Nona Rapotan scrie la BookHub despre lansarea cartii „Musulmanii, obstacolul inedit” de Pierre Manent: ‘Una dintre cele mai frumoase lansări de carte la care am participat în ultimii ani: participanți interesați, care au pus întrebări pertinente și au stârnit vii reacții din partea celor trei „conferențiari” ai serii; am reținut intervenția foarte pertinentă și la obiect a unui medic român care locuiește în Marea Britanie și care a relatat impresiile sale post Brexit, dar au mai fost cel puțin încă două intervenții din public la fel de academice și de pline de sens; ar fi frumos să avem cât mai mulți astfel de oameni și în mediile în care se iau decizii de ordin strategic. Mi-a rămas în minte ideea lui Toader Paleologu: „Măcar aici ne putem bucura că putem vorbi și despre idei cu care nu suntem de acord”. Și nu e puțin lucru să faci să se întâmple asta la unul dintre cele mai înalte standarde intelectuale.’
Excelent articolul lui Tiberiu Roth din revista Baabel cu titlul ‘Ebrexit’ – despre ‘exit’-urile (nu putine) din istoria poporului evreu si despre evreimea engleza de astazi si impactul votului din 23 iunie: ‘Poporul evreu de-a lungul istoriei sale a avut nenumărate ”exit”-uri, cunoscute mai ales sub denumirea latină ”exodus” familiară tuturor cititorilor Bibliei specificul lor comun și esențial fiind caracterul coercitiv. De regulă evreii au ”ieșit” de acolo de unde au fost goniți. Fără referendum:).’
Adriana Gionea de la PostModern scrie despre ‘Patimile după G.H.’ a scriitoarei braziliene Clarice Lispector: ‘Dacă ar exista o galerie a introspecţiei suprarealiste la feminin, atunci scriitoarea braziliană Clarice Lispector ar ocupa un loc important, iar cartea Patimile după G.H. ar fi un cod misterios de acces într-un spaţiu în care stranietatea absolută este la ea acasă. Romanul şi personajul central nu par să aparţină realităţii imediate, deşi întreaga dramă a sculptoriţei pleacă de la nişte date şi imagini palpabile. Imediat ce te-a adamenit sugerând un eventual conflict între o artistă şi o femeie vulgară ce i-ar fi profanat spaţiul cu propriile-i desene lăsate ca un blestem în sanctuarul inspiraţiei, Clarice Lispector te aruncă într-o lume în care orice reper spaţio-temporal se lichefiază, apoi se evaporă. Taie continuitatea firului narativ şi rupe legătura cu detaliile concrete ale unei realităţi exterioare celei subiective, lăsând numai gândurile protagonistei să-ţi ofere nişte indicii despre locul unde te afli şi despre ce urmează. Nu mai există pereţii camerei, iar limitele spaţiului se dilată pentru a-i face loc unei desfăşurări suprarealiste de gânduri, amintiri, transformând fluxul conştiinţei, adus în literatură prin introspecţia proustiană, într-o scriitură experimentală, avangardistă, în care alegoriile criptice, simbolurile ermetice şi aparentul delir vizual amplificat de fiecare propoziţie par să se reverse necontenit şi fără un sens clar.’
Ileana de la ‘Evantaiul Memoriei’ scrie despre ‘Durere’ de Zeruya Shalev: ‘… Zeruya Shalev este scriitoarea mea preferată şi, în continuare, aş vrea o bibliotecă plină cu cărţi scrise de ea. Mă pune faţă în faţă cu convingerile mele, cu ce am eu impresia că ştiu şi cred, pentru ca, pe parcursul paginilor, să mă facă să văd dincolo de aparenţe, îmi arată ceea ce, teoretic, ştiu, dar iată că mă grăbesc să condamn, că nimeni nu caută refugii, nu devine rece şi nu se retrage din propria viaţă şi de lângă cei apropiaţi din răutate sau egoism, ci din suferinţă.’
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această perioadă:
-”Cu ochii larg deschiși”, de Julian Barnes
–”Vorbesc în gând, cu voce tare”, Robert Șerban – dialoguri cu Un Cristian
-”O nouă istorie a serviciilor secrete sovietice”, de Jonathan Haslam
–”Rugul”, de Gyorgy Dragoman
–”Dao De Jing (Cartea despre Dao și Virtute)”
-”Poate Estera”, de Katja Petrowskaja