7500 (2019)
Regia: Patrick Vollrath
Distribuția: Joseph Gordon-Levitt, Omid Memar
‘7500’, filmul din 2019 al regizorului german Patrick Vollrath face parte din eforturile firmei Amazon de a se poziționa (și) ca o casă de filme, cu producții originale difuzate cu prioritate, dar nu exclusiv pe canalul său de streaming. Aparține genului filmelor cu răpiri de avioane, un gen destul de popular, inclusiv la Hollywood unde s-a bucurat de bugete frumoase și de actori renumiți în distribuție. Aici este vorba despre o variantă europeană low-cost, care are însă multe calități și elemente originale. Patrick Vollrath debutează ca regizor de de lung metraje cu acest film și demonstrează o excelentă stăpânire a meseriei și inspirație în alegerea mijloacelor de exprimare. Rezultatul este un film dinamic, minimalist și hiper-realist, care demonstrează că genul nu are nevoie de investiții mari și de efecte spectaculoase pentru a crea tensiune și dramă adevărată.
Acțiunea filmului se petrece aproape în timp real în cabina piloților unui avion care face cursa intre Berlin și Paris, cabină care este încuiată peste 95% din timp, așa cum cer regulamentele aviatice în toată lumea după 11 septembrie 2001. La scurt timp după decolare o bandă de teroriști pune stăpânire pe cabina pasagerilor și încearcă să forțeze intrarea în cabina piloților pentru a prelua controlul zborului. Prietena și mama copilului pilotului secund (interpretat de Joseph Gordon-Levitt, singura figură familiară de actor din distribuție) este stewardesă, ceea ce, desigur, complică situația. Vollrath reușește să transforme spațiul claustrofobic al cabinei piloților în locul în care se petrece cea mai mare parte a dramei, folosind din când în când monitorul care permite piloților să vadă cabina pasagerilor ca mijloc vizual de extindere a spațiului acțiunii. Din păcate, autorii scenariului, după ce au construit excelent premizele și au desfășurat credibil povestea până la un punct de maximă intensitate în care refuzul unei soluții a la Hollywood mi s-a părut inspirat, par a fi intrat într-o pană de inspirație, și ultima parte a filmului este mult mai puțin originală.
Joseph Gordon-Levitt, un actor care mie îmi place și care își caută o cale diferita odată cu maturizarea dincolo de vârsta rolurilor de june prim, a ales probabil ca un exercițiu de actorie acest rol foarte diferit de cele jucate în filme ale genului de actori ca Harrison Ford. Celălalt nume de reținut din distribuție este cel al lui Omid Memar care joacă rolul unui tânăr islamist căzut în capcana fanatismului. Cei doi actori reușesc să construiască credibil un conflict în care datoria și sentimentele se confruntă cu fanatismul și fac tot ce pot pentru a surmonta în scenele finale un dialog și o acțiune care devin previzibile. Cabina piloților este decorul claustrofobic aproape exclusiv al filmului, regizorul și producătorii alegând să folosească un avion real alternativei de a construi decorurile în studiouri. Indicațiile instrumentelor fac parte din decor și acțiune, și din comentarii am înțeles că ele sunt perfect simulate și sincronizate. Filmările au avut și ele loc în câteva secvențe continue cu durate de multe minute, ceea ce întărește senzația de realism și de urmărire în timp real a celor care se petrec pe ecran. ‘7500’ este un thriller de acțiune și psihologic foarte bun pentru cam două treimi din durata sa de proiecție. Păcat că scenariștii și regizorul nu au avut curajul și inspirația de a-l continua în aceiași manieră și au revenit spre sfârșit, ca să folosim termenii transporului aerian, pe culoarele sigure, dar deja parcurse de multe ori.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Fullplot.info)