Filme romanesti

Înceata tranziție: Doar cu buletinul la Paris (2015)

Doar cu buletinul la Paris (2015) Regia: Serban Marinescu Distribuția: Dorel Visan, Mircea Diaconu, Razvan Vasilescu, Adrian Titieni, Toma Cuzin 'Doar cu buletinul la Paris' este un film pe care aproape că am evitat să-l văd. După titlu părea a fi una dintre acele comedii românești binecuvântate cu o distribuție excelentă, dar care în general recirculă și eternizează glume răsuflate. M-a convins până la urma totuși semnătura regizorului Șerban Marinescu și dorința de a-i revedea pe câțiva dintre actorii de pe generic. Surpriza a fost în bine. 'Doar cu buletinul la Paris' abordează acel comic sarcastic și disperat al filmelor românești de după 1990 (pe linia 'Filantropica'), dar reușește să insereze câteva momente de cinema interesant și autentic și prilejuiește un rol secundar extraordinar lui Dorel Vișan, unul dintre marii actori români al cărui talent a fost oarecum împiedicat să se exprime de distribuirea stereotipă în roluri potrivite tiparelor epocilor. Aici actorul se răzbună parcă din plin, creând poate rolul vieții sau în orice caz rolul finalului de carieră. (mai mult…)

Obligația de a rezista: Gestures of Resistance (2019)

Gestures of Resistance (2019) Creator: Olga Ștefan Documentarul realizat în 2019 de Olga Ștefan, 'Gesturi de rezistență' ('Gestures of Resistance'), începe cu un citat din Simon Wiesenthal: 'Obligația de a rezista începe atunci când oamenii încep să sufere deoarece le sunt încălcate drepturile. Dacă rezistența este activă din primul moment, nu va mai fi nevoie de fapte eroice mai târziu, deoarece aceia care încalcă drepturile omului sunt întotdeauna în minoritate și lor trebuie să li se demonstreze că puterea lor este limitată înainte de a fi prea târziu.' (mai mult…)

Creta albă… instrumentul de luptă al duşmanului de clasă: Tipografic Majuscul (2020)

Tipografic Majuscul (2020) Scenariul: Radu Jude, dupa spectacolul-documentar al Gianinei Cărbunariu Regia: Radu Jude Cu: Serban Lazarovici, Ioana Iacob,  Serban Pavlu, Bogdan Zamfir etc. Nu stiu altora cum le-a mers la minte si la suflet acest film-document! Mie mi-a adus un nod in gat, un ghem de lacrimi necurse in ochi, o apasare grea pe creier si o gheara rece in suflet. (mai mult…)

Film noir cu gangster ”made in Romania”: La Gomera (2019)

La Gomera (2019) Regia: Corneliu Porumboiu Distribuția: Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Rodica Lazar Maturitatea unei școli cinematografice se măsoară nu numai prin capodopere sau filmele premiate cu aur la marile festivaluri, ci și prin filmele 'medii', aparținând genurilor populare sau nișelor cinematografice. Dacă acest criteriu este corect, atunci putem considera 'La Gomera' (titlul în engleză este 'The Whistlers' - 'Fluieratorii') al lui Corneliu Porumboiu ca fiind unul dintre aceste filme de maturitate. Porumboiu este unul dintre regizorii cei mai cunoscuți ai 'noului val' cinematografic românesc care a acaparat atenția publicului și juriilor festivalurilor cu un deceniu și jumătate în urmă, bazat inițial pe o abordare minimalistă a timpului prezent și a trecutului apropiat. Filmele sale realizate de-a lungul ultimilor 14 ani se caracterizează printr-o varietate de stiluri, genuri și tematici. Foarte greu de anticipat cum va arăta viitorul film al lui Corneliu Porumboiu. Cu 'La Gomera' regizorul român pășește hotărât în zona 'film noir' scriind și realizând un thriller cu tema mafiotă care reușește să capteze și să păstreze atenția spectatorilor oferindu-le o poveste care este in același timp originală și respectuoasă față de toate regulile de baza ale genului. (mai mult…)

O Regină de legendă. O bijuterie de film: Maria, Regina României (2019)

Maria, Regina României (2019) Regie: Alexis Sweet Cahill Distribuție: Roxana Lupu, Daniel Plier, Adrian Titieni, Anghel Damian, Iulia Verdeș, Nicholas Lupu, Nicholas Boulton, Robert Cavanah, Patrick Drury, Ronald Chenery În urmă cu vreo 3 săptămâni pășeam cu emoție într-una din modernele săli de cinema ale Cinema City din AFI Mall Cotroceni. Dar nu pentru a urmări un blockbuster hollywoodian sau o comedie obișnuită. Ci pentru a vedea una din cele mai așteptate realizări cinematografice românești ale anlui 2019 – ”Maria, Regina României”, o coproducție româno-britanică, având o distribuție foarte diversă și interesantă, formată din actori români, englezi, francezi și americani. Regizat de Alexis Sweet Cahill și având un scenariu realizat de Gabi Antal, Alexis Sweet Cahill, Brigitte Drodtloff, Ioana Manea și Maria-Denise Teodoru, filmul este o adevărată bijuterie artistică și un document cu reală valoare istorică. (mai mult…)

Sfârșitul valului: Sieranevada (2016)

Sieranevada (2016) Regia: Cristi Puiu Distribuția: Mara Elena Andrei, Mirela Apostu, Eugenia Bosânceanu Cu o întârziere de trei ani am reușit să văd 'Sieranevada' al lui Cristi Puiu, un film despre care citisem și auzisem multe. Cei trei ani nu sunt desigur suficienți pentru o perspectivă 'istorică', dar sunt suficienți pentru a plasa mai bine filmul în contextul a ceea ce s-a întâmplat în cinematografia românească înainte și după el și pentru a înțelege disputele destul de aprinse pe care le-a creat în rândul criticilor și al spectatorilor. Este într-adevăr un film complex, dar și complicat, interesant, dar și lung, care conține multe motive de a place, dar și câteva care îi pot lasa pe spectatorii din diferite categorii de public nedumeriți sau nemulțumiți. (mai mult…)

Caravana terorii: Caravana cinematografică (2009)

Caravana cinematografică (2009) Regia: Titus Muntean Distribuția: Dorian Boguta, Eduard Cirlan, Mircea Diaconu, Iulia Lumânare Caravanele cinematografice au o istorie care merită să fie explorată. Ea începe cu un secol în urmă, în Rusia de imediat după revoluția bolșevică. Regimul instaurat de Lenin și Stalin a sesizat devreme forța propagandistică a tinerei arte cinematografice și a creat colective formate din activiști politici, educatori și artiști care să transmită mesajele revoluționare pe frontul războiului civil și apoi în geografic uriașa și etnic diversa Uniune Sovietică născută în revoluție. Au participat la aceste activități cineaști dintre cei mai cunoscuți, unii de mare talent, cum au fost Serghei Eisenstein sau Dziga Vertov. Caravanele cinematografice foloseau trenuri, camioane speciale, sau vapoare pentru a ajunge în cele mai îndepărtate colțuri ale URSS. România a importat, mai ales în primul deceniu de după preluarea puterii de către comuniști, unele dintre metodele propagandistice sovietice. O asemenea experiență este descrisă în filmul 'Caravana cinematografică' realizat în 2009 de Titus Muntean. Caravana din acest film se dovedește a fi cu totul altceva decât doar artă sau doar propagandă. (mai mult…)

Trecutul incredibil: Utopia Impusă (2010)

Utopia Impusă (2010) Regia: Marius Barna Scenariul: Lucian Dan Teodorovici Filmul documentar 'Utopia impusă' a fost realizat în 2009. Se împlineau atunci 20 de ani de la căderea regimului comunist din România, și scenaristul Lucian Dan Teodorovici și regizorul Marius Barna simțeau nevoia de a povesti generațiilor mai tinere, sau de a aminti celor mai în vârstă cu memoria mai scurtă, ce a însemnat în România comunismul. Au trecut de atunci încă 10 ani. Ne aflăm în anul celei de-a 30-a aniversări. Generația tânără care se află astăzi în plină putere de muncă și creație nu a cunoscut comunismul decât din cărțile de istorie și din relatările părinților. În afara hotarelor României a fost de mult uitat și puținul care se cunoștea despre ciudatul regim represiv național-comunist, care făcuse din România una dintre cele mai triste țări ale Europei. Filme ca 'Utopia impusă' sunt necesare ca material informativ pentru cei care nu știu, ca sursă de reflecție pentru cei care își amintesc și încearcă să înțeleagă și ca argument de dezbatere împotriva negationistilor și a ciudatei categorii a nostalgicilor (din ignoranță? din interes?) uneia dintre cele mai sumbre perioade din istoria României. (mai mult…)

Referințe cinematografice și nume alegorice într-un film românesc de impact: MO (2019)

MO (România, 2019) Regia: Radu Dragomir Cu: Dana Rogoz (Mo), Mădălina Craiu (Vera), Răzvan Vasilescu (profesorul Ursu) Co-producție Scharf Film și Strada Film Ideea acestui film mi-a venit după ce am văzut o știre la TV cu o studentă de la Cluj, care își filmase pe ascuns profesorul în camera de cămin, în timp ce acesta îi cerea să întrețină relații sexuale în schimbul promovării examenului, la care o picase timp de trei ani la rând, spune regizorul Radu Dragomir. Câteva replici care se pot auzi în cursul înregistrării, devenite virale pe internet în acea perioadă, se regăsesc și în film. Era 2015. Cu scenariul gata, s-a adresat unor oameni din industria cinematografică, să își dea cu părerea; i s-a spus că filmul nu ar beneficia de un subiect, fiind previzibil și deloc interesant pentru public. Asta l-a ambiționat și mai mult. (mai mult…)

Lungul drum către libertate: Arest (2019)

Arest (2019) Regia: Andrei Cohn Scenariul: Andrei Cohn, Alexandru Negoescu Producător: Anca Puiu Cu: Alexandru Papadopol, Iulian Postelnicu, András Hatházi, Liviu Pintilieasa, Sorin Cociș, Marian Alexoaia În 2015 Andrei Cohn realiza lungmetrajul “Acasă la tata”, iar în decide să realizeze “Arest”, o poveste similară pe alocuri cu cea a cazului Ursu, de care însă de detașează rapid. După cum însuși regizorul spunea, cazul menționat l-a urmărit ani de zile, i-a fost în minte și la realizarea acesui film, însă diferențele sunt substanțiale, aici avem o cu totul altă poveste. Filmul îi are îi are în distribuție pe Alexandru Papadopol, Iulian Postelnicu, alături de András Hatházi, Liviu Pintilieasa, Sorin Cociș și Marian Alexoaia. (mai mult…)