Atlantide (2021)
Director: Yuri Ancarani
Cu: Daniele Barison, Maila Dabalà, Bianka Berényi, Alberto Tedesco, Jacopo Torcellan
„Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”, festivalul dedicat cinematografiei italiene, a revenit în această primăvară cu a doua ediție, care are loc în București (6 – 12 martie, Cinema Muzeul Țăranului), Cluj-Napoca (21 – 26 martie, Cinema Arta și Cinema Victoria) și Timișoara (30 martie – 2 aprilie, Cinema Victoria). 12 dintre cele mai bune producții cinematografice italiene recente, premiate și apreciate, dar și filme clasice restaurate, care poartă spectatorii prin locuri memorabile și pline de istorie sau peisaje de poveste, vor putea fi văzute în cadrul festivalului, în prezența invitaților speciali, regizori sau actori.
”Visuali italiane încearcă să ofere publicului român, la București, Cluj și Timișoara, o perspectivă cât mai completă și mai conștientă asupra tendințelor din cinematografia italiană, cu convingerea că filmele noastre au multe de oferit și că acest festival oferă o ocazie importantă de a le descoperi și de a le aprecia.”, spune Laura Napolitano, directoarea Institutului Cultural Italian din București.
Atlantida/ Atlantide, o docuficțiune a cunoscutului artist video Yuri Ancarani, care a fost prezent proiecție și la festival, prezintă o frântură din viața izolată și lipsită de perspective a tinerilor din insula Sant’Erasmo din laguna venețiană, unde Daniele, un tânăr de 24 de ani care face trafic de stupefiante cu o barcă mică și care și-a propus să doboare un record de viteză. Barca sa are însă câteva probleme tehnice, pe care nu le poate rezolva din cauza lipsei banilor, și decide astfel să fure o elice. Din această cauză într-un conflict cu amicii din comunitate, renunță și la prietena sa, în favoarea unei aventuri cu o tânără venețiană. Filmul a câștigat Marele Premiu la Luxembourg City Festival 2022 și a fost nominalizat la Venice Horizons Award la Festivalul de Film de la Veneția 2021.
Dincolo de peisajele dezolante, dar animate de tineri ale lagunei, regizorul încearcă să ofere publicului o altă fațetă a orașului turistic, pe care majoritatea nu are ocazia să o observe în vacanțe sau călătorii. Incursiunile tinerilor în căutare de aventuri dezvăluie un oraș sumbru, atractiv doar datorită curiozității descoperirii. Nimic din romantismul Veneției, așa cum o știm din fotografii sau documentare, nu apare aici. Sistemul labirintic la canale capătă spre final o componentă onirică, halucinantă, menită să transforme unghiul de vedere al spectatorului.
După cum mărturisea regizorul la sesiunea de Q&A de la finalul proiecției de la București, majoritatea scenelor au fost filmate fără repetiții, fără cadre artificiale, fără actori profesioniști, și uneori chiar fără ca aceștia să știe că scenele vor intra direct în film. Viața personajului central, Danielle, este destul de searbădă, dar când vine vorba despre clasamentul întrecerilor cu barca știe că vrea să ajungă în vârful acestuia. Pasiunea periculoasă pentru curse îi induce un comportament aproape nevrotic, ceea ce îi permite lui Ancarani merge să jongleze cu granița fină dintre prezența materială a personajelor și analiza stratificată a diferențelor dintre clasa inferioară venețiană și masele de turiști, pe care le pune în prim-plan de câteva ori. Prin faptul că se atașează de rezidenții permanenți reali, adesea invizibili, ai Veneției, Ancarani face ca turistul însuși să pară o prezență străină.
Finalul psihedelic, care ar putea fi vizionat și izolat, căci pare destul de puțin legat de restul filmului, transformă canalele într-o mise-en-abyme menită să determine privitorul regândească perspectiva. Atlantide este o coproducție între Italia, Franța, SUA și Qatar. Producătorii sunt Dugong Films, RAI Cinema, Luxbox și Unbranded Pictures.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: Yuri Ancarani, it.wikipedia.org)