Știrile săptămânii: Serile Filmului Românesc îl sărbătoresc pe Cristian Mungiu la Iași; De la Cannes la București: etern provocatorul Alejandro Jodorowsky deschide BIEFF 2017; Câștigătorul Palme d’Or-ului Cannes 2016 și al BAFTA, anul acesta: I, Daniel Blake față în față cu excluziunea socială din România; Încep înscrierile de-a 12-a ediție Aristoteles Workshop!
Serile Filmului Românesc îl sărbătoresc pe Cristian Mungiu la Iași
Cea de-a opta ediție a Festivalului Serile Filmului Românesc (10 – 14 mai 2017) îi este dedicată regizorului Cristian Mungiu. Cinefilii și îndrăgostiții de film românesc vor avea ocazia să se întâlnească cu regizorul în prima zi de festival. Noutatea din acest an este că selecția filmelor din festival este realizată chiar de invitatul special – Cristian Mungiu, în colaborare cu Ambasadorul cultural, Irina – Margareta Nistor.
Cristian Mungiu la SFR: Gală, retrospectivă și prieteni din cinematografie
În 2017, Cristian Mungiu revine acasă, pentru a fi sărbătorit, pentru a-i fi sărbătorite filmele și contribuția adusă cinematografiei românești. Festivalul va fi deschis de o Gală dedicată împlinirii unui deceniu de când regizorul a fost premiat cu Palme dʹOr pentru filmul 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile la Festivalul Internațional de Film de la Cannes. Festivalul va aduce în atenție acest fapt, iar Gala de zece ani va reuni emoția trecerii timpului peste acest film, precum și oamenii care fac parte din distribuție și producție. Gala se va desfășura la Ateneul din Iași, iar detaliile vor fi anunțate ulterior de către organizatori.
Cristian Mungiu: „M-am bucurat să aflu că la Iaşi se organizează un festival de film românesc şi m-aş bucura să ştiu că spectatorii îşi regăsesc interesul pentru filmele noastre – mai vechi şi mai noi. Pe vremea copilăriei mele erau şapte săli de cinematograf în oraş şi ar fi grozav dacă Serile Filmului Românesc ar fi coagulantul care să facă să se reechipeze/ redeschidă pentru publicul local cât mai multe săli de calitate, în care vizionarea filmelor să fie o plăcere şi nu o grea încercare. În ce mă priveşte, mă întorc întotdeauna cu bucurie la Iaşi şi cu atât mai mult am s-o fac anul aceasta, când se împlinesc 10 ani de la Palme d’Or-ul pentru 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile. Am profitat de oferta pe care mi-a făcut-o inimosul organizator al festivalului, Andrei Giurgia şi i-am propus în selecţia pentru această cea de a 8-a ediţie a festivalului unele dintre cele mai bune titluri din ceea ce critica de film a numit Noul Cinema Românesc. Din ce ştiu, filmele vor fi însoţite de regizorii sau actorii lor, aşa că o să aveţi ocazia să îi întrebaţi pe viu pe cineaşti de ce se mănâncă atâta ciorbă în (filmele din) România şi alte lucruri care v-ar mai interesa. Să ne vedem cu bine pe 10 mai.”
Regizorul vine la Serile Filmului Românesc, unde se va întâlni cu prietenii de platou, colegii de regie, cu care a colaborat și cu actorii alături de care a realizat filmele. Programul festivalului include o retrospectivă a filmelor regizate de Cristian Mungiu, alese chiar de el pentru a fi văzute pe marele ecran la Iași: Occident (2002), 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (2007), Amintiri din epoca de aur 1și 2 (2009), După dealuri (2012), Bacalaureat (2016).
Irina Margareta Nistor (Ambasador SFR): „Deja a trecut un deceniu de la cel mai mare succes al unui film românesc: 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, în cel mai important și mai râvnit festival cinematografic : Cannes-ul! Cristian Mungiu, cu al său formidabil Palme d’Or, vine să fie sărbătorit, cum se cuvine, în orașul lui natal, într-o retrospectivă și o ediție care îi sunt dedicate regizorului, scenaristului și producătorului, care în fiecare an ne mai oferă o doză de fericire, cu selecționatele de pe Croazetă, care din 2016, au aterizat, în toamnă, și la Iaşi!”
Andrei Giurgia (Director SFR): „Credem în ideea că regizorul Cristian Mungiu reprezintă un important reprezentant al cinematografiei românești, care a inspirat, a dat tonul și a educat prin stil și consistență. Credem că este nevoie ca publicul să vadă cele mai importante filme ale regizorului pe marele ecran, având în vedere că la Iași situația marilor ecrane dispuse să „dea” film românesc este critică. Am ajuns să avem un regizor ieșean, foarte apreciat și prezent în străinătate, dar acasă, unde i s-ar cuveni poate cel mai mult, nimeni nu s-a gândit să-l invite, să-l sărbătorească. Tot spunem că este ieșean, el fiind demult plecat de aici și mulți ieșeni necunoscându-i filmele cu care s-a făcut cunoscut internațional.”
Cristian Mungiu este regizor român, născut în anul 1968 în Iași, România. Înainte de a studia filmul, a lucrat ca profesor și jurnalist în presa scrisă, radio și televiziune. Debutul în lungmetraj l-a avut cu Occident, film ce a avut premiera în Quinzaine des Realisateurs la Cannes, în 2002, fiind un hit pentru audiența din România.
În 2007, cel de-al doilea film al său, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile a fost premiat cu Palme d’Or la Cannes. Filmul a primit ulterior mai multe premii pentru Cel mai bun film al anului din partea mai multor asociații internaționale de critici de film. De asemenea, a câștigat premiile European Film Academy pentru Cel mai bun film și Cel mai bun regizor.
S-a reîntors la Cannes în 2009 ca scriitor – producător – co-regizor, cu filmul episodic şi colectiv Amintiri din Epoca de Aur și ca scriitor-regizor în 2012 cu După Dealuri – premiat cu două premii pentru Cel mai bun scenariu și Cea mai bună actriță.
Cristian Mungiu a făcut parte din juriul Festivalului Internațional de Film de la Cannes în 2013. Bacalaureat este al cincilea film prezentat la Cannes, premiat cu titlul Cel mai bun regizor în 2016.
Copyright foto Cristian Mungiu: fotograf Dan Beleiu
De la Cannes la București: etern provocatorul Alejandro Jodorowsky deschide BIEFF 2017
În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 (Santa Sangre, El Topo, The Holy Mountain).
Conform prestigioasei publicații Variety, Jodorowsky, acum „trecut de 80 de ani, reușește să se reinventeze în modul cel mai spectaculos și mai surprinzător. Noul său film, Endless Poetry – al doilea din seria de cinci autobiografii cinematografice pe care și le propune autorul (primul fiind The Dance of Reality, proiectat cu sala arhiplină la BIEFF 2014) – e de un șarm și o sensibilitate debordante. E cel mai accesibil film pe care regizorul l-a făcut până acum, și, probabil, cel mai bun”.
După premiera internațională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera românească a Endless Poetry are loc în cadrul Galei de deschidere BIEFF 2017, marți, pe 28 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Institutului Francez din București, al distribuitorului Le Pacte și al Cinematecii TIFF. Aceasta va fi urmată de încă o proiecție în cadrul festivalului, vineri, pe 31 martie, de la ora 17:30, la Cinema Elvire Popesco.
Biletele pentru ambele proiecții au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro.
Conform publicației de specialitate Cineuropa, Jodorowsky, „autor de filme-cult și guru al psiho-magiei, se ridică la nivelul așteptărilor stârnite de propria sa reputație, realizând un film care trece de la suprarealism la acțiune fără a devia vreodată de la firul narativ central, un film la care vor rezona atât cei nefamiliarizați cu simbolismul, cât și cei obișnuiți cu structurile și personajele bizare pe care artistul le creează”.
O călătorie inițiatică plină de magie și erotism, Endless Poetry surprinde un Jodorowsky aflat în pragul vârstei adulte, în atmosfera eclectică a capitalei chiliene Santiago a anilor 1940-50, în perioada în care se hotărăște să devină poet, iar destinul îl aduce în compania boemei artistice a vremii: Enrique Lihn, Stella Diaz Varín, Nicanor Parra și mulți alți artiști tineri și promițători, necunoscuți pe atunci, care aveau să devină titani ai literaturii latino-americane. O istorie a experimentării poetice, filmul este povestea unor tineri cu totul speciali, care au trăit așa cum puțini au avut curajul s-o facă înaintea lor: cu senzualitate, autenticitate, nebunie și deplină libertate.
BIEFF 2017 continuă, de asemenea, colaborarea inițiată anul trecut cu MUBI. Prin aceasta, începând cu 23 martie, ca un warm-up pentru festival, o serie de filme realizate de autori de referință din istoria cinema-ului experimental va putea fi vizionată online pe platforma MUBI, timp de o lună. MUBI este o platformă online de video on demand care se axează pe filme cult, clasice, independente, iar printre autorii propuși de BIEFF anul acesta se numără: Jonas Mekas, Maya Deren, Michael Snow, William Klein și Isidore Isou. Detaliile despre program sunt disponibile aici, iar cei care accesează link-ul vor beneficia automat de acces gratuit 30 de zile pentru a vedea filmele.
Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN – care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME – ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. La BIEFF 2017, cinema-ul incită publicul la o negare a granițelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia. Grafica afișului ediției este realizată de Carmen Gociu.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Câștigătorul Palme d’Or-ului Cannes 2016 și al BAFTA, anul acesta: I, Daniel Blake față în față cu excluziunea socială din România
Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate. Invitați la dezbatere au fost Adela Șetet, de la Centrul de Formare Continuă și Evaluarea Competențelor în Asistență Socială și Ciprian Necula, activist de drepturilor omului și fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.
În timpul dezbaterii, Adela Șetet a explicat cum tratamentul inuman la care sunt supuși unii solicitanți de servicii sociale este mai des întânit în paradigmele de asistență socială care pun accentul pe oferirea de beneficii sociale. Umanizarea serviciilor de asistență socială nu poate apărea decât dacă accentul va înceta să mai fie pus pe aspecte cantitative și se va concentra pe aspecte calitative, pe servicii oferite persoanelor care beneficiază de asistență socială.
Ciprian Necula a vorbit despre faptul că există multe persoane care mor în fiecare an în România din cauza birocrației din sistemul de asistență socială și a adus exemple de cazuri în care lipsa unor abordari integrate în relația cu persoanele aflate în situație de excluziune socială a dus la situații dramatice pentru acestea.
I, Daniel Blake ne aduce în prim-plan frustrarea pe care cu toții am simțit-o la coadă la ghișeu, fie într-o entitate bancară sau în fața pupitrului casei de asigurări de sănătate, spune ActiveWatch. În spatele hârtiilor se află tot niște glasuri umane de la care se dorește empatie și sprijin, nu respingere și intensificare a anumite etichete sociale. Este vorba despre păstrarea demnității în anumite forme de umilire. Furia și disperarea din lupta cu birocrația este îndulcită de conturarea relației platonice dintre Daniel și Katie, mamă singură, prin simpatie, solidaritate și respect.
Despre I, Daniel Blake
Anul acesta, pelicula a primit Premiul BAFTA pentru “Cel mai bun film britanic al anului”. De asemenea, Ken Loach a fost desemnat câștigătorul Palme d’Or la Cannes 2016. De-a lungul timpului, Independența Film a adus de la Cannes peste 10 filme premiate cu Palme d’Or.
Campania filmului în România este susținută de ActiveWatch – organizaţia de drepturile omului care militează pentru exprimare liberă în spațiul public, de Europa FM, cinemagia.ro și Librăriile Cărturești.
Încep înscrierile de-a 12-a ediție Aristoteles Workshop!
După ce în anii trecuți a fost organizat în Transilvania, Bucovina și Maramureș, atelierul de film documentar Aristoteles Workshop se mută în 2017 în Banat, în comuna Șiria, din județul Arad, locul de naștere al scriitorului Ioan Slavici. Ediţia a 12-a a workshopului se va desfăşura în perioada 3 iulie – 5 august 2017.
Ca de obicei, sunt aşteptaţi să participe la acest atelier atât regizori, cât şi operatori şi editori, toate cele trei poziţii fiind importante în procesul de realizare a unui film documentar. Cei care doresc să se înscrie o pot face deja aici:http://www.aworkshop.org/call-for-entries/. Data limită este 1 mai 2017.
Atelierul este organizat de 12 ani de actorul Dan Nuțu, alături de Cristina Hoffman, care a făcut parte din comitetul de selecție al festivalurilor de la Berlin şi Cannes.
Aristoteles Workshop este dedicat tinerilor din întreaga Europă, cu experienţă în domeniile regie, imagine şi montaj, fiind un atelier anual de film documentar în care profesionişti ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri în crearea propriului documentar. Programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaşti.
Grupaţi în patru echipe a câte trei participanţi internaţionali – un regizor, un operator şi un monteur -, ei au la dispoziţie 30 de zile pentru a finaliza un film documentar de maximum 30 de minute, deschis la elemente de ficțiune. Evaluarea proiectelor va fi realizată de un juriu format din profesionişti internaţionali, la sfârşitul workshopului.
Editia a 12-a îl are ca principal expert care îi va îndruma pe participanţi în perioada teoretică a atelierului pe documentaristul francez Thierry Garrel, care, timp de peste 20 de ani, a fost şef al departamentului de film documentar al canalului ARTE France, şi şef al departamentului de Documentare şi Arhivă al Institutului Naţional al Audiovizualului (INA).
Atelierul este produs de actorul Dan Nuţu, cel numit de criticul Tudor Caranfil „durul vulnerabil al cinematografiei anilor ’60”, cu o filmografie de peste 30 de titluri, printre care se numără Duminică la ora 6, de Lucian Pintilie şi Dimineţile unui băiat cuminte, de Andrei Blaier. Dan Nuţu a prins gustul documentarelor în America, unde a montat documentare originale BBC pentru piaţa americană. Întors în România, în 2006, a înfiinţat Aristoteles Workshop împreună cu Cristina Hoffman.
Cristina Hoffman a fost consultant pentru canalul de televiziune franco-german ARTE. A făcut parte din comitetul de selecţie şi a fost delegată la festivalurile de film de la Berlin şi de la Cannes, a organizat timp de 14 ani Festivalul Filmului German la Paris şi a colaborat cu posturile de televiziune ZDF, ARD, ORF, FRANCE 5. În perioada 2010 – 2016 a fost director al Institutului Cultural Român din Berlin.
De la prima ediţie Aristoteles Workshop, în 2006, şi până astăzi, peste 140 de participanţi au produs 40 de filme dintre care mai mult de jumătate au fost selecţionate şi premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste, Chişinău, Varşovia, Tampere.
Program iniţiat alături de Canalul ARTE/France și susținut de organisme precum Centrul Național al Cinematografiei (CNC), Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), TVR, Institutul Cultural Român (ICR), organizat cu suportul Farmexim, anul acesta Aristoteles Workshop se desfăşoară cu sprijinul Primăriei comunei Șiria, al Asociației “Cetatea Șiria”, al Universității “Vasile Goldiș” din Arad, fiind susținut de canalul Goldiș TV, de Consiliului Județean Arad și de diverși parteneri locali.
Tutorii, experţii, invitaţii de prestigiu din industria filmului pe care AW i-a avut până acum spun că modul în care este structurat acest atelier este, pentru studenţii care beneficiază de el, un model unic în lumea atelierelor de film documentar.
Pe parcusul ediţiilor precedente, training-ul a fost susţinut de nume importante din cinematografia mondială:
– John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune),
– Steven Ascher şi Jeanne Jordan (documentarişti nominalizaţi la Oscar, premiaţi la Sundance şi câştigători ai Premiului Peabody),
– Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător şi membru al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune, premiat internaţional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă),
– Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) şi commissioning editor de la canalul Arte/France,
– Michal Bregant (decanul Universităţii FAMU din Praga),
– Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune),
– Jacques Deschamps (unul dintre cei mai importanţi documentarişti francezi, autor a peste 15 filme documentare, profesor la celebra şcoală de film Fémis),
– Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate şi premiate regizoare şi producătoare de filme documentare),
– Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France),
– Dominique Gros (scriitoare franceză, regizor şi producător a peste 60 de filme documentare, a primit the Silver Toucan la Rio şithe Special Prize la Tokyo),
– Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război, nominalizată laOscar),
– Rafi Pitts (regizor iranien ale cărui filme au participat în competiţiile festivalurilor de la Berlin, Veneţia etc.),
– Tania Rakhmanova (regizoare de filme documentare pe teme istorice sau politice, unul dintre acestea nominalizat la Premiile Emmy),
– Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs).
Apelul la înscrieri este deschis pe site-ul www.aworkshop.org.