Filme Filme americane

Anatomia unui divorț: Marriage Story (2019)

Marriage Story (2019)
Regia: Noah Baumbach
Distribuția: Adam Driver, Scarlett Johansson, Laura Dern, Ray Liotta

‘Marriage Story’ regizat de Noah Baumbach a fost comparat de foarte multă lume cu ‘Kramer vs. Kramer’ și nu pot să mă împiedic să suspectez că această comparație a fost încurajată, dacă nu cumva își are originea în mașinăria de PR a producătorilor filmului. Sunt într-adevăr destule trăsături asemănătoare: ambele filme aparțin genului ‘filmelor de divorț’ și au ca protagoniști cupluri care au motive serioase de a se despărți, dar și păstrează legături afective puternice; în ambele povești este vorba despre un copil la o vârstă la care despărțirea părinților nu poate rămâne fără sechele și care devine subiectul principal al disputei și reglementării divorțului; avocații joacă un rol important în adâncirea conflictelor; în rolurile principale in cele două filme apar actori cunoscuți și de mare talent care își combină magnetismele (de atracție și de respingere) reușind să creeze pe ecrane din cuplurile in destrămare perechi greu de uitat. Rămâne de văzut dacă această rețetă va funcționa cu același succes la intervalul de 40 de ani care separă lansarea celor două filme. Cele cinci premii ale Academiei recoltate de ‘Kramer vs. Kramer’ reprezintă o performanță greu de egalat.

Ce s-a schimbat în dinamica divorțurilor și atitudinea societății în cei 40 de ani care despart cele două filme? Charlie și Nicole, divorțații anului 2019, ar putea în definitiv să-și păstreze afecțiunea și să-și împartă responsabilitatea custodiei copilului și fără avocați sau instituția căsătoriei, dar până la urmă presiunea socială îi aduce în situația cuplurilor clasice în conflict juridic. Ca și în filmul din 1979, soția este cea care inițiază divorțul, dar lumea s-a schimbat și motivele s-au schimbat. Joana Kramer (Meryl Streep) îl părăsea pe Ted Kramer (Dustin Hoffmann) pentru că acesta, preocupat de viața sa profesională, își neglija îndatoririle de familie. Charlie din ‘Marriage Story’ (Adam Driver) este un soț și tată aproape perfect, dar căsnicia o sufocă profesional pe Nicole (Scarlett Johansson), a cărei carieră de actriță stagnează în umbra talentatului regizor de teatru care ii este soț. Personajele din filmul lui Noah Baumbach sunt egale și în aspirații profesionale, și în afecțiunea care continuă dincolo de conflictul juridic și de despărțirea legală, și în responsabilitatea destrămării căsniciei. De fapt, poate ei nu ar fi trebuit să se căsătorească niciodată, asta pare a fi una dintre lecțiile posibile ale filmului.

Sunt convins că există multe alte interpretări și opinii diferite și că ‘Marriage Story’ este discutat în acest moment în multe familii, cercuri de prieteni, rețele sociale. Unul dintre meritele filmului este că situația prezentată pe ecran și caracterele bogate și complexe ale celor doi eroi principali deschid apetitul pentru astfel de discuții. Interpretarea actoricească a celor doi este excepțională. Scarlett Johansson face unul dintre cele mai bune roluri ale carierei sale – este asertivă și vulnerabilă, ambițioasă și roasă de îndoieli, mama devotată dar acaparatoare, și actriță care nu renunta la visul ei de succes și realizare pe ecrane. Pe Adam Driver îl cunosc mai puțin, l-am mai văzut în ‘Star Wars’, aici arată că poate juca excelent și roluri pământești. Unele secvențe suferă de verbozitate excesivă, dar actorii reușesc să le execute cu brio. I-am revăzut cu mare plăcere și pe Laura Dern și Ray Liotta, în rolurile avocaților celor două părți, roluri secundare, dar și roluri-cheie in dezvoltarea acțiunii, ambii joacă cu aplomb și cu o doză bine porționată de critică sarcastică. Am fost mai puțin entuziasmat de inserția unor secvențe muzicale spre sfârșit, acestea nu se leagă bine cu restul filmului, sunt prea puțin pentru un musical și inutile pentru o dramă de familie. În ciuda unor părți și idei mai puțin reușite, ‘Marriage Story’ – care s-ar fi putut mai degrabă numi ‘Divorce Story’ – reușește să captiveze prin problematică și prin performanțele actoricești remarcabile.

Disponibil pe Netflix.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Mit și istorie în conștiința colectivă: ”Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018)

Carmen Florea

Holy Motors (2012)

Dana Mischie

Toată lumea crede că ştie: Todos lo saben (2018)

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult