The Salesman (2016) – Forushande
Film iranian de Asghar Farhadi
Cu: Taraneh Alidoosti şi Shahab Hosseini
Palme D’Or pentru scenariu şi Oscar pentru cel mai bun film străin.
Mă întreb cum ar fi arătat filmul ăsta dacă Farhadi l-ar fi turnat nu în Iran ci, să zicem, în Suedia. Şi cred că deloc diferit, poate cu excepţia unor cadre în care o actriţă, pe scenă, într-o piesă de Miller, înfofolită până la gât şi cu pălărie pe cap, se văicăreşte că e obligată să iasă goală din baie. Episod de care se amuză şi ei. E drept că alte momente din astea nu ne sunt arătate, probabil ca să nu ne întrebăm de ce iraniencele fac baie îmbrăcate. În rest o poveste perfect inteligibilă pentru noi, ceilalţi, dovadă că oamenii sunt oameni peste tot.
Intriga e oarecum poliţistă: în urma unui act de violenţă fizică eroul se apucă să-l caute pe agresor şi în cele din urmă îl găseşte acolo unde nici el, nici noi, nu ne-am fi aşteptat. Dar nu asta e important. Important e că întâlnim o lume normală, trăind într-un oraş normal (Teheran), deşi cam decrepit (dar ştim că nu e singurul). Relaţiile de cuplu sunt şi ele normale, cu problemele lor zilnice. Iar în situaţii neobişnuite eroii reacţioneză normal, omeneşte.
Pot aşadar spune că l-am urmărit cu interes şi simpatie. Mai pot spune şi că, judecând doar după cele două filme (ăsta şi Toni Erdmann; pe celelalte nu le-am văzut), juriul Academiei s-a orientat bine. Şi că n-a fost o alegere bazată pe criterii politice. Sau, chiar dacă a fost, de data asta s-a potrivit.
Nota: 8,5/10
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=WlKN5PBVLN8′]