Ut og stjæle hester (2019) – Out Stealing Horses
Regia: Hans Petter Moland
Distribuția: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Tobias Santelmann
Vizionarea filmelor în cadrul unui festival cum este festivalul filmului nordic care se desfășoară acum în câteva cinemateci din Israel, între care cea din orașul meu, are uneori și dezavantaje. Al doilea film (sau următoarele!) văzut în aceeași zi te poate surprinde ca spectator mai obosit, sau poate sub impresia filmului precedent, sau derutat de alternanța de stiluri și genuri. Este, poate, ceea ce mi s-a întâmplat cu filmul regizorului norvegian Hans Petter Moland ‘ Ut og stjæle hester’ (sau ‘Out Stealing Horses’ în versiune engleză), o drama psihologică cu trimiteri la istoria relativ recentă, interesant construită, și beneficiind de participarea unei excelente echipe de actori. Și totuși, deși îmi plăcuse mult unul dintre filmele precedente ale lui Moland (‘In Order of Disappearance’) la vizionarea acestui film m-am împotmolit puțin. Vina poate fi și a mea, dar poate nu numai a mea.
Acțiunea se petrece în 1999, în pragul mileniului, acea perioadă de acum exact 20 de ani, când întreaga planetă se pregătea de petreceri și era obsedată de ‘bug’-ul mileniului. Eroul principal (excelentul Stellan Skarsgard) pare a încerca să fugă de lume după moartea într-un accident de circulație a soției sale, cumpărând o casă într-un sat îndepărtat de tumultul lumii. Tocmai aici îl ajunge din urmă trecutul prin întâlnirea întâmplătoare a unui prieten uitat din adolescență. Filmul reconstituie prin flashback-uri intercalate o vară decisivă a maturizării la sfârșitul adolescenței, în anii imediat de după războiul care lăsase urme în sufletele oamenilor și în relațiile dintre ei. Avansăm în rememorarea trecutului împreună cu bărbatul aflat la vârstă senectuții. Dar cât mai valorează memoria după ce a trecut o viață? A fost atunci realitatea cunoscută, înțeleasă, și mai ales cât mai contează azi?
Întrebările sunt interesante, dar una dintre problemele filmului este că scenaristul (tot Moland adaptând un roman) și regizorul încearcă să le dea un răspuns puțin prea explicit, pe linia filosofiei buddhiste. O altă problemă este lipsa de dinamism în evoluția personajelor. Filmul este frumos filmat și excelent jucat (de Skarsgard, dar și de tânărul actor care îl întruchipează la vârsta adolescenței, și de întreagă echipă), și totuși ‘Out Stealing Horses’ nu a reușit să mă captiveze, să mă introducă în poveste, să mă implice. Distanța dintre mine și Scandinavia, istoria, oamenii și problemele ei, nu a fost complet eliminată in cazul acestui film.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)