Out of Africa (1985) – Departe de Africa
Regia: Sydney Pollack
Distributia: Meryl Streep, Robert Redford, Klaus Maria Brandauer, Michael Gough
Azi, intr-o discutie cu un prieten, s-a mentionat acest film si aproape fara sa vreau, toata dupa amiaza, gandul mi-a zburat mereu spre peisajele de vis ale Kenyei, catre Robert Redford si Maryl Streep, fascinant de indragostitii eroi principali ai acestei povesti. Port in suflet de multa vreme acest film, este unul din putinele filme pe care mi le-am inregistrat pe casete VHS, imediat dupa revolutie, din dorinta de a-l revedea oricand inima mi-ar cere-o. L-am revazut azi si l-am savurat cu aceeasi placere ca de fiecare data.
Fiind de departe cel mai apreciat film al anului 1985, „Out of Africa” a fost rasplatit cu 7 premii Oscar printre care: pentru cel mai bun regizor, cel mai bun actor si cel mai bun film. Si le merita cu prisosinta, intrucat rareori o calatorie cinematografica in salbatica Africa si in iubire combina cu mai mult farmec si maiestrie dragostea, natura, infruntarile vietii si implacabilele jocuri ale sortii.
Intrebat ce cuvant ar reda cel mai bine tema acestui film, regizorul Sydney Pollack a ales „posesie – posesivitate”. Intradevar, despre posesivitate este vorba in incercarile colonialistilor de a-si apropia Africa, de a-si impune regulile in triburile bastinase, de a impune o tinuta europeana servitorilor, de a importa bunuri din Europa pentru a-si pastra confortul civilizatiei din care provin, de a-i civiliza pe copii bastinasilor.
Tot despre „posesie – posesivitate” este vorba si in relatiile dintre personajele principale, in pretentiile de exclusivitate care decurg dintr-un certificat de casatorie, in dragostea si gelozia care ii anima, in conflictul dintre dorinte si nevoi.
Filmul se bazeaza pe viata si scrierile baronesei daneze Karen Blixen, al carei rol cu greutate si incarcatura emotionala deosebita cade in sarcina talentatei Meryl Streep. Disperata de perspectiva unei vieti fara partener, isi cumpara un titlu nobiliar si un tovaras de viata prin casatoria cu fratele iubitului ei, se muta in Kenya, conduce o plantatie de cafea la poalele lui Kilimanjaro iar cand aceasta da faliment se reintoarce in Europa si isi asterne experientele pe hartie sub pseudonimul Isak Dinesen.
Pentru Karen casatoria este o simpla afacere, fara legatura cu dragostea. Isi doreste un companion, (Klaus Maria Brandauer/Baron Bror) si isi ofera averea in schimbul acestei casatorii. Odata ajunsa in Africa iluziile sale despre confortabilitatea acestui mariaj ii sunt spulberate. Karen nu trebuie sa infrunte pericolele si provocarile unui teritoriu necunoscut ci si infidelitatile sotului si confirmarea ca acesta o imbolnaveste de sifilis.
Succesiunea evenimentelor nefericite n-o coplesesc pe Karen. Salbatica Africa ii ofera splendida oportunitate de a-si trai viata asa cum isi doreste, departe de conventiile unei familii sau ale unei societati. Calatoria pe care o incepe, lunga, fascinanta, dureroasa, plina de evenimente, prin trairi, durere si suferinta o transforma capatand substanta, si aceasta metamorfoza o aduce in compania intelectualului de vis Denys Finch Hatton, jucat atat de bine de Robert Redford. Denys adora talentul ei de a spune povesti, povesti pe care el le incepe si ea le completeaza, este impresionat de talentul si creativitatea ei, de femeia misterioasa pentru care sotul ei nu-si gaseste nici timp nici placere s-o descopere.
Karen este flatata de interesul pe care i-l arata Denys si ii permite sa patrunda in lumea ei. Desi se potrivesc perfect si sunt suflete pereche, relatia lor are o singura nota discordanta. Denys o doreste pe Karen, insa Karen are nevoie de Denys. Stapan pe sentimentele sale Denys vede in conventia unui mariaj o ingradire a libertatii sale. Karen isi doreste stabilitate, dragoste si angajament pe care, curios, il doreste certificat printr-o casatorie, desi tocmai iese dintr-o astfel de uniune fara consistenta.
Meryl Streep, desi nu a fost prima alegere a lui Sydney Pollack pentru rolul lui Karen, printre contracandidate numarandu-se Greta Garbo si Audrey Hepburn, s-a transformat insa in alegerea perfecta. Prea putine actrite contemporane dau dovada de atat talent, sensibilitate si pasiune, in construirea unui personaj, ca Streep care s-a folosit de casetele audio ale autoarei pentru a-si forma accentul danez in vocea emotionanta a naratoarei si mai mult decat atat pentru a patrunde in esenta baronesei si a o contura dincolo de perceptia din poveste si scrieri.
Pentru Robert Redford cu care Pollack a colaborat in cinci filme pana la „Out of Africa” rolul lui Denys Finch Hatton i se potriveste ca o manusa, deoarece intruchipeaza tipul universal de individ fermecator, misterios, inteligent si rafinat; adica Redford nu trebuie decat sa fie el insusi pentru a da culoare personajului.
La fel de important ca relevanta este si Baron Bror, sotul lui Karen, interpretat de Klaus Maria Brandauer, enigmatic, zambitor, duplicitar, sadic si superficial, neridicandu-se niciodata la nivelul pretentiilor sotiei sale, neintelegandu-i alegerile si abandonand-o in final.
Ce ar mai putea sa va convinga sa urmariti acest film, aflat in categoria celor pe care nu trebuie sa le ratezi intr-o viata? Premiile obtinute, regizorul de succes, distributia de exceptie, povestea, chimia dintre Redford si Streep, care face ca o banala scena, in care el o spala pe cap, sa se transforme intr-un intens moment erotic…
Chiar si in cele mai mari povesti de dragoste, viata iti arunca tragedii si complicatii in drum. In povestea vietii, acestea reprezinta doar paragraful de inceput. Ceea ce urmeaza tine numai de capacitatea fiecaruia de a merge mai departe si de a se impaca cu viata..
1 comment
Şi cartea este minunată! 🙂