Al patrulea Cineclub FILM, organizat lunar de Arhiva Națională de Filme (ANF) în colaborare cu revista FILM, publicație trimestrială a Uniunii Cineaștilor din România (UCIN), are loc vineri, 24 aprilie, de la ora 19:00, la Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie nr. 2). După O LACRIMĂ DE FATĂ (Iosif Demian), S-A FURAT O BOMBĂ (Ion Popescu Gopo) și MERE ROŞII (Alexandru Tatos), de această dată va fi prezentat, într-o copie pozitivă nouă, un alt film de referință al cinematografiei române, MOROMEŢII (1987), adaptarea lui Stere Gulea după primul volum al romanului omonim de Marin Preda. Invitați speciali, alături de redactorii și colaboratorii revistei FILM, sunt Stere Gulea, regizor și scenarist, și Vivi Drăgan Vasile, directorul de imagine al filmului.
Cineclubul FILM, inițiat în luna ianuarie a.c., își propune să prezinte publicului cinefil copii noi (35 mm) sau restaurate ale unor titluri importante din istoria cinematografului românesc. Tariful unic de acces la evenimentele Cineclubului FILM este de 3 lei.
Informaţii despre film:
MOROMEŢII
România, 1987, 145 min. / alb/negru / versiune originală / 35 mm / Dramă, adaptare după primul volum al romanului omonim de Marin Preda
Scenariul și regia: Stere Gulea
Imaginea: Vivi Drăgan Vasile
Cu: Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Gina Patrichi, Dorel Vișan, Mitică Popescu, Florin Zamfirescu
„În film, firele biografice – ale prozatorului, ale regizorului-scenarist – se interferează, «biografia» Moromeților dobândind dimensiuni noi față de roman. Acest fapt a generat, de altfel, și unele critici destul de severe la adresa filmului (…), dar toți cei care și-au formulat rezervele au «citit» filmul, l-au «văzut» mai puțin. MOROMEŢII este un film de văzut. Astfel este gândit, astfel l-au… văzut regizorul-scenarist și operatorul Vivi Drăgan Vasile (care-și topește, la rându-i, în povestea Moromeților propriile experiențe de viață), compozitoarea Cornelia Tăutu, scenograful Daniel Răduță. Este de văzut, chiar dacă Ilie Moromete este mai hâtru în roman (dar ce moment superb are personajul din film la lectura ziarului în poiana lui Iocan!), chiar dacă pelicula, pornită cu intenția de a vorbi despre plecarea lui Niculae la școală – ceea ce, în fapt, se și întâmplă –, urmărește în principal drama lui Ilie Moromete, căzut adânc în sine însuși. În plus, Ilie Moromete este Victor Rebengiuc (sau invers!), o întâlnire «de zile mari» pentru filmul românesc. Ceilalți interpreți din film fac ce fac și izbutesc să-i «țină piept» lui Victor Rebengiuc: Luminița Gheorghiu în primul rând, dar și Gina Patrichi, Dorel Vișan, Mitică Popescu, Petre Gheorghiu, Florin Zamfirescu, copilul Marius Badea, toți rămânând, prin personajele lor, în lumea fabuloasă de gând și de simțire a Moromeților.”
Călin Căliman, „Istoria filmului românesc (1897-2010)”, 2011