Suddenly, Last Summer (1959) – Brusc, vara trecuta
Regia: Joseph L. Mankiewicz
Distributia: Elizabeth Taylor, Katharine Hepburn, Montgomery Clift
“Suddenly, Last Summer” reprezinta transpunerea cinematografica a pesei cu acelasi nume scrisa de celebrul dramaturg Tennessee Williams. Adaptarea acestei drame terifiante realizata in anul 1959 de catre Joseph Mankiewicz beneficiind de un scenariu scris de Gore Vidal i-a reunite pe unii dintre cei mai cunoscuti si apreciati actori ai momentului cum ar fi Katherine Hepburn, Montgomery Clift si nu mai putin celebra Elizabeth Taylor. Pentru doua ore actiunea, dramatismul si dialogurile efervescente precum si excelenta interpretare a actorilor alesi sa dea viata personajelor imaginate de Williams va vor tine tintuiti in fata ecranului.
Filmul incepe cu prezentarea lui Violet Vanable (Katherine Hepburn), o vaduva bogata de varsta mijlocie din New Orleans plangandu-si inca fiul decedat vara trecuta. Ca o completare a caracterului acesteia ne este prezentata si terasa acesteia populate cu plante carnivore pe care le prezinta cu mandrie vizitatorilor.
Imaginea de castitate pe care mama incearca sa i-o construiasca pentru posteritate fiului pierdut este umbrita si tulburata de catre amintirile nepoatei – Cathy Holly (Elizabeth Taylor, stralucitoare ca intotdeauna) despre cauzele reale care au dus la moartea prematura si tragica a lui Sebastian. Aceasta situatie nu este acceptata de Violet deranjata ca nepoata isi aduce aminte prea multe despre eveniment si incearca sa mituiasca un doctor (Montgomery Clift) sa-I faca lui Cathy o lobotomie pentru ca secretele sa ramana pe veci ingropate in uitare.
Incepe o cursa contra timp in care doctorul, intrigat de pierderea brusca de memorie suferita de pacienta sa si de povestea sa completata de amintirile incetosate care nu-i dau pace, incearca sa descopere adevarul sub presiunea efectuarii lobotomiei atat din partea lui Violet Vanable cat si din partea sefului sau, directorul azilului in care este internata Cathy.
Bineinteles ca pacienta nu este nebuna ci doar in stare de soc dupa ce asista la moartea varului sau. In timp ce ii prezinta doctorului Cukrowicz terasa sa, Violet ii relateaza acestuia o scena morbid a devorarii puilor de broasca testoasa de catre pasari in cursa lor incrancenata de a atinge apa si a-si salva viata, scena la care a asistat impreuna cu Sebastian si care reprezinta o alegorie a mortii acestuia. Moarte pe care Violet nu o accepta decat ca pe o intamplare tragica si fara explicatie, fara legatura cu relatia atipica si discutabila dintre ea si fiul sau.
Doctorul insa nu cade in plasa bogatei si influientei doamne si utilizand serul adevarului o interogheaza pe Cathy descoperind realitatea celor intamplate. Sebastian a fost un pradator sexual care se folosea de mama sa pentru a atrage tineri, iar cand aceasta n-a mai fost destul de tanara si atragatoare si-a indreptat atentia spre verisoara sa. De aici si pana la cauzele oribilei sale morti nu mai e decat un pas al deductiei usor de facut de catre doctor si cunoasterea acestor adevaruri Violet vrea sa o impiedice cu orice pret, chiar cu cel al lobotomizarii nepoatei sale.
Din prima scena pana la ultima spectatorul traieste cu aceeasi dilema – ce s-a intamplat asa de brusc vara trecuta de a dus la decesul lui Sebastian. Deznodamantul revelator are loc in ultimile douazeci de minute ale filmului in care Elisabeth Taylor are un monolog extraordinar completat de o imagine generala a ceea ce s-a petrecut cu adevarat cu Sebastian. Pe cel ucis nu-l vedem niciodata insa ni-l putem imagina din povestile despre el astfel incat mintea spectatorului creaza propria imagine terifianta a personajului, mult mai impresionanta decat s-ar fi putut prezenta in imagini.
“Suddenly, Last Summer” iti ramane mult in memorie dupa ce l-ai vazut pe de o parte datorita povestii si modului cum este prezentata aceasta psiho-drama cu mijloacele anilor ‘59, pe de alta parte datorita prestatiilor fara cusur ale celor trei monstri sacri ai cinematografiei reuniti de poveste. Remarcabila este Katherine Hepburn care realizeaza un tur de forta cu acest personaj negativ inspaimantator compensat de atractia si perfecta chimie intre Elisabeth Taylor si Montgomery Clift.