Carti Carti de fictiune

”Uneori, nimeni nu trebuie să știe adevărul”: Dublura

„Dublura”, de Sophie Hannah, B.A. Paris, Clare Mackintosh, Holly Brown
Editura Trei, Colecția Fiction Connection, București, 2021
Traducere din limba engleză și note de Alexandra Fusoi

”Cerul deasupra mea, pamântul sub mine, focul în mine.”

De-a lungul timpului, am citit romane scrise la două mâini, emblematică fiind semnătura lui Ilf & Petrov, în ultima vreme fenomenul dezvoltându-se, neocolind nici spațiul românesc. Și exemplific aici cu câțiva autori și volume pe care le-am citit (ba chiar recenzat, unele dintre ele): ”A treia voce” – Cilla & Rolf Bőrjlind, ”Fata anonimă” – Greer Hendricks & Sarah Pekkanen, ” În lipsa Președintelui” – Bill Clinton & James Patterson,  ”Blestemul manuscrisului” – Bogdan Hrib & Răzvan Dolea, ”Frumoasele adormite” – Stephen King & Owen King, ”Hipnotizatorul” – Lars Kepler (Alexander Ahndoril & Alexandra Coelho Ahndoril), ”Vector de atac” -Tom Clancy & Mark Greaney și multe altele (această enumerare nefiind exhaustivă).

Dar un roman scris la patru mâini… este prima experiență cu care am de-a face și mi-a stârnit la maximum curiozitatea… cine sunt cele patru autoare, ce le-a determinat să se alăture în această originală întreprindere, cum și-au coordonat sarcinile desfășurarii firelor poveștilor și cum și-au acordat într-un ritm/tempo și într-o rimă perfectă stilurile narativ-literare, atât de deosebite în fond și fapt, dar slujind perfect produsul final. Un produs bine cizelat din punct de vedere al analizei psiho-sociale, al construirii unei tensiuni bine dozată și al scriiturii, acestea toate oferind cititorului satisfacția unei lecturi care depășește agreabilul și îl pune în fața unor adevăruri dureroase, a unor situații limită și a unor întrebări valabile pentru fiecare dintre noi, pentru că trebuie să ne găsim propriile răspunsuri.

Un roman viu, extrem de bine ancorat în realitate, cu o desfășurare a acțiunii logică, antrenantă, interesantă și moralizantă vizavi de viață, relații și ambiții.

Cât de bine ne cunoaștem, de fapt, colegii? Prietenii? Copiii?”, Da, neapărat, copiii! ”Cine se uită dincolo de suprafață?” și ”Răul se manifestă în multe forme”.

Pentru a găsi răspunsuri, iată-le pe cele patru autoare, creionate în câteva cuvinte, informații pe care aveți posibilitatea să le extindeți, accesând linkurile atașate.

SOPHIE HANNAH (locuiește în Cambridge – UK și are doi copii)) este autoare de bestselleruri Sunday Times și New York Times, publicate în 49 de limbi și vândute în milioane de exemplare în lumea întreagă.

B.A. PARIS (locuiește acum în Franța și în UK și are 5 fiice) este autoare de bestselleruri Sunday Times și New York Times; primul dintre romanele ei, <În spatele ușilor închise>, a fost tradus în peste 36 de limbi și a fost publicat  la Editura Trei în 2017.

CLARE MACKINTOSH (locuiește în UK și are trei copii) a lucrat 12 ani în poliție, apoi a fost jurnalist independent și consultant pentru social media. Scrie thrillere care au fost publicate în peste 40 de țări și s-au vândut în milioane de exemplare. La Editura Trei au apărut <După sfârșit>, <Lasă-mă să mint> și <Te văd>.

HOLLY BROWN (Locuiește în San Francisco – USA  și are o fiică) specializată în terapie de cuplu și de familie, scrie în general cărți inspirate de evenimente și fenomene contemporane (Try to Fiind Me, A Necessary End, This is Not Over, How Far She’s Come). 

Iar răspunsul referitor la managementul scrierii acestui roman îl veți avea accesând acest link.

Pentru că trăim în secolul 21și suntem atât de obișnuiți cu tehnologiile moderne, cu serialele dsfășurate pe mai multe sezoane, cu grupurile constituite pe platforme media… Snapchat de exemplu…iată că cele patru autoare au ales să ne spună povestea de-a lungul Sezonului 1 (deocamdată – cine știe, poate vor urma și noi sezoane – dacă publicul cere), în 10 episoade, primul fiind o introducere.

Eterna poveste… adolescența… și ”când e vorba de adolescente, totul se reduce la dinamică. Toată lumea joacă un rol”.

Episodul 1, ca și ultimul, al 10-lea – sunt scrise la patru mâini, primul, introductiv, pune cititorul în fața unei scheme socio-psiho-familiale a poveștii – cele patru mame + soții lor + fiicele lor, iar ultimul episod, numit ”Ultimul act”, reprezintă concluzia/morala la care cele patru mame ajung, fiecare în felul ei…”toți avem secrete”, ”s-ar putea să fi venit vremea pentru o întărire a legăturii mamă-fiică”, ”viața înseamnă mai mult decât să plătești o factură”.

Adevăruri ascunse, iadul pe care fiecare îl îngroapă adânc în el și posibilitatea unui Sezon 2, în urma căruia va fi definitiv devoalată identitatea adevăratei ”dubluri”.

Suntem la Academia de Arte și Spectacole Orla Flynn (Londra) – acolo unde eleve talentate își dispun roluri principale în producții de an… rivalități, răutăți, cruzimi impardonabile… familiile (mai ales mamele) sunt implicate, rănile anului școlar precedent sunt încă vii și supurează în fața unei noi agresiuni. Iar problema de a accepta să fii dublură, în loc să deții rolul principal e ca o broască greu de înghițit.

Pentru a înțelege mai ușor ițele încurcate ale poveștii și interconexiunea dintre personaje, soluția unui cititor organizat ar fi precum aceea aplicată într-o secție de poliție criminalistică… un panou pe care punem numele protagoniștilor și săgeți privind legăturile dintre ei.

Și astfel am procedat și eu: familia – mama – tatăl – fiica.

  • Familia Donovan: Kendall – Greg – Ruby
  • Familia Mordue: Carolyne – Dan – Jess
  • Familia Richardson: Bronnie – Carl – Bel
  • Familia Bond: Elise – Nick – Sadie

La care adăugăm noua elevă Imogen Curwood / Lisa Daisly, și nu în cele din urmă, pe Adam Racki (fost mare actor londonez și coordonator artistic în cadrul Academiei Orla Flynn).

Probabil că astfel au procedat și cele patru autoare ale romanului, atunci când și-au împărțit scrierea celor 8 episoade, fiecare ocupându-se de conturarea caracterului, vieții, viselor și acțiunilor a câtei uneia dintre cele patru mame. Astfel, B.A.Paris și-a adjudecat-o pe Bronnie (episoadele 2 și 6), Clare Mackintosh pe Elise (episoadele 3 și 8), Holly Brown pe Kendall (episoadele 4 și 7) și Sophie Hannah pe Carolyn (episoadele 5 și 9).

Și cum spuneam, uimitoare coordonare a ”project manager-ului” Sophie Hannah și unitatea de stil și ritm în care s-au înregimentat toate cele patru autoare. Bine înțeles, foarte înțelepte și empatice cunoscătoare ale mediului psihologic, familial, social, școlar din zilelor noastre (etern aș zice, dacă nu luăm în seamă tehnologia). Există multă tensiune, construită caleidoscopic, în fiecare familie, între fiecare mamă și propriile fiice, ba  și împotriva celorlalte eleve… fiecare imagine vine și se integrează perfect în tabloul general, într-un rezultat omogen care face cititorul să nu-și dezlipească ochii de pe paginile romanului. Interesant pentru mine a fost faptul că cele patru fete, în ciuda răutăților, cruzimilor, bullyingului pe care îl practică, par mai curate, mai recuperabile, mai viitori oameni de încredere, decît personajele mature – recte mamele lor, care au de luptat ceva mai serios cu propriile personalități, greșeli, confuzii și visuri neîmplinite. Sigur, aceasta cu excepția unor cazuri de serioase psihopatii… vorbim de adevărata dublură, despre care probabil (sper), vom afla adevărul în Sezonul 2 al romanului.

Nu contest că există o oarecare convergență tematică cu romanul Lianei Moriarty, ”Marile minciuni nevinovate”, mai ales dacă mă refer la următorul citat din episodul 4 – pag. 114:

Dar, pe de altă parte, toată lumea minte, nu-i așa? Minciuni mari, minciuni mici, minciuni nevinovate… rochia aia arată minunat; n-o să întârzii; nu-i vorba de tine, e vorba de mine, să ne apărăm unii pe alții, ca să nu ne rănim sentimentele. Mințim fără să ne gândim și mințim din motive aparent mici și nesemnificative, când nu prea contează dacă suntem dați în fapt. Numai că uneori contează. Uneori, nimeni nu trebuie să știe adevărul.”

Rămân cu mari așteptări în privința acestui cvartet de foarte bune scriitoare. Un viitor care să îmi ofere noi partituri ”bine temperate” și musai – Sezonul 2 al ”Dublurii”.

Puteți cumpăra cartea: Editura Trei/Libris.ro/Cartepedia.ro.

(Sursă fotografii: EdituraTrei.ro, Thewelshlibrarian.co.uk, Goodreads.com, ClareMackintosh.com, Transatlantic Agency, Penguin Random House)

Articole similare

Prin blogosfera cinefila (13 – 19 iunie 2011)

Jovi Ene

Cronica unei Românii nostalgice. „Rezidenți în casa visurilor”, de Radu Aldulescu

Corina Moisei-Dabija

Jocul de-a vacanta, de Mihail Sebastian

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult