Filme Filme europene

O superbă drama polițistă londoneză: The Long Good Friday (1980)

The Long Good Friday (1980) – Lunga zi de vineri
Regia: John Mackenzie
Distribuția: Bob Hoskins, Helen Mirren, Paul Freeman

Cele două motive foarte bune pentru a vedea (sau revedea) ‘The Long Good Friday’ (1980) se numesc Bob Hoskins și Helen Mirren. Cei doi actori interpretează cele două roluri principale, iar aceste roluri par a fi primele roluri consistente în filme de lung metraj, puncte de plecare în două cariere formidabile. Regizorul este John Mackenzie, și pentru filmografia lui ‘The Long Good Friday’ este unul dintre cele mai bune filme. În cinematografia britanică, genul filmelor cu gangsteri are destul de puține realizări semnificative, care să egaleze cele mai populare filme ale genului din Statele Unite sau Franța. ‘The Long Good Friday’ este unul dintre ele și este de asemenea un film care rezistă bine timpului.

‘The Long Good Friday’ este biografia unui gangster imaginar, care ar putea fi foarte bine o sinteză a multor personaje reale din istoria lumii interlope a Londrei anilor ’60 și ’70. Harold este un copil al străzilor de după război care a ales calea crimei, și-a croit drumul până la vârful piramidei și a ajuns în faza în care dorește să-și transforme afacerile în antreprize legale și pe el însuși în om de afaceri respectabil. Caută parteneri de afaceri peste ocean, probabil tot dintre căpeteniile Mafiei americane, pentru a investi în Londra viitorului, care este pe cale să devină un centru de atracție european în deceniul de avânt de după aderarea Marii Britanii la UE. Alături de el se află Victoria, frumoasa sa parteneră – de mulți ani -, în viață și în crimă. Cei doi alcătuiesc un cuplu de ‘nouveaux riches’ care duc o viață în lux și kitsch înconjurați de un cerc de oameni fideli pe care îi țin împreună mai degrabă corupția și frica decât prietenia. Harold organizează petreceri fastuoase, mănâncă la restaurantele cele mai bune, ține discursuri patriotarde cu cuvinte umflate rostite cu accent de mahala, dar nu poate lăsa în urmă violența prin care a ajuns acolo unde se află. În definitiv, este singura metodă de a supraviețui și de a reuși pe care o cunoaște. Acțiunea se petrece în decursul a două zile din Săptămâna Mare. Imperiul pe care gangsterul cu aspirații de om de afaceri este pe cale să-l construiască este amenințat de o serie de misterioase crime și explozii care seamănă cu atentatele teroriste puse la cale de I.R.A. Harold nu era implicat cu nimic în conflictul anglo-irlandez care făcea ravagii în acea perioadă, deci cine se află în spatele lor?

Excelentul scenariu original scris de dramaturgul Barrie Keeffe ne face părtași pe noi, spectatorii, la investigațiile lui Harold. În fapt, din fotoliile noastre, știm doar ceva mai mult decât eroul filmului despre cele care se întâmplă pe ecran. Trăirile eroului evoluează de la siguranța de sine a gangsterului care se crede invincibil și de la grandomania celui care pare a dori să fie stăpân nu doar al Londrei subterane ci și al celei de la suprafață, trecând prin nesiguranța și furia cauzate de atentatele ale căror cauză nu reușește la început să o deslușească, prin dezlănțuirile de violență, spre un final care este prea de antologie pentru a vă răpi plăcerea să-l aflați singuri dacă nu ați văzut deja filmul. Helen Mirren adaugă multe nuanțe și substanță unui rol care ar fi putut să nu depășească șablonul simplist al fetei frumoase de lângă gangsterul violent. Îl vedem pentru prima data pe ecran și pe Pierce Brosnan, într-un rol în film de lung metraj, și desi apare în doar câteva scene fără a rosti vreo replică, prezența sa a fost destul de impresionantă pentru a-i lansa cariera.

”The Long Good Friday’ este un excelent film cu gangsteri, dar este mult mai mult. Planuri similare cu cele ale lui Harold din film aveau să devină realitate în dezvoltarea zonei Docklands – Canary Wharf, care în deceniile următoare va deveni un nou centru financiar și de afaceri al Londrei. Vinerea Mare din titlul filmului va fi data când, spre sfârșitul mileniului, va fi semnat acordul care a pus capăt epocii violente a conflictului anglo-irlandez, al cărui impact este simțit de eroii filmului. Două profeții care par a se fi împlinit.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

”Sinonime” sau ”false friends”? – Synonymes (2019)

Dan Romascanu

Anatomy of a Murder (1959)

Jovi Ene

Povestea ca personaj de legendă: Ultima cruciadă, de Simona Antonescu

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult