Decision to Leave (2022) – Heojil kyolshim – Decizia de a pleca
Regia: Park Chan-wook
Distribuția: Park Hae-il, Tang Wei, Lee Jung-hyun
De la regizorul coreean Park Chan-wook ne așteptăm întotdeauna la surprize și la extreme. ‘Decision to Leave’ (titlul coreean este ‘Heojil kyolshim’) pare a se abate de la această regulă. Nu lipsesc complet cadrele șocante, dar suntem departe de erotismul sau violența din filmele sale precedente. Această producție din 2022 este o combinație de anchetă polițienească, thriller psihologic și mai ales o poveste de dragoste toxică și obsesivă. Este un film de maturitate care confirmă că Park Chan-wook este unul dintre cei mai interesanți regizori coreeni ai momentului.
Hae-joon este un ofițer de poliție specialist în cazuri de crime complicate. În prima parte a filmului îl găsim la Busan unde abundă cazurile interesante, o parte dintre ele ne-elucidate. Hae-joon este insomniac și căsătoria sa șchioapătă. Soția lucrează departe și soții de văd doar la sfârșiturile de săptămână. Ancheta morții pe un vârf de munte, unui funcționar de la serviciul imigrație, amator de alpinism, îl aduce în contact cu Seo-rae, soția mult mai tânără a victimei, o femeie frumoasă de origine chineză, care devine suspecta principala. Hae-joon o urmărește pe femeie și devine interesat de aceasta din motive care depășesc cadrul profesional. Moartea este clasata ca sinucidere, dar nici cazul și nici relația dintre cei doi nu se opresc aici. 13 luni mai târziu, cei doi se reîntâlnesc la Ipo, un oraș mult mai liniștit, la marginea mării. Hae-joon încearcă să repare propria căsnicie în timp ce Seo-rae este recăsătorită cu un analist financiar care are destul de mulți dușmani. Moartea acestuia devine prima crimă în Ipo după multă vreme. Hae-joon anchetează din nou, Seo-rae este din nou suspectă. Cazurile sunt însă mult mai complexe decât bănuiește polițistul și sentimentele lui față de tânăra femeie nu-l ajuta deloc în anchete.
Park Chan-wook a declarat în interviuri că una dintre sursele de inspirație ale filmului au constituit-o romanele polițiste scandinave. Într-adevăr, experiența vizuală construită de regizor și de directorul său de cinematografie Kim Ji-yong reflectă acest lucru. Multe scene se petrec noaptea sau în interioare discret luminate, iar când scenele se petrec ziua, culorile sunt metalice și cerul este aproape totdeauna acoperit de nori. Natura se integrează în mod neliniștitor și în final copleșitor în acțiune. În narațiune Park Chan-wook folosește un procedeu foarte interesant, alternând gândurile detectivului Hae-joon, personajul principal în imaginile reale. Senzația că povestea este relatată din punctul de vedere al bărbatului este foarte bine sugerată, doar vizual, fară a folosi voce-din-off, cum ar fi făcut alți regizori.
Cei doi actori care interpretează rolurile principale – Park Hae-il și Tang Wei – își joaca fiecare foarte bine rolurile, dar tocmai ‘chimia’ dintre cei doi nu mi s-a părut că funcționează prea bine. Poate este și problema mea deoarece codurile de comunicare și expresiile faciale asiatice nu îmi sunt foarte familiare. Am putut să mă conectez cu fiecare dintre ei în parte, dar nu am simțit pasiunea dintre ei care ar trebui să alimenteze cele ce se întâmplă pe ecran. Filmul este impresionant așa cum este, dar parcă aș fi dorit ca Park Chan-wook să fie mai îndrăzneț, cum era în câteva dintre filmele sale precedente.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://nipemi.ro/decision-to-leave/)