Wednesday (2022- )
Creat de: Miles Millar, Alfred Gough
Regia: Tim Burton
Distribuția: Jenna Ortega, Gwendoline Christie, Catherine Zeta-Jones
Este probabil una dintre cele mai cunoscute familii din istoria cinematografică, așa că vă rog să mă iertați dacă, în ciuda faptului că a trecut perioada Halloween-ului, voi vorbi astăzi despre The Addams Family, sau mai precis, despre noul spin-off de pe Netflix, numit Wednesday, ce se centrează exact pe figura fetiței cinice cu care ne-am obișnuit, dar care a ajuns, între timp, la vârsta adolescenței. De fapt, cred că zilele mohorâte de noiembrie se află într-o relație de complementaritate perfectă cu tabloul creat de Miles Millar, Alfred Gough și Tim Burton, cel care se ocupă de regia a patru din opt episoade, fiind și producător executiv. Cu toate acestea, sunt de părere că filme ca The Addams Family funcționează la fel de bine în orice perioadă a anului. Începând cu anii ’60 și până în prezent, familia Addams a făcut parte din copilăria a generații întregi, trecând testul timpului și depășind barierele vârstei, cu atât mai mult cu cât au fost realizate atât filme artistice, seriale, cât și multiple animații. Astfel, când am aflat că Netflix va aduce pe micile ecrane o nouă aventură a acelorași personaje veșnic recognoscibile, am avut în minte următoarea întrebare: oare o să ne sperie Wednesday sau viziunea minților din spatele acestui spin-off?
Lăsând gluma la o parte, să aflii că Tim Burton este cel pe mâinile căruia a căzut sarcina de a duce mai departe „moștenirea” familiei Addams este o primă veste excelentă. Apoi, întâmplarea a făcut ca realizatorii să decidă filmarea serialului în România – o altă alegere interesantă, dar și ușor explicabilă, luând în considerare reputația țării noastre, în special în spațiul american, ca adăpost al legendelor cu vampiri și vrăjitoare. Am fost, însă, plăcut surprinsă de diversele locații utilizate la filmările Wednesday, printre care Universitatea Politehnică din București, Casa Monteoru și Castelul Cantacuzino, pe care abia le-am recunoscut. Mai mult decât atât, din distribuție fac parte și actorii români George Burcea (Lurch) și Victor Dorobanțu (Thing), așadar, cu atât mai mult, putem spune că s-a creat o legătură interesantă între acest proiect și spațiul românesc. Cei de la Netflix România au făcut o prezentare pe măsura serialului, în cadrul avanpremierei de pe 22 noiembrie, chiar la Aula Politehnică. „Nefericitul” eveniment, după cum a fost promovat, ne-a oferit nu doar șansa de a vedea primul episod din serie înainte ca aceasta să apară pe platforma Netflix în România, dar și o experiență imersivă, cu ajutorul organizării atente, ce a pornit de la decorurile sinistre până la gustările inventive, ce ofereau inclusiv colivă.
Desigur, însă, că atracția serii a fost, în final, pentru mine, proiecția, fiind și o mare admiratoare a creațiilor în care Tim Burton a fost implicat de-a lungul timpului, prin intermediul cărora am devenit fascinată de personaje ca Edward Scissorhands și Sweeney Todd. Astfel, am pornit către Wednesday cu optimism, însă și cu anumite așteptări și pretenții subiective, dintre care unele au fost îndeplinite, iar altele mai puțin.
Trebuie menționat, mai presus de orice, că anticipasem, după vizionarea trailerului, că Wednesday se va plasa mai mult în zona de “teen series” și că va fi genul acela de serial cu o acțiune relativ ușor de înțeles, pe care îl vedem seara, cu o pungă de popcorn lângă, pentru a ne detașa de oboseala zilnică. Simt nevoia să accentuez că nu este niciun fel de problemă cu acest stil, ba chiar am susținut dintotdeauna că nu poate lucrurile pe care le vedem trebuie să fie obsure, complicate și meditative. Uneori lucrurile simple pot fi extrem de agreabile, ceea ce se întâmplă și în cazul lui Wednesday: o poveste de devenire personală, ce îmbină dificultățile adolescentine cu elemente supranaturale și umor macabru, dar ușor perceptibil. Încă din primul episod, iese în evidență pasiunea regizorului pentru poziția de outsider, lucru vizibil și în proiectele sale anterioare. În cazul acestui serial, putem spune că Burton s-a întrecut pe sine în dezvoltarea acestui tipar de personaj, dat fiind că situația este dusă la extrem, protagonista reușind să se diferențieze ca outsider chiar și într-o școală plină de outsideri, înființată cu scopul de a îi ajuta pe aceștia să se integreze.
Nu m-a mirat abordarea creatorilor față de personajul Wednesday, care se prezintă ca o tânără cinică, dezamăgită de strucutura oricărei instituții din cadrul căreia face parte, o abordare în care ne putem regăsi mulți dintre noi. Jenna Ortega reușește să scoată personajul din capcana stereotipurilor, individualizând-o pe Wednesday și aducând în fața publicului același personaj impenetrabil, cu privire rece și umor negru, cu care ne obișnuiseră producțiile anterioare cu familia Addams. Deși îmi vine să zic că expresia protagonistei nu are o deschidere mare în exprimarea diverselor emoții, Ortega reușește să comunice cu publicul prin mici detalii la nivelul ochilor. Actrița a mărturisit într-un interviu că a hotărât, alături de regizor, să opteze pentru „the Kubrick stare” ca tehnică pentru crearea expresiei recognoscibile a lui Wednesday – capul ușor înclinat și privirea fixă, pe linia sprâncenelor. Imaginea rezultată a fost una perfectă și, deși nu îmi doresc să fac o comparație cu varianta Christinei Ricci, pe care o consider, în final, diferită, Jenna Ortega a reușit, totuși, să păstreze aceeași esență a unui personaj memorabil. Mi se pare interesant, însă, că Ricci este, totodată, parte din acest nou spin-off, în rolul doamnei Thornhill, un personaj ce a apărut pentru un timp relativ scurt, în primul episod, și care nu a dezvăluit prea multe despre sine. Cu toate acestea, sunt multe aspecte legate de construcția sa ce ne pot indica că avem de a face cu o femeie bizară (lucru care o face de fapt să se integreze perfect în peisaj), fact ce m-a făcut să mă întreb cât de implicată va fi aceasta în desfășurarea acțiunii și ce secrete ar putea ascunde.
Am hotărât să las la final aspectele care nu m-au convins legat de Wednesday, iar prima pe listă este alegerea actorilor pentru rolurile personajelor Morticia și Gomez Addams. Înțeleg că, având de a face cu un spin-off ce o are în centru pe Wednesday, nu ne putem aștepta ca părinții ei să ia parte la acțiune atât de mult ca în celelalte producții, însă atitudinea cu care cei doi actori au abordat rolurile nu m-a mulțumit în totalitate. Fiind obișnuită ca relația celor doi soți să debordeze senzualitate și romantism macabru, am fost dezamăgită, într-o anume măsură, să văd cum Catherine Zeta-Jones și Luis Guzmán nu posedă aceeași chimie și nu transmit, prin interacțiunile lor, aceeași energie, în ciuda faptului că gesturilor de afecțiune dintre cei doi sunt detalii ce nu lipsesc din episod. Un alt aspect care nu a fost neapărat pe gustul meu este tempo-ul rapid la care se desfășoară acțiunea. Cu o durată de aproape o oră, primul episod a ghidat deja acțiunea într-o direcție clară, evenimentele avansând rapid. Datorită preferinței pentru lentoarea unor filme sau seriale, pot să spun că mi-aș fi dorit ca Wednesday să lase mai mult loc pentru așteptările publicului, să îi permită acestuia să încerce să anticipeze, să își imagineze posibile scenarii. Desigur că finalul ne permite un anume orizont de așteptare, însă, pe parcursul episodului, modul de desfășurare a acțiunii, interacțiunile și întorsăturile de situație au fost, totuși, destul de predictibile. Cu toate acestea, după terminarea primului episod, m-am regăsit în tipica postură a urmăritorului avid de seriale, dorindu-mi să văd cât mai rapid continuarea și încercând să-mi imaginez viitoarele conflicte și eventuala evoluție a protagonistei cu care am ajuns, inevitabil, să simpatizez.
Disponibil pe Netflix.
1 comment
[…] Wednesday (Netflix, 2022): Mai mult decât un serial… […]