Bacurau (2019)
Regia: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho
Distribuția: Bárbara Colen, Thomas Aquino, Silvero Pereira
Am rar ocazia să văd filme braziliene, dar acelea care ajung la mine par a fi toate speciale. Este cazul și cu ‘Bacurau’ (2019), scris și regizat de Kleber Mendonça Filho – regizor cunoscut, cu câteva filme apreciate și international – în colaborare cu Juliano Dornelles. Este un film violent și impresionant, care poartă amprenta Braziliei, dar reușește să ridice probleme și să transmită mesaje valabile oriunde. Un film care va fi greu de uitat de cei care vor avea ocazia să-l vadă.
Acțiunea se petrece la Bacurau, o mică localitate imaginară dintr-un stat imaginar al imensei Brazilii. Numele este cel al unei pasări de noapte din fauna tropicală a Americii de sud. Satul pare destul de sărac și în plus se află în conflict cu politicianul populist care controlează regiunea, din cauza unui baraj care îl privează de aprovizionarea cu apă. Cu toată sărăcia, există intre oameni solidaritate și un spirit comunitar care îi ajută să surmonteze greutățile și care va fi pus la încercare atunci când încep să se petreacă fenomene ciudate – stranii la început, macabre în continuare. Cisterna care aduce apa în sat este atacată și găurită de gloanțe. Herghelii de cai și motocicliști în costume strălucitoare străbat străzile satului. Bacurau dispare de pe aplicațiile cu hărți digitale. Serviciile de telefonie mobilă și electricitatea sunt întrerupte. Apoi oamenii încep să moară. A devenit Bacurau, complet izolat de lume, un teren de joacă pentru capriciile unor clienți suficient de bogați pentru a plăti plăcerea de-a ucide? Îi vedem pe asasini – un grup de americani înarmați până în dinți – dar nu cunoaștem niciodată motivul. Locuitorii satului sunt obligați să recurgă la mijloace din tradiția și istoria lor violentă pentru a răspunde violenței gratuite și a se apăra.
Cuplul Filho – Dornelles nu lasă spectatorilor prea multe momente de relaxare. Ceva interesant se întâmplă tot timpul și aproape fiecare scenă rezervă o surpriză sau o schimbare de perspectivă. ‘Bacurau’ începe ca o satira socială cu elemente magic-folclorice, dar pe măsură ce încep să apară semnele atacului extern povestea acumulează tensiune și filmul alunecă într-o confruntare violentă, în genul westernurilor justițiare. Cinematografia folosește eficient și spectaculos peisajul natural din jur, iar muzica prelucrează teme din filmele lui John Carpenter, filme horror în care regizorul își crează și muzică. Întregul film este și un omagiu adus regizorului-compozitor american. Echipa de actori este foarte bine aleasă, cu mențiuni speciale pentru Bárbara Colen, o actriță frumoasă și talentată pe care sper să o putem vedea în viitor în roluri mai consistente, cunoscuta Sonia Braga și actorul german Udo Kier aflat în al șaselea deceniu de activitate cu un rol de ‘rău’ bântuitor. Prudenți, scenariștii-regizori și-au plasat filmul ‘câțiva ani de acum’, dar este vorba despre un viitor apropiat care continuă prezentul, un prezent în care luptele sociale dintre categoriile oprimate și opresorii locali sau externi, uneori în cârdășie unii cu ceilalți, sunt din ce în ce mai acute și iau forme din ce în ce mai violente. De fapt, ceea ce vedem pe ecrane în filme ca ‘Bacurau’ nu este cu nimic altfel decât unele dintre știrile recente ale violentei noastre actualități. Filmul poate fi privit și ca un avertisment, dar un avertisment care vine prea târziu.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)