C’era una volta il West (1968) – Undeva, cândva în Vest
Regia: Sergio Leone
Distribuția: Henry Fonda, Charles Bronson, Claudia Cardinale, Jason Robards, Gabriele Ferzetti
Sergio Leone a semnat regia a șapte filme de lungmetraj de-a lungul întregii sale cariere. Șapte filme dintre care șase, grupate în două trilogii, sunt suficiente pentru ca numele sau să fie considerat astăzi printre cele ale regizorilor cei mai importanți ai secolului 20. ‘Once Upon a Time în the West’ (1968) este primul film din a doua trilogie. În anii precedenți realizase cele trei filme ‘western spaghetti’ care sunt astăzi considerate drept o revoluție în istoria genului western și poate filmele care au salvat acest gen și i-au demonstrat vitalitatea, asigurându-i un viitor. Primele filme au fost realizate cu mijloacele financiare modeste tipice filmelor europene.
În 1968, pentru ‘Once Upon a Time în the West’, Leone a obținut finanțarea unuia dintre marile studiouri americane, Paramount. Cu banii lor și-a permis o producție fastuoasă cu care a putut să se adreseze unor vedete de la Hollywood de prima mână. I-a răspuns Henri Fonda, ceea ce reprezintă o frumoasa reverență pentru westernurile clasice americane, și drept recompensă l-a distribuit în primul mare rol de ‘rău’ din cariera acestuia și i-a dat pentru prima dată ocazia de a juca o scena … în pat. A filmat fastuos, cu mulți figuranți și cu scenografie de superproducție. Câteva scene sunt filmate chiar în statul american Utah, în zona deșertică unde se petrece acțiunea din film. Majoritatea filmărilor sunt realizate însă tot în Spania, ca și în filmele precedente, iar scenele de studio la Cinecittà. După ce a schimbat destinul westernurilor, Sergio Leone inaugurează cu acest film trilogia ‘Once Upon a Time …’ și deschide o noua perspectivă genului marilor epopei americane.
Scenariul original este semnat de Leone împreună cu Sergio Donati, dar la scrierea povestirii care stă la baza lui au participat și Bernardo Bertolucci și Dario Argento. Ne aflăm într-un oraș prăfuit la marginea deșertului, la frontiera mișcătoare a Americii. Construcția liniei ferate care va traversa continentul până la Pacific se aproprie. Dacă exista legi, ele nu prea sunt respectate, și fiecare își cam face legea sa, de multe ori cu ajutorul pistoalelor și a bandelor de pistolari. Jill McBain este o femeie frumoasa din New Orleans care sosește în oraș pentru a-și întâlni viitorul soț. Se găsește însă în situația de văduvă, căci bărbatul cu care se măritase prin corespondență tocmai fusese asasinat împreună cu cei trei copii ai săi. Motivul și miza este terenul din proprietatea sa, prin care urmează să treacă linia ferată, teren pe care dorește să pună mâna magnatul Morgan ajutat de banda de pistolari condusă de Frank. Jill decide să rămână să lupte pentru proprietatea rămasă moștenire și pentru a transforma în realitate visul soțului de a construi un oraș prosper în jurul unei viitoare gări. O vor ajuta alte personaje aflate mereu la marginea legii și un bărbat misterios care cântă la muzicuță și pare interesat de persoana lui Frank. Toți mânuiesc cu dexteritate pistoalele, și acestea nu rămân nefolosite de-a lungul întregii povesti.
Sergio Leone povestește de parcă el și spectatorii săi ar avea tot timpul din lume. O scenă poate dura zece sau cinsprezece minute, culminând cu un schimb de focuri de armă de câteva secunde. Fiecare scenă este însă o poveste în sine, cu personaje pe care le cunoaștem până la albul ochilor și cu un decor în care suntem parcă absorbiți. Astăzi o durată de peste două ore și jumătate pentru un film este ceva obișnuit, dar în anii ’60 era o excepție. Sergio Leone de fapt stabilește și în ceea ce privește durata de proiecție un fel de standard pentru filmele care descriu mari povesti americane. Pentru a adapta formatul sălilor de proiecție americane, producătorii și distribuitorii au creat versiuni mai scurte și asta se întâmplă și aici și cu alte filme ale sale. Fiecare dintre actori are destul timp pentru a-și dezvolta personajul, și asta se întâmplă chiar și cu rolurile secundare, și sunt multe din acestea memorabile în ‘Once Upon a Time în the West’. Distribuția în rolurile principale este remarcabilă.
Sergio Leone alege actori de prima mână, dar îi distribuie în roluri mai puțin obișnuite în carierele lor de până atunci, ceea ce întărește senzația de nou pe care o avem la vizionare. Henry Fonda abandonează tiparul de om al justiției și al cauzelor bune și trece de cealaltă parte a legii. Charles Bronson în schimb realizează unul dintre cele mai bune roluri din cariera sa ca personaj pozitiv în rolul misteriosului bărbat cu muzicuță, demonstrând și ce bun actor era în plus de talentul de actor în filme de acțiune. Claudia Cardinale dezvoltă cu farmec și carismă rolul văduvei, un rol care fusese inițial scris pentru Sophia Loren. Muzica lui Ennio Morricone este integrată organic în experiența vizuală și emoțională completă pe care o oferă acest film. ‘Once Upon a Time în the West’ este o capodoperă fară vârstă.
Nota: 10/10
(Sursă fotografii: IMDB.com, Youtube.com)