‘Revista 22’ relateaza de la conferinta de presa care anunta deschiderea la 15 octombrie a noii stagiuni la Nationalul Bucurestean: ‘Conferinţa de la TNB a pus în prim-plan secvenţe dintr-un itinerariu inaccesibil ilustrelor teatre de repertoriu, cel mai adesea etalon al stricării gustului, spaţii ale manierizării, vedetismului, prafului atoatecuprinzător. Astfel, câştigul de Nume de referinţă, Alexander Morfov (Bulgaria) montează Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, iar în faza repetiţiilor, Omul cu mârţoaga de George Ciprian, pusă în scenă de Anca Bradu, şi Băiatul din ultima bancă de Juan Mayorga, în viziunea lui Cristian Tudor Popescu. Conu Leonida şi Năpasta, montate de Silviu Purcărete şi, respectiv, Radu Afrim, sunt titluri anunţate în perspectiva Integralei Caragiale proiectată pentru 2012, la 100 de ani de la moartea celui mai mare dramaturg român. Sub aceleaşi auspicii, Alexandru Dabija pregăteşte un spectacol original după opera prozastică a celui care, în opinia unui reputat critic, „face concurenţă stării civile”. Aşa se face că reîntâlnim cu uimire în hahalerele plăsmuite atunci întrupări ale iluştrilor noştri contemporani, în moftangii săi groteştile elitele dintr-o tranziţie fără sfârşit. Şi resimţim ca un afront orice notă deplasată în contextul inalterabilelor partituri.’
Iulia Popovici dialogheaza in ‘Observatorul Cultural’ cu Raluca Voinea despre un eveniment cultural desfasurat intr-un spatiu mai putin obisnuit (sau mai putin considerat ca atare) din circuoitul marilor evenimente artistice – Bienala de Arta de la Istanbul, aflata la a 12-a editie: ‘Nu e doar alocală şi atemporală, dar lipsesc şi lucruri care definesc o bienală, la care curatorii renunţă în mod programatic, de altfel, însă care-ţi dădeau energia specifică: evenimentele discursive şi performative. Ceva e straniu cînd o bienală se termină în două zile, înseamnă că poţi veni oricînd, nu la deschidere, sau te poţi duce direct la muzeul care va cumpăra o sală ori alta. Discursul expoziţional e făcut să evolueze. Implicit, curatorii spun că e o expoziţie muzeală, dar şi muzeul se schimbă, începe să devină el mai avangardist decît bienalele; fiind finanţat de stat (acolo unde încă mai este), muzeul are mai multă libertate.’
Tot aici Daniel Cristea-Enache recenzeaza cartea cea mai recenta a Martei Petreu, de data aceasta un roman cu tente memorialistice cu titlul ‘Acasă, pe cîmpia Armaghedonului’: ‘Cartea Martei Petreu nu este un memorial; şi, cu tot materialul autobiografic, este un roman. Unul cu personaje reliefate, prinse într-un conflict puternic, decupate dintr-o atmosferă specifică şi evoluînd într-un peisaj mohorît. Personajele sînt preponderent din sînul familiei. Conflictul dintre ele va fi cu atît mai dramatic. Atmosfera e una de comunitate rurală închisă. Iar peisajul, de cîmpie transilvăneană apăsătoare „din octombrie pînă-n aprilie”, completează perfect drama individuală şi familială expusă metodic de prozatoare.’
Emilian Galaicu Paun de la blogul cultural de pe web site-ul ‘Radio Europa Libera’ celebreaza implinirea a 100 de ani de la nasterea lui Miron Radu Paraschivescu: ‘Nu cred să existe în toată România (şi, îndrăznesc să sper – nici în Republica Moldova) literat căruia abrevierea M.R.P. să nu-i spună nimic. Marcă înregistrată, cum ar veni, semnătura M[iron] R[adu] P[araschivescu], valoroasă în sine, s-a văzut potenţată în timp graţie tuturor celor pe care scriitorul i-a susţinut dintru început, de la tinerii Marin Preda şi Geo Dumitrescu, pe care i-a remarcat înaintea altora, la generaţia lui Nichita Stănescu & Marin Sorescu.’
(Dan)
Evenimentul “Noaptea Bibliotecilor” in tara si in Capitala, este plin de initiative atractive, avand ca scop “sa readuca la lumina mersul la biblioteca, cititul si nevoia de documentare, in contextul digital al anului 2011”.
Vineri si sambata 20:30, la S C A L A P U B !, a reinceput Improvisneyland, “un spectacol de improvizaţie interactiv. Adică 4 actori şi 1 muzician vin cu talentul şi cu experienţa, iar spectatoriii (între 60 şi 80 de spectatori veseli) vin cu imaginaţia şi cu prietenii. Aşa se face Improvisneyland! Lasă distracţia să te cuprindă şi pe dinăuntru şi pe dinafară! 🙂 (ne spun cei din trupa).
Aflam de pe HYPESTREET impresii pline de apreciere despre concertul celor de la URMA: “Le-am simtit tuturor membrilor Urma toata pasiunea si dedicarea pe care o pun in fiecare acord si in acelasi timp m-a frapat starea aia de familiaritate, de pace, de deschidere…de intelepciune, ca sa nu-i zic maturitate. Un fel de zen …efervescent! Iar Mani ne multumeste atat de sincer , noua, celor din public, la fiecare concert.Why? Creati muzica, urcati-va in continuare pe scena cu aceeasi pofta de cantat ca si pana acum si noi vom fi acolo….” – 🙂 si mie imi place piesa aceasta!!!!
La Semne de Carte aflam ca “Editura Polirom lanseaza Seria Salman Rushdie in editie Paperback”, incepand cu Seducatoarea din Florenta.
Citesc pe blogul Silviei Colfescu “Istorioare bucureste”, o istorioara plina de umor, dar si de naduf. Astia suntem oare????
Pe al sau “Blog de carti”, AdinaB ne vorbeste despre “Calatoria Elefantului”, unde “Saramago se joaca de-a povestea, alegand sa ne vorbeasca despre elefantul Solomon, cel care a uimit curtile regale portugheze si austriece.”
(Delia)
Contributori: Dan, Delia