Filme Filme americane Recomandat

Mulholland Dr. (2001) – Mulholland Drive: Calea misterelor

Mulholland DriveMulholland Drive (2001)

Regia: David Lynch
Distribuția: Naomi Watts, Laura Harring, Justin Theroux

Ceea ce inițial trebuia să fie un episod pilot pentru un serial, a devenit un film enigmatic și…dubios. ”Mulholland Drive”  se constituie din scene care par a fi frânturi de vise căci Lynch încețoșează linia dintre planul real și planul ficțional atât de mult încât nu poți fixa nici măcar un punct de pornire.

Filmul debutează cu scena unui accident pe Mulholland Drive, în Los Angeles, în care singura supraviețuitoare este o femeie elegantă care devine amnezică și care, luându-se după un personaj de pe un poster, își va spune Rita, iar mai târziu va fi numită Camille (Laura Harring). Aceasta ajunge în casa unei femei care pleacă să filmeze o producție în Canada. Rita este găsită de Bettie, căreia ulterior i se va spune Diane Selwyn (Naomi Watts) care vine în Los Angeles pentru a deveni actriță. Fiind o persoană foarte deschisa și dornică de nou, aceasta încearcă să o ajute pe Rita să își aducă aminte cine este și ce s-a întâmplat.

Mulholland Drive2

Iar din acest punct, filmul nu mai poate fi povestit, însă ceea ce se poate spune cu siguranță despre el, este că e ceva cu adevărat intrigant și interesant.

Lăsând deoparte personajele principale, cele două femei, plus una bucată regizor pe nume Adam Kesher (Justin Theroux), apar foarte multe personaje care nu au absolut nicio legătură cu povestea celor trei. Sunt personaje care apar cu câte o poveste scurtă și care dau senzația că vor declanșa o nouă intrigă a filmului sau că vor duce la semnificații mai adânci. Dar nu. Pur și simplu, apar, își desfășoară actul ca mai apoi să dispară, filmul continuându-se cu povestea celor două femei.

O astfel de scenă este una în care doi indivizi stau într-o cafenea, iar unul dintre ei îi povestește celuilalt cum a visat exact această scenă, dar în care trona un sentiment de frică, aproape de groază, visul culminând cu conștientizarea faptului că în spatele unui perete de beton de lângă cafenea se află sursa fricii. După relatare, cei doi merg la peretele cu pricina unde, cel puțin individului care a avut visul, îi apare rapid, un personaj bizar, un fel de arătănie, care produce în privitor un sentiment de neliniște și de expectativă a unei explicații.

Mulholland Drive3Așa cum am povestit, un alt lucru care pare să se desfășoare după o înșiruire evenimențială cu sens, pe lângă a celor două protagoniste, este și povestea regizorului Adam care nu vrea să accepte fără proteste să decidă altcineva actrița în rol principal pentru noul său film. Poveștile celor trei se vor intercala, dar nu este clar în ce fel sau de ce.

Consider că nu poți să spui clar dacă recomanzi sau nu un film ca ăsta pentru că pentru foarte mulți poate părea lipsit de orice sens sau coerență. De fapt, și pentru mine a părut exact la fel, însă ce mi se pare fascinant la filmul lui Lynch este că scenele sunt intrigante, că, în mod incredibil, pentru că este foarte dificil să faci așa ceva, este adus pe ecran ceva care ilustrează aproape la perfecție atmosfera unui vis, aceasta însemnând și toată „recuzita” implicată de așa ceva: în primul rând senzația de confuzie specifică, apoi personajele străine, fără nicio legătură cu firul principal al visului, obiectele care apar și a căror semnificație nu le-o înțelegem ( cum ar fi o cheie albastră), scenele erotice dintre cele două protagoniste, personajele cu înfățișări țipătoare sau ciudate (actanții de la Clubul ”Silencio” unde cele două merg la un moment dat), ș.a.

Mulholland Drive4Ideea e că filmul ăsta nu trebuie văzut căutând sens și coerență și explicații, ci trebuie pur și simplu văzut. Nu trebuie înțeles cumva, într-un anume fel, chiar Lynch fiind împotriva „traducerilor” scenelor sau oferirii de sensuri: el pur și simplu transpune idei în mediul cinematografic, idei dragi, care i se par fascinante.

Așadar, vedeți „Mulholland Drive” dacă aveți răbdarea să priviți scene care pot să vi se pară ciudate, fascinante, grotești sau chiar…stupide, aceasta însemnând să vă puteți pierde în ceea ce crează Lynch acolo, fără să aveți pretenții de explicații sau de un fir roșu conducător.

Nota: 9/10

[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=XQ5Q0CHQ0EU’]

Articole similare

Lost in Translation (2003)

Jovi Ene

The Lincoln Lawyer (2011)

Delia Marc

Muzică, prietenie și prejudecăți: Green Book (2018)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult