Chinatown (1974) – Cartierul chinezesc
Regia: Roman Polanski
Actori: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston
Pentru mine, Jack Nicholson este unul dintre marii actori ai cinematografiei mondiale, desi rolurile pe care le-a interpretat nu sunt neaparat un deliciu al comportamentului uman, desi ultimii ani sunt aparent din ce in ce mai stersi, acceptand roluri in comedioare de salon sau in drame nu atat de coplesitoare artistic (dar nu este asta oare un tipic al actorilor de o anumita varsta? Sa nu uitam rolurile lui DeNiro in comedii de acelasi gen). Chinatown este un film mult mai elaborat si cu o complexitate uimitoare pentru acest gen, un thriller politist, care se desfasoara intr-un lume a bogatilor, cu multe dorinte ascunse si cu prea putine legaturi cu Cartierul chinezesc (doar o parafrazare a faptului ca in acest colt de lume totul este posibil, iar vinovatii isi dovedesc prin orice mijloace „nevinovatia”).
Jake Gittes (Jack Nicholson) este acum doar un detectiv particular, a carui faima in Los Angeles se raspandeste si, din aceasta cauza, primeste cazuri importante, dar misterioase si foarte complicate. Este insa un personaj arogant si molcom, care isi construieste fiecare caz cu grija, uneori chiar cu neglijenta, pentru ca sunt momente in care ataca frontal, momente pline de greseli, chiar asupra invinovatirii persoanelor care nu trebuie. Din fiecare gest al sau, transpare insa confruntarea cu trecutul, cu fostii sai colegi din Chinatown, precum si dorinta de a prinde un caz cu adevarat important pentru a dovedi de ceea ce este in stare.
Acest caz este acela al mortii suspecte a lui Hollis Mulwray, inginer sef la departamentul de ape a orasului Los Angeles, intr-o perioada in care apa era rara si foarte scumpa si in care aceasta era un adevarat obiect de contrabanda. Pana si aceasta crima este intriganta si este pe rand angajat de catre o falsa doamna Mulwray, de catre adevarata doamna Mulwray sau de catre seful din umbra, Noah Cross (John Huston), fiecare cu propriile interese. Pentru el, dar si pentru spectator, aventura vine din partea doamnei Mulwray, in care o regasim pe frumoasa Faye Dunaway, o adevarata femeie fatala, care nu ezita niciun moment in a-si folosi nurii pentru indeplinirea propriilor dorinte, fara nicio problema in a calca in picioare cadavre sau a insela chiar amorul propriu sau amorul real al unor personaje, chiar si a lui Jake Gittes.
S-a spus despre Roman Polanski ca a reinviat filmul noir odata cu Chinatown. Dupa parerea mea, este un film noir cu elemente de noutate, pentru ca reliefarea meseriei de detectiv particular este circumscrisa unui plan mult mai interiorizat, Jack Nicholson nu este un simplu detectiv, ci un adevarat psilolog, ce cauta sa intre in minte persoanelor ce inconjoara misterul, chiar si in patul unora dintre acestea. Este cinic, este inteligent pana la exasperare, este chiar ignorant si prostut cand situatia o cere. Un rol perfect al lui Nicholson, dar ajutat mai cu seama de un scenariu impresionant, semnat de Robert Towne (premiul Oscar in 1975).