan Nursery Song”. Clarinetista Yumika Uemura a absolvit „Yamaguchi” Music College. Deține licență de terapeut muzical și de instructor pentru activități de relaxare. Soprana Maria Uemura a absolvit „Ooita” Music College. A fost premiată în cadrul concursului „AMA Music”.

Lansarea va avea loc duminică, 13 decembrie 2015, la ora 16:00, la Muzeul Unirii din Iași și va fi moderată de Gabriel Cheșcu, redactor-șef Adenium. Evenimentul este susținut de Banca Comercială Română.

Doina JelaVilla Margareta, de Doina Jela, în dezbatere la Bucureşti

Editura Polirom şi Librăria Bizantină din Bucureşti (str. Bibescu Vodă nr. 20) vă invită luni, 14 decembrie, de la ora 19.00, la o dezbatere pe tema „Trecerea de la nonfiction la fiction: ce se pierde şi ce se cîştigă?”, eveniment prilejuit de apariţia recentă a romanului Villa Margareta, semnat de Doina Jela, publicat la Editura Polirom, în colecţia „Fiction Ltd.”, disponibil şi în ediţie digitală.

Invitaţi, alături de autoare: Adriana Bittel, Odilia Roşianu şi Ciprian Măceşaru.

În romanul Villa Margareta ficţiunea şi realitatea se contopesc într-o poveste emoţionantă şi tulburătoare.

Cînd Doina Jela se hotărăşte să scrie un „jurnal de lăsare la vatră”, în haosul şi agitaţia din redacţia editurii unde lucrează îşi face apariţia Rafael, o veche cunoştinţă a ei, şi îi lasă un manuscris misterios în vederea publicării. Din acest moment, pe măsură ce îl citeşte pentru a-i face un referat, paginile din jurnalul ei se împletesc cu cele din manuscrisul lui Relu-Rafaelu, iar ceea ce era iniţial o obligaţie, personală şi de serviciu deopotrivă, devine o veritabilă provocare pe măsură ce descoperă că personajele sînt reale şi, mai mult, că le cunoaşte. Vlad Cernescu, Letiţia, Ioana, Valeria şi Rafael sînt aduşi laolaltă de repartiţia ca profesori la un liceu dintr-o comună de pe malul Dunării, nu cu mult timp înainte de revoluţie. Poveştile lor se întretaie, legături nebănuite ies la iveală, iar micile istorii personale se prelungesc pînă în prezent şi compun istoria mare a ultimului sfert de veac, avînd în centru Villa Margareta, un loc al pasiunii înflăcărate, dar şi al marilor dezamăgiri.

„21 decembrie 1989. În cancelaria unei şcoli comunale dobrogene se depun semnături pe o declaraţie de înfierare a Timişoarei. Un întîrziat intră vijelios şi anunţă căderea lui Ceauşescu. Clipă providenţială pentru eroina romanului (voce naratoare, mereu sugrumată de o vină nedesluşită): are şansa de a trăi dislocarea istoriei şi, mai ales, norocul de a fi scăpat de ticăloasa iscălitură. (…) Povestea unor iubiri imposibile şi a prieteniei dintre două femei cu vocaţia absolutului, ruptă abrupt ca un eu schizoid, se ţese în jurul celui căutat odată cu revelarea mecanismelor perverse ale suspiciunii, trădării şi delaţiunii ca mod de existenţă. Villa Margareta este o carte despre idealism, macularea lui şi drama încercării de a regăsi credinţa în rostul adevărat al vieţii.” (Gabriela Omăt)

Doina Jela este jurnalistă, editoare, traducătoare şi scriitoare. A coordonat colecţiile „Procesul comunismului” de la Editura Humanitas şi „Actual” de la Curtea Veche Publishing. A fondat Asociaţia Ziariştilor Independenţi din România, filiala românească a Asociaţiei Jurnaliştilor Europeni cu sediul la Bruxelles (AEJ).

A contribuit la numeroase volume colective: Vînzătorul de enigme (1993), Analele Sighet (1997, 1998, 1999, 2001, 2002), Cum era? Cam aşa… (2006), Cartea cu bunici (2007), Războiul de 30 de zile (2007). Dintre volumele publicate menţionăm: Cazul Nichita Dumitru. Încercare de reconstituire a unui proces comunist (1995), Această dragoste care ne leagă. Reconstituirea unui asasinat (1998, 2004), Drumul Damascului. Spovedania unui fost torţionar (1999, 2002; carte ecranizată de Lucian Pintilie în După-amiaza unui torţionar, 2001), Lexiconul negru. Unelte ale represiunii comuniste (2001), Afacerea Meditaţia Transcendentală (în colab. cu Cătălin Strat şi Mihai Albu, 2004), Ungaria 1956: revolta minţilor şi sfîrşitul mitului comunist (coord. în colab. cu Vladimir Tismăneanu, 2006), O sută de zile cu Monica Lovinescu (2008). La Editura Polirom a mai publicat Telejurnalul de noapte (1997; ed. a II-a, Vremea, 2005).

Articole similare

Concurs: Câștigă cartea ”Cum să fii fericit în România”, oferită de Cartepedia.ro! – ÎNCHEIAT

Jovi Ene

Câteva știri din lumea filmului românesc (16 – 22 octombrie 2017)

Jovi Ene

Concurs: Castiga 6 cărţi “Sinuciderea. De ce a atacat Hitler Uniunea Sovietică”, de Victor Suvorov, oferite de Editura Polirom

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult