Classe tous risques (1960)
Regia: Claude Sautet
Distribuția: Lino Ventura, Sandra Milo, Jean-Paul Belmondo
O descoperire. Realizat în 1960, în plină perioada ‘Nou Val’ francez, ‘Classe Tous Risques’ este un film cu gangsteri clasic, realizat de Claude Sautet, ecranizare a unui roman al lui Jose Giovanni. Precum mulți cineaști care și-au început carierele prin perioada Noului Val francez, Sautet și Giovanni, chiar dacă nu au aparținut curentului, s-au făcut cunoscuți atât ca regizori, cât și ca scenariști ai multor filme ale acestui gen, spre care avea să se îndrepte cu câțiva ani mai târziu și atenția unora dintre regizorii cei mai cunoscuți ai Noului Val cum au fost Melville sau Chabrol. Filmul îi aduce pe același ecran pe doi dintre actorii specializați în roluri de ‘duri’ din filmele franceze cu gangsteri. Lino Ventura era deja un actor consacrat, Jean-Paul Belmondo era un actor în plină ascensiune și plin de foame de creație, în acel an 1960 numele sau apărând pe genericul a nu mai puțin de opt filme. Prezența lui Ventura și a lui Belmondo, care pe ecran ca și in realitate jucau roluri de maestru și discipol, este doar unul dintre argumentele care fac din ‘Classe Tous Risques’ un film care merită să fie văzut la 60 de ani după premieră.
Despre ‘codul de onoare’ al lumii interlope se făcuseră deja multe filme, și altele aveau să urmeze. Să punem la o parte judecățile morale legate de ‘onoarea’ celor care jefuiesc, se omoară între ei sau asasinează cu sânge rece, dar altfel sunt buni familiști și oameni capabili să se îndrăgostească. Să recunoaștem că tematica este un excelent punct de pornire sau subiect de dezvoltare a romanelor ‘thriller’ și filmelor ‘noir’. Așa este cazul și cu povestea gangsterului Abel Davos (Lino Ventura), condamnat la moarte și urmărit de polițiile Europei, a cărui soție este ucisă când încearcă să se reîntoarcă în Franța, pe care prietenii de crimă îl trădează și ca urmare, el trebuie să se descurce cu doi băieței de 8 și 4 ani în grijă. Ajutorul vine de la Eric Stark (Jean-Paul Belmondo), un tânăr gangster în devenire, pentru care Davos era un fel de model moral, exact din cauza respectului față de codurile de onoare. Legatura dintre cei doi (prietenie, maestru – discipol) este axa filmului.
Lino Ventura joacă excelent într-un gen de roluri în care se specializase în acei ani, de tip urmărit de toată lumea care are un pistol în mâna, și a cărui șanse de a supraviețui până când apare ‘Fin’ pe ecran sunt reduse. Îl întrece însă cred în acest film Jean-Paul Belmondo, care reușește să dea o tentă pozitivă rolului sau, cu ajutorul Sandrei Milo în rolul unei tinere actrițe cu care Eric începe o relație care va fi poate șansa lui de a nu repetă destinul lui Abel. Filmările au ritm și cursivitate, personajele sunt credibile și acțiunea se scurge interesant până spre partea finală, care ne confruntă cu un sfârșit mai puțin obișnuit pentru filmele de acest gen, inspirat poate de docu-romanele aflate de asemenea la modă in acei ani. Merită, cred, să vedeți filmul și să ajungeți la final pentru a judeca singuri.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Filmforum.org)