„The Last of Us” (HBO Max, 2023)
Disponibil pe HBO şi HBO Max din 16 ianuarie 2023
Produs de: Neil Druckmann și Craig Mazin
Distribuţie: Pedro Pascal, Bella Ramsey, Gabriel Luna, Anna Torv, Nico Parker, Murray Bartlett, Nick Offerman, Melanie Lynskey, Storm Reid, Merle Dandridge
În contextul în care fiecare zi tinde să fie marcată de informaţii terifiante şisenzaţionale, din care aflăm că oamenii îşi pierd fulgerător vieţile, iar alţii câştigă lupta cu suferinţa cruntă într-un mod tot atât de inexplicabil, omul de astăzi devine adesea pierdut în mirajul ştirilor. Iar pe măsură ce viața fiecăruia se dezvăluie ca un nesfârșit și haotic slalom printre fel de fel de imagini senzaționale, cele pe care le credeam desprinse dintre miturile numai bune pentru adormit copiii din și de lângă noi caută să dea la o parte orice urmă de veșmânt care preschimbă lupul în oaie.
Ca urmare, poate nu ar trebui deloc să ne mai mire faptul că, între serialele mult așteptate ale anului care tocmai și-a deschis porțile se află și „The Last of Us”, menit a se înscrie printre poveștile terifiante care împletesc necontenit lumea imaginilor plăsmuite în minte cu cea mult mai aspră a realității. Asemenea oricărei istorii care se respectă, și aceasta își cunoaște începuturile în trecut, mai exact în anul 1968, într-un timp în care mulți dintre cei ai lumii de astăzi abia ne începeam călătoriile prin viață, în vreme ce aceia care se autoconsiderau cunoscători ai tuturor tainelor aduceau în atenția lumii o avertizare senzațională. Deloc străin pentru vremurile actuale, cei de atunci susțineau că omenirea a fost condamnată la suferință încă de când a fost înzestrată cu viață și de aceea trebuie să privim cât se poate de pragmatic înainte, chiar dacă viitorul se anunță a fi unul sumbru, guvernat de haos și de forța amenințătoare a unui virus pentru care nu pare să mai existe vreun remediu și prin care omul va fi, la rândul lui, condamnat la o luptă cruntă cu diversele medii înconjurătoare devenite din ce în ce mai ostile.
Anii au trecut, iar povestea ne poartă în culisele anului 2003, când orice urmă de monotonie a timpului pare că a înghețat în fața unor conflicte despre care se zvoneau multe, dar pe care oamenii le înscriau între acele știri care pot fi ușor de trecut cu vederea. Așa se face că, într-o fracțiune de secundă dintr-o noapte oarecare, Sarah și Joel descoperă că le este menit să devină singurii supraviețuitori ai unei lumi care, într-o mare viteză, începe să moară, nu înainte de a pierde, fără drept la replică, lupta cu un inamic nevăzut, despre care toată lumea știa câte ceva, dar căruia nimeni nu îi cunoștea adevăratele origini.
Iar în timp ce tatăl și fiica s-au prins de mâini și au hotărât să fugă în căutarea celui mai scurt drum spre viață, deși toate direcțiile se arătau a fi blocate, în fața și în spatele lor se deschidea un hău adânc de suferințe. Semnalele amenințătoare ale avioanelor păreau că vor să sfâșie cerul și să se îngemăneze cu flăcările de pe pământ, făcând locunei lumi în care fiecare urmă de viață se lăsa impregnată de ecourile grele ale panicii și exploziilor, iar omul se îndoia de orice cuvânt al semenului său, doar pentru că zvonurile senzaționale dădeau de înțeles că nimeni nu va putea scăpa fără a putea gusta măcar o picătură din elixirul otrăvitor.
Însuși Joel este pus în fața întâlnirii cu moartea, pe care, în acel moment, o vede și o simte la o distanță extrem de mică față de privirea, dar mai ales de inima lui. Iar acest fapt este posibil numai pentru că ruleta vieții pare că vrea să îl atragă, încă o dată, în jocul ei neobosit, scriindu-i un nou capitol din ceea ce am putea numi povestea vieții întregii omeniri chiar în 2023, an pe care cu toții începem să îl trăim, după ce l-am așteptat cu speranță.
Privindu-l însă prin lupa evenimentelor anterioare, nu putem să nu îl întrezărim ca pe un timp crunt, care transformă fiecare colț de lume, inclusiv tărâmul tuturor posibilităților, într-o lume în care doar forțele medicale și armate par să dețină remediile pentru păstrarea vieții, unde muritorii își îngroapă morții, iar fiecare fărâmă a unui viitor relativ apropiat se năruiesub norii grei de praf și cenușă. Chiar și copiii se lasă antrenați în această luptă, cerând la rându-le cu hotărâre dreptul la viață și la o libertate mult îngrădită de cei care se considerau mai mari doar pentru că judecau cu asprime orice intrare și ieșire din arena guvernată de virusul amenințător și letal. Ca unul dintre numeroșii și nemuritorii super-eroi, Joel se detașează cu hotărâre de multele obstacole amenințătoare și, purtând cu sine ultimele frânturi ale celor petrecute în urmă cu zece ani, își continuă, în pas alergător, călătoria cea lungă în căutareaelixirului binefăcător al vieții, departe de orice zid înalt și gros al suferinței.
Va reuși el oare să găsească drumul cel bun? Va reuși oare lumina să devină biruitoare întru totul în lupta cea crâncenă cu forțele întunericului? Toate acestea vor putea fi aflate dacă, începând cu cea de-a șaisprezecea zi din Gerarul lui 2023, îl vom însoți pe Joel în călătoria sa desprinsă din universul fantastic și acaparator al jocurilor video atât de căutate de cei mici și mari deopotrivă. Iar pe măsură ce vom ajunge să descifrăm fiecare dintre tainele întețesute într-un mănunchi de nouă episoade, nu va fi poate straniu dacă, printre ele, vom întrezări reminiscențele unei realități mai cotidiene ca niciodată care, deși se vrea a fi ieșită de sub stăpânirea unui virus nevăzut și amenințător, îndeamnă fără încetare la un slalom haotic al omeniriicătre un anume bine aparent rătăcit printre zgomotele timpurilor dar puternic încrustat în conștiințele noastre.
Nota: 9,5/10
(Surse imagini: https://press-start.com.au/, https://www.news.ro/)