Big Eyes (2014) – Ferestrele sufletului
Regia: Tim Burton
Distribuția: Amy Adams, Christoph Waltz, Krysten Ritter, Jason Schwartzman, Terence Stamp
Se spune că realitatea bate filmul. Uneori, realitatea aproape că face filmul. Așa se întâmplă și cu „Big Eyes”. Povestea adevărată a pictoriței Margaret Keane este mult mai ofertantă – și, pe alocuri, chiar mai stranie – decât ar putea fi una inventată de vreun scenarist de la Hollywood.
Margaret, care sosește în San Francisco fără să știe nici ce este un espresso, își vinde fără prea mare succes lucrările la târguri stradale, alături de alți pictori. Aici îl cunoaște pe Walter Keane – agent imobiliar pasionat de pictură, care se dovedește însă mai degrabă un expert în comercializarea artei decât un artist veritabil – cu care se căsătorește.
El se ocupă de vânzarea tablourilor pictate de amândoi, dar doar cele ale lui Margaret – care înfățișează copii cu ochi extrem de mari și cu un aer tragic – atrag atenția publicului. Walter se prezintă potențialilor cumpărători drept autorul lor, explicându-i soției că procedează astfel pentru că picturile semnate de femei sunt mai slab cotate pe piață. În plus, se justifică el, „oamenii vor cumpăra tablourile mai ușor dacât îl pot cunoaște pe artist în persoană”…
Pe măsură ce succesul creațiilor ei artistice sporește, se accentuează și suferința interioară a lui Margaret, captivă practic în cămăruța în care pictează până la epuizare și în care nu are voie să intre nimeni – nici măcar fiica ei! – pentru a nu se afla secretul. Singurătatea artistei fragile și introvertite, dominată de omul care clădește un imperiu financiar prin promovarea lucrărilor ei sub numele lui, devine tot mai sufocantă. Goana după succes comercial cu orice preț rănește grav sufletul pictoriței, în timp ce soțul ei ajunge cu timpul să creadă și el propria minciună și să se identifice cu tablourile pe care, de fapt, doar le vinde. Va trece mult timp până ce Margaret va găsi forța de a se lupta pentru adevăr…
Spunând povestea ei, „Big Eyes” surprinde excelent tensiunea dintre artă și afacere, dintre valoare intrinsecă și recunoaștere publică, dintre adevăr și ipocrizia profitabilă material. Iar performanța actoricească a lui Amy Adams în rolul lui Margaret Keane este absolut remarcabilă. Cristoph Waltz îl joacă în general bine pe Walter Keane, dar are și unele secvențe în care nu rezistă tentației de a-l caricaturiza, ceea ce reduce veridicitatea acelor momente. Jason Schwartzman și Terence Stamp, în rolurile comerciantului de artă și, respectiv, al criticului care nu dau doi bani pe picturile semnate Keane, creează personaje memorabile.
Chiar dacă publicul larg a îndrăgit tablourile semnate Keane, devenite în anii ’60 o parte importantă a culturii pop în America, valoarea lor artistică rămâne controversată. Filmul vieții autoarei lor merită însă văzut!
Nota: 8,5/10
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=2xD9uTlh5hI’]