Psycho (1960)
Regia: Alfred Hitchcock
Distributia: Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin
Scena in care Marion Crane (Janet Leigh) este atacata in baia unui hotel este una cunoscuta tuturor iubitorilor de cinema de pe mapamond, dar trebuie sa recunoastem ca multi dintre acestia nu au vazut intreg filmul lui Alfred Hitchcock. Si eu ma numaram pana zilele trecute printre cei care au trecut peste acest film, desi sunt pasionat de filmografia regizorului britanic, maestrul filmelor de suspans. Asa ca am incercat zilele trecute sa recuperez o parte din filmele lipsa prin revederea lui The Birds si prima vizionare a lui Psycho, doua filme care reprezinta o adevarata desfatare si placere pentru un cinefil.
Marion Crane ajunge la un motel, undeva pe o autostrada americana, sperand sa petreaca o noapte linistita dupa ce ziua care tocmai se incheie a fost ciudata, o zi in care Marion a luat decizii aproape inexplicabile. La motel este intampinata de Norman Bates, interpretat de Anthony Perkins, care aproape s-a identificat cu acest rol (chiar a regizat un film cu acelasi nume si subiect multi ani mai tarziu), si care este aici in rolul de patron/ospatar/receptioner, fiind cel care organizeaza aproape toata activitatea (putina, ce-i drept!) a motelului frecventat din ce in ce mai putina lume. Doar o singura fiinta se mai afla prin preajma si anume mama acestuia, prea batrana si bolnava pentru a iesi in intampinarea oaspetilor sau chiar a spectatorilor, umbra ei deslusindu-se doar la ferestrele casei ca-n povesti aflata in spatele motelului.
In flashback-uri, Marion rememoreaza ziua ciudata careia i-a cazut prada: disperata de situatie financiara, fura de la patronul sau 40.000 de dolari si pleaca spre persoana pe care o considera iubirea vietii sale. Pana acolo insa, este prada propriilor temeri si face greseli elementare, punand Politia pe urmele ei si schimband masina cu care plecase. Numai ca motelul este cel care ii schimba viata . In prima noapte in camera sa, in momentul in care face dus inainte de a se baga in pat (dupa ce avusese o discutie indelunga cu Norman), o silueta necunoscuta se apropie de ea, o ataca si o loveste cu furie si violenta pana la moarte.
Se spunea in epoca despre faptul ca este primul film din istoria cinematografiei in care eroina principala moare inainte ca filmul sa ajunga la jumatate. Din acest moment, Hitchcock se indeparteaza de atmosfera de horror care predomina pana atunci in film si isi transforma pelicula intr-un policier de mister, la fel de interesant pana in ultima clipa. Cine este ucigasul, care sunt motivele lui, cum si-a ascuns fapta si daca aceasta este singura? Intrebari care merita sa isi afle raspunsul sau raspunsuri pe care spectatorul le va deslusi doar daca va ramane in fata ecranului pana la final. Un film care a revolutionat genul horror, obisnuit pana atunci cu vampiri, monstri insangerati sau fantome, fiind un adevarat precursor al altora de acelasi tip (doar un exemplu: Peacock).
Alta impresie: FilmSinopsis.
2 comments