The Stoning of Soraya M. (2008) – Lapidarea Sorayei M.
Regia: Cyrus Nowrasteh
Distributia: Shohreh Aghdashloo, Mozhan Marnò, Navid Negahban
Este destul de probabil ca acest film nu ar fi atras atentia, poate nu este cu adevarat de inalta calitate artistica, daca nu ar fi tratat o tema atat de sensibila si o realitate destul de violenta a prezentului si anume conditia femeii in lumea islamica. Dupa ce am trecut prin experienta cartii Arsa de vie, in care am vazut un prim aspect al lumii islamice, atat de putin cunoscuta in tara noastra si poate si in lume (au ajuns sa nu ma mai mire statisticile ultimilor ani cu privire la frecventa prenumelor arabe din lumea britanica). In catunele Iranului si nu numai, in satele pierdute prin desert sau prin munti, exista inca multe cutume si traditii crude, insensibile si lipsite complet de omenie, care nu pun respect pe femei, dar nici pe barbatii care nesocotesc vointa populara.
Soraya M. nu este personajul principal, ci femeia din lumea islamica, a carei prezenta impozanta se simte prin aparitie in prim plan a Zahrei (Shohreh Aghdashloo), matusa Sorayiei, care poarta lupta impotriva unor reguli nedrepte, impotriva religiei ancestrale, impotriva barbatilor din sat, impotriva intregii lumi, care respecta alte reguli decat acelea ale onestitatii sau moralei. Soraya este casatorita cu Ali inca din frageda pruncie si are o viata monotona, insa stricta, fara sa sufere si constienta ca nu poate iesi din cotidian: munceste, isi hraneste copiii, isi asculta sotul, nu face nimic care ar putea sa ii aduca prejudicii sau neliniste. Numai ca sotul ei nu este la fel de calculat si isi doreste o alta sotie, mult mai tanara si bogata, care i-ar inlesni iesirea dintr-un sat pierdut printre munti.
Nu isi poate permite insa doua sotii, solutia aleasa fiind divortul, care insa trebuie acceptat de Soraya. Aceasta refuza pentru ca nu isi mai poate sustine fetitele, care depindeau intrutotul de resursele financiare ale tatalui. Din acest moment, iadul se declanseaza pentru ea, fiind supusa unor tratamente nedemne, santajului celor din jur, atat a sotului, baietilor ei, dar si conducatorilor satului sau imamul local, singura sustinere puternica avand-o din partea matusei Zahra. Nimic insa nu va mai fi la fel, rezistenta nu poate avea efecte la nesfarsit, iar finalul ni se releva din insusi titlul filmului.
Nu putem privi acest film fara sa facem abstractie de aceasta poveste, inspirata dintr-un fapt real intamplat in anii ’80 in Iran si, cu siguranta, este unul dintre cazurile mediatizate si care au avut prilejul sa fie aduse la cunostinta publicului. Este doar unul dintre multele cazuri care se intampla in acele zone, este realmente terifiant sa privesti felul in care sunt ucise femeile care sunt suspecte de adulter, niciodata confirmat, ci doar presupus a fi real sub santajul si amenintarile proferate de catre barbati. Numai enuntarea legii islamice cu privire la diferentele legate de sex – ”Daca femeia acuza un barbat, trebuie sa dovedeasca vina barbatului, iar daca un barbat acuza o femeie, femeia trebuie sa isi dovedeasca nevinovatia” – ne provoaca repulsie. Jocul actorilor insa a fost superb, un film care trebuie retinut pentru ilustrarea superba a adevarului.
12 comments
La fel de dramatic ca si filmul documentar LADY KUL-EL ARAB, vizionat cu ocazia Festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului One World Romania martie 2010 – comentat pe acest blog la timpul respectiv
in afara de „THe Road”, nu cred ca am vazut un film mai bun decat „Stoning …” , in ultimii doi ani …
Stoning… a fost impresionant… The Road mai putin, din punctul meu de vedere (cartea mult mai buna 😉 ).
as zice ca, pentru mine, mai degraba s-au completat … 🙂
Asa putem spune, in principiu, despre orice relatie carte-film adaptat dupa carte, dar nu as generaliza.
Poate ar trebui sa le combinam intr-o succesiune si sa facem o rubrica asemanari/deosebiri, nu?
Auzisem de filmul acesta dar l-am ignorat. O sa-mi fac timp sa-l vad.
Referitor la conditia femeii nu cred ca am vazut altceva in afara de En Education si Malena.
este un film imens, Marian. Imens …
De acord cu Klausen.
An Education si Malena mai degraba privesc conditia femeii in lumea moderna, avand si aspecte de feminism si emancipare.
In lumea islamica, asa ceva nu se poate, exista sclavagism modern, exista cruzime si lipsa de sentimente umane. Desi mi-au placut si filmele mentionate de tine, The Stoning of Soraya M. este mult mai tragic si mult mai realist.
Jovi, felicitări pentru recenzie. Am văzut și eu filmul acum câteva săptămâni și mi-a plăcut tare mult. Am văzut că ai publicat acum și un articol despre filme iraniene, o să trec și pe acolo. 😀
Merci frumos, Anca 🙂
Era pe vremea când mai făceam încă recenzii la filme, poate ar trebui să mă reapuc!
unde pot gasi cartea
Cartea a fost scrisa original in franceza, cu titlul „La femme lapidée”. In engleza are acelasi titlu ca filmul. In romana nu stiu sa existe. Autor: Freidoune Sahebjam.
Se gaseste pe amazon, in format kindle, la un pret foarte mic.
De mentionat ca este mult mai violenta decat filmul.
Tot pe net se pot gasi si notele de productie. Foarte interesant de citit.