Holy Spider (2022)
Regia: Ali Abbasi
Distribuția: Alice Rahimi, Diana Al Hussen, Soraya Helli
Ali Abbasi, regizor iranian care trăiește în Scandinavia de peste un deceniu a ales un caz celebru petrecut în Iran în anii 2000 și 2001 ca oportunitate pentru a realiza în ‘Holy Spider’ un film care se ocupă de unul dintre cele mai dureroase aspecte ale vieții în țara sa de origine sub regim islamic – statutul femeilor. Nu a putut filma acolo, așa cum a dorit, dar ‘Holy Spider’ – vorbit în întregime în limba persană (Farsi) și jucat de actori iranieni – reușește să redea în mod foarte autentic decorul și atmosfera din Iran și să descrie problemele acute ale societății cu realismul și spiritul critic al unui film politic occidental.
Orașul în care se petrece acțiunea este Masshad, al doilea oraș ca populație în Iran (peste trei milioane de locuitori), cunoscut ca loc de pelerinaj datorită vastului Altar Sfânt al Imamului Reza și altor obiective religioase și istorice. Un ucigaș serial numit Said a ucis aici 16 prostituate, dorind în felul acesta să ‘purifice’ atmosfera morală a orașului prin eliminarea femeilor care propagau decadența. La prinderea făptașului, în scenariul filmului la care Ali Abbasi a fost co-autor, principala contribuție o are o ziaristă curajoasă, Arezoo Rahimi, venită de la Teheran. Personajul este imaginar, dar existența sa în film a permis regizorului să introducă intrigi secundare și mesaje directe legate de poziția femeilor în societate. Spectatorii știu de la început cine este făptașul, și povestea avansează pe două planuri paralele – pe de-o parte faptele de noapte ale ucigașului, dar și viața sa de zi, aparent normală și normativă, dacă excludem faptul că este vorba despre un fost soldat, supraviețuitor traumatizat al războiului dintre Iran și Irak; de cealaltă parte ancheta ziaristei care va duce la descoperirea criminalului. Povestea este însă departe de a se încheia cu rezolvarea crimei. Said, susținut de o parte dintre autoritățile religioase, devine un fel de erou popular. Faptul că victimele sale sunt femei decăzute și imorale îl absolvă de vină în ochii multora dintre locuitorii orașului. Ce va face justiția? Și în definitiv ce putere și semnificație au sentințele justiției într-un asemenea sistem?
Ali Abbasi reușește să fie autentic nu doar în reconstituirea ambianței, dar și în creearea unor personaje care se susțin și interacționează credibil din punct de vedere psihologic. Rolul ziaristei este intepretat de Zar Amir Ebrahimi, actriță iraniană care trăiește în Franța. Pentru acest rol a primit premiul de intepretare feminină la Cannes și cred că este un premiu perfect meritat pentru crearea acestei jurnaliste curajoase, care riscă permanent profesional și fizic pentru a găsi adevărul și a-l prezenta publicului și în același timp se confruntă cu limitările legale ale statutului de femeie în republica islamica și cu atitudinea agresivă a unora dintre bărbații pe care îi întâlnește. Rolul lui Said este intepretat de Mehdi Bajestani și personajul creat de el este complex – faptele sale sunt ale unui monstru, dar credința care îl ghidează este sinceră, desi evident greșit direcționată. ‘Holy Spider’ este o combinație câștigătoare între filmele de anchetă judiciară, filmele politice, dramă de tribunal și critică socială dramatică. Creând în afara Iranului, Ali Abbasi poate spune mai multe și altfel despre societatea iraniană de astăzi, dar filmele sale rezonează și le completează pe cele create de alti regizori iranieni în țara lor și în exil, aducând pe ecrane spectatorilor din toată lumea o imagine complexă, cu multe umbre dar și cu multă omenie.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)