1001 filme pe care trebuie sa le vezi intr-o viata Filme Recomandat

Un film, doua pareri: Das Leben Der Anderen (2006)

Das Leben Der Anderen (2006)-The Lives of Others-Vietile altora
Regia: Florian Henckel von Donnersmarck

Actori: Ulrich Muhe, Martina Gedeck, Sebastian Koch

Sunt nascut si am trait mare parte din viata mea in Romania comunista. De aceea, cred ca exista o diferenta intre felul in care eu si altii ca mine au primit acest film si felul in care a fost primit de oamenii care s-au nascut sau au trait mare parte din viata lor in tari in care dictatura a fost cunoscuta numai din stiri, carti sau filme. Insasi existenta masinii politice represive care superrvizeaza fiecare aspect al vietii private, care suspecteaza si isi urmareste proprii cetateni cu scopul de a detecta orice act sau tendinta spre nesupunere politica, pana la a interveni in mod brutal in viata lor, poate fi doar un subiect de stiri pentru spectatorul occidental, dar nu si pentru noi.

Pe aceasta revelatie pentru spectatorul nepartinitor se bazeaza o parte din impactul lui „Das Leben der Anderen”. O alta parte a secretului este povestea umana, povestea unor oameni buni in reaua Republica „Democrata” Germana. Geor Dreyman (interpretat de Sebastian Koch) este un scriitor de succes care reuseste sa fie faimos si sa traiasca o viata linistita si fara griji, acceptand sa scrie piese de teatru despre uzine si muncitori. Gerd Wiesler (Ulrich Muhe) este capitan din Stasi care primeste misiunea de a-l supraveghea pe Dreyman, nu neaparat din motive politice cat, mai ales, din cauza ca un ministru comunist vrea sa il elimine ca rival in dragostea pentru frumoasa prietena actita a lui. Paradoxal, cei doi, desi nu sunt deloc straini de limitarile impuse de regim, sunt cei care, in film, cred cu adevarat in acest regim, dornici sa ii gaseasca partile bune si sa le potriveasca cu propriile idealuri.

Gerd Wieser (Ulrich Muhe)

Cu toate acestea, sistemul totalitar al socialismului practicat in spatele Cortinei de Fier nu este altceva decat un sistem politienesc care incearca sa pastreze puterea asupra dictaturii partidului si singura cale ca sa pastrezi neintinate idealurile personale este aceea ca cele doua personaje sa comita tradarea. Dreyman va scrie un articol „subversiv” si il va trimite in Vest, Wieser il va acoperi in mod secret si nu va dezvalui nimanui schimbarea disidenta in abordarea scriitorului, riscandu-si astfel propria cariera.

Sunt cel putin doua scene memorabile in acest film. In una dintre ele, un tanar ofiter Stasi spune o gluma politica si este auzit de unul dintre superiori. Acesta din urma joaca un joc crud cu el, amenintandu-l cu distrugerea carierei si apoi, aparent, incepe sa rada, impreuna cu tanarul, de gluma lui. Cu toate acestea, mai tarziu, vedem ca iertarea a fost aparenta si il gasim pe tanarul ofiter trimis la o munca de jos, deschizand si citind scrisorile cetatenilor est-germani, impreuna cu Wieser, pedepsit pentru lipsa lui de vigilenta in cazul lui Dreyman.

Das Leben der Anderen

Nu este totusi o zi obisnuita, ci este ziua in care a cazut zidul Berlinului si vedem cum ofiterii Stasi, ale caror atributii au fost dintr-o data suspendate, abandoneaza locul de munca si ies din camerele intunecate din subterane spre lumea exterioara.

Mi-a placut mai putin conceptia generala a filmului, care incearca sa satisfaca nevoile cinematografiei comerciale. Pare un film care a fost facut special pentru Oscarul pentru cel mai bun film strain, pe care, de altfel, l-a si castigat. Scenele finale, in care ne regasim in anii fericiti de dupa caderea comunismului si in care se incearca dobandirea unei sanse de ispasire si, in special, ultima scena, par total nerealiste pentru mine. Suferinta si multele vieti distruse de regimurile comuniste in Europa de Est abia daca merita vreo urma de iertare.

Nota: 8/10
Dan

Castigator al premiului Oscar in anul 2007 pentru cel mai bun film strain, filmul “Das Leben Der Anderen” (The Lives of Others) este construit pe un scenariu bine pus in valoare despre anii comunisti ai Germaniei de Est, unde Stasi (Securitatea din RDG) controla prin orice mijloc vietile oamenilor. Si tocmai despre asta este vorba, despre vietile controlate, dar si vietile celorlalti, informatorii si turnatorii, calaii si ofiterii superiori, pusi sa caute acul in carul cu fan, sa afle informatii confidentiale sau orice detaliu din activitatea unor oameni care par nepatati, cu atat mai greu de urmarit.

Geor Dreyman (Sebastian Koch)

Cum altfel poate fi considerat un dramaturg de succes – Georg Dreyman – din anii ’80 din RDG, care nu scria nici piese pro, dar nici contra, parant neutru si neconvins nici de propaganda socialista, dar nici de mirajul occidental? Numai ca unui anumit ministru (al culturii, pare-mi-se) considera ceva suspect si ordona urmarirea lui. Din acest moment, un ofiter serios si dur, Gerd Wiesler, incepe activitatea de infiltrare in intimitatea lui, instaland microfoane in toata casa, gasindu-si un culcus in podul casei unde dramaturgul locuia.

Pentru Dreyman totul e ascuns si chiar e convins de inexistenta unor astfel de mecanisme de opresiune. De aceea, in momentul in care afla ca sotia lui este si amanta ministrului, dar si sinuciderea unui adevarat prieten, fostul regizor al pieselor sale, nimic mai simplu decat sa scrie un articol acuzator la adresa socialismului din Germania de Est si sa il publice in Occidentul Germaniei de Vest, sub pseudonim. In acelasi timp, Wiesler devine mai mult decat implicat si sentimental in drama lui Dreyman. Lumea in care acesta se misca i se pare fascinanta si de aici pana la partizanat nu mai e decat un pas.

Wieser (Ulrich Muhe) este un tip cu o figura fara expresie si incearca sa faca totul pentru a-si pastra conceptiile, fie ca acestea sunt de sprijin total al socialismului, fie ca sunt principii de viata pe care le respecta si la cei mai mari asa-zisi “dusmani”. Apreciind intotdeauna filmele care ne aduc mai aproape spre cunoasterea perioadei comuniste, in special pentru o persoana care nu a trait decat partial sau chiar deloc greutatile acelei epoci, mi-a placut in mod deosebit felul in care acestea au fost prezentate, atmosfera cenusie si viata grea a unor oameni, felul in care sistemul de informare statal putea pune stapanire pe intimitatea fiecarei persoane, fara ca aceasta sa o cunoasca sau sa o banuiasca. Un film recomandat pentru tinerii care nu stiu si nici nu vor sa stie nimic despre viata de atunci.

Nota: 9.5/10
Jovi

Articole similare

Prin blogosfera cinefilă (24 – 30 august 2015)

Jovi Ene

Prin istorie, despre apocalipsă: ”Apocalipsis”, de Adrian G. Romila

Jovi Ene

Noaptea, de Elie Wiesel

Jovi Ene

2 comments

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult