• Anca Manolescu – important cercetator in domeniul antropologiei religioase, doctor in filozofie al Universitatii Bucuresti, excelenta traducatoare si autoare a numeroase articole si comunicari in domeniul antropologiei religioase si al studiului comparat al religiilor, publicate in reviste stiintifice din Romania, Franta, Italia sau Liban.
• Anca Manolescu mai semneaza la Editura Polirom volumul Europa si intilnirea religiilor. Despre pluralismul religios contemporan (2005, cuvint inainte de Andrei Plesu)
• „Fata de umanitatile traditionale, organizate de principii transcendente, omul modern le pare o tulburatoare exceptie. Fie ca traieste heideggerian in «uitarea Fiintei», absorbit de lumea fiintarilor maniabile, fie ca nu mai are acces decit la un sacru adumbrit, camuflat in profan, fie ca a devenit o fiinta «provinciala», autoexilata intr-un domeniu periferic al realului, omul modern pare sa fie intr-o situatie proasta, in criza de mijloace pentru a se orienta spre transcendent. […]
Pentru a lasa sa se trezeasca interioritatea profunda, poate ca primul pas este tocmai acela de a-ti privi eul si mediul in care traiesti ca pe un spectacol.” (Anca Manolescu)
Cel mai nou volum aparut in cadrul colectiei „Plural” a Editurii Polirom este Stilul religiei in modernitatea tirzie, o contributie esentiala privind criza de mijloace pe care le are la dispozitie omul modern pentru a se orienta spre transcendent, semnata de Anca Manolescu, unul dintre cei mai importanti cercetatori romani in domeniul antropologiei religioase.
Eseu hibrid, unde invocarea unor teme si texte spirituale se imbina nu numai cu consideratii din sfera studiilor religioase, ci si cu tatonari sau intuitii proprii, cu propria perspectiva a autoarei asupra problemei, Stilul religiei in modernitatea tirzie este cel de-al doilea volum al Ancai Manolescu aparut la Editura Polirom, dupa Europa si intilnirea religiilor. Despre pluralismul religios contemporan (2005, cuvint inainte de Andrei Plesu).
„Voi vorbi mereu despre «spectacolul» epocii noastre, deoarece critica lumii moderne are in vedere cadrul mental si social in care ne miscam, faptul ca el nu mai ofera simbolism anagogic, disciplina si tehnici de inaintare, ordine verticala luminata de transcendent. E vorba asadar despre un mediu civilizational si despre definitia pe care acesta o da fiintei umane. Dar e de la sine inteles ca umanitatea profunda a omului nu tine de acest registru. Sigur ca, absorbit de solicitarile lui, modelat de normele lui care au obiectivitatea si prestigiul date de un general consimtamint, omul isi poate lasa in letargie umanitatea profunda, isi poate uita vectorul interior care il leaga de absolut. Insa cautatorul spiritual se straduieste dintotdeauna sa faca diferenta intre «omul interior» si «cele din afara», fie ca e vorba de cadrul mental si social al epocii sau de propria exterioritate, de aspectul individual al fiintei lui. Ca atare, va privi la cele din urma ca un «spectator participativ», responsabil si angajat, desigur, in raport cu aceasta exterioritate, dar distantat de ea, citind mai ales in jocul ei sugestii simbolice, «conjecturi», urme care îi pot sprijini înaintarea verticala. Pentru a lasa sa se trezeasca interioritatea profunda, poate ca primul pas este tocmai acela de a-ti privi eul si mediul în care traiesti ca pe un spectacol”, considera Anca Manolescu.
Poate oferi modernitatea tirzie avantaje spirituale, cind, se stie, modernitatea s-a construit tocmai pe restringerea la domeniul secular? Renuntarea la religie ca vector al destinului uman, cheie de interpretare a lumii si cadru de civilizatie este definitorie pentru aceasta epoca. Reflectia actuala de orientare metafizica sau religioasa e insotita adesea de o critica a lumii moderne si a crizei sale. Si totusi, pentru o serie de ginditori – intre care filozofii religiosi rusi de la inceputul secolului XX, Simone Weil, iar mai aproape de noi A. Scrima –, criza modernitatii trebuie sa fie valorificata. Pe urmele acestora, autoarea se angajeaza intr-o profunda analiza a unor aspecte ale modernitatii tirzii ce pot capata valoare mobilizatoare, devenind astfel suport pentru parcursul spiritual.
Din cuprinsul volumului:
Doua critici ale lumii moderne • Libertatea totala a unui subiect limitat: privatizarea religiei • Omul universal ca model al libertatii • Fundamentalismul: refuz sau exacerbare a secularizarii? • Stiintele religiei: gestionarea savanta a distantei • Increderea in diversitate • Beneficiul separatiei • Apofatismul sau poarta contrariilor • Modernitatea tirzie ca spectacol: „retragerea” divinului
Anca Manolescu este doctor in filozofie al Universitatii din Bucuresti. A fost cercetator la Muzeul Taranului Roman (1990-2002). Domenii de interes: antropologie religioasa, studiul comparat al religiilor. Este alumna New Europe College, Institut de Studii Avansate din Bucuresti. In prezent este cercetator si editor al Arhivei Andre Scrima de la Colegiul Noua Europa, editor si traducator din Simone Weil, Andre Scrima, Rene Guenon. A publicat articole si comunicari in volume colective si reviste stiintifice (in Romania, Franta, Italia, Liban) si in reviste de cultura (Dilema si Dilema veche, Secolul XX si Secolul XXI, Romania literara, 22, Idei in dialog).
De asemenea, este autoarea volumelor „Locul calatorului”. Simbolica spatiului in Rasaritul crestin (Paideia, Bucuresti, 2002), Europa si intilnirea religiilor. Despre pluralismul religios contemporan (Polirom, Iasi, 2005), Jurnal de inactualitati (Paideia, Bucuresti, 2006), Nicolas de Cues ou l’autre modernite (L’Harmattan, Paris, 2010).